Skrevet av Emne: Bensinforbruk  (Lest 11922 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Bensinforbruk
« på: Ma.,14,Januar,2008,09,38 »
Hei, legger dette emnet her siden dette ikke gjelder spesielt TJ.

Kjørte til Evje på treffet i fjor sommer. Dro ei 900 kg campingvogn etter TJ'en min (ikke lurt).
Målte forbruket til 2 liter pr mil. Syns det var mye, men jeg regner med at den bruker noe sånt, så tungt lastet som den var.
Uansett, så var jeg i svergie i går. En kammerat og meg. Tenkte at nå skal jeg måle bilen igjen og se.
2 personer med nesten en tom TJ 4.0liter sahara. 2 liter igjen.
Hva er galt?
at 2 liter er mye, er en ting. men at den bruker like mye med og uten nesten 1000 kg campingvogn og oppakkning, syns jeg høres veldig rart ut. Jeg veit at jeg har ett litt tett luftfilter, og det burde vært vasket, men allikevel.
Burde det ikke være noen forskjell i det hele tatt??
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Bensinforbruk
« Svar #1 på: Ma.,14,Januar,2008,10,22 »
Her trengs det nok litt justeringer..........

Men husk at allt over 0.8l / mil er godskrevet hobby budsjettet ;-)
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Dalton

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 155
  • Cherokee Nation
Sv: Bensinforbruk
« Svar #2 på: Ma.,14,Januar,2008,11,08 »
Er nok litt høyt, ja. XJ'en min (4.0l HO) ligger på 1,3 - 1,4, og det er rundt fabrikktall etter hva jeg har lest meg til.
1994 Jeep Cherokee Limited 4ltr High Output

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Sv: Bensinforbruk
« Svar #3 på: Ma.,14,Januar,2008,13,09 »
Jeg hadde en TJ Sahara 4.0 tidligere og mener den gikk på ca 1,3 - 1,4 på langkjøring med 33" MT/R og original utveksling (3:07)...
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: Bensinforbruk
« Svar #4 på: Ma.,14,Januar,2008,13,46 »
Har også TJ Sahara 4.0, med veldig varierende bensinforbruk, dvs fra 1,1l/mil og til forferdelig mye mer.....
Rent luftfilter, gode plugger og tett eksos har veldig mye å si, selvfølgelig utveksling og dekk også, men det ligger jo under ting vi ikke kan gjøre noe med, store dekk MT så klart...... ::)
Men beholde kat og lamda er også viktig.. jeg og fjernet kat og sensor etter katten på min og fikk da et hinides forbruk. Så ikke gjør dette!
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Bensinforbruk
« Svar #5 på: Ma.,14,Januar,2008,14,17 »
bil info:

TJ 4.0 liter sahara
GY MT/R 35x12,5x15
4.11 utveksling
K&N luftfilter
Throttle bodyspacer
Banks Torque tube grenrør
Ny sportskatalysator (holder avgassene, men tåler med gjennomstrømning)
Banks cat-back effektanlegg bakerst. (lamda sonden er beholdt)
Og Check engine lyser ikke. Det gjør den vel hvis sonden er gåen + en del andre ting. (har ikke sjekket om pæra er gåen da  ;D)
« Siste redigering: Ma.,14,Januar,2008,14,19 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: Bensinforbruk
« Svar #6 på: Ma.,14,Januar,2008,14,23 »
Høres ut som et bra oppsett dette..   :)

Sitat
Og Check engine lyser ikke. Det gjør den vel hvis sonden er gåen + en del andre ting. (har ikke sjekket om pæra er gåen da  )

Check engine trenger ikke lyse, det gjør det hvertfall ikke på min (og det virker, skal komme på hver gang du slår på tenningen hvis det virker), men hvis du utfører den tenning av og på-gymnastikken, slik at du får frem feilkodene så viser den hvertfall på min at det er en feil på sensoren...
« Siste redigering: Ma.,14,Januar,2008,14,25 av Birkelandjeep »
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget pkk

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Sv: Bensinforbruk
« Svar #7 på: Ma.,14,Januar,2008,15,23 »
Jeg satser på at "feilen" ligger i utvekslingen din...
Med 4.11 og 35" tror jeg at du ligger relativt høyt på turtall i 100 kmt, og for den del kunne ha trekt med deg en bulldozer uten at motoren stresses mer i den hastigheten...

