Skrevet av Emne: Vedlikehold/heving bakaksling/bremser, i siste liten før rusten vinner!  (Lest 15662 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Du er i hvertfall ikke skvetten, Teerex. Håper du slipper å skru mer i år, ute i det frie. Høres kaldt ut, det du driver méd.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Nei det har faktisk ikke vært kaldt å holde på ute, til nå iallefall.
Nå er det jo ellers ofte slik at den dagen man går igang med et prosjekt ute så er det sommerlig og fint. Da tenker man ikke på at det lir mot høst og temperaturen kryper nedover, for jobben skal jo bare ta en ukes tid max  :)
Men så finner man flere feil og ting som må fabrikeres og rustfix og siden jobben helst må gjøres en gang for alle, fordi man ikke har garasje å ty til når vinteren setter inn, så tar ting lengre tid enn planlagt.

Men idag var det frost på frontruta. Har ikke gjort Jeep-jobb idag selv om det ikke er noe problem så lenge det ikke regner eller blåser. Dvs. blir det for mye regn så får jeg finne fram presenningen.
Det gjelder å kle seg godt med superundertøy-trøye, varm fleecegenser og foret arbeidsjakke samt lue. Og en tur inn i varmen av og til for å hente ting så blir det godt og komme ut å få nedkjølt seg litt  :)
Håper på noen flere varmegrader snart, så jeg kan få gjort meg ferdig. I fjor var det +13,3 grader 10. november så håpet er jo der.
Nå får jeg neppe så mange flere sjanser, og når vinterkulde/snø kommer må jeg være ferdig.
Det ideelle er forsåvidt rundt 8-10 grader, vindstille og tørt. Da rekker man hverken å bli for varm eller for kald.

Har kjøpt en flaske Ferro-bet rustfjerner, men det står ingenting om temperaturområde for bruk.
« Siste redigering: Ma.,15,Oktober,2012,22,50 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Ble inspirert nok av tråden din til å bytte øvre kontrolarm bak i dag, når jeg skulle løsne bolten på høyre side så gikk muttera rundt, veldig inspirerende, kikka litt rundt og såg vel fort att denne når jeg ikke tak i fra utsiden, ut med baksetet, brettet teppet godt til side, målte meg frem til hvor muttera med bolt måtte være plasert, borra et hull på 35 mm, så jeg fikk satt på ei 23 mm "pipe" for å holde i mot, noen timer med wd40 så kom bolten lett. Nå må jeg bare finne en passe stor gummi plug eller noe tilsvarende for å tette igjen hullet, så blir det nok en sprut med tectyl ned i kanalen også før alt blir montert. Når man først er igang så ble alle fjærene tatt av og gummikoppene som de står i tatt av  for fjerning av litt rust, så blir det et strøk med nøytrarust, ferrotec, chassilakk of et lag med tectyl, så burde det holde et par sesonger igjen vel, morro med Jeep men tror ikke jeg hadde gidda uten garasje nei. Men om noen kommer bort i samme problem med mutter som går rundt ved bytting av øvre kontr. arm bak så fortvil ikke, tok et bilde etter att hullet ble borra i tilfelle noen skulle lure på hvor og hvordan.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Ja oppi der kan nok være en rustfelle, det var noe rust på boltene mine men de kom faktisk greit løs uten noe middel.
Hva er nøytrarust og ferrotec for noe?

Med de rette produktene påsmurt så bør det vel holde i mange år. Jeg bytta til ny gummikopp for fjæra. Regner med at den limer seg fast til understellsmassen jeg hadde oppi fjærskålene så det ikke kan komme fuktighet i mellom.

Jeg har nok ikke noe valg vedr. garasje eller ei pr. idag. Skal jeg ha bilen ferdig må den stå der den står. Fjorårets varmebølge i oktober/november kommer neppe i år også.
Blir nok presenning over og varmeovn under hvis ikke tempen stiger noen grader snart. Ikke for at det er kaldt å jobbe men fordi produktene trenger muligens 5-10 grader for å tørke/funke.

Må lese litt mere om ferro-bet rustfjerner, det står ingenting på flasken om temp.
Skal prøve det på bremsekaliprene bl.a. men det tar jeg inne.

Fant litt nyttig info:

"Rustomvandler kontra Ferro-Bet Rustfjerner.

Mange undrer over forskjellen på en rustomvandler / rust converter og Ferro-Bet Rustfjerner. Kort fortalt kapsler en rustomvandler rusta inn, eller binner den opp slik at oksygen og fuktighet ikke trenger inn til metallet. Dette gir et bedre grunnlag for maling og lakk, enn det ville vært å male direkte oppå rusta.
Fjerner man ett eller flere elementer i denne pyramiden, unngår man rustdannelse. Og det er her rustomvandlerene kommer inn i bildet, da de hindrer vann og oksygen i å nå metallet for en videre rustutvikling. Ferro-Bet Rustfjerner virker på den måten at den etser rusta bort, helt inn i porene i metallet. Det vil si at du får et metall som er kjemisk fritt for rust fra 0.001mm til 0,8mm (variasjon i tetthetsgraden i metallet, gir variasjon i penetrasjon). Det finnes forskjellige tetthetsgrader innen metall, og noen er mer porøse i strukturen enn andre metaller er. Dette gjør at penetrasjonen ikke er lik fra metalltype til metalltype (tenk metall til tog skinner og tanks kontra ei jerngryte).

Når skal jeg bruke Ferro-Bet Rustfjerner og når skal jeg bruke en rustomvandler?

Om man tenker på Ferro-Bet Rustfjerner og rustomvandlere som verktøy, har produktene forskjellige områder de skal / kan brukes til. Ferro-Bet Rustfjerner er som en form for kjemisk sandblåsing. Alle områder der man kan sandblåse kan man bruke Ferro-Bet Rustfjerner (eller som et supplement til sandblåsing) . Er man derimot redd for at det er rustet hull, og man ikke ønsker å fjerne rusten, men heller binde den opp for å ha noe å male på, er rustomvandler veien å gå. Men som de aller fleste skjønner, er et rent metall fritt for rust den sikreste veien til det beste resultatet, som vil stå seg i mange år.

MVH
Ferro-Bet"

http://www.ferrobet.no/topics.asp?Topic=Rustfjerner&side=2

http://www.ferrobet.no/prod_industri.asp#rustfjerner
« Siste redigering: Fr.,19,Oktober,2012,15,22 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
veldig maken bil til min, bare dobbel kjørelengde og halv pris  :)
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37814606

Weather update: det er hvitt på bakken  :o
« Siste redigering: Fr.,19,Oktober,2012,21,44 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Dagens bilder..  det snegler seg avsted mot en slutt  :o
Fortsatt ikke direkte kaldt å mekke, så lenge det er tørt. Har ordnet med presenning idag, blir sikkert regn/sludd utover i uka.

Kjøpte et par 50 mm kjølruller i gummi på Biltema, det ble greie bumpstops. Går for 3 cm lengre enn originalt.
Måtte slipe den litt på båndslipern for å få den ned i kobberrøret da den var 50,5 mm. Ja det er hard gummi, den ser bare myk ut pga. støvet...
Hadde liggende så godt som ubrukte bremseskiver, får pusse dem litt. De har lagt i en fuktig kjeller i noen år hos en kjenning. Det hvite i navet er rester etter Ferro-bet rustfjerner. En test.
« Siste redigering: Ma.,22,Oktober,2012,17,15 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Mye rust på difflokket. Burde kanskje ha bestilt nytt... men litt banking, meisling, skraping og børsting gjør vel nytten (første bildet er etter rustfjerninga).
Ferro-bet rustfjerner og så grunning og lakk.
Ser ut som Ferro-bet kan funke isteden for å slipe ned eller sandblåse.
Fikk endelig løs boltene til stabstaget. De satt godt. Har jo ny gummi liggende.
« Siste redigering: On.,31,Oktober,2012,02,40 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Regn og sludd hva gjør vel det  :)
Og litt juksevarme må til. Rust-bjørnen trives dårlig i 1-2 grader.

Nå i oktober er det 2 år siden bilen skulle ha vært inne til kontroll (siste siffer er 0). Kanskje på tide med ettergodkjenning snart...  ;)

Siste: Snøen laver ned.. vintern kom fryktelig tidlig i år da. I fjor på denne tia var det 10-14 plussgrader.
« Siste redigering: On.,24,Oktober,2012,14,51 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Julestemning 2 mnd før jul  :o

Men nå ramler iallefall ikke fjærskålene bak av, burde holde de neste 10-15 årene  :)

Corro Protect på Europris er visst samme produkt som Corrostabil. Tørker fort, i motsetning til noe møkk fra Biltema som aldri tørker.
Europris har også Rust-Bjørn som jeg la på 3 strøk av først.

« Siste redigering: On.,24,Oktober,2012,23,19 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Stå på!! Dette blir veldig bra  :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Ja man får iallefall en mye bedre følelse når man vet man ikke kjører på en rusthaug  :D
Det kunne ha vært gjort bedre eller verre, men det bør iallefall holde i mange år, eller bilens levetid.
Men litt upraktisk arbeidsoperasjon uten billøfter, det går litt tregt å ligge å jobbe manuellt under bilen. Men endelig ferdig med rustjobb for denne gang.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Likte bildet IMG_0919, hatten av!!

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Eg beundre motet ditt !! Synes, selv med tre garasjeplasser skruinga kan være et ork..

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
ja skruinga kan vel være et ork iblant. Men har liksom ikke noe valg om jeg skal ha bil til vinteren.
Nå kom vinteren veldig brått i går, og snø og storm har kjørt om kapp her. Ikke så enkelt å holde en presenning i live da.
Hadde jeg nå bare begynt en uke tidligere... minst :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Litt lørdagsfikling.
Monterte spacere på bremserørfestene pga. a-arm spaceren for å få den rette vinkelen.
Samt 5 mm spacere under brakettene til håndbrekkwiren for å unngå gnaging på kanten. Mulig at den uoriginale a-armen har litt annen konstruksjon enn originale, får ta og måle.
Ja det er gladpack på a-armen.... pga. biltema-klister under (som nevnt før).
« Siste redigering: Sø.,28,Oktober,2012,02,14 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.