www.jeepclubnorway.no

Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: findaname på Ti., 7,Mai,2013,19,58

Tittel: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: findanameTi., 7,Mai,2013,19,58
Jeg har en 200o 3.1 TD WJ. Etter en lang kjøretur med høy hastighet om sommeren, er det vel normalt at en elektrisk kjølevifte står på etter at motoren er stanset, for å sørge for at ikke motortemperaturen stiger til et farlig høyt nivå? Min slutter når jeg skrur av motoren. Lurer på om flere opplever dette eller om én eller annen tidligere eier (de får alltid skylden) har klart å kobble feil her.
Tittel: Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: ChryslercrapTi., 7,Mai,2013,21,08
Nei, vifta stopper med tenning av. Kan være lurt å la den gå på tomgang ett minutt eller to etter sånn type kjøring.
Tittel: Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: teerexTi., 7,Mai,2013,21,54
På min gamle Audi fra 70-tallet gikk vifta ofte etter at motoren var stoppet.
Tittel: Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: KnuNorFr.,26,Juli,2013,01,13
Det gjør den på min Audi fra tidlig 90-tallet også og det like jeg.
Tittel: Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: KnuNorFr.,26,Juli,2013,23,18
Har lyst å lage en tidsstyring med releér så man kan velge via en bryter på dashbordet om man vil at viften skal gå en stund etter man har slått av motoren på varme dager.

Synes forresten det er rart at viskoseviften går fort med bare i begynnelsen når motoren (3.1 TD) er kald for så å sakke av og såvidt bare tusle med rundt. Burde den ikke gå litt fortere? På 2.5 TD følger den fort med hele tida og hjelper nok veldig til å kjøle ned.
Tittel: Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: teerexLø.,27,Juli,2013,00,23
Viskoseviften går nok fortere når tempen passerer 80 grader, hvis ikke så er den kanskje defekt.
Tittel: Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: KnuNorLø.,27,Juli,2013,01,46
Mulig den går litt fortere, men kan omtrent telle omdreiningene og se bladene på den så sakte som den går... Vogna mi har bare rulla 118k km, så den kan vel neppe være utslitt nå?..
Tittel: Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: teerexLø.,27,Juli,2013,01,56
jeg har fortsatt 88 graders termostaten i og elvifta går derfor selv uten AC på. Og viskosevifta blåser også ganske friskt.
Kan nok ikke telle omdreiningene. Skal sjekke i morra for sikkerhets skyld.
Servicemanualen spesifiserer viskoseviftens virkemåte og ved hvilken temperatur den skal gå fortere rundt.
Tittel: Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: KnuNorLø.,27,Juli,2013,10,31
Hvor sånn ca. på instrumentet står temp. nåla da med den termostaten? På min (med 80' termostat tror jeg siden jeg ikke har fått sjekka enda) ligger den akkurat over streken før 100' og noen ganger litt forbi.
Tittel: Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: teerexLø.,27,Juli,2013,17,42
Den står på 1-tallet i 100 vanligvis.
Tittel: Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: KnuNorLø.,27,Juli,2013,21,43
Ok. Så lenge den holder seg stabil der, er det nok greit det. Liker disse 3.1 motorene bedre og bedre :)
Tittel: Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: StianviSø.,28,Juli,2013,01,28
Uansett bør du jo la den stå på tomgang 2-10min etter kjøring for å kjøle turboen avhengig av hvor hardt du har kjørt. Tenk deg 7-800grader i turboen og stoppe sirkulasjonen av olje gjennom den. Er jo nødt for å kokse igjen da.
Tittel: Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: teerexSø.,28,Juli,2013,04,40
Tror ikke det er ofte den daue 3,1-literen kommer opp i 7-800 grader i turboen.
Det er jo Martin Scanche det  :)
Tittel: Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: TrygveaTo.,19,September,2013,21,21
Byttet styrerele til El vifta,har aldri tenkt over at elviften aldri gikk, men nå når releet er byttet så går den alltid et par sekund etter at motoren er stoppa..  Og slår inn på tomgang også av og til... Releet ligger under hovedlykta på h. Side, må skjære bort litt plast for å komme til,  how to video fant eg på YouTube, releet fås bilig hos rockauto
Viskose viften kommer forhåpentligvis de nærmeste dagene...  :D
Tittel: Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: WinstonTo.,19,September,2013,21,29
Min viskosevifte går likt knunor sin. Jeg monter ny på søndag. Håper da den rusler på lav motortemp og guffer opp når tempen stiger. Den gamle er nå avmontert og ligger på peisen. Har samme motstand( litt lettere) når den er varm. Så det bør være feilen..
Tittel: Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: teerexMa., 6,Juli,2015,01,08
Byttet styrerele til El vifta,har aldri tenkt over at elviften aldri gikk, men nå når releet er byttet så går den alltid et par sekund etter at motoren er stoppa..  Og slår inn på tomgang også av og til... Releet ligger under hovedlykta på h. Side, må skjære bort litt plast for å komme til,  how to video fant eg på YouTube, releet fås bilig hos rockauto
Viskose viften kommer forhåpentligvis de nærmeste dagene...  :D