Min 4.2 med weber, nutter bypass, "kødda-med-topp" og åpent eksos+++ (og shift kit automat) bruker ikke 2l på veikjøring en gang!
Jeg har 3.73 i akslene og 35-12,5x15 M/T rundt felgene. I 100kmt ligger jeg like under 2500rpm.
Hva har du?
På veikjøring har jeg som oftest ca 32 psi i lufttrykk....

Utvekslingsguide:
http://www.oly4x4.com/gearratios.htm

JCN no 835
1990 4.2 YJ
1999 4.7 WJ

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Bensinforbruk
« Svar #8 på: Ma.,14,Januar,2008,17,10 »
Blir ikke overrasket om gearingen er noe av greia. Men se etter motortemp også.

4.0 er programmert for forholdsvis varm drift. I kaldt modus er motorstyring/regulering "open loop" og blandingsforhold luft/bensin tilpasset dette. I varmt modus er reguleringen "closed loop" og blandingsforholdet luft/bensin normale 14,7:1.

Normaltemp er 195*F eller ca. 90,5*C for "våre" motorer. Det ser ut til at 185*F eller ca. 85*C er for kaldt, da går reguleringen antageligvis aldri over til closed loop og bensinforbruket er som kald motor hele tiden. Dette merkes ikke så godt i vanlig kjøring bortsett fra på bensinforbruket.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Bensinforbruk
« Svar #9 på: Ma.,14,Januar,2008,21,19 »
Jeg satser på at "feilen" ligger i utvekslingen din...
Med 4.11 og 35" tror jeg at du ligger relativt høyt på turtall i 100 kmt, og for den del kunne ha trekt med deg en bulldozer uten at motoren stresses mer i den hastigheten...

Min 4.2 med weber, nutter bypass, "kødda-med-topp" og åpent eksos+++ (og shift kit automat) bruker ikke 2l på veikjøring en gang!
Jeg har 3.73 i akslene og 35-12,5x15 M/T rundt felgene. I 100kmt ligger jeg like under 2500rpm.
Hva har du?
På veikjøring har jeg som oftest ca 32 psi i lufttrykk....

Utvekslingen er nok ikke feil. har nok rundt 2500 i 100 og 3000 i 120 km/t målt etter GPS. Dessuten er ikke bilen sprek. merker det godt når jeg hiver på en liten tilhenger. Hvis ikke du har målt bilen din med gps, så viser nok speedometeret ditt en 5 - 8 km for mye i 100. Kjørte vel med rundt 25 pund i dekkene. kan ikke ha noe særlig mer, da rister det for mye siden det er ganske stive vegger i dekket.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Bensinforbruk
« Svar #10 på: Ma.,14,Januar,2008,21,23 »
Blir ikke overrasket om gearingen er noe av greia. Men se etter motortemp også.

4.0 er programmert for forholdsvis varm drift. I kaldt modus er motorstyring/regulering "open loop" og blandingsforhold luft/bensin tilpasset dette. I varmt modus er reguleringen "closed loop" og blandingsforholdet luft/bensin normale 14,7:1.

Normaltemp er 195*F eller ca. 90,5*C for "våre" motorer. Det ser ut til at 185*F eller ca. 85*C er for kaldt, da går reguleringen antageligvis aldri over til closed loop og bensinforbruket er som kald motor hele tiden. Dette merkes ikke så godt i vanlig kjøring bortsett fra på bensinforbruket.

Det kan være noe med tempen kanskje. Termostaten virker, det ser jeg på temp.måleren. Og den ligger stort sett rett under 100grader på nåla. vil tippe mellom 90 og 95 kanskje.
Men slike små bagateller skal vel ikke drekke en halv liter mer enn det mange andre erfarer av forbruk. Skjønner ikke så mye egentlig.
Lurer på om jeg skal ta en skikkelig rengjøring av luft filteret, og nullstille hele hjernen for ny opplæring slik bilen går nå med det som er av modifikasjoner.
Men jeg syns en halv liter er i overkant mye.
Og det som jeg reagerer mest på er at deti kke er forskjell i forbruk om jeg drar på 1100 kg, eller ikke. bilen bruker akkurat like mye.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Bensinforbruk
« Svar #11 på: Ma.,14,Januar,2008,21,56 »
Temperaturen er ihvertfall OK. Men når du måler l/mil - måler du da faktisk utkjørt distanse pr liter? Er speedometeret ditt korrekt, ikke bare på hastighet, men også odometeret?

