Skrevet av Emne: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?  (Lest 21323 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #60 på: Lø.,29,Oktober,2011,18,17 »
Min bil er produsert i januar eller var det februar 2000, ifølge etiketten i førerdøra.

Hvor var den biten du måtte kappe vekk da?
Denne fjær/demperbraketten er jo forskjellig på venstre og høyre side, iallefall foran der festet for stabsstaglinken er.
Så om det er en kombinasjon av dårlig produksjon/rustbeskyttelse og mye veisalt på midten av veien kanskje....

Men inni selve akslingsrøret (det korte på venstre side) var det mye lagvis rust som jeg fikk fjernet med skrujern og roterende stålbørste.
Det kan jo også være at tidligere eier i Arendal har eiendom ved havet og bilen har vært parkert litt nært sjøen med venstre side. Men det blir jo spekulasjoner. Originalfelgene bar iallefall preg av en del korrosjon.
Kappa vekk en bit på størrelse med en fyrstikkeske der hvor stabstaget er festet. Der var det tynnt som papir. Ellers var det rimelig ok..

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #61 på: Fr., 4,November,2011,17,34 »
Dagens strek i regningen:
Ble oppringt av forhenværende Jeep-forhandler som skulle montere kuler,  om at bærekulene jeg hadde kjøpt på ebay i 2009 som en del av et sett med bærekuler og styreledd til WJ viste seg å ikke være korrekte.

Nedre kuler var K3137 istedenfor K3185, passer altså til:
Jeep Cherokee 1984-1989
Jeep Comanche (downsize) 1984-1989
Jeep Wagoneer 1984-1989

Esken med to kuler i var dumt nok ikke merket med delenr. så jeg oppdaget jo ikke at det var feil selv om det sto på kvitteringen som jeg ikke finleste i 2009....

Eska til øvre kuler var merket K3134T som skal være korrekt nr. men disse var da litt lengre enn de originale  ??? Lengde 111 mm (84 mm fra anleggsflaten til enden).
Hvorfor aner jeg ikke foreløpig, men settet var så billig (ebay) at jeg orker ikke forske på det når det finnes mere seriøse leverandører.

Endte opp med å bestille 2 originalkit (et delenr. for både øvre og nedre kule), til den nette sum av kr 2600,- + montering  :-[ Det var lagervare i Norge.
Ifølge et annet verksted her med amcar som spesialitet koster disse "normalt" kr 5600,- for 2 kit :o
(Koster "uoriginalt" ca $120 fra nettsjappene i USA).

Så jeg kunne like gjerne ha bestilt kuleverktøyet og nye korrekte deler fra USA og gjort jobben selv.. men nå haster det litt da.
Forøvrig har http://www.maldalimport.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&&b_kid=855100&b_id=855142 kuler på lager til grei nok pris.
« Siste redigering: Fr., 4,November,2011,17,50 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #62 på: Sø., 6,November,2011,06,08 »
Enda godt at man har vært forutseende på noen punkter og skaffet nødvendige deler på forhånd  :)
Her var det sannelig begynte å ruste på splinesen inni leddet (fremre mellomaksling) så det var greit å få leddet skifta ut.

« Siste redigering: Ma., 6,August,2012,23,37 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #63 på: Lø.,12,November,2011,00,36 »
Hadde samme feilen på min, men det var i tillegg til rust litt slark mellom tusenspor og leddet. Tok å limte det nye fast med epoxylim, har holdt nesten et år nå og ingen vibrasjoner eller klakkelyder.

Reparasjonen av framakselen din ser bra ut og vil sikkert vare mange år

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #64 på: On.,16,November,2011,05,49 »
Joda.. her er mere plunder og irritasjonsmomenter: det tidligere "merkeverkstedet" /byens største bilforhandler greide å gjøre dette hærverket i løpet av en angivelig 6 timers jobb med min nylakkerte aksling (har ikke tatt bilde av alle skrammene da).
Og dette skulle de ha mye penger for også naturligvis. Jeg gikk jo ut fra at det var en rutinejobb på 1-2 timer max å presse ut og inn 4 bærekuler på en løs aksling... men neida :





Her var det visst ikke mye spesialverktøy i bruk.
Det var jo eneste grunn til at jeg leverte inn akslingen hos dem, at de skulle bruke det rette verktøyet og ikke makt.
Forøvrig ble det brukt mye varme så lakken min brant vel nærmest opp (de har sprayet på litt karroseribeskytter noen steder for å dekke over det) :



Vann i gummimansjetten på helt ny bærekule. Dessuten metallflis slått opp som hindrer mansjetten i å sitte på plass.
Angrer bittert at jeg ikke bestilte det nødvendige verktøyet fra USA isteden, og gjorde jobben selv. Billigere.
Aldri mere bilverksted  >:(




« Siste redigering: On.,16,November,2011,06,27 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #65 på: On.,16,November,2011,06,15 »
Pussig med disse øvre bærekulene jeg hadde liggende fra før, de passer jo ikke med lengden selv om nr. på eska er korrekt:



De nedre kulene jeg hadde liggende (K3137) er til en annen jeepmodell, enda en gammel feilleveranse.. Så jeg fikk alt nytt originalt isteden.

Denne karen gjør det vel på korrekt måte (nei han er neppe i Norge):




Hva er den gullfargede adapteren til tro.. en annen Jeepmodell kanskje?



