Skrevet av Emne: Kjetils 54 Willys Pickup  (Lest 9556 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Kjetils 54 Willys Pickup
« på: Lø.,12,Desember,2009,16,35 »
Etter å ha fundert og leitet lenge ble det endelig en Willys pickup på meg. En 1954 mod med L-226 maskin, den var omlakkert og muligens restaurert for 12 år siden og har derfor veldig lite rust. Ramma er så og si strøken. Karroseriet har litt flaking i lakken og overflate rust noen plasser jeg har kun funnet en plass med litt gravrust, kanten på førerdøra. Bilen blir nok på sikt plukket ned og omlakkert.


« Siste redigering: To.,11,Februar,2010,20,46 av sandviper »
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Kjetils 54 Willys Pickup
« Svar #1 på: Lø.,12,Desember,2009,16,37 »
Plukket av planke haugen på planet.

« Siste redigering: Lø.,12,Desember,2009,16,55 av sandviper »
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Kjetils 54 Willys Pickup
« Svar #2 på: Lø.,12,Desember,2009,16,48 »
Når jeg hentet bilen startet den greit, men den gikk skikkelig rævva, masse feiltenning pluggene var også nedsotet og fæle.
Tenningen er bygget om til 12v så regner med coilen er ok.

Kjøpte 6 nye plugger, men ikke sikker på om det er de riktige.
Nye plugg ledninger og ny coil ledning.
Det viste seg att tidligere eier hadde byttet rekkefølge på plugg 2 og 3. Så fant riktig tennings rekkefølge (153624) og prøvde og fyre den opp. Etter en good stund begynte den sakte men sikkert og fyre igjen. Men går fortsatt ikke fint. I perioder hoster og harker den. Men kan også gå fint før den ramler på turtall og begynner og feiltenne igjen, hva kan det være.

Noen som vet hvordan man stiller tenning og tuner forgasser på disse?
« Siste redigering: Lø.,12,Desember,2009,16,52 av sandviper »
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Kjetils 54 Willys Pickup
« Svar #3 på: Lø.,12,Desember,2009,16,57 »
Lurer på om dette kan være orginal fargen


Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget thaugen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Re: Kjetils 54 Willys Pickup
« Svar #4 på: Lø.,12,Desember,2009,19,14 »
Prøv å rens forgasseren, den så ikke veldig avansert ut så det burde være en smal sak. Bytt også ut bensinen i tanken med ny bensin så slipper du dritt og vann i bensin.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Kjetils 54 Willys Pickup
« Svar #5 på: Lø., 2,Januar,2010,16,39 »
Det er helt klart gasseren som er problemet. Plukket den av og det lå en innsjø av bensin i insuget ::)
Lurer på om jeg kjøper ny litt mere robust forgasser fremfor å overhale Carter gasseren.

En Holley 2300 toporter sammen med et adapter i bunn burde bli bra i følge gutta på summitracing
Men det skjer ikke stort mens det er så kaldt, skulle ha blitt kvitt Wrangleren også først så det er noe valutta til bil på kontoen.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Kjetils 54 Willys Pickup
« Svar #6 på: Ma., 4,Januar,2010,10,26 »
Du spurte om den grønne fargen var originalfargen?  Jepp, det kan det godt være.  På 50 tallet kjøpte Forsvaret en rekke Willys utilitybiler som stabsvogner, d.v.s. ikke stridende biler til bruk for gods og persontransport.  Vet ikke om alle, men det var i alle fall mange som ble levert med en blank, militær grønnfarge fra fabrikk.  Har selv en '53 stasjonsvogn som hadde denne grønnfargen under alle andre lag med lakk, og første eier var Forsvaret.  I og med at fargen også var på torperdovegg og litt "vanskelige" steder, så går jeg ut fra at lakken stammer fra Toledo fabrikken og ikke den norske importøren.  Om første eier er Forsvaret på din bil også, så burde grønnfargen være original.  Godt å se at det er en utilitybil tilbake i BYEN etter at jeg flyttet derfra i '94!  Den gangen var den ingen andre som hadde slik (foruten noen lokale brannvesen litt ute på landet), men vet du om flere i nærheten?
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Kjetils 54 Willys Pickup
« Svar #7 på: Ti., 5,Januar,2010,10,38 »
Takker for svar Overland. Vet ikke om noen flere her nede nei. Men er en ombygd pickup i Skien.

