Skrevet av Emne: Vedlikehold/heving bakaksling/bremser, i siste liten før rusten vinner!  (Lest 15594 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Grei arbeidsøkt idag, flott vær ute for oss uten garasjeplass.
Merket ikke engang at det ble kun 4-5 grader på kvelden, helt tørt og vindstille.

Fikk demontert det meste og det var litt mere tidkrevende og blir litt mere omfattende enn først antatt.
Ting sitter gjerne godt fast, og det er trangt visse steder. Jeg får iallefall bruk for nesten hele delelageret mitt.

Rust i fjærskåler, men neppe så mye at det lager for mye trøbbel. Får se når jeg får banka vekk rusten.

Kula på a-armen har ingen slark. Det har derimot foringene. Men har jo ny a-arm og kule så da får den gamle ligge i reserve.

Skal skifte kontrollarmer men bremserør/slanger får være til en annen gang siden det ikke ble påpekt noe på kontrollen.

Venstre drivaksel er lengre enn høyre, best å ikke forveksle dem da  :)
Liten lekkasje høyre siden og begynnende svetting venstre sidel, så da blir det bytte av tetting og lager.

« Siste redigering: Sø.,30,September,2012,01,07 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Skjønner nå hvorfor håndbrekket aldri har fungert noe særlig. Liten lekkasje i simmering på høyre side, og begynnende svetting venstre side. Fikk ut akslingene så det blir jo et prosjekt å få skiftet lager/tetting.

Tok av caliprene helt. Må få ut lufteniplene, skal ha inn slike Speedbleeder med enveis-ventil for å gjøre skifting av bremsevæske til en lek.
Men de sitter bom fast. Må vel bruke varme kanskje. Foran var det mye enklere.

Fikk nye bremseskiver gratis av en kjenning som hadde for mange, så da blir det utskiftning  :)
Men kaliprene burde nok også ha vært byttet men de får funke litt til.

Flere bilder:

« Siste redigering: Sø.,30,September,2012,01,07 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Noen som vet om det er støtdemperne eller stabstaget som er/skal være nedre stopp for bakakslingens fjærvei ?
Det bør vel ikke være a-armen, da blir jo foringene vridd noe veldig. Nå skal jeg ha spacer på a-armen så da blir ikke den nedre stopp uansett.

Ser ut som det blir stabstaget i mitt tilfelle, for de nye støtdemperne med hevesettet er jo lengre enn de gamle.
Må vel få tak i lengre stabstaglinker, men det stod ingenting om det i monteringsanvisningen.

Fra servicemanualen: "The suspension arm travel is limited through the use of jounce bumpers in compression and shock absorbers in rebound"
Så de som lager hevekitet har kanskje gått ut fra at kunden ikke bruker stabstaget bak lengre....

Noe av delelageret mitt:

« Siste redigering: Sø.,30,September,2012,07,04 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Dette var jo en annen løsning på bakre stabstag ved heving. Da blir det vel å finne seg noen firkantrør, kanskje i alu.
Ellers fant jeg jo en del svar lokalt her http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7098.0.html



« Siste redigering: Sø.,30,September,2012,05,38 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Dette var jo en annen løsning på bakre stabstag ved heving. Da blir det vel å finne seg noen firkantrør, kanskje i alu.
Ellers fant jeg jo en del svar lokalt her http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7098.0.html

[

Jeg pressa ut foringene i lenkearmene og kappet av røret og sveiset inn et som var 2" lengre, merket ikke noe spesiell forskjell egentlig. Det originale stab.staget er så svakt at det er unødvendig å fjerne det, akslingen flekser akkurat like godt med stab.staget på plass, det er nå min erfaring ihvertfall. D.v.s. fjæringsveien ble begrenset av bumpstops og lengde på støtdempere.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Ja jeg har målt med de nye støtdemperne bak og det virker som det som begrenser fjæringsveien nedover blir stabstaglinkene hvis de ikke forlenges på et vis.
I motsetning til foran, der er det jo mere å gå på.
Dermed er det jo tvingende nødvendig å gjøre noe med stabstaget hvis man skal ha det i bruk.
I motsetning til bump stops som vel kun er nødvendig å forlenge om man skal kjøre bredere dekk uten tilpasset felginnpress (eller går over 2" lift) ?