« Siste redigering: On.,16,November,2011,06,21 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #66 på: On.,16,November,2011,16,43 »
det ser jo så enkelt ut her.. skjønner ikke hva som var problemet med dette verkstedet

http://www.youtube.com/watch?v=a3jjPouRdFw
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #67 på: On.,16,November,2011,19,44 »
Surt dette ja, og i tillegg har du lagt ned endel timer med arbeid i akslingen fra før. Skulle kanskje tro at et stort bilverksted hadde rett verktøy.
Du får gjøre det beste ut av det, regner med de nye bærekulene er hele og iorden?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #68 på: On.,16,November,2011,20,59 »
De skulle ha over 5000 i arbeidspenger.. men det fikk de ikke. Jeg hadde jo ikke bedt dem om å gjøre jobben på den måten, jeg valgte dem pga. at de var merkeverksted sånn at det ikke skulle bli nettopp slike problemer....
5000 hadde vel vært for mye selv om jeg hadde kjørt hele bilen inn der.

Ja kulene ser jo greie ut, det er original Mopar. Aner ikke hvordan de har montert dem, håper det ikke var med overdreven bruk av varme.
Får presse inn litt fett da.
Pinlig at jeg har hatt feil billigkuler liggende siden 2009 uten å sjekke dem men man kan jo ikke få med seg alt heller.
Gjenstår bare å skifte pinjong/yoketetningene, måtte innom biltema og kjøpe 28 mm kopp til mutteren, som også går til mutrene på nedre bærekuler.

Får finne fram noen bokser med grunning, lakk, understellsmasse og hulromsbeskyttelse og kanskje bli ferdig med denne akslingen snart  :)
Har bygd telt over bilen så det kan nå bare regne.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #69 på: Sø.,20,November,2011,07,01 »
Nattens økt.. tar alltid mye lengre tid enn planlagt disse mekkegreiene, når man skal prøve å gjøre ting etter boka.

Skiftet tettering og støvring på diffen, litt plunder med moment og greier.. i området 0,5-2 Nm  og 200-350 Nm, liksom det er store forskjeller ja  :o
Med brukbar liten fiskevekt og 10 cm arm gikk det greit å måle 0,5-2 Nm-området relativt nøyaktig.
Biltema redder dagen med deler til fabrikering av spesialverktøy  ;) Samt et variatorverktøy fra snøskutertiden.
Prosedyren fulgt etter servicemanualen.. satsert på at det blir bra da.















« Siste redigering: Sø.,20,November,2011,07,07 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #70 på: Sø.,20,November,2011,19,32 »
Blir snart bil igjen da :)
Hmm du skrev visst dette for 2 mnd siden..  utrolig hvor fort tiden går  :P
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #71 på: Ti.,21,August,2012,00,19 »
Ja det blir kanskje snart bil igjen, ca 1 år forsinket  :o

Mista hele godværshelga pga. sommerinfluensa.. men rakk dette ikveld iallefall. Mangler bare et par strøk lakk så...
« Siste redigering: Ti.,21,August,2012,00,23 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #72 på: Ti.,21,August,2012,00,29 »
Du sparer masse penger hvis du kjøper deg verktøy fra USA til å bytte bærekuler. Kjøpte meg ei c-presse til 1000kr og gjorde bærekulejobben selv.
Ja jeg hadde spart mye tid, penger og ergrelse om jeg hadde gjort det istedenfor å levere den inn på såkalt "merkeverksted"  >:(
Men ny høst, nye muligheter nå  :)
Skjønner forøvrig fortsatt ikke at bærekulejobben skulle være så fryktelig vanskelig for verkstedet at de måtte bruke 5-6 timer med voldsbruk og varme.
I utgangspunktet skulle det ikke koste så mye mere enn ei C-presse (de fikk tross alt løs aksling innlevert). Men i etterpåklokskapens navn...

Lurer forresten på om jeg har 2000 WJ med norges laveste km. stand  ;)

Dagens update med et før og etter-bilde:
« Siste redigering: On.,22,August,2012,03,52 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #73 på: Ma.,27,August,2012,02,20 »
Dårlig verktøy eller feil bruk ?
Skulle skifte endeleddet på pitmanarmen, så knakk Biltema-dingsen med varenr 19-1254.

Skulle ikke skifte for at kula var spesiellt slitt men fordi det er så lett å komme til når forakslingen er ute.
Prøvde å varme litt opp først men kanskje ikke nok. Og varmet mens avdrageren satt på. Kanskje bedre å sette den på etterpå, den svekkes sikkert av varme. Vanskelig å komme til for å slå oppå leddet, må ha lang tung ting ned gjennom mottorromet da (nei det må man ikke, det er jo bare å dreie på rattet....)
« Siste redigering: Lø.,20,Oktober,2012,04,21 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #74 på: Ti.,28,August,2012,02,47 »
Kjøpte en kraftigere kuleutpresser på BilXtra, den kosta over 300 men gjorde da jobben.
Mulig at Biltemas også hadde gjort jobben men de tåler ikke allverden.
Et par velrettede slag mot pitmanarmen så løsnet iallefall sakene.

Dagens jobb ble bytte av 4 endeledd. Særlig de på tie rod satt ganske fast kan man si så det var litt pes og mye CRC.
Fant en passerspissgreie som var velegnet til å måle avstand fra tie rod enden til sentrum av under siden av kuleleddet for å sikre samme avstand på den nye.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.