Skrevet av Emne: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD  (Lest 5524 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kristianha

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
« på: On., 6,Oktober,2010,23,41 »
I går begynte motorvarsellyset å lyse og bilen gikk i sikkerhetsmodus hvilket vil si maks 2500 omdreininger. Når jeg stopper bilen og starter på nytt blir lyset borte og bilen oppfører seg helt fint i et par kilometer før varsellyset dukker opp igjen. Etter å ha kjørt en enkel diagnose med å vri nøkkelen raskt til on 3 ganger, leste jeg da av feilkode: P1270. Etter endel googling har jeg kommet fram til at denne koden henviser til feil med "intake port swirl actuator". Under denne felles feilkoden finnes det 3 forskjellige feil. 1. intake port swirl actuator short circuit. 2. intake port swirl actuator open circuit. 3. intake port swirl actuator ground x. For å finne den eksakte diagnosen må jeg nok til et verksted med diagnoseverktøy.
Noen som har erfaring med dette problemet og dets eventuelle størrelse? Er dette noe som bør overlates til eksperter? Frykter jeg må skifte swirl actuator motor og dermed av med innsugsmanifoilen.
Har lite lyst til å levere bilen inn til Bergheim etter sist besøk der, så hvis noen vet om en kompetent person/verksted som kan påta seg en slik jobb i Bergen så si gjerne ifra.
Kanskje med diagnoseverktøy vil gi en utstrakt hand?
Innspill mottas med takk!

2003 Grand Cherokee Overland 2.7 CRD

Utlogget Bjørn jeep2

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 76
Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
« Svar #1 på: Ma.,25,Desember,2017,22,55 »
Gammel tråd men er aktuelt for min del og! Noen som har hatt og utbedret denne ??

Utlogget Bjørn jeep2

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 76
Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
« Svar #2 på: Ti.,30,Januar,2018,03,19 »
Søkte litt rundt dette tema og fant at dette er eit kjent problem på disse merc 270 motorene. Nå i dag har eg plokket av insuget, det var helt tett av eksos disel guffe som førte til at disse portene satte seg fast og staget til motoren som driver disse satte falt av. Fjernet feilkode før eg begynte demontering med stag av så motoren tror det virker og bilen var ok, men litt død i kraft. Nå kommer eg til og fjerne disse portene helt og koble ut egr elektronisk samt full rensk på innsug så får vi prøve hvordan den blir! Hvet ikke hvordan eg legger inn bilde men har tatt ein del under prossesen.er det interesse for og se så si fra😊

Utlogget eirikbg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
« Svar #3 på: Ti.,30,Januar,2018,06,16 »
Har ikke den motoren selv, men synes det er spennende å følge på, og samtidig kan man lære noe.  :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
« Svar #4 på: On.,31,Januar,2018,11,40 »
Jeg skulle egentlig kjøpe WJ med 2,7 CRD for 9 år siden, men endte opp med 3,1 TD pga. under halv km. stand til ca samme pris.
Kan idag ikke helt si om jeg angrer på valget eller ikke (tror jeg hadde valgt V8 om jeg fikk skru tiden tilbake).
Begge motorene har sine fordeler og lyter etter som jeg har sett opp igjennom årene.
Og det er gjerne helt forskjellige feil som går igjen.

3,1TD er generelt enklere/rimeligere å feilsøke og reparere på, iallefall for den som gjør alt selv. Til tross for at den ikke støtter standard OBD2.
Men de som har opplevd den ikke uvanlige oljelekkasjen mellom motor og gir har jo fått noe å bryne seg på.
Har sett biler på finn.no med begge motorer som har kjørt langt over 300.000 km, ja bortimot 400.00 også.
Hittil har jeg aldri blitt stående pga. feil med motor/drivverk eller elektrisk.
Helt greit på en over 17 år gammel bil, selv om km. stand er kun 135.000 da  :P
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Bjørn jeep2

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 76
Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
« Svar #5 på: To., 1,Februar,2018,00,28 »
Har både 2.7 og 3.1. Og støtter det du skriver.min 3.1 har gåd 297tusen nå og maler som ein katt!!!! Litte feil osv og. Men det blir litt meire kvalitets følelse med 2.7 pga motor og gear. På 3.1 så girer den opp og ned samt litt dårle med effekt,dyr i mat fatet.plokket vek cat å har kn insatsfiler å det jelper ein del. Men den motoren får sterke følelser av traktor!


Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
« Svar #6 på: To., 1,Februar,2018,02,48 »
Effektmangel og opp/ned giring fikset jeg med chiptuning (omprogrammering) samt montering av "mystery switch for mange år siden.
Så kan ikke si at jeg savner så veldig mye der. Skal plukke vekk kat utpå våren.

Men kan naturligvis ikke sammenlignes med f.eks. en V8 HO, eller etterfølgeren WK med 3,0 CRD motor.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
« Svar #7 på: To., 1,Februar,2018,19,56 »
Har både 2.7 og 3.1. Og støtter det du skriver.min 3.1 har gåd 297tusen nå og maler som ein katt!!!! Litte feil osv og. Men det blir litt meire kvalitets følelse med 2.7 pga motor og gear. På 3.1 så girer den opp og ned samt litt dårle med effekt,dyr i mat fatet.plokket vek cat å har kn insatsfiler å det jelper ein del. Men den motoren får sterke følelser av traktor!
Har lurt litt på hvordan det er å demontere katalysatoren på denne bilen. Hvordan går motoren uten den? Er det merkbart mer effekt eller er det ikke noe vits i å gjøre det?, oh hva med turboen? Trodde den fikk feil mottrykk uten kat?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
« Svar #8 på: Fr., 2,Februar,2018,06,13 »
Å fjerne kat er jo et godt gammalt trimmingstriks, så det har vel neppe noen negative effekter for motoren.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget eirikbg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
« Svar #9 på: Fr., 2,Februar,2018,06,23 »
Det jeg har hørt, er at turbo motoren kan/bør ha så fri vei som mulig (til en hvis grense), mens en sugemotor må ha riktig mottrykk. Kan også miste effekt med for lite mottrykk på en sugemotor.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
« Svar #10 på: Fr., 2,Februar,2018,06,59 »
En 2-takter må iallefall ha korrekt mottrykk.
For en sugemotor kan det være så ymse, alt etter om man ønsker høyt dreiemoment eller høy toppeffekt.
F1-motorer har neppe særlig mye mottrykk i eksosen.
For turbomotorer så skaper jo turboen i seg selv mottrykket, så her er det best med fri bane ut.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
« Svar #11 på: Fr., 2,Februar,2018,22,29 »
Stilig :) Må si jeg da har veldig lyst til å fjerne hele den dritten. Blir kanskje mer turbolyd også... :) Er vel best å skjøte inn et rakrør da i stedet for å bare ta ut innmaten i katta og bruke den?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
« Svar #12 på: Fr., 2,Februar,2018,22,36 »
Ja sikkert best å erstatte med et rør. Evt. la et rør gå gjennom katta, i tilfelle det er noe som skal være der på EU-kontrollen. Men det er det vel neppe?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
« Svar #13 på: Lø., 3,Februar,2018,00,12 »
Tviler på at det har noe å si på eu-kontroll... På diesel er det vel bare røyk de tester for så.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget eirikbg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
« Svar #14 på: Sø., 4,Februar,2018,21,33 »
Før hadde det ikke så mye å si på en eu kontroll, men det er forandret nå. Husker ikke helt ordlyden, men det står noe slik som at forandring av avgassrensende systemer ikke skal ha vært tuklet med. Gir en 2 mangel, hvis det er gjort.