Skrevet av Emne: Rubicon AEV  (Lest 5123 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget SASR

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
Re: Rubicon AEV
« Svar #15 på: Sø.,24,Mai,2009,23,28 »
AEV hadde samme oppsettet til en vanlig kort TJ. Sikkert en drøm å kjøre med 5 trinns automat (5-45RFE) og 360 hk ifra en skikkelig V8  ;D
Men vil ikke tro du får godkjent hevesettene til AEV, siden de ikke kommer med TÜV papirer.
Stein får jo sin godkjent med V8, og hvis bilen er mer enn 10 år gammel slipper man jo deler av avgiftene grunnet effektøkningen.

Hadde gjort seg med en V8 ja 8) http://www.aev-conversions.com/vehicles/show_tj_hemi.php

Hevesettet kan jeg leve uten, så lenge jeg får hemi og 35" godkjent på bilen.
Hvis Biltilsynet hadde godkjent noe sånt, så skulle jeg seriøst vurdert det ;D
Kanskje Stein er snill og setter opp et regnestykke på dette også..
« Siste redigering: Sø.,24,Mai,2009,23,31 av SASR »

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Rubicon AEV
« Svar #16 på: Sø.,24,Mai,2009,23,38 »
Sitat
Kanskje Stein er snill og setter opp et regnestykke på dette også..

Dyrt.... Og regninga fortsetter å løpe....

Motor og gir fra 15.000,- og oppover.
Lendningsnett 10.000,- og oppover.
Diverse duppeditter 10.000,- og oppover.
100 - 250 timers jobb.
Uforutsette ting 10.000,- og oppover.
Avgifter hvis nyere enn 10 år 7.500,- og oppover.

Uansett, selv om du gjør all jobben selv, så klarer du ikke å sette åtter i en TJ for under 50.000,- Og setter du det bort til en kyndig, så kanskje ( dog tvilsomt ) at han klarer det på noe særlig under 100 timer a X-antall hundre kroner timen.

Men gromt blir det !!!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Rubicon AEV
« Svar #17 på: Ma.,25,Mai,2009,10,22 »
Kan si det slik at 2"'en din er jo godkjent. og med high fender kit så får du nok på 35 glatt uten at det subber. High fender kit'et hever alle 4 skjermene bortimot 2 tommer. V8 er ikke en uoverkommelig sak, og bilen din er jo mer enn 10 år gammel. Mener dodge durango har den samme hemi 5.7litern som brukes i TJ. en 5-45RFE kasse må du nok til sverige å hente ifra en jeep hugger. Den sitter i de fleste WJ V8. Ledningsnettet blir en sak på siden  ;D

Man skal ha litt ståpåvilje for å fikse dette, men det er ikke uoverkommelig.

En annen ting man kan vurdere er Avenger supercharger. Den øker bilens effekt med ca 50% med moderat trykk. du har ca 200hk nå, da får du ca 300 hk helt ifra bunnen av. det er jo fordelen med kompressor kontra turbo. Dessuten får du vel dette settet for ca 3500 - 4000 dollar + montering og moms.

http://www.youtube.com/watch?v=qlfs6vSynpI&feature=PlayList&p=555762959D89FE90&playnext=1&playnext_from=PL&index=13

http://www.youtube.com/watch?v=mxECkZHP72U&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=mW-q5H-Rzt4&feature=PlayList&p=555762959D89FE90&index=14&playnext=2&playnext_from=PL
« Siste redigering: Ma.,25,Mai,2009,10,32 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget SASR

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
Re: Rubicon AEV
« Svar #18 på: Ma.,25,Mai,2009,18,05 »
Kan si det slik at 2"'en din er jo godkjent. og med high fender kit så får du nok på 35 glatt uten at det subber. High fender kit'et hever alle 4 skjermene bortimot 2 tommer. V8 er ikke en uoverkommelig sak, og bilen din er jo mer enn 10 år gammel. Mener dodge durango har den samme hemi 5.7litern som brukes i TJ. en 5-45RFE kasse må du nok til sverige å hente ifra en jeep hugger. Den sitter i de fleste WJ V8. Ledningsnettet blir en sak på siden  ;D

