Skrevet av Emne: Rubicon AEV  (Lest 5125 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget SASR

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
Rubicon AEV
« på: Fr.,22,Mai,2009,19,33 »
Noen sjanser i havet for at en AEV ombygging av nye 2-dørs JK blir godkjent i Norge?
http://www.aev-conversions.com/vehicles/jk_builder.php

Utlogget Neowulf

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 159
  • Æ e ikke trøtt å dessuten e blodsukkere på topp
Re: Rubicon AEV
« Svar #1 på: Fr.,22,Mai,2009,20,57 »
hva er det du skal ha godkjent av det da ?

hemi , mil-spec eller hevesett,fangere osv .
fangerne får du godkjent , men eu-versonen avventer etterspørsel .
hevesettet kan du kansje få enkeltgodkjent men de har ingen planer om å typegodkjenne det.
hemi burde gå om du får de til å gjøre det i usa for så å importere den ny.
mil-spec er kun til 4 dørs



Utlogget SASR

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
Re: Rubicon AEV
« Svar #2 på: Fr.,22,Mai,2009,22,08 »
Måtte i tilfelle blitt 5.7L hemi, hevesett, 37" dekk, Dana60 bakaksling, vinsj og fangerne..
All ombygging i Statene, for deretter å importere den ny til Gnore..
Vet ikke helt hvordan Biltilsynet etc. ville ha stilt seg i forhold til denne ombyggingen?

Utlogget Neowulf

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 159
  • Æ e ikke trøtt å dessuten e blodsukkere på topp
Re: Rubicon AEV
« Svar #3 på: Fr.,22,Mai,2009,22,37 »
all ombygning fra aev - crystler/mopar står bak og godkjenner som fabrikant og du beholder fabrikksgarantien i usa
(bare i norge de ikke gjør det men så har de ikke bare ett merke heller)

slik jeg forstår paragrafene er det bare å bestille drømmebilen i usa å ta over da etter at du har fått den godkjent over there, men ring am-car klubben om du er medlem, de hjelper deg gjennom pappirmølla.

ang selve ommbyggingen, eu-støtfangeren framme har en bøyle for mye men den går å få godkjent om du fjærner den slik jeg har forstått. legger ved et bilde av eu-varianten

Utlogget SASR

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
Re: Rubicon AEV
« Svar #4 på: Fr.,22,Mai,2009,23,39 »

 skulle gjerne ha importert "drømmebilen", men etter å ha sjekket kalkulatoren for innførsel av kjøretøy....... vi snakker drøye MILLIONEN :o i engangsavgift.... :o vær så snill å si at jeg har regnet feil her :-[

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Rubicon AEV
« Svar #5 på: Fr.,22,Mai,2009,23,51 »
Sitat
skulle gjerne ha importert "drømmebilen", men etter å ha sjekket kalkulatoren for innførsel av kjøretøy....... vi snakker drøye MILLIONEN  i engangsavgift....  vær så snill å si at jeg har regnet feil her

Tviler på at du har bommet. Tipper avgiften inkl mva ligger på ca 900.000 til1 mill. ? Du får ikke regga denne som varebil. Der sitter BOS på "hemmelig" oppskrift og de eneste papirene. Så du må ta den inn som personbil.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget SASR

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
Re: Rubicon AEV
« Svar #6 på: Lø.,23,Mai,2009,00,01 »
Sitat
skulle gjerne ha importert "drømmebilen", men etter å ha sjekket kalkulatoren for innførsel av kjøretøy....... vi snakker drøye MILLIONEN  i engangsavgift....  vær så snill å si at jeg har regnet feil her

Tviler på at du har bommet. Tipper avgiften inkl mva ligger på ca 900.000 til1 mill. ? Du får ikke regga denne som varebil. Der sitter BOS på "hemmelig" oppskrift og de eneste papirene. Så du må ta den inn som personbil.

Hva med 4dørs JK, fins det ikke noen mulighet der heller for å importere som varebil klasse II? 

Utlogget Neowulf

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 159
  • Æ e ikke trøtt å dessuten e blodsukkere på topp
Re: Rubicon AEV
« Svar #7 på: Lø.,23,Mai,2009,00,12 »
ta den inn som personbil , ta det på huset :D

vellbrukte millionen spør du meg , heller det en en assfaltsleiker.

eller spør om dem kan la være å asfaltere rundt dær du bor så kan du heller få en reduksjon på det dem sparer på å ikke asfaltere , kan jo være du får penger igjenn.