Her forresten et par snutter vedr. skifte av tettinger/hjullager på bakaksel http://www.youtube.com/watch?v=FQdb5it7eJQ&feature=related og http://www.youtube.com/watch?v=w_Dfc8ixQDM
« Siste redigering: Sø.,30,September,2012,17,35 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
dagens økt:
Relativt enkelt å renske drivakslingene, men kapp med omhu og med liten kutteskive.
Skader man tetteringflaten er det bare å kassere akslingen  ::)
Et lite kutt ellers kan være vanskelig å unngå, men ingen krise.


« Siste redigering: Ma., 1,Oktober,2012,02,36 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Etter mye rustbanking med meisel ble det ganske bra. Godset var heldigvis relativt tykt her. :-\
Kun gjennomrust et sted på venstre bump stop holder. Venstre side er tydeligvis verst både foran og bak.
En omgang med roterende stålbørster fjerner det løse. Og så 2-3 strøk Rust Bjørn må vel være tingen.
Og et eller annet oppå der igjen ?
« Siste redigering: Ma., 1,Oktober,2012,02,42 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget yamahamm

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 179
  • salangen troms jcn medlem nr:1108
rust bjørn er hva??
aka crazymm
www.scooterforum.no
1993 Jeep grand cherokee 4,0l selec track
2" bb
khumo road venture mt
++++

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget yamahamm

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 179
  • salangen troms jcn medlem nr:1108
aha :) var litt snar der ja, så ikke på alle bildenne. å det funker bra?
aka crazymm
www.scooterforum.no
1993 Jeep grand cherokee 4,0l selec track
2" bb
khumo road venture mt
++++

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Rust-converter/omvandler er ikke en ny oppfinnelse. Jeg prøvde slikt på 80-tallet iallefall.
Det finnes flere typer/merker men de er sikkert basert på samme greia.
Uansett så stopper det iallefall rusten noen år eller lengre, alt etter hvor mange strøk og hvilken etterbehandling og driftsklima gjenstanden befinner seg i.
Ferro-bet, Corroless og Brunox er andre produkter i dette segmentet for å fjerne eller omvandle rust.
Har hørt mye bra om Brunox http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=108100
Hammerite kan vel males direkte på rust, men har ikke testa det.
Viktigst er det iallefall at alle rustflak blir banket vekk. På slike steder der rusten ikke naturlig kan falle av slik som her under fjærgummien så blir det fort relativt tykke lag med rust.

Sakset fra
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1395114

"Innen kjemisk rustfjerning har du to grener. Rustomvandler og Rustfjerner.
 90-95% av produktene innen rustbehandling er Rustomvandlere. Her finnes det bra produkter og mindre bra produkter.
 En Rustomvandler trekker inn i rusten og ”binder” den opp slik at fuktighet og oksygen ikke trenger inn til metallet og rusten kan blomstre fritt.
 Man får da en hard hinne over rusten som man kan male og lakkere på (følg oppskriften nøye).
 Man kan ikke sandblåse før man legger en Rustomvandler, da den trenger rust for å ha noe å jobbe med."
« Siste redigering: Ma., 1,Oktober,2012,18,23 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
3 strøk med bjørn har tørket. Ser greit ut nå.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Finner mye god inspirasjon i trådene dine teerex, og bilder er alltid bra  :)

Nesten så jeg får lyst til å krype under konebilen og begynne med foringer og div.  ;)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Jo takk for det, det er jo flott  :) Hva er konebilen for tiden da ?
« Siste redigering: Ma., 1,Oktober,2012,21,44 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.