Såvidt jeg har skjønt skal el-vifta gå når AC er på. Men min gjorde ikke det i dag. Kanskje for kaldt i været.... 10 grader  :P
Men den gikk for noen uker siden da jeg fortsatt hadde vintertermostaten på, 88 graders, og satte på plass sikringen til el-vifta.
Pleier å ha sikringen ute om vinteren så ikke vifta skal gå hele tiden.

Styre-releet på 3,1TD ligger vel under venstre hovedlykt? Altså på førersiden? Samme side som batteriet.
Vet at det ligger på passasjersiden på bensinmodellene som har batteriet på motsatt side.

Antar at selvdiagnosefunksjonen med tenningsnøkkel på av 3 ganger ikke funker på 3,1 TD selv om jeg har lest det motsatte?
Tittel: Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: teerexTo., 9,Juli,2015,19,58
Ja det var nok for kaldt den dagen, for idag funket el-vifta i over 20 grader og sol.
Tittel: Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: teerexLø.,28,Juli,2018,01,12
Da er det nok på tide å bytte viskoseclutchen.
Temperaturen begynte plutselig å stige til over 100 grader under sakte oppoverbakkekjøring (grusvei til fjells) i 27 grader, sol og AC på.
El-vifta berget nok turen, men måtte stoppe og vente til tempen hadde sunket noe. Skrudde av AC og satt på varme isteden.
Viskosevifta hadde svært lavt turtall, så den var det ikke mye nytte i.
Tittel: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: KnuNorLø.,28,Juli,2018,11,32
Hmm, det var da litt rart så lite som din har gått. Hørte min viskosevifte slo inn for fult her om dagen opp en lang og bratt bakke i 110-sone på E18 på vei til hytta. Hører helt inn at det blir mer lyd foran der :-)
Min har nå gått 191k.
Tittel: Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: teerexLø.,28,Juli,2018,22,48
Tja det er vel alderen som tynger  :P
Fant en ny på ebay til ca kr 800, så det er jo ikke den store investeringen.
Tittel: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: KnuNorSø.,29,Juli,2018,22,44
Neida det er det jo ikke :-) Er generelt billige deler til disse bilene.
Tittel: Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: teerexMa., 6,August,2018,17,19
Fikk vifteclutchen  i dag allerede.
USMW (US Motor Works) 22151 evt. Hayden 2736 heter den, og er vel en universal clutch som passer flere modeller, men tilsvarer original spec.
Så den finnes vesentlig rimeligere enn £77 inkl. frakt andre steder.
Men den kom ganske fort og tilsynelatende momsfritt rett i postkassa iallefall, og det er jo ikke alltid det skjer. Så da er det vel greit.

