Skrevet av Emne: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?  (Lest 21315 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #15 på: Sø.,24,April,2011,20,24 »
Jeg ville tatt av akselen og pakket inn alt som ikke skal sandblåses,hvis du ikke har utstyr få noen til å sandblåse godt rundt der den nye biten skal på plass,gjerne etter at det rusta feste er fjernet.Får å lage nytt feste/skål ville jeg klippt biter av en plzzakartong el lign for å lage en mal til utskjæring av 3 mm plate.kan lages i flere deler og teipes sammen til noe som ligner veldig på det som er ,ta de teipede pappbitene og legg de på ei stålplate og merk opp.punktsveis bitene sammen og prøv den på akselen og slip og tilpass den punktsveiste delen før du sveiser den fast til akselen,Ser det riktig ut så er helsveising av alle skjøter.Høres ut som endel jobb og det er det..det er det ingen tvil om.gjør du tilpassing og punkting selv så får du en sveiser til å helsveise for deg.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #16 på: Sø.,24,April,2011,22,21 »
Ja det var kanskje en god idé det du sier der.  har jo mål for posisjonen på høyresiden som er i orden også så det skal vel være mulig å snekre til noe.
Men et nytt problem at det er rustent også på baksiden, ved støtdemperfestet. det er jo samme braketten som den er festet til. Skal ta et nytt bilde.
Er nesten ferdig med å ta ned akslingen. Mye rustne bolter og mutre så tok litt tid. Men utmerket arbeidsvær ute  ;)
« Siste redigering: Sø.,24,April,2011,23,16 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #17 på: Sø.,24,April,2011,23,01 »

3. Kjøpe aksling fra huggeri og få dem til å kappe av den biten av hylsa med braketten (spare masse frakt), og så kappe av brakett og sveise den på min aksling.

4. Vinne i Lotto og bestille fabrikkny aksling  :D

Tror det skal finnes en skadet/krokete Dana 30 fra en frontskadet WJ her i Trondheim, jeg kan sjekke litt rundt det hvis det er interessant? Så kan akslingen eventuelt kappes og sende deg det du trenger av fjærskål og stabstag feste.

Ny aksling er ikke så svindyrt, US Autoparts her i byen leverte en ny Dana 30 til en 2000-ett eller annet Dodge Ram, tror det var rundt 20-25 tusen, men mye penger for å bytte fjærskåla ja  :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #18 på: Sø.,24,April,2011,23,20 »
Takk det hadde vært veldig flott hvis du kunne sjekke det.
Jeg trenger jo bare fjærskål som er i ca samme tilstand som på motsatt side, ikke fabrikkny men ikke full av rust eller gjennomrustet.
Hvordan min har rustet vekk er jo egentlig en gåte.

25 tusen er litt mye ja.. hadde håpet å fikse rep. til en brøkdel av det da.
Et huggeri i sverige har mange WJ men det blir jo mye frakt og moms og greier på sånne tunge saker.

Sånn ser den ut bakfra:

« Siste redigering: Ma.,25,April,2011,03,25 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #19 på: Ma.,25,April,2011,00,49 »
Fant en label på diffhuset med PN: 610951.
Ifølge http://www2.dana.com/pdf/XGI.pdf så e det da en Jeep Super 30/186 Front 2000 WJ CV w/ABS  :)
Og her finner man materialtabell for WJ fra side 21 http://www2.dana.com/pdf/X510-6.pdf
Ser at Dana kaller vari-lok for hydra-lok.
Jeg trodde at drivleddene foran var CV-ledd men det er vanlige knutekors med CV mansjett ifølge plansjen men det er vel feil.
« Siste redigering: Ma.,25,April,2011,03,48 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #20 på: Ma.,25,April,2011,16,20 »
Ser at Dana kaller vari-lok for hydra-lok.

Jeg stussa litt over dette når jeg demonterte diffen min, det sto hydra-lok på diffbremsen, tenkte kanskje det var "lokale variasjoner"  :)
Er forresten litt knotete å bytte simmeringene til stikkakslingene, kan være litt vanskelig å få de helt riktig plassert i hylsa, jeg måtte gjøre jobben to ganger da lekkasjen fortsatte etter første forsøk.

Skal sjekke ang. akslingen i morgen!

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #21 på: Ma.,25,April,2011,21,41 »
Venter i spenning på hva du finner ut om akslingen  :)

Her er bilder etter dagens økt. Ser ikke så bra ut, braketten er rustet videre bakover. Så å bygge opp ny brakett er isåfall litt av en jobb.

På høyre side var det både litt lekkasje på simmering drivaksling samt at indre klemme på drivleddmansjetten var løs (det var den forsåvidt på begge sider). Så det var en blanding av fett og olje på høyre side.





Til venstre for diffen er det rust, til høyre for diffen ikke rust. Stadig pussig sak....

« Siste redigering: Ma.,25,April,2011,21,45 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #22 på: Ma.,25,April,2011,21,59 »
Auda,den så verre ut en jeg trodde,da er bare å kutte den delen fra en annen aksel el bytte hele.Hvorfor den ene siden ruster så hinsides mens den andre er i fin form er det ikke lett å si noe om,men etter å drevet med gamle biler i altfor mange år så har jeg sett at karrossei og ramme er mer rusta på venstesida,altså mot møtende trafikk,det gjaldt også fjærskålene på de 3-4 bilen jeg har bytta på de siste årene(McPherson fjæring)Det er vel spyling og atter spyling med vann som gjelder,spesielt på vinteren.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #23 på: Ma.,25,April,2011,22,27 »
Neste gang blir det en bil som har gått på finnmarksvidda eller et sted det ikke saltes noe særlig. Sørlandet er vel relativt ille ser det ut til  :-X
Men at noe har vært mangelfullt inni den braketten vedr. korrosjonsbeskyttelse fra fabrikken  vil jeg da sterkt anta.
« Siste redigering: Ma.,25,April,2011,22,31 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #24 på: Ti.,26,April,2011,23,21 »
Man skulle jo tro det har manglet noe på den fra fabrikk ja..., men spyling om vinteren er jo også veldig viktig da om man kjører på saltede veier. Har aldri sett noe lignende og har sett under mange 80 og 90-talls XJ-er som har gått her i Telemark/Vestfold området som de også salter mye om vintrene og de har ikke vært i nærheten engang!, så noe rart må det være!
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #25 på: Ti.,26,April,2011,23,33 »
Braketten var jo relativt tett under med ei plate (som er borte på bildene.. var tynt som papir) med et par dreneringshull i. Disse kan jo ha gått tette og så har det blitt stående saltlake inni der eller noe...
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #26 på: On.,27,April,2011,00,00 »
Har sendt deg mail teerex  :)

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #27 på: On.,27,April,2011,23,18 »
Står en krasja 3.1 limited på Sortland. Har stått der siden i fjor høst. Mulig delebil?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #28 på: Fr.,29,April,2011,16,39 »
Rustys offroad har disse.. men dessverre ikke laget til WJ



men ikke umulig å lage noe lignende til WJ da
« Siste redigering: Ti.,21,August,2012,00,44 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #29 på: Lø.,30,April,2011,23,10 »
Takket være vår eminente Chryslercrap så blir det vel en løsning på problemet til slutt  :)
Han har nemlig vært ute å kappet litt.
En liten jobb med festeøret til stabstaget (bøyd pga. kollisjonsskade) og en omgang med slipedings eller sandblåsing samt stoffing så skulle den være brukbar.




Ikke noe puslete dimensjoner på det akslingsrøret....
« Siste redigering: Sø., 1,Mai,2011,01,28 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.