Skrevet av Emne: Ettermontering av diverse utstyr på 2,5 diesel "sport"?  (Lest 2445 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget ugh!

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
På min 98 mod 2,5 diesel "sport" er det ikke stabilisatorstag på bakvogna, kun ett stag på forakselen med 26 mm tykkelse. "Sport" på amerikansk ser jo ut til å bety "ribba" - ABS bremser mangler for eksempel. Er  det noen som vet om hvor det går an å få tak i "det som mangler" på disse utgavene? - AirCondition, stabstag bak, el seter, ABS etc? Det burde jo gå an å fikse ting sånn litt etter hvert.


Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: Ettermontering av diverse utstyr på 2,5 diesel "sport"?
« Svar #2 på: On.,20,Mai,2009,20,00 »
Går ut fra at han ikke trenger å begrense søket til diesel-utgavene på de tingene der?
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Re: Ettermontering av diverse utstyr på 2,5 diesel "sport"?
« Svar #3 på: On.,20,Mai,2009,22,29 »
Tja, i USA er det mange som tar av bakre stabstag. Tanken er at det flekser bedre i terrenget uten stabstag.
Om du ikke har ABS, kan det være at du har Chrysler 8.25 aksel. Den er regnet som sterkere enn Dana 35 som sitter på biler med ABS, men ulempen er at det så vidt jeg vet ikke finnes ABS til denne.

Dermed, om du har denne akselen, må du kanskje bytte hele bakakselen. Det er jo ikke umulig.

Medlem 005

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Re: Ettermontering av diverse utstyr på 2,5 diesel "sport"?
« Svar #4 på: To.,21,Mai,2009,05,09 »
Tja, i USA er det mange som tar av bakre stabstag. Tanken er at det flekser bedre i terrenget uten stabstag.
Om du ikke har ABS, kan det være at du har Chrysler 8.25 aksel. Den er regnet som sterkere enn Dana 35 som sitter på biler med ABS, men ulempen er at det så vidt jeg vet ikke finnes ABS til denne.

Dermed, om du har denne akselen, må du kanskje bytte hele bakakselen. Det er jo ikke umulig.

...og så hører det med til historien at det er mange som faktisk fjerner ABS systemet. Jeg, f.eks.  har ikke ABS og kan ikke si at jeg har savnet det. Bremser er litt sårt kapittel på XJ. Spesielt trommelbremsene bak. Mange bygger om til skivebremser.
XJ 4,0 98

Utlogget ugh!

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
Re: Ettermontering av diverse utstyr på 2,5 diesel "sport"?
« Svar #5 på: Fr.,22,Mai,2009,20,48 »
Ja disse tromlene bak er sørgelige. Hvilke skiver kan man bytte til? Finnes det ferdige sett?

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
XJ 4,0 98

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: Ettermontering av diverse utstyr på 2,5 diesel "sport"?
« Svar #7 på: Lø.,23,Mai,2009,22,25 »
Er det virkelig så ille at det er trommelbremser bak? Det er jo minimalt med belastning på bakbremsene, mener jeg, selv om de fleste biler på denne størrelsen leveres med skiver rundt om. Jeg er vant til skiver rundt om på 240en, og der er det ofte et problem at ting setter seg litt fast i forbindelse med bakbremsene, siden de antageligvis brukes minimalt (de står vel mer eller mindre urørlige så lenge man ikke bremser ned ganske kraftig).
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget ugh!

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
Re: Ettermontering av diverse utstyr på 2,5 diesel "sport"?
« Svar #8 på: Sø.,24,Mai,2009,22,02 »
Jeg fikk en unge løpende ut i veien foran Jeepen her om dagen Hadde henger uten brems bak med noe last. Fullt trøkk på bremsene selvsagt. Når hjertefrekvensen kom under 200 såg jeg at det var tre bremsespor i asfalten: ett av bakhjulene låste åpenbart ikke. Testa senere på parkeringsplass: høyre bakhjul låser ikke. Jeg må gjøre noe, og jeg fikk egentlig veldig lyst på det "disc brake conversion kit" som ble nevnt. Det blir vel 3500 pluss frakt ser det ut til. Det er mye artigere å sette inn nytt fremfor å knote med elleve år gamle trommelbremser.

Utlogget Madbutcher

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: Ettermontering av diverse utstyr på 2,5 diesel "sport"?
« Svar #9 på: Sø.,24,Mai,2009,22,37 »
Jeg fikk en unge løpende ut i veien foran Jeepen her om dagen Hadde henger uten brems bak med noe last. Fullt trøkk på bremsene selvsagt. Når hjertefrekvensen kom under 200 såg jeg at det var tre bremsespor i asfalten: ett av bakhjulene låste åpenbart ikke. Testa senere på parkeringsplass: høyre bakhjul låser ikke. Jeg må gjøre noe, og jeg fikk egentlig veldig lyst på det "disc brake conversion kit" som ble nevnt. Det blir vel 3500 pluss frakt ser det ut til. Det er mye artigere å sette inn nytt fremfor å knote med elleve år gamle trommelbremser.
Ser den.. har lyst på skivebremser bak sjøl jeg


1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833

Utlogget ugh!

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
Re: Ettermontering av diverse utstyr på 2,5 diesel "sport"?
« Svar #10 på: Ma.,25,Mai,2009,19,06 »
Det man ikke ønsker å høre er jo når hun blir mistenksom og sier: Hvor mye penger har du brukt på den bilen - i år?

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Re: Ettermontering av diverse utstyr på 2,5 diesel "sport"?
« Svar #11 på: Ma.,25,Mai,2009,22,28 »
Det man ikke ønsker å høre er jo når hun blir mistenksom og sier: Hvor mye penger har du brukt på den bilen - i år?

Viktige sikkerhetsdetaljer som gode bremser, solid "hjuloppheng" (les: hevesett), ordentlige lys, skikkelige dekk osv er det da ikke noe problem å finne gode argumentere for ;) Kan jo ikke transportere henne - eller ungene - i en bil som ikke er sikker! Og alle vet da at sikre biler koster penger...
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Ettermontering av diverse utstyr på 2,5 diesel "sport"?
« Svar #12 på: Ma.,25,Mai,2009,23,30 »
Sitat
Viktige sikkerhetsdetaljer som gode bremser, solid "hjuloppheng" (les: hevesett), ordentlige lys, skikkelige dekk osv er det da ikke noe problem å finne gode argumentere for  Kan jo ikke transportere henne - eller ungene - i en bil som ikke er sikker! Og alle vet da at sikre biler koster penger...

Amen !
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Re: Ettermontering av diverse utstyr på 2,5 diesel "sport"?
« Svar #13 på: Ti.,26,Mai,2009,08,55 »
Hånd !
XJ 4,0 98