Man skal ha litt ståpåvilje for å fikse dette, men det er ikke uoverkommelig.
35" er ikke noe problem å sette på, tror ikke det er mye subbing ved full flex. Problemet er bare at ASP-Eberle ikke har felger som er godkjent for 35" på TJ, noe som betyr at man skal være god til å snakke for seg, samt ha god peiling på bil, for å overbevise karene hos
Biltilsynet :-\ Og jeg er ikke så keen på å kjøre rundt med dekk som ikke er godkjent..
V8 er ingen umulighet nei, tror heller ikke det skal være så vanskelig å få fatt i girkassen og ledningsnettet heller. Problemet bunner i at
jeg ikke er kyndig nok til å gjøre dette selv, og må sette bort jobben. Det er da ting begynner å koste spenn :(
Men godkjenner BT såpass mye gamp da? Har hørt snakk om at man må strøype motoren til rundt 220-230gamp som er det de maks godkjenner? Da er det nesten ikke verdt det..
Supercharger høres gromt ut, men så er det noe eget med V8 8)
« Siste redigering: Ma.,25,Mai,2009,18,09 av SASR »

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Rubicon AEV
« Svar #19 på: Ma.,25,Mai,2009,20,39 »
Stein har 220 ca i sin TJ, men det er kun på grunn av avgiftsnivået mener jeg. han har dessuten en av de lettere og minste V8'erne man får tak i, også pga avgiftsnivået. hans bil er nemlig ikke 10 år enda. Så er vil du kunne stå noe friere.

Veit om en som godkjente stor V8 i en hilux. Dette gikk fint fordi han endret ikke topphastigheten på bilen. Dette dokumenterte han med regnestykker ut ifra utveksling i aksler, utveksling i girkasse, transfer og turtall. du får jo grand cherokee 5.7 liter hemi med 350 hk. er vel ikke noen spesielle aksler bremser osv på den kanskje. en ide vil ivertfall være å utforske disse bilene litt.
men det er klart at om man har WJ bremser forran (2-stemplede kalippere) kraftigere pumpe, samt skivesett bak så vil man ha nok kraft til å stoppe kjerra. Ett problem du kan møte på er vekt grensen på bilen. du må passe på å holde deg under tillatt totaltvekt på bilen. Det betyr at når du skal godkjenne, så ville jeg fjernet vinsj, vinsjfeste, reservehjul og holder, tømt bilen for absolutt alt tenkbart, satt på softtoppen og fylt helium i dekka. ;D
dette for å få lavest mulig egenvekt. Mener stein ikke kan sette inn baksetene pga han har ikke nok kg å gå på på lasteevnen på bilen. tror egenvekten hans er tett oppunder totalvekten.
Og lasteevnen på TJ er ikke akkurat høy. ivertfall ikke etter at man har kostet på kjerra noen få kroner. De som pansrer bilen under bruker opp en del kilo der. ARB veier faktisk en del mer enn original diff. Dekka veier ganske mye mer, kraftige fangere i flere milimeters tykkelse veier ganske så mye.

Men jeg sjekket ut hemi oppsettet til aev en gang i tiden, og jeg mener hele det settet ikke veier forferdelig mye mer enn den høvelbenken som sitter der idag.

det står jo en flott donor bil oppi nord-norge nå  ;D GC WJ SRT-10  ;D ;D ;D
« Siste redigering: Ma.,25,Mai,2009,20,43 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Rubicon AEV
« Svar #20 på: Ma.,25,Mai,2009,20,51 »
Vekt er et stort problem !!! Og BT sier stopp på 220-230hk grunnet moment versus fester og hjul oppheng.

Jeg har den minste åttern, men også den tyngste !! Samme blokk og topp som 5,7L men bare mye mindre hull = tykkere vegger.

