Skrevet av Emne: FØRERKORT OG HVILKE HENGERVEKT?  (Lest 23457 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
FØRERKORT OG HVILKE HENGERVEKT?
« på: To., 7,Mai,2009,09,24 »
Det nærmer seg ferietid, folk leier campingvogn og tilhengere, noen skal flytte en Jeep på henger, etc. Mange lurer på "hva kan jeg trekke med mitt førerkort og min bil"? Dette har vært diskutert på forumet, med forskjellige svar.Her er en link som gir riktige svar på alt om dette + mer. Håper det er ok at jeg legger denne inn her.
http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Trekking+av+mindre+henger
« Siste redigering: To., 7,Mai,2009,09,39 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Sv: FØRERKORT OG HVILKE HENGERVEKT?
« Svar #1 på: To., 7,Mai,2009,10,02 »
...og om noen lurer på hva som skal til for å få lagt til en E i førerkortet, så kostet det meg en dobbel kjøretime + leie av bil til oppkjøring + penger til staten & de... totalt 3000,- kr. Dette var i fjor høst.

...og hvis noen lurer på hva som skjer om man blir stoppet uten gyldig sertifikat for ekvipasjen man kjører, så kommer