Når det gjelder den ekstra vekten representerer den ikke et like stort problem som luftmotstanden faktisk gjør i ekvipasjens frontareal og slipstream/turbulens mellom og bak bil/campingvogn. Siden campingvogna ligger så tett på bilen blir den ikke å regne som separat kjøretøy på 900-1100kg. Og med gearingen din har du også en effektiv overføring av motorens moment til asfalten. Med TJ'ens suverene aerodynamikk (not) tror jeg faktisk naturkreftene gir litt blaffen i om du har campingvogn bak. =)
« Siste redigering: Ma.,14,Januar,2008,22,04 av Skywalker »
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Bensinforbruk
« Svar #12 på: Ma.,14,Januar,2008,22,19 »
Temperaturen er ihvertfall OK. Men når du måler l/mil - måler du da faktisk utkjørt distanse pr liter? Er speedometeret ditt korrekt, ikke bare på hastighet, men også odometeret?

Når det gjelder den ekstra vekten representerer den ikke et like stort problem som luftmotstanden faktisk gjør i ekvipasjens frontareal og slipstream/turbulens mellom og bak bil/campingvogn. Siden campingvogna ligger så tett på bilen blir den ikke å regne som separat kjøretøy på 900-1100kg. Og med gearingen din har du også en effektiv overføring av motorens moment til asfalten. Med TJ'ens suverene aerodynamikk (not) tror jeg faktisk naturkreftene gir litt blaffen i om du har campingvogn bak. =)

Speedometeret er ikke helt riktig. den viser 100, mens jeg egentlig ligger i 105 - 106 i følge gps. Men det skal ikke spille noen rolle, så lenge jeg måler begge forbruka med samme "feil" speedometer. så burde det uansett være forskjell. Og selv om  campingvogna drar nytte av undertrykket etter bilen, så vil jo den ekstra rulle motstanden øke forbruket. Det er jo helt normalt. Man bruker jo mye mer pådrag for å kunne holde samme hastigheten, for ikke å snakke om bakkene.
Jeg er fullt klar over TJ'ens flotte aerodynamikk, og jeg forventer ikke at bilen skal gå på 0,6. Men som Sverre sa under her, hans TJ på 33 med original utveksling, altså 3.05 brukte 1.3 - 1.4. Mens min på 35" med korrigert utveksling bruker 2liter javnt. med og uten 1000 kg etter. Jeg ville faktisk tippe at jeg ivertfall burde ligge der Sverre lå, hvis ikke littegran under, siden han hadde skvær gæli utveksling. Så jo bare det med 2.5 litern jeg hadde. Når jeg la på 33" på den uten å endre utveksling, så brukte jeg kun 4.giret på motorvei nesten. og da bruker den en del mer bensin.
ZJ'en lider heller ikke av utpreget aerodynamisk utforming, men bruker vesentlig mindre den også.

Jeg tok av luftfliteret hjem fra Evje i fjor sommer, men bilen brukte ikke noe mindre hjemover. Nå er vel bakkene brattere hjemover til Larvik, men siden begge byer omtrent ligger ved vannet, så er skal det jo gå ut på det samme.
« Siste redigering: Ma.,14,Januar,2008,22,21 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Bensinforbruk
« Svar #13 på: Ti.,15,Januar,2008,00,08 »
Mmm.. Hvis odometeret ditt følger speedometeret teller det da omtrent 95km pr 100km kjørt. Det avviket representerer absolutt ikke 0.5l/mil.

100% like er jo ingen biler. Noen individuelle avvik vil det være, rullemotstand i lagre, slipp i automatkasse varierer osv. varierer. Helt nytunet med nye tenningsbiter, rent luftfilter osv. kan det jo hende at det er på sin plass å resette ECU for å "lære" den nytt kjøremønster? Til XJ krever vel det 50 key-on-off cycles. I tillegg holder det ikke bare on-off, men motoren må faktisk ha vært i gang en liten stund også (ihvertfall til XJ).
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Bensinforbruk
« Svar #14 på: Ti.,15,Januar,2008,17,22 »
hmmm..
før jeg bytta giring (fra 3.07 til 3.73) brukte bilen min nesten 2L på mila i bykjøring, og
1,5 L på langkjøring.
Nå bruker den 0.9 på langkjøring og 1,5 på bykjøring.

Utvekslingen hadde EN DEL å si for mitt vedkomende i så fall.


Kathrine

Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360