Skrevet av Emne: Frode sitt CJ7 prosjekt  (Lest 133796 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

renegade

  • Gjest
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #30 på: Ti., 8,Mai,2007,15,01 »
Jeg har god tid, ja. Prøve å få skrudd sammen bilen i løpet av høsten.
Har ikke bestemt meg helt for hvilken dekor/utstyrsutgave jeg går for,
men Renegade eller gullfuglen er pr i dag hovedønsket.

Leverte ramma til syring/luting i dag. Vi var to stk som relativt enkelt lødtet ramma på og av henger, så den er nok under 100 kg.
Firmaet som syrer/luter bekreftet pris på ca kr 6 pr kg ramme når jeg var der, inkludert galvingen. Blir jo veldig billig og holdbart.
Lurer litt på å pulverlakkere den etterpå. Avslutte med tectyl etter at bilen er montert.

Ulempen med pulverlakkering er at det er ikke så lett å flikke på den etter en tur i skogen.
Da er "vanlig" lakk & tektyl bedre.
Mulig noen av de "POR-15" produktene eigner seg, de har ihvertfall et produkt som heter "chassis coat" elns.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #31 på: Sø., 8,Juli,2007,09,22 »
Litt oppdatering...

Ramme og akslinger er kommet til Bækken offroadservice. Bækken skal montere akslingene på ramma og bygge om til spiraler fremme. Nå venter han på at jeg skal bli ferdig med å skjære løs delene til dette. Vi tar de fra en LJ70 (klar over at det er japs, men BT likte godt ideen med å ta delene fra en eksisterende bil).

Ramma ble syredyppet før jeg tok den med ned. Syre tar ikke tectyl, så ramma må sandblåses litt før den sendes til galving. Traversen bak må demonteres for at rust og skitt  som var inne i ramma skal få komme ut. Jeg har også lyst å bytte traversen, siden karosserifestene der var dårlige. Hvor kjøper jeg traversen?

Hevesettet er kjøpt hos BG, og kommer i løpet av Juli.

Jeg har fått forhåndsgodkjent motorbytte 4.0l, girbytte (AW4), akslingbytte (D44, Scout) og heving.
Ang dekk (35") ville han se TÜV på felgene før han sa noe, så jeg venter på at Amund skaffer meg en kopi. I søknaden nevnte jeg at jeg vurderte å skifte balje til YJ, pga galving. Det skulle jeg aldri gjort. De sendte den delen avsøknaden videre til SFOOR  ???. De brukte 2 mnd på å komme frem til at et slikt karosseribytte kunne de ikke godkjenne. Grunnen de oppgav var at det er en annen modell.
Tar ikke den delen så tungt, jeg skal uansett bruke den gamle og om jeg foretok byttet ville de aldri oppdaget det. Men  irriterer meg likevel over den delen av svaret.

En kompis av meg har akkurat kjøpt en -63 T-bird convertible i Chicago. I den forbindelse har jeg bestilt teppesett, dørpanel og bakseter til en -72 450SL jeg har. Planen er at dette skal legges i bagasjerommet på T-birden. De selger også teppesett til amerikanske biler, og jeg har spurt på pris til CJ7'en. Går utfra at det koster ca $440. Se på www.worlduph.com.

Jeg har også bestilt hydroboost, går utfra at det begynner å nærme seg Norge.
Hadde egentlig bestilt en del andre deler fra Quadratec sammen med en kompis. Quadratec fikk ikke til å belaste kortet hans, så vi la det på vent til høsten.
« Siste redigering: Sø., 8,Juli,2007,09,24 av Frode »
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #32 på: Ti.,10,Juli,2007,08,23 »
Jeg har også lyst å bytte traversen, siden karosserifestene der var dårlige. Hvor kjøper jeg traversen?
Hei Frode.

Fint med litt oppdateringer på CJ bygget ditt. Høres ut som du er godt i gang.
Jasså det blir kulepennfjærer i front  ;) Fint med litt forskjellige bygg.

Angående bakre travers, jeg kjøpte min hos 4wd. Det jeg liker ved den er at den ser mer robust(tykere gods) ut en en orginal.
Nå har den ligget i verkstedet 2-3 år så snart på tide å få montert den...  ::)
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #33 på: Ti.,10,Juli,2007,15,44 »
Bare innse det , Petter.. Du kommer aldri til å få montert traversen. Selg den til meg. ;D

Teppesettet er bestilt, $340...
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #34 på: On.,11,Juli,2007,22,14 »
Bare innse det , Petter.. Du kommer aldri til å få montert traversen. Selg den til meg. ;D
He he, blir nok liggende til vinteren, da skal den på sammen med hjemmelaget fanger & reservehjulsholder.
Men er du i beita nå, så kan få kjøpt min mot at du skaffer meg en til vinterens prosjekt.
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #35 på: To.,12,Juli,2007,17,13 »
Neida.. Ingenting som haster.. Må bestille mye andre deler før jeg kommer så langt.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #36 på: Ti., 7,August,2007,12,52 »
Litt oppdatering:

Det nye teppesettet er på vei over dammen.
Jeg holder fortsatt på med å skjære løs delene som skal brukes til å bugge om tilSpiraler forran.
Har sendt kopitil BT av TÜV dokumenter til felgene som også gir meg godkjenning for 35 x12.5 dekk. Spennende å se. Egentlig burde det ikke by på problem siden mitt oppsett er mye forsterket i forhold til hva pairene tar utgangspunkt i.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #37 på: Ti., 7,August,2007,13,27 »
Blir spenende å følge deg, blir nok ikke siste levering fra andre siden av dammen :)


Er felgene dine fra http://www.aspeberle.com/ ?