En pussig sak er at selger har listet den samme clutchen på ebay til 3 forskjellige priser; £55 til V8, £60 til 3,1TD/4,0 og £70 til 2,5TD.
Men da får vi se om den passer da.
Tittel: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: KnuNorTi., 7,August,2018,19,33
Er spent på å høre hvordan den virker. Hvordan den er på tomgang på vanlig temperatur og hvor varm motoren (kjølevannet) må bli før den går inn for fult.
Tittel: Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: teerexTi., 7,August,2018,21,35
Ifølge servicemanualen så er det rett at vifta skal blåse en del i ca 1 minutt etter at man starter kald motor. Avhenger nok litt av utetemperaturen.
Det har vel med at det silikonen i vifta må fordeles før den fungerer som tiltenkt.

"The thermal fan clutch is engaged on a cold startup because the fluid drains into the working area when the engine is shut off.
The fan clutch will slow down shortly after startup as a result of a pumping action produced by a difference in speed between the shaft and clutch body".

Så skal den da gå med lavt turtall inntil motoren oppnår 82 grader for 3,1TD ifølge manualen.
Da skal den begynne å blåse mere etterhvert som tempen evt. stiger og den bimetalliske fjæra reagerer.
Og det stemmer jo. Men siden jeg har 82 graders termostat istedenfor 80 så er det mulig at den aldri går så sakte som tiltenkt under normal driftstemperatur.
Kanskje det koster ekstra drivstoff?

Så kanskje man må studere tekniske data for andre clutcher og se om det finnes en viskoseclutch som kobler inn på litt høyere temperatur.
Interessant nok sier servicemanualen at på bensinutgavene skal viskoseclutchen begynne å koble inn først ved 91 grader.
Dvs. det er 4,7 som har viskosevifte som standard (i tillegg til elvifta), mens 4,0 har viskosevifte kun med "trailer tow package" (kun elvifte som standard altså).
4,7 fikk vel forøvrig hydraulisk drevet kjølevifte fra 2001. Antar at den erstattet begge viftene.

Dette varenummeret jeg fikk er jo visstnok en mere universal clutch som passer de fleste motoralternativene i WJ, samt andre Jeep-modeller fra 1999-2008.
I motsetning til original der hver motor har sitt delenummer.
Så det er jo også litt pussig, hvis diesel og bensin skal ha helt forskjellig innkoblingstemperatur.

Her står det litt om den, selv om bildet ikke stemmer https://www.carid.com/hayden/thermal-heavy-duty-fan-clutch-mpn-2736.html

Den som Maldal har ligner iallefall litt mere på den originale, på bildet iallefall. Men bilder er jo ikke alltid oppdaterte og korrekte.
Den jeg fikk var visstnok en ny design, det fulgte med et skriv der de forklarte at man ikke måtte sammenligne fasong og størrelse med den gamle.

Crown har et delenummer for 3,1TD, 68064763AA. Antagelig et oppdatert Moparnummer for å erstatte det originale 52079507.
Det er jo interessant, så jeg skulle kanskje ha forsket mere på det før jeg bestilte.
Men prisen er visst ikke så gunstig, finner dem til drøyt $200 ++.

https://www.crownautomotive.net/Grand-Cherokee-Fan-Clutches.html

https://www.ebay.com/itm/Fan-Clutch-Crown-68064763AA-99-01G-Cherokee-WG-Europe-Model-W-3-1-DIESEL-ENG/142680002020?epid=230308990&hash=item2138640de4:g:hk8AAOSwjSJaeAuN

Originalnummeret er 52079507 og det er jo nevnt her iallefall:

https://www.ebay.com/itm/Visko-Kupplung-Jeep-WJ-WG-Grand-Cherokee-99-01-3-1-L-68064763AA/302677451105?hash=item4678fb6161%3Ag%3A9E8AAOSw8zdaq7ku&_sop=15&_sacat=0&_nkw=68064763AA&_from=R40&rt=nc

Maldal har en til 3,1TD til kr 1450 men med andre nummer, selv om nr. 68064763 er nevnt.
Det er vel ikke sannsynlig at Maldal er så mye billigere om det hadde vært samme del.