Og ja, du bør kunne det du driver med og ha tilgang til langt mer enn et Biltema verktøy sett....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Rubicon AEV
« Svar #21 på: Ma.,25,Mai,2009,20,56 »
Men for å være helt ærlig, så begriper jeg ikke at 35 står og faller på om du har TUV på felgen eller ikke. TUV papirene dekker vel kun felgen og dokumenterer at den holder. Ikke at akslen på bilen holder.
Dessuten står det i forskriftene at man ikke kan øke bilens sporvidde mer enn 15 mm pr aksel. altså 7,5 mm pr side. og jeg skulle ikke tro at TUV papirer kunne oppheve denne reglen, for på våre biler så økes jo sporvidden med opp mot 100 - 200 mm. Og dette går nok på bilens egenskaper på vei. Så dette virker for meg helt bak mål, og de som krever dette (TUV) hos BT tror jeg kan faget sitt like lite som de veit hva de egentlig ber om.

Det samme gjelder hevesett. all heving på fjærene forandrer akslens plassering under bilen. Og både Procomp og OME kommer med TUV som nesten de eneste, selv om OME har standard senkesett til trackbar bak for å sette akslen tilbake på plass. Dette har ikke Procomp, men allikevel kommer de med TUV papirer. Så får meg er TUV kun en vits ukyndige offentlige tjenestemenn setter tilliten sin til fordi de ikke kan faget. Dessuten er dette en falsk trygghet.

Kan man dokumentere at det finnes flere trafikk ulykker i USA eller andre land som ikke praktiserer TUV som skyldes bruk av ikke originale deler som endrer bilens geometri???

Allikevel leverer vi de papirene BT ønsker seg, bare for å tilfredsstille de og minske risikoen for utdypende spørsmål vi ikke tåler å få, selv om mange av oss allikevel er klar over at ikke alt er helt 100 på stell.

JEg stiller meg nå sterkt tvilende, men dette er nå min mening, igjen.  ;)
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Rubicon AEV
« Svar #22 på: Ma.,25,Mai,2009,20,58 »
Vekt er et stort problem !!! Og BT sier stopp på 220-230hk grunnet moment versus fester og hjul oppheng.

Jeg har den minste åttern, men også den tyngste !! Samme blokk og topp som 5,7L men bare mye mindre hull = tykkere vegger.

Og ja, du bør kunne det du driver med og ha tilgang til langt mer enn et Biltema verktøy sett....

Da er jeg veldig spent på om noen kan dokumentere eller uttale seg om oppheng og aksler er det samme på wj 4.0, wj 4,7 og wj 5.7.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget SASR

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
Re: Rubicon AEV
« Svar #23 på: Ma.,25,Mai,2009,22,27 »
Jeg er så enig med deg Tomas!
Det er så utrolig synd at et "noe firkantet" regelverk stikker kjepper i hjulene for den "over gjennomsnitt" bilinteresserte :(   
 

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Rubicon AEV
« Svar #24 på: Ma.,25,Mai,2009,22,53 »
Jeg er så enig med deg Tomas!
Det er så utrolig synd at et "noe firkantet" regelverk stikker kjepper i hjulene for den "over gjennomsnitt" bilinteresserte :(   
 

Ivertfall når regelverket gjelder ALLE, untatt de som kommer med ett papir i handa.  ;D
Da har på en måte regelverket mistet noe av sin verdi.

Blir som å si til politiet når man blir stoppet i 100km/t i en 60 sone at, neida, jeg har utrykningskurs og har dermed øvd meg på, og kan kjøre fort. Så den boten skal nok ikke jeg ha  ;D ;D
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget SASR

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
Re: Rubicon AEV
« Svar #25 på: Ti.,26,Mai,2009,06,59 »
Blir som å si til politiet når man blir stoppet i 100km/t i en 60 sone at, neida, jeg har utrykningskurs og har dermed øvd meg på, og kan kjøre fort. Så den boten skal nok ikke jeg ha  ;D ;D
;D ;D