Skrevet av Emne: Vedlikehold/heving bakaksling/bremser, i siste liten før rusten vinner!  (Lest 15661 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Chryslercrap

  • Gjest
En god gammel 4Runner på 31", brukbart bagasjerom og 4x4 var vel grunnen til at vi endte opp med den.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
OK endelig nye simmerringer og lager på plass, og nye retainerplater.

Brukte fryseboks og steikovn-metoden, og fant meg et solid stålrør med perfekt passform for evt. banking.
Tror i ettertid at pressemetoden er enklest selv om det kanskje innebærer verkstedbesøk.
Ble mye rim og kondens på akslingene og røret jeg fant i hagen var rustet innvendig så det skulle jeg ha gjort rent først.
Litt stress med aksling opp og ned fra fryseboksen. Man bør nemlig ta lager og pressring i to operasjoner ellers kan det bli ganske tungt å få på. Og alt må skje relativt fort. Og så skal alt på i rett rekkefølge og rett vei.. det er ikke rom for feil her  :)
Husk fett i simmerringen før man trer den innpå (har brukt Rubber Grease fra Mekonomen)
Og alt må bankes helt ned før temperaturforskjellen blir utlignet.

Varmet det første lageret til 150 grader men det gikk tregt på. 175 grader på neste virka bedre. Har lest at man ikke bør varme lager til over 200 grader, kan ødelegge herdinga.
Pressringene på 200 grader gikk tregt, kunne sikkert ha trengt 250 grader.
Venter til kondensen har tørka, så rengjøring og innfetting av lager. Den ene lagerskåla spratt av under bankingen. Den andre fikk jeg løs selv.
« Siste redigering: Ti., 2,Oktober,2012,23,50 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Følger med på prosjektet ditt, fine bilder har du også. Har gått gjennom nesten samme jobben selv,  skal til å bytte øvre kontrollarm bak en dag jeg får "ånda" over meg, ser på bildene att du har quick-disconnect for stabstag forran? finnes det noe lignende for montering bak, eller kan de eventuellt modifiseres? Hvor ofte det blir koblet fra kan vel gjerne diskuteres, men kjekkt å ha muligheten.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Har ikke funnet noe for montering bak, det er kanskje dessuten trangt å komme til uten sving på hjulene.
Originalstabstaget bak er såpass svakt at jeg tror ikke det er noe stort poeng i å koble dette fra så sant man ikke kun driver med offroadkjøring.
Men den øvre festebolten er vel forsåvidt lett å komme til på en hevet bil selv med hjulene på, så da kan man kanskje la stabstaglinken henge å dingle i en strikk eller noe.
« Siste redigering: On., 3,Oktober,2012,16,39 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Det gikk tregt i helga.. gikk nesten lei  :)
Men fikk da gjort litt. Bare småtteri igjen egentlig...

Laget meg noen kjekke braketter for justering av bakre stabstag pga. liftkitet. Må handle inn noen 10x60 mm bolter.
Firkantstål 39x39 mm skulle holde da liftspaceren bak faktisk er kun 42 mm. Den har nemlig en fordypning i seg (den ene siden er skålformet) i motsetning til foran der det vel var faktisk 51 mm lift.
De nye støtdemperne bak er derimot 70 mm lengre enn originalene (63 cm mot 56 cm).
Får se når alt er montert, håper det blir støtdemperne og ikke stabstaget som blir siste stopp for vandringen nedover.
Ellers må jeg vel lage nye stabstagspacere eller forlenge stabstaglinkene. Det siste er vel egentlig enkelt, bare å kappe midt på og sveise et passende rør derimellom som passer utenpå de avkappede endene.
« Siste redigering: On.,10,Oktober,2012,02,56 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Ny vri på bump stop extensions... tar det nede istedenfor oppe  :)
Mye fint man har liggende. Et kobberrør 50 mm innvendig passet som hånd i hanske til opp-ned-montert original bumstop.
Måtte presse den inn med zalo så da sitter den nok uten noe mere limstoffer.
Så er det bare å banke røret man har kappet i ønsket lengde ned der bumpstopen opprinnelig sto.

Standarddemperne bak har komprimert lengde på 35 cm mot 37,5 på de nye så da trenger jeg bare ca 3 cm ekstra på bumpstopen.
Standarddemperne har 21 cm slaglengde mot 25,5 cm på de nye. Totalt 7 cm lengre altså men demperne står jo x antall grader på skrå. Hvordan var det med denne pytagoras tro ?
« Siste redigering: On.,10,Oktober,2012,17,01 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
OK tilbake til tegnebrettet  :(
4 cm brakettspacer var ikke nok pga. de utrolig lange demperne. Får forlenge stabstaglinkene med 3 cm da så skulle det bli bra.
Eller sløyfe de fine spacerne jeg allerede har laget og forlenge stabstaglinkene med 7 cm? Hva er å foretrekke tro ?