Elvifta er forøvrig ikke omtalt i kapittel 7a som omhandler kjølesystemet til 3,1TD. Den er kun såvidt nevnt i kapittel 7.
Jeg finner ingenting om innkoblingstemperatur osv. men tror det er omkring 85-86 grader for 3,1TD iallefall.
Den er jo dessuten også styrt av klimaanlegget.

I kapittel 7 står det forøvrig:

"Viscous Fan Drive Fluid Pump Out Requirement:
After installing a NEW viscous fan drive, bring the engine speed up to approximately 2000 rpm and hold for approximately two minutes.
This will ensure proper fluid distribution within the drive."

Den gamle clutchen min har kanskje vært suspekt i flere år, siden jeg et par ganger vinterstid har fått overtemperatur på motoren ved piruetter på is eller tung henger  :P
Da var el-vifta utkoblet siden jeg kjørte med 88 graders termostat og el-vifta da ville gå hele tiden.
Tittel: Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: teerexTo., 9,August,2018,06,07
Som nevnt står det følgende i servicemanualen i kapitlet for bensinmotorer:

"Viscous Fan Drive Fluid Pump Out Requirement:
After installing a NEW viscous fan drive, bring the engine speed up to approximately 2000 rpm and hold for approximately two minutes.
This will ensure proper fluid distribution within the drive."

Akkurat dette står ikke i monteringsanvisningen som fulgte med den nye clutchen, så jeg gjorde ikke det.
Men kanskje det kan være lurt.

Bl.a. vedlagte info fulgte med den nye clutchen:
Tittel: Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: teerexFr.,10,August,2018,00,40
Oppdatering:

Vifta er lett å snurre på ved halvvarm og varm motor av, og blåser sånn passe på tomgang.
Hører at den drar vifta med seg ekstra mye det første minuttet på kald motor.
Samt litt mere på varm motor hvis jeg stikker huet under panseret og drar litt i gasswiren.
Så det virker som den er slik den skal være.
Motor kommer ikke opp i noen særlig høy temperatur ved sakte cruising rundt i byen, se bilde. 82 graders termostat.
Tittel: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: KnuNorLø.,11,August,2018,19,44
Det var bra :-)
Tittel: Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: teerexSø.,12,August,2018,02,31
Litt lesning om vifter, vifteclutcher og slikt.

https://www.allpar.com/fix/engines/fans.html

https://www.haydenauto.com/upload/HaydenAuto/Documents/Cat_Hayden/Fan_Clutches_How_They_Work.pdf

https://www.haydenauto.com/fan%20clutch%20tutorial-part%201/content.aspx

For clutcher skilles det visstnok mellom light duty og heavy duty.
En forskjell er at heavy duty vanligvis har en idle-lock som gjør at vifta drives med når motoren går på tomgang.
Den nye jeg monterte er heavy duty, det står iallefall på eska. 
Den gamle originale blåste jo knapt overhodet på tomgang når motoren hadde over 100 grader.
Om det skyldtes at den var defekt eller light-duty eller begge deler vet jeg ikke.

En annen viktig ting er at på mange motorer er vifteclutchen montert på vannpumpens aksling.
Så begge komponenter er avhengig av at den andre er OK ellers blir det vibrasjoner, slitasje og havari.

På 3,1TD er de heldigvis montert hver for seg med hver sine lager og reimhjul. Helt uavhengig av hverandre altså.
Tittel: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: KnuNorMa.,13,August,2018,17,42
Hmm, interessant. Går den nye din fort med på tomgang den da siden den er heavy duty?
Tittel: Sv: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: teerexTi.,14,August,2018,00,51
Den rusler iallefall på tomgang ja, blåser en svak bris. Men ganske lydløst.
Tittel: Elektriske viften slåes av med motoren
Skrevet av: KnuNorTi.,14,August,2018,15,29
Med andre ord ganske så lik den originale, ihvertfall sånn den fortsatt er på min.