De tuv papirene som fulgte med felgene dine, var det skikkelige papirer, eller flere sider kopiert slurvete inn på et A4 ark? Har hørt begge deler? Spennende å høre hvordan papirer du har fått?

CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Diverse spørsmål ang CJ7 prosjekt
« Svar #38 på: To.,16,August,2007,15,56 »
I dag må jeg bare skryte litt!!


Etter å ha mast på Amund i flere mnd for å få kopi av TÜV til felger, sendte jeg mail til ASP Eberle og ba om det samme. 3 timer etterpå lå papirene i faksen. Jeg scannet de og mailet de til min mann på BT i Trondheim. Forklarte litt rundt papirene, og at jeg legger opp til vesentlige forbedringer i forhold til hva papirene forutsetter. Jeg fikk mail tilbake i dag, med løfte om godkjenning!! :o :o ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Han ville gjerne ha papirene på Norsk, og det er greit siden BG leverer med det når  jeg handler felgene. Papirene jeg fikk på fax så fine og grei ut. BT har et krav om at ekthet skal kunne dokumenteres.

Jeg har mao fått forhåndsgodkjent hele mitt prosjekt fra A-Å. Litt stolt av meg selv. Bare å begynne å bygge, nå :)
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Nico

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 298
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #39 på: To.,23,August,2007,19,02 »
Er det slike felger du har kjøpt ?     Fant de hos ASP Eberle til 199 euro med tuv papirer. Er det slik å forstå at om jeg kjøper disse felgene så kan de ikke si noe på 35" hjul? Eller må det skivebremser bak???
Nico
CJ-7 Renegade 86.
Amc360,4"Trailmaster,35x12,5x15 Procomp Xtreme Mud,10X15 RockCrawler felger

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #40 på: To.,23,August,2007,20,16 »
Det står at alle felgene deres har tuv-papirer ja, men jeg sendte mail og spurte engang. Det er bare en av stålfelgene som er godkjent for 33 og 35 tommer.  :o
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #41 på: Fr.,24,August,2007,12,15 »
Når det gjelder papirene jeg har brukt gjelder de for felg 1413 og 1414. Dette er stålfelger. Papirene sier noe om hjulbuelister og noe forsterking av innfesting til rattstamme.

Jeg aner ikke om de forbedringer jeg skal gjøre på bremser/akslinger var viktig for forhåndsgodkjennelsen, eller om jeg hadde fått godkjent dekkstr med orginalt oppsett.

JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #42 på: To.,18,Oktober,2007,13,04 »
Lenge siden oppdatering :)

Ramma, akslinger, 4" hevesett og delene fra forstilling til toyota ligger fortsatt hos Bækken. Har tatt litt tid for meg å få tingene til ham. Mest pga prioritering.. Bækken er nå i Montana og jakter hjort med pil og bue. Han starter på ramma mi når han er tilbake.  Jeg var så heldig å få tak i giring (4.56) og ARB nytt hos en kar i USA. Han hadde kjøpt de hos et lokalt firma, så sammen med en kompis har jeg kjøpt supplerende deler der, for å sende alt samlet. Vi har nå kjøpt:

Til CJ:
- 2 x ARB Dana 44 Scout II
- Giring 4.56
- Overhalingssett til akslingene
- Overhalingssett, 4.0:1 lavgirsett og heavy duty utgående aksel til Dana 300
-Diff cover D44

Til TJ (kompis):

-ARB til Ford 8.8
-ARB til dana 30
-4.56 giring
-overhalingssett
-monteringssett for montering av Ford 8.8 på TJ

Det ble rimelig mange mailer til Larry i www.mad4wd.com i går, og utover kvelden gikk vi over til MSN.
Jeg satt og chattet med ham til kl 03.30 i natt :) Vi kom veldig godt overens, bilder av familien og greier.
Han skaffer alt av deler. Han sa også at jeg kunne sende en liste over brukte deler jeg trenger, selv om de ikke driver med det til vanlig.. Jeg har avtalt å kjøpe brukte aut pedaler og rattstamme hos ham, tar det på en senere sending. Dersom noen andre trenger noe, er det bare å ta kontakt med meg, sikkert ikke lurt at for mange ringer og spør etter brukte ting, siden det var kun en goodwill til meg etter vår samtale.

Jeg har mottat teppesettet, og det så veldig bra ut.

Har også bestilt felger med TÜV av Amund på BG-nor. Jeg valgte Alu siden Amund har fått tilbakemelding på det følger med TÜV papirer til 35" også på de.

Jeg begynner nå snart på balja, vil nok ta litt tid.

XJ'en er solgt til Steffen på BG-nor. Står nå på BG-nor som utstillingsbil/trekkplaster. ;D
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #43 på: To.,18,Oktober,2007,13,24 »
Lenge siden oppdatering :)

Har også bestilt felger med TÜV av Amund på BG-nor. Jeg valgte Alu siden Amund har fått tilbakemelding på det følger med TÜV papirer til 35" også på de.

Jeg begynner nå snart på balja, vil nok ta litt tid.

XJ'en er solgt til Steffen på BG-nor. Står nå på BG-nor som utstillingsbil/trekkplaster. ;D
Hei Frode,
flottings med oppdatering av CJ prosjektet, blir bra detta  8)
Ang. de TÜV felgene BG-nor har, hvilket merke/type er det?
Grattis til BG-nor da har de fått seg en tøff XJ i hus .
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #44 på: To.,18,Oktober,2007,14,47 »
Hei, Petter.

Felgene er fra ASP-Äberle, som omtalt lenger her oppe.
Kjøper alt med TÜV hos BG, delvis for å få norsk språk og delvis for å ha en importør i ryggen. Amund driver å sjekker hva slags fangere jeg får godkjent, har mest lyst på smittybuilt-look.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten