www.jeepclubnorway.no

Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: kristianha på On., 6,Oktober,2010,23,41

Tittel: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: kristianhaOn., 6,Oktober,2010,23,41
I går begynte motorvarsellyset å lyse og bilen gikk i sikkerhetsmodus hvilket vil si maks 2500 omdreininger. Når jeg stopper bilen og starter på nytt blir lyset borte og bilen oppfører seg helt fint i et par kilometer før varsellyset dukker opp igjen. Etter å ha kjørt en enkel diagnose med å vri nøkkelen raskt til on 3 ganger, leste jeg da av feilkode: P1270. Etter endel googling har jeg kommet fram til at denne koden henviser til feil med "intake port swirl actuator". Under denne felles feilkoden finnes det 3 forskjellige feil. 1. intake port swirl actuator short circuit. 2. intake port swirl actuator open circuit. 3. intake port swirl actuator ground x. For å finne den eksakte diagnosen må jeg nok til et verksted med diagnoseverktøy.
Noen som har erfaring med dette problemet og dets eventuelle størrelse? Er dette noe som bør overlates til eksperter? Frykter jeg må skifte swirl actuator motor og dermed av med innsugsmanifoilen.
Har lite lyst til å levere bilen inn til Bergheim etter sist besøk der, så hvis noen vet om en kompetent person/verksted som kan påta seg en slik jobb i Bergen så si gjerne ifra.
Kanskje med diagnoseverktøy vil gi en utstrakt hand?
Innspill mottas med takk!

Tittel: Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: Bjørn jeep2Ma.,25,Desember,2017,22,55
Gammel tråd men er aktuelt for min del og! Noen som har hatt og utbedret denne ??
Tittel: Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: Bjørn jeep2Ti.,30,Januar,2018,03,19
Søkte litt rundt dette tema og fant at dette er eit kjent problem på disse merc 270 motorene. Nå i dag har eg plokket av insuget, det var helt tett av eksos disel guffe som førte til at disse portene satte seg fast og staget til motoren som driver disse satte falt av. Fjernet feilkode før eg begynte demontering med stag av så motoren tror det virker og bilen var ok, men litt død i kraft. Nå kommer eg til og fjerne disse portene helt og koble ut egr elektronisk samt full rensk på innsug så får vi prøve hvordan den blir! Hvet ikke hvordan eg legger inn bilde men har tatt ein del under prossesen.er det interesse for og se så si fra😊
Tittel: Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: eirikbgTi.,30,Januar,2018,06,16
Har ikke den motoren selv, men synes det er spennende å følge på, og samtidig kan man lære noe.  :)
Tittel: Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: teerexOn.,31,Januar,2018,11,40
Jeg skulle egentlig kjøpe WJ med 2,7 CRD for 9 år siden, men endte opp med 3,1 TD pga. under halv km. stand til ca samme pris.
Kan idag ikke helt si om jeg angrer på valget eller ikke (tror jeg hadde valgt V8 om jeg fikk skru tiden tilbake).
Begge motorene har sine fordeler og lyter etter som jeg har sett opp igjennom årene.
Og det er gjerne helt forskjellige feil som går igjen.

3,1TD er generelt enklere/rimeligere å feilsøke og reparere på, iallefall for den som gjør alt selv. Til tross for at den ikke støtter standard OBD2.
Men de som har opplevd den ikke uvanlige oljelekkasjen mellom motor og gir har jo fått noe å bryne seg på.
Har sett biler på finn.no med begge motorer som har kjørt langt over 300.000 km, ja bortimot 400.00 også.
Hittil har jeg aldri blitt stående pga. feil med motor/drivverk eller elektrisk.
Helt greit på en over 17 år gammel bil, selv om km. stand er kun 135.000 da  :P
Tittel: Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: Bjørn jeep2To., 1,Februar,2018,00,28
Har både 2.7 og 3.1. Og støtter det du skriver.min 3.1 har gåd 297tusen nå og maler som ein katt!!!! Litte feil osv og. Men det blir litt meire kvalitets følelse med 2.7 pga motor og gear. På 3.1 så girer den opp og ned samt litt dårle med effekt,dyr i mat fatet.plokket vek cat å har kn insatsfiler å det jelper ein del. Men den motoren får sterke følelser av traktor!

Tittel: Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: teerexTo., 1,Februar,2018,02,48
Effektmangel og opp/ned giring fikset jeg med chiptuning (omprogrammering) samt montering av "mystery switch for mange år siden.
Så kan ikke si at jeg savner så veldig mye der. Skal plukke vekk kat utpå våren.

Men kan naturligvis ikke sammenlignes med f.eks. en V8 HO, eller etterfølgeren WK med 3,0 CRD motor.
Tittel: Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: KnuNorTo., 1,Februar,2018,19,56
Har både 2.7 og 3.1. Og støtter det du skriver.min 3.1 har gåd 297tusen nå og maler som ein katt!!!! Litte feil osv og. Men det blir litt meire kvalitets følelse med 2.7 pga motor og gear. På 3.1 så girer den opp og ned samt litt dårle med effekt,dyr i mat fatet.plokket vek cat å har kn insatsfiler å det jelper ein del. Men den motoren får sterke følelser av traktor!
Har lurt litt på hvordan det er å demontere katalysatoren på denne bilen. Hvordan går motoren uten den? Er det merkbart mer effekt eller er det ikke noe vits i å gjøre det?, oh hva med turboen? Trodde den fikk feil mottrykk uten kat?
Tittel: Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: teerexFr., 2,Februar,2018,06,13
Å fjerne kat er jo et godt gammalt trimmingstriks, så det har vel neppe noen negative effekter for motoren.
Tittel: Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: eirikbgFr., 2,Februar,2018,06,23
Det jeg har hørt, er at turbo motoren kan/bør ha så fri vei som mulig (til en hvis grense), mens en sugemotor må ha riktig mottrykk. Kan også miste effekt med for lite mottrykk på en sugemotor.
Tittel: Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: teerexFr., 2,Februar,2018,06,59
En 2-takter må iallefall ha korrekt mottrykk.
For en sugemotor kan det være så ymse, alt etter om man ønsker høyt dreiemoment eller høy toppeffekt.
F1-motorer har neppe særlig mye mottrykk i eksosen.
For turbomotorer så skaper jo turboen i seg selv mottrykket, så her er det best med fri bane ut.
Tittel: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: KnuNorFr., 2,Februar,2018,22,29
Stilig :) Må si jeg da har veldig lyst til å fjerne hele den dritten. Blir kanskje mer turbolyd også... :) Er vel best å skjøte inn et rakrør da i stedet for å bare ta ut innmaten i katta og bruke den?
Tittel: Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: teerexFr., 2,Februar,2018,22,36
Ja sikkert best å erstatte med et rør. Evt. la et rør gå gjennom katta, i tilfelle det er noe som skal være der på EU-kontrollen. Men det er det vel neppe?
Tittel: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: KnuNorLø., 3,Februar,2018,00,12
Tviler på at det har noe å si på eu-kontroll... På diesel er det vel bare røyk de tester for så.
Tittel: Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: eirikbgSø., 4,Februar,2018,21,33
Før hadde det ikke så mye å si på en eu kontroll, men det er forandret nå. Husker ikke helt ordlyden, men det står noe slik som at forandring av avgassrensende systemer ikke skal ha vært tuklet med. Gir en 2 mangel, hvis det er gjort.
Tittel: Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: teerexSø., 4,Februar,2018,21,40
Bare å banke ut innmaten og sette inn et rør da  :P
Tittel: Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: eirikbgMa., 5,Februar,2018,06,13
Mange som gjør det, eller bare hakker ut innmaten. Mange som også lager seg en kobling på hver side, slik at de har rakt rør til vanlig, og så monterer de katalysatoren når de skal ha eu kontroll.
Tittel: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: KnuNorMa., 5,Februar,2018,17,34
Går an det :-) Tviler forresten på at et vanlig frittstående verksted vet nå i dag hvordan eksosanlegget på en gammel WJ skal være :-P
Tittel: Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: teerexMa., 5,Februar,2018,17,45
Alle dieselbiler etter et visst årstall har vel disse klumpene på eksosanlegget? Men hvor effektivt det er etter 15-20 år er jo ikke godt å si.
Og den kan vel gå tett også. Et kjent fenomen på mange biler. Den faller fra hverandre inni og blokkerer seg selv.
Tittel: Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: PerHMa., 5,Februar,2018,23,19
Har både 2.7 og 3.1. Og støtter det du skriver.min 3.1 har gåd 297tusen nå og maler som ein katt!!!! Litte feil osv og. Men det blir litt meire kvalitets følelse med 2.7 pga motor og gear. På 3.1 så girer den opp og ned samt litt dårle med effekt,dyr i mat fatet.plokket vek cat å har kn insatsfiler å det jelper ein del. Men den motoren får sterke følelser av traktor!

Den følelsen syns jeg nå passer denne bilen godt, det er jo en luksustraktor.. ;) Er man vant til biler som er laget for å sitte fast i veien så er dette en komfortabel båt å regne, og helt utmerket til sitt bruk. :)
Tittel: Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: Bjørn jeep2Ti., 6,Februar,2018,22,33
Det er rikti at ved fjerning gir det mangel.eg har på nesten alle mine disel sluffer fjernet den,men kun tatt ut innmaten så det ikke synes.å på avgasskontroll har det gåt greit😊
Fordelen med fjerning var i mange tillfeller mindre røyk.sikkert død kjørt før min tid, men det manerker mest er responssen det blir i motor.turbotrykket kommer før pga mindre mottrykk og den drar og går mye bedre.blir jo meir lyd og hører jo turbon bedre, men er ikke det eg er uye etter. Anbefaler og kn filter i boksen med det samme😊
Tittel: Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: Bjørn jeep2On., 7,Februar,2018,19,46
Var på eu med min 3.1 i dag. Vel med 5cm heve klosser og fjerna cat. Fikk 2,er på oljelekasje og ku fanger som forøvri er fra ein toyota hilux!
Må si meg fornøyd med det😊
Tittel: Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: eirikbgTo., 8,Februar,2018,06,55
Det hadde jeg også hvert fornøyd med.  :)
Tittel: Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: Bjørn jeep2To., 9,August,2018,12,35
Eg bare slo ut innmaten i min cat.satte det på igjen.du får mangel  på eu ved fjerning, men ingen sjekker inni den.har fjerna den på dei fleste biler eg har hatt.merkbar forskjell.
Tittel: Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: teerexTo., 9,August,2018,19,56
Kanskje greit å stappe/sveise et rør inni kat'en for å unngå turbulente forhold inni der.
Tittel: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: KnuNorLø.,11,August,2018,19,43
Bjørn Jeep 2, er det merkbar forskjell på 3.1 TD ved fjerning av innmaten i katalysatoren? Hvordan er lyden i forhold?
Tittel: Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: Bjørn jeep2Sø.,12,August,2018,15,56
Ja er merkbar forskjell både på 2.7 oh 3.1.
Tittel: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: KnuNorTi.,28,August,2018,22,27
Høres bra ut :-), men hvordan blir det med eksoslukt? Blir det mer sur diesel lukt ala gammel båt eller er det ikke noen forskjell bak der?
Tittel: Sv: Feilkode og "limp home mode" GC 2.7 CRD
Skrevet av: Bjørn jeep2Ti., 4,September,2018,07,21
Nei merket ingen forskjell på det eg,men sjelden bak og lukter da!