Skrevet av Emne: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?  (Lest 21217 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget rubber

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 117
  • Evenes- Bogen
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #30 på: Fr., 6,Mai,2011,20,35 »
ville vurdet å hevet bilen noe når man først skal skifte braketten:)
xj 1998 2,5TD 2,5OME 31x10,5-15 cooper stt

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #31 på: Fr., 6,Mai,2011,21,09 »
Ja du har helt rett i det.
Har liggende 2" hevesett fra ORV Rugged Ridge med nye dempere  ;)

De spacerne var heldigvis svarte og ikke røde....
Fulgte med sånn flott verktøymappe..  tilfeldig valgt nettbutikk: http://www.jeepsandstuff.com/18415-80.html

« Siste redigering: Fr., 6,Mai,2011,21,31 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #32 på: Fr.,27,Mai,2011,00,04 »
Noe nytt å melde her teerex? Fått orden på akslingen?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #33 på: Fr.,27,Mai,2011,00,09 »
Hei, venter på diverse deler fra jeep4x4center.com, var vel litt for sein å bestille da (12. mai).
Har ikke fått sporingsnummer.. må vel mase om det.

Holder på med andre prosjekter i mellomtiden (veteran-MC og båt).
Men må ta tak i saken i neste uke, trenger nemlig bilen snart  ::)
« Siste redigering: Fr.,27,Mai,2011,00,36 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #34 på: Lø.,27,August,2011,21,39 »
"neste uke" er visst lenge siden nå (på dagen 3 mnd)  :-[
Men fikk nå en haug med div. deler fra morris/4x4jeepcenter i slutten av mai iallefall.
7-8 mnd ute av drift er jo litt lenge.. men har jo spart masse km på forsikringa  :P

Men nå er akslingen sveisa iallefall.. må vel levere den på merkeverksted for skifte av bærekuler og simmerringene i akslingen?
En bilmekanikervenn ga opp.. uten rett verktøy  >:( Ikke noe jobb for personbilverktøy.
Har mye ferie tilgode nå.. så blir vel tid til å gjøre ferdig greiene snart.
« Siste redigering: Lø.,27,August,2011,21,58 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #35 på: Sø.,28,August,2011,01,04 »
Du sparer masse penger hvis du kjøper deg verktøy fra USA til å bytte bærekuler. Kjøpte meg ei c-presse til 1000kr og gjorde bærekulejobben selv.
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #36 på: Sø.,28,August,2011,03,29 »
Noen ala dette kanskje? http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=37_111&products_id=960
eller til en brøkdel av prisen http://www.harborfreight.com/four-wheel-drive-ball-joint-service-kit-4065.html
men skulle jo hatt et skikkelig sett.. det er jo skrå flater og da blir det kanskje litt vrient uten de rette adapterne ?

Her en fin write-up http://www.jeepsunlimited.com/forums/showthread.php?t=539296
og her http://www.jeepsunlimited.com/forums/showthread.php?t=496958
« Siste redigering: Sø.,28,August,2011,03,45 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #37 på: Sø.,28,August,2011,10,36 »

Men nå er akslingen sveisa iallefall.. må vel levere den på merkeverksted for skifte av bærekuler og simmerringene i akslingen?
En bilmekanikervenn ga opp.. uten rett verktøy  >:( Ikke noe jobb for personbilverktøy.

Ang. simmeringene ja.. kanskje like greit å få byttet disse på verksted, hvis det ikke blir tett (fortsatt lekkasje) så kan du iallefall klage på jobben (jeg måtte gjøre jobben 2 ganger..) og det er en stor fordel å ha en stor tersj for å utvide diff huset litt når innmaten skal inn igjen, bare et tips  :) Jeg gidder ikke denne jobben flere ganger på min bil..

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #38 på: Sø.,28,August,2011,12,14 »
ja men spørs jo om jeg har klagerett siden det blir meg som skal stappe stikkakslingene inn igjen.
Men det har seg slik at det er naboen min som eier merkeverkstedet så litt klagerett må jeg vel ha uansett  :)
Noen ganger må man bare overlate jobben til ekspertisen.