Den grønne fargen finner jeg igjen under dashbordet og bak benken så det er nok orginal fargen ja.
Tidligere eier mente på denne hadde gått som berginsbil tidligere, men har ikke funnet ut noe mer enda. Planet og bakskjermene er ikke orginal pickup, så "noe" har det vært bak der.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Kjetils 54 Willys Pickup
« Svar #8 på: Ti., 9,Februar,2010,10,47 »
I går kom det en Holley 2 porta forgasser med adapter i posten. Begynner å montere den etterhvert, men ønsker meg litt varmere vær først. Det må nok modifiseres litt for å få den til og passe men ved første øyekast ser det ok ut.

Elektronisk tenning fra Pertronix er også på vei. Med dette settet bytter man ut stift tenningen og erstatter det med elektronisk tenning og det fine med det er att alt får plass under fordeler lokket så det ser orginalt ut.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Kjetils 54 Willys Pickup
« Svar #9 på: Ti., 9,Februar,2010,11,23 »
Pertronix'en er fin den, men bare sjekk at det ikke er slakk i fordelerakslingen, da får du nemlig ikke systemet til å fungere godt.  Sleit fælt selv en gang, forstod ikke hva det kunne være, men til slutt (etter å ha lest  bruksanvisning (gjøres om alle andre muligheter er brukt opp)) så kom det fram at det ikke ville funke med slakk i aksling, og det stemte jo  ::)
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Kjetils 54 Willys Pickup
« Svar #10 på: To.,11,Februar,2010,17,10 »
Ikke veldig god plass til og skru i garasjen, men fikk prøve montert Holleyen.

Med fuel bowlen mot fører siden er det kun slangen til varme registeret som byr på "problemer". Utover det må adapteret files litt på den ene siden, og jeg må ha nye kortere bolter for å feste adapteret til innsuget.




« Siste redigering: To.,11,Februar,2010,17,12 av sandviper »
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Kjetils 54 Willys Pickup
« Svar #11 på: To.,11,Februar,2010,17,16 »
Pertronix'en er fin den, men bare sjekk at det ikke er slakk i fordelerakslingen, da får du nemlig ikke systemet til å fungere godt. 
Åssen slark? Jeg har noe på rotasjon, men regner med dette er normalt? Opp og ned og sideveis kjennes den fin ut. Håper jeg får det til og funke.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Kjetils 54 Willys Pickup
« Svar #12 på: Fr.,12,Februar,2010,12,56 »
Sideveis slakk slik at avstanden mellom magnet og Hallcelle varierer.  Da blir det krøll..
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Kjetils 54 Willys Pickup
« Svar #13 på: Lø., 3,April,2010,17,20 »
Snøen er borte og jeg har funnet garasjen igjen :)

Jeg måtte modifisere adaptere litt, for å få nok klaring til gasspjellet på forgasseren. Boltene måtte også files litt.


Adaptere på plass


Staget fra gasspedalen koplet, må bare ha en låsesplint. Eneste modifikasjon som var nødvendig var og bøye litt på staget. Jeg har full vandring på pedalen.

Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Kjetils 54 Willys Pickup
« Svar #14 på: On.,15,Desember,2010,17,28 »
En liten update

Jeg har gitt opp start på orginal motoren så denne blir i vinter byttet ut med 4.0 HO motor og kasser fra en ZJ.
Har begynnt arbeidet med å ta ut den gamle maskinen, bilder kommer so stay tuned.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered