Skrevet av Emne: TÜV papirer / Hva godkjenner biltilsynet  (Lest 2788 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
TÜV papirer / Hva godkjenner biltilsynet
« på: To., 1,Februar,2007,14,23 »
Hallois,

Jeg driver å sjekker pris på diverse utstyr til min 98mod TJ, og da er butikker som f.eks Quadratec.com veldig greie å lete i. Men et problemer er at man ikke vet hva biltilsynet vil godta og ikke, og om produktene er TÜV godkjent. Så, kan vi ikke prøve å lage en oversikt her på hvilke produkter som har TÜV papirer, og hva biltilsynet godtar (og hva man evt må gjøre for at de skal godta dette). Dette kan da igjen kategoriseres i f.eks, Hevesett, Dekk/felg, Front/Rear bumpers, etc.

Jeg prøver nå å finne ut om jeg kan få godkjent et 6" liftkit med "long arms", som f.eks:
http://www.quadratec.com/products/16119_004.htm [Edit: Dette kittet er IKKE TÜV godkjent!]
http://www.quadratec.com/products/16117_501.htm [Edit: Dette kittet ER TÜV godkjent! Wohoo!]

Eller blir jeg nødt til å gå for et standard 4" sett, med 2" bodylift. Vet ikke hva biltilsynet synes om å kappe og sveise på ramma for å installere long arm kits...

Og, når/om jeg får på dette, med f.eks 35" dekk, hva mer må gjøres. Så at f.eks Stein-K skrev at skivebremser forann og bak var et must.

mvh

Jan-Erik Romøren


TÜV godkjente merker (modell hadde også vært kjekt å få inn etterhvert)

Fjær sett for YJ / TJ:
- 2" Old Man Emu fra 4x4 Supply og Bg Nor har TÜV
- 2" Pro Comp fra Bg Nor har TÜV
- 4" Pro Comp fra Bg Nor har TÜV

Bodylift for YJ / TJ:
- 2" Performance Assesories fra Bg Nor har TÜV i sammenheng med Procomp 2" eller 4" fjærsett
- 3" Performance Assesories fra Bg Nor har TÜV i sammenheng med Procomp 2" eller 4" fjærsett ( litt usikker, bør sjekkes...)
« Siste redigering: Ma., 5,Februar,2007,09,30 av Jan-Erik »
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: TÜV papirer / Hva godkjenner biltilsynet
« Svar #1 på: Ma., 5,Februar,2007,08,22 »
Skyjacker settet har "gamle" TÜV papirer som ikke stemmer med de nye settene !!! De er mao ikke 100% godkjente de som selges fra statene. De fra Tyskland vet jeg ikke, men jeg tror det samme gjelder her. Det er Tabenreuther som sitter på papirene i utgangspunktet, og de har ikke oppdatert papirene sammen med de nye settene, så her kan man gå på en smell! De hadde for dårlig omsetning på disse settene, så det ble for dyrt å holde på TÜV papirene ( de koster en del kroner!!)

Fjær sett for YJ / TJ:
- 2" Old Man Emu fra 4x4 Supply og Bg Nor har TÜV
- 2" Pro Comp fra Bg Nor har TÜV
- 4" Pro Comp fra Bg Nor har TÜV

Bodylift for YJ / TJ:
- 2" Performance Assesories fra Bg Nor har TÜV i sammenheng med Procomp 2" eller 4" fjærsett
- 3" Performance Assesories fra Bg Nor har TÜV i sammenheng med Procomp 2" eller 4" fjærsett ( litt usikker, bør sjekkes...)

Ingen av settene er godkjent for større enn 33" i TÜV papirene, dette må godkjennes seperat ( men kan gjøres samtidig! ). BT har sagt tidligere at 35" dekk er største dem godkjenner på YJ / TJ pga svak bakaksling og tromlene bak. Jeg bygget om begge deler og fikk godkjent 36". Skal man ytterligere opp i størrelse, så har de sine tanker om vår lille boltsirkel ( hjulboltene ). Den kan bygges om til feks 6 bolt og BT vil bli enda gladere! 6 bolt gjør også at det åpner seg en helt ny verden i valg av felger...
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: TÜV papirer / Hva godkjenner biltilsynet
« Svar #2 på: Ma., 5,Februar,2007,09,29 »
Ahh... Ok, dette var bra informasjon å få med seg! Jeg var på vei til å bestille Rockready 6" fra Skyjacker, så da regner jeg med at jeg bare kan glemme alt om det. Det ser da ut som om jeg må gå for samme konfigurasjonen som du gikk for (4" ProComp + 2" BL). Litt kjipt det og for jeg ville gjøre noe litt annerledes:)
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Tjsahara

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
  • Survival of the kittest
Sv: TÜV papirer / Hva godkjenner biltilsynet
« Svar #3 på: Lø.,10,Februar,2007,01,43 »
Leste på offroed en som hadde fått godkjent et 3" bl sammen med 2" OME. Hvordan lar dette seg gjøre.
Sliter også selv med og få godkjent 10"X15" MT classik II felg. men har jo allerede godkjent bilen med 33"x12.5". Noen som vet hva som må til for og overbevise biltilsynet om at 33x12.5" burde ha 10x15".
Hva sligs papirer har du på dine felger Stein, med hensyn til innpress og slik?
Survival of the kittest

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: TÜV papirer / Hva godkjenner biltilsynet
« Svar #4 på: Lø.,10,Februar,2007,09,33 »
Som jeg skrev over så mener jeg at BG Nor har et 3" BL med TÜV papirer på ( dog i sammenheng med Procomp fjærsett )

Det var dette 2" BL settet jeg fikk godkjent sammmen med OME settet jeg først hadde. Det var ikkenoe problem for BT å godkjenne dette, da jeg henviste til de forskjellige tÜV papirene. Så det ble "kryssgodkjent" i mitt tilfelle i samråd med anbefalingspapirer fra Amcar.

Når det gjelder felgene, så hadde de ingen betenkligheter med å godkjenne disse. Igjen med anbefalingspapirer fra Amcar og at jeg fulgte gjeldende regler om skjerming og fri "ferdsel" av dekk/felg. DVS at uansett posisjon på sving og ut-/ innfjæring, så skulle det ikke subbe. Det gjorde det heller ikke.

Jeg la frem den økte sporvidden som en klar fordel for bilen. For å beholde tyngdepunkt / vippepunkt nærmest mulig orginalt, så mente jeg at det hadde jeg fått til ved å bruke felger som bygde 70mm mer utover. 70mm ut (hver side - total sporviddeøkning = 146mm ) og 150mm opp var tilnærmet perfekt fordeling. Han var enig i det.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!