Men må da bli bra flex bak med disse greiene  :P
« Siste redigering: Sø.,14,Oktober,2012,04,57 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Må nok trekke tilbake min påstand om att jeg har nesten gjennomgått samme opperasjon på bilen min :) Ser bra ut prosjektet ditt, hvor mye skal du heve? har du planer med drivakslingene, eller tar du sjansen på att leddene holder med litt løft? Du må bare ikke gå lei nå, håper du føler litt press til å gjennomføre dette nå når folk følger med på tråden din ;D

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Det er bare 2" løft, men demperne er visstnok beregnet for 2-3" løft så de er altså 7 cm lengre enn originalt.
Får nå se hva som skjer med drivakslingen da, har nytt ledd ved transferkassen iallefall.
Neida er nok ikke gått lei.. bare litt travelt ellers om dagene og litt trøtt pga. prøvde noen allergipiller siden nabokatta praktisk talt har flytta inn hos meg  :D

Liten tabbe gjort i helga: sprayet de nye 3 kontrollarmene bak med noe Biltema understellsmassegreier jeg hadde kjøpt. Men det er dessverre en ikke-tørkende type så det blir noe svineri å montere dem da.
Men i mellomtiden blir det litt rustbanking og stålbørsting hist og pist bl.a. under fjærskålene og Rust-Bjørn på bremseskjoldene bak før montering av nye bremsesko, så innstikk av akslinger og så er jeg vel nesten ferdig. Og må vel gjøre noe flikking på det litt rustne bremserøret på a-armen siden jeg ikke gidder å skifte det.

Her to aktuelle linker vedr. WJ bakaksling m.m.

http://www.daihatsu.org/jeep/emergency-brake-shoes.html

http://www.jeepslimited.com/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=98

Han siste der feiga ut på kutting og montering av hjullager selv da  ;)
« Siste redigering: On.,10,Oktober,2012,17,16 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Dette skulle du jo laget en mekketråd av på "rigs & garage", selv om du ikke har garasje ::). Det har ikke jeg heller. ;D Da er det lettere å finne den igjen. Her er det masse topics som fyker avgårde, og din "mekketråd" "forsvinner" snart. Bare et tips. :)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Ja det var jo egentlig ikke ment å bli en veldig lang mekketråd. Men jo lengre tid ting tar jo mere får man med her. Er vel kanskje også greit å holde WJ-stoff innafor WJ-forumet. Skulle kanskje vært egen rigs&garage for hver modelltype ?
Kan jo legge inn en link til denne tråden på rigs & garage, selv uten garasje ? (har garasje men den er okkupert, og den er trang).
« Siste redigering: Sø.,14,Oktober,2012,04,58 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
På rigs & garage er alle Jeeper representert, det skal ikke være modellavhengig. Overskriften skal fortelle hvem, hva og hvilke det dreier seg om. Masse nyttig info du har. Kjør på. Mvh. Åge. :)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Ferdig på tegnebrettet. Enkel løsning.. det var jo bare å lage to ekstra spacere maken til de første naturligvis  :)
Nå henger akslingen i demperen og ikke i stabstaget.
Må på biltema og handle inn noen 10x100 mm bolter (kjekt med WJ som har nesten bare mm-gjenger).
 
Klart for montering av parkbremsesko, rustbjørnbehandlet bremseskjold.

Forhøyet nedre bumstop med 35 mm med det fete (54mm utvendig) kobberrøret jeg fant. Fjæringsvei opp til bumstop kontakt er nå 185 mm, men ORV-demperen har jo 255 mm fjæringsvei så altså ingen fare for å bunne demperen selv med original bumstop (hadde vært 220 mm fjæringsvei i såfall).
Så om det var noe poeng å gjøre noe med bumstop vet jeg egentlig ikke. Er vel alltids en fare for kontakt mellom dekk og demper når det er mulighet for så stor vinkel/flex på bakakslingen.
Reell fjæringsvei med original demper er ca 150 mm såvidt jeg kan se. Slaglengde på originaldempere er 210 mm så mye å gå på der også.
« Siste redigering: Sø.,14,Oktober,2012,04,24 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Liten kvelds og natteøkt i anledning vindstille og tørt og 1-2 grader  :) Helt flott det, kaldt var det iallefall ikke selv uten hansker mesteparten av tiden.

Siste rest av tec7 gikk med, det blir iallefall tett.
Montert A-arm, med gladpack emballasje så det gikk an å håndtere den. Gladpack er nå limt fast med biltema-sprayen som aldri tørker. Går vel greit det.
« Siste redigering: Ma.,15,Oktober,2012,06,34 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Under fjærskålene bør det også gjøres noe, i det minste fjerne løs rust og smøre på noe som utsetter problemet.
Men ikke noen krise eller fare for gjennomrusting. Som vanlig mest rust på venstre side (der bildene er tatt).
Sandblåsing er ikke aktuelt pr. idag iallefall. Forøvdig litt vanskelig å komme til sammenlignet med oversiden, mest pga. bremserøret.

Godt med rust på venstre nedre/bakre kontrollarmforing. Samme sak på foraksling. Skal bytte der også.
Foringen er jo ubehandlet fra fabrikken så ikke så rart at det ruster der.
« Siste redigering: Ma.,15,Oktober,2012,06,14 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.