Skrevet av Emne: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?  (Lest 21332 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #45 på: Fr.,23,September,2011,22,30 »
Blir snart bil igjen da :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #46 på: Lø.,24,September,2011,11,28 »
Ja det er slett ikke umulig at det blir bil igjen snart.
Km-telleren står nå fortsatt på 100.000 slik den gjorde det i januar så den må da ha noen mil igjen å kjøre  ;) Det blir en langdryg men billig reparasjon. Gjenstår litt overflatebehandling og småtteri.
Har kjørt litt Mazda E2000 4x4 og Transporter T5 4motion (firmavarebiler) og moped siden da, men nå er det jo snart vinter og da er det jo jeepen som absolutt er tingen.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #47 på: To.,29,September,2011,23,48 »
kveldens jobb.. gikk jo greit med heimelaget verktøy av div. biltema-greier.



2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #48 på: Lø., 1,Oktober,2011,20,04 »
Bra du tar masse bilder teerex, keep up the good work  :)

Utlogget teerexII

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 17
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #49 på: Lø., 1,Oktober,2011,20,05 »
Har du fått fikset døren også nå?  ???
-91 Citroen XM 2.1TD
-89 Citroen BX GTI
-93 Jeep Grand Cherokee 5.2 V8 (mangler motor)
-07 Phazer FX turbo, mountain ski, 345/36-38 kam. Delvis bråkepotte.

Utlogget teerexII

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 17
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #50 på: Lø., 1,Oktober,2011,20,17 »
Har du fått satt døra på da?
-91 Citroen XM 2.1TD
-89 Citroen BX GTI
-93 Jeep Grand Cherokee 5.2 V8 (mangler motor)
-07 Phazer FX turbo, mountain ski, 345/36-38 kam. Delvis bråkepotte.

Utlogget teerexII

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 17
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #51 på: Lø., 1,Oktober,2011,20,20 »
Åssn bytter jeg bilde da? Det kom jo automatisk
-91 Citroen XM 2.1TD
-89 Citroen BX GTI
-93 Jeep Grand Cherokee 5.2 V8 (mangler motor)
-07 Phazer FX turbo, mountain ski, 345/36-38 kam. Delvis bråkepotte.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #52 på: On.,26,Oktober,2011,01,20 »
Har fått sveist ferdig (måtte reparere mitt 24 år gamle MIG/MAG sveiseapparat, brytern var gått i stå, men forsåvidt piece of cake å fikse).

Vil forøvrig benytte anledningen til å skryte av Biltemas sandblåsepistol http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Sandblasepistol/ som fungerte helt utmerket.
Det ble jo nesten gøy å sandblåse med GL80 sand http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Ovrig/Blasesand/  :)

19. november er det 1 år siden stabstagfestet ramlet av.. så da bør bilen være ferdig  ;D
Og 6 mnd siden bilen ble forflyttet for egen maskin.
Har nesten satt ny rekord i treg reparasjon, men det var jo stadig nye ting som burde skiftes og som var glemt bestilt, samt spesialverktøy til ditt og datt som skulle tas i samme slengen....


PS! Jeg trodde teerexII var blitt fjerna nå... (en kjenning med spøkefull humor).
« Siste redigering: On.,26,Oktober,2011,01,28 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #53 på: On.,26,Oktober,2011,21,52 »
Takket være deg, sjekket jeg konas bil, og synet var trist; ikke like galt, men på full fart å bli det ! Kappa vekk en bit, og sveisa inn nytt stål, så jeg tror det varer så lenge vi har bilen ! Merkelig at det er venstre side det ruster på ?!? Høyre side er helt fin.. Hvilke årganger har denne "feilen" ; for det var det første jeg tenkte når jeg så hvilken forskjell det er på høyre og venstre side...-svikt i en eller annen fase i produksjonen mhht korrosjonsbehandling..

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #54 på: To.,27,Oktober,2011,00,28 »
Min bil er produsert i januar eller var det februar 2000, ifølge etiketten i førerdøra.

Hvor var den biten du måtte kappe vekk da?
Denne fjær/demperbraketten er jo forskjellig på venstre og høyre side, iallefall foran der festet for stabsstaglinken er.
Så om det er en kombinasjon av dårlig produksjon/rustbeskyttelse og mye veisalt på midten av veien kanskje....

Men inni selve akslingsrøret (det korte på venstre side) var det mye lagvis rust som jeg fikk fjernet med skrujern og roterende stålbørste.
Det kan jo også være at tidligere eier i Arendal har eiendom ved havet og bilen har vært parkert litt nært sjøen med venstre side. Men det blir jo spekulasjoner. Originalfelgene bar iallefall preg av en del korrosjon.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #55 på: To.,27,Oktober,2011,21,31 »
Strålende vær og temperatur idag, ypperlig for grunning og lakkering utendørs  :D



Donordelen/utgangspunktet for reparasjonen:







For sammenligning:



merket med reg.nr, skal innleveres til verksted for bytte av bærekulene
« Siste redigering: To.,27,Oktober,2011,22,01 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #56 på: Fr.,28,Oktober,2011,00,09 »
Prøvde å starte bilen etter 6 mnd stillstand med batteriet frakobla.
Motorn starta nesten før jeg fikk vridd om nøkkelen helt  :D Makaløs lettstarta motor denne VM-dieselen.

Verre var det kanskje at radioen spurte etter Code? Har jeg en kode tro?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #57 på: Fr.,28,Oktober,2011,07,47 »
Prøvde å starte bilen etter 6 mnd stillstand med batteriet frakobla.
Motorn starta nesten før jeg fikk vridd om nøkkelen helt  :D Makaløs lettstarta motor denne VM-dieselen.

Verre var det kanskje at radioen spurte etter Code? Har jeg en kode tro?
Morro at den starta så lett da!
Det er helt sant at VM-en er lettstartet! :) Og om det er veldig kaldt så går det jo også like lett som alt annet :) Må innrømme at jeg er VM-diesel fan ;)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #58 på: Fr.,28,Oktober,2011,14,13 »
Ja så lenge glødinga funker så er det en fryd.

Fant forresten koden til radioen på en gul lapp bakerst i instruksjonsboka  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #59 på: Fr.,28,Oktober,2011,20,51 »
Fikk simmeringen til Dana 30 pinjong/yoke idag. Hadde jo glemt å bestille den i vår fra USA (fikk bare v-ringen /støvtettinga da).
Oppdaget nettopp at den gamle støvtettingen var splittet, altså delt i 2 deler slik at den ene halvdelen har stått i ro.
Så da blir det å skifte begge deler selv om det ikke var noen spesiell lekkasje (bak er det derimot litt svetting).
Uoriginal simmering koster vel rundt $10 i USA.
Måtte punge ut 390,- for en original, ifølge posen kom den fra Klintberg & Way som vel er en svensk gigant innen deler.
Så er det jo en spesiell framgangsmåte siden det er crush ring i diffen, sånn at det skal bli korrekt moment på greiene.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.