Temperaturen er ihvertfall OK. Men når du måler l/mil - måler du da faktisk utkjørt distanse pr liter? Er speedometeret ditt korrekt, ikke bare på hastighet, men også odometeret?
Når det gjelder den ekstra vekten representerer den ikke et like stort problem som luftmotstanden faktisk gjør i ekvipasjens frontareal og slipstream/turbulens mellom og bak bil/campingvogn. Siden campingvogna ligger så tett på bilen blir den ikke å regne som separat kjøretøy på 900-1100kg. Og med gearingen din har du også en effektiv overføring av motorens moment til asfalten. Med TJ'ens suverene aerodynamikk (not) tror jeg faktisk naturkreftene gir litt blaffen i om du har campingvogn bak. =)
Speedometeret er ikke helt riktig. den viser 100, mens jeg egentlig ligger i 105 - 106 i følge gps. Men det skal ikke spille noen rolle, så lenge jeg måler begge forbruka med samme "feil" speedometer. så burde det uansett være forskjell. Og selv om campingvogna drar nytte av undertrykket etter bilen, så vil jo den ekstra rulle motstanden øke forbruket. Det er jo helt normalt. Man bruker jo mye mer pådrag for å kunne holde samme hastigheten, for ikke å snakke om bakkene.
Jeg er fullt klar over TJ'ens flotte aerodynamikk, og jeg forventer ikke at bilen skal gå på 0,6. Men som Sverre sa under her, hans TJ på 33 med original utveksling, altså 3.05 brukte 1.3 - 1.4. Mens min på 35" med korrigert utveksling bruker 2liter javnt. med og uten 1000 kg etter. Jeg ville faktisk tippe at jeg ivertfall burde ligge der Sverre lå, hvis ikke littegran under, siden han hadde skvær gæli utveksling. Så jo bare det med 2.5 litern jeg hadde. Når jeg la på 33" på den uten å endre utveksling, så brukte jeg kun 4.giret på motorvei nesten. og da bruker den en del mer bensin.
ZJ'en lider heller ikke av utpreget aerodynamisk utforming, men bruker vesentlig mindre den også.
Jeg tok av luftfliteret hjem fra Evje i fjor sommer, men bilen brukte ikke noe mindre hjemover. Nå er vel bakkene brattere hjemover til Larvik, men siden begge byer omtrent ligger ved vannet, så er skal det jo gå ut på det samme.