Skrevet av Emne: Stikkaksler/Drivaksler  (Lest 1362 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Woody

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 76
  • Leksvik, Trøndelag
Stikkaksler/Drivaksler
« på: To.,23,August,2018,21,22 »
Har en plan om å skifte begge drivakslene fram.
Lurer på hvordan disse føres inn i differensialhuset uten at splines-enden drar med skitt inn i differensialen?
Noen som har et godt tips?
1999-mod. WJ 3,1TD Limited QD

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Stikkaksler/Drivaksler
« Svar #1 på: Fr.,24,August,2018,04,43 »
Her må man være litt kreativ.
Hva med å pakke stikkakslingen inn i tynn malerplast, og når du kjenner at den  møter tetteringen, så drar du bare plasten ut.
Akslingen vil da laget et hull i plasten så det er bare dra den ut.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Woody

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 76
  • Leksvik, Trøndelag
Sv: Stikkaksler/Drivaksler
« Svar #2 på: Fr.,24,August,2018,05,47 »
Har tenkt på noe lignende jeg også. Takk for tips.
Ser på Youtube at de bare trer de inn, men det ser noe tvilsomt ut spør du meg.
1999-mod. WJ 3,1TD Limited QD

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Stikkaksler/Drivaksler
« Svar #3 på: Fr.,24,August,2018,15,19 »
Det jeg gjorde i 2011 var grundig rengjøring med bl.a. roterende stålbørste inni der, siden det var en del rust der også.
Hadde plugget hullet inn til diffen med et eller annet. Hadde hele forakslingen avmontert fra bilen da jeg fikset noe rust, og byttet disse tetteringene til stikkakslingene i samme slengen.
Så dunket jeg inn 50 mm svarte plastrør inni akslingsrøret. Disse hadde perfekt passform så de sitter der den dag i dag. Tror jeg limte med noe Tec7 ytterst.
Dermed var alt rent og pent til stikkakslingene skulle montere.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Woody

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 76
  • Leksvik, Trøndelag
Sv: Stikkaksler/Drivaksler
« Svar #4 på: Sø.,26,August,2018,19,27 »
Tettningsringene, må de skiftes innenfra i differensialhuset?
1999-mod. WJ 3,1TD Limited QD

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Stikkaksler/Drivaksler
« Svar #5 på: Sø.,26,August,2018,19,37 »
Ja det er et lite prosjekt for seg selv. Dvs. ikke så uoverkommelig hvis man får ut innmaten av diffhuset.
Men jeg fikk ta i en slik tvinge som presser ut diffhuset en tidels mm eller noe slikt.
Men er jo mulig at det ikke sitter så godt fast at man trenger slikt spesialverktøy da.

Et stykke ned i min gamle tråd fra 2011 side 3 og 4 står det mere om saken, med bilder og greier:

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,6901.30.html
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.