Den spesialtersen/sprederen til diffen koster jo $ naturligvis
http://millerspecialtools.spx.com/Detail.aspx?id=1314&gid=5 pluss http://millerspecialtools.spx.com/Detail.aspx?id=269&gid=5 totalt $ 383

Monteringsverktøy for akseltetteringene http://millerspecialtools.spx.com/Detail.aspx?id=171 pluss http://millerspecialtools.spx.com/Detail.aspx?id=325 eller http://completeoffroad.com/i-122839-inner-axle-seal-tool-dana-30-44-and-60.html

Her er avdragersettet for bærekulene også http://millerspecialtools.spx.com/Detail.aspx?id=1691 pluss http://millerspecialtools.spx.com/Detail.aspx?id=169 pluss http://millerspecialtools.spx.com/Detail.aspx?id=160
totalt $ 368

Altså en 5-6000-lapp + frakt for originalverktøyene.. pluss kanskje denne http://millerspecialtools.spx.com/Detail.aspx?id=305 til å skifte pinjongtetteringen, kr 650 til. Neppe så aktuellt alt det derre uten et spleiselag  :)
« Siste redigering: Sø.,28,August,2011,13,09 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #39 på: Sø.,28,August,2011,14,33 »
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/4-1-BALL-JOINT-DELUXE-SERVICE-KIT-REMOVER-INSTALLER-/350445438678?pt=Motors_Automotive_Tools&hash=item51982d06d6
Dette er settet jeg kjøpte. Trengte bare noen skiver til å legge mellom så løser det seg :) Ville i hvertfall gjort den jobben selv. Den er litt tung hvis de sitter godt, men den er ikke vanskelig.
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #40 på: Sø.,28,August,2011,14,50 »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #41 på: On., 7,September,2011,12,02 »
Verktøyet for å ta ut diffklumpen var jo et problem å finne lokalt..

Ser at RSA (Fiat/Alfa importøren) har overtatt Jeep.
Tro om de overtar spesialverktøy etter Bertel-Osten også ?
Har problemer med å finne verksted i Harstad som har verktøy for demontering av diffklumpen på min WJ (for å skifte simmerringer på hver side av diffhuset).
Den gamle forhandleren her sier de har returnert spesialverktøy som de pleide å låne av Chrysler-importøren tidligere.
Se vedlagt bilde...
Et lokalt verksted hadde nylig demontert diffen bak, men huset er jo av alu der. Den løsnet uten spesialverktøy sa dem.
Men foran har jeg prøvd med slagters uten at noe rikker seg. Kanskje oppvarming er knepet?



« Siste redigering: On., 7,September,2011,12,13 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #42 på: On., 7,September,2011,20,10 »
Verktøyet for å ta ut diffklumpen var jo et problem å finne lokalt..


Du har vel ikke et Scania verksted i nærheten da? Godt mulig at de har både verktøy og kunnskap, diffene havarerer med jevne mellomrom på Scania  :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #43 på: On., 7,September,2011,22,50 »
Joda har Scaniaverksted her. Men var innom et Volvo last og bussverksted, de hadde ikke vært borti dette verktøyet eller problematikken.
Samme sak ved et annet verksted som er spesialister på US biler og også driver med dragracebiler.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #44 på: Fr.,23,September,2011,22,01 »
Ja da viste det seg at VW LT (4x4?) ble levert med Dana-akslinger så et passende verktøy fikk jeg da lånt gjennom VW-systemet.
Tipper det er noen tonns trykk på verktøyet når det er strammet, men best å ikke ta i for mye, da kan diffhuset ødelegges.
Verktøyet består av 20 mm flatstål men det bøyer seg faktisk litt i lengderetningen under presset.

Shimsene på hver side av diffen var jo forskjellig tykkelse naturligvis så lurt å merke dem godt.
Samt merke lagerskålene, de ramler jo fort av.
Noe rust i det korte akslingsrøret, det var jo denne på siden at akslingen var rustet utvendig også da.

Takket være Biltema glidehammersett til kr 160 så gikk jobben greit med å få ut diffen.
Gjenstår da bare å få presset inn de nye tetningene uten å ødelegge dem (har 2 i reserve da)




« Siste redigering: Lø.,24,September,2011,11,29 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.