å du har nokk regna helt riktig.

Utlogget SASR

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
Re: Rubicon AEV
« Svar #8 på: Lø.,23,Mai,2009,00,16 »
hehe ;D
får vel bare droppe å kjøpe leilighet, satse på ny jeep isteden 8)

Utlogget SASR

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
Re: Rubicon AEV
« Svar #9 på: Lø.,23,Mai,2009,14,20 »
 Hmm..
 Hva om man kjøper en splitter ny 4-dørs unlimited rubicon varebil, 3.8L Bensin, her i Norge. Frakter den over til Statene, får den ombygd
 av AEV (med godkjennelse av Chrysler), og frakter den over til Norge igjen... ::)
 Vil Biltilsynet etc. godkjenne dette? ::) Og vil Chrysler kunne godkjenne ombyggingen fra AEV når bilen er "norsk"?
 Og frakt tur/retur Statene vil komme på ........,-???

Utlogget Neowulf

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 159
  • Æ e ikke trøtt å dessuten e blodsukkere på topp
Re: Rubicon AEV
« Svar #10 på: Lø.,23,Mai,2009,16,49 »
Nei tviler på at jeep i norge er behjelpelig med noe som helst , det virker som om de er mere oppdatert på er asfaltbiler.
mulig de kan strekke seg til å bekrefte at den selges i usa med fabrikksgarranti men tror ikke de hjelper med mere, de regner det nok som tap av et salg i norge..... sykt men sannsynligvis sant.

Tror løsninga er å droppe leiligheta å kjøpe fet bil , hadde stått respekt av det gitt. mens du er over i statene å handler kan du jo bare kjøpe campigvogn også dær , de er jo som småe leiligheter.

ps. ta en kort en om du ikke har familie å tenke på, de er definitivt tøffere.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Rubicon AEV
« Svar #11 på: Sø.,24,Mai,2009,15,20 »
Sitat
Hmm..
 Hva om man kjøper en splitter ny 4-dørs unlimited rubicon varebil, 3.8L Bensin, her i Norge. Frakter den over til Statene, får den ombygd
 av AEV (med godkjennelse av Chrysler), og frakter den over til Norge igjen...
 Vil Biltilsynet etc. godkjenne dette?  Og vil Chrysler kunne godkjenne ombyggingen fra AEV når bilen er "norsk"?
 Og frakt tur/retur Statene vil komme på ........,-???

Dette blir dyrt!!!

Frakt t/r = ca 40.000,-
Ombygging hos AEV = 374.000,-
Mva på ombygging ved innførsel = 93.500,-

SUM CA 500.000,- for ombyggingen. I tillegg kommer bilen...........
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget SASR

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
Re: Rubicon AEV
« Svar #12 på: Sø.,24,Mai,2009,15,33 »

 Altså bare å glemme.. ::)

 Er vel derfor det kalles "drømme"bil ;D

Utlogget Neowulf

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 159
  • Æ e ikke trøtt å dessuten e blodsukkere på topp
Re: Rubicon AEV
« Svar #13 på: Sø.,24,Mai,2009,18,23 »
Ikke så dyrt egentlig , vet mange biler som er dyrere å mindre interesange i mine øyne....

sikkert verdt det om man har råd, hadde jeg hatt to millioner jeg ikke viste hvor jeg skulle gjøre av hadde dette vært et bra alternativ.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Rubicon AEV
« Svar #14 på: Sø.,24,Mai,2009,22,43 »
Hvis biltilsynet ville godkjent en ny-ombygd-importert bil, så burde de jo kunne godkjenne en TJ ombygd til AEV også. Men det blir jo ikke billig. AEV hadde samme oppsettet til en vanlig kort TJ. Sikkert en drøm å kjøre med 5 trinns automat (5-45RFE) og 360 hk ifra en skikkelig V8  ;D
Men vil ikke tro du får godkjent hevesettene til AEV, siden de ikke kommer med TÜV papirer.
Stein får jo sin godkjent med V8, og hvis bilen er mer enn 10 år gammel slipper man jo deler av avgiftene grunnet effektøkningen.

Ikke lett å få noe igjennom i dette potetlandet hvor det er om å gjøre begrense morsomheter med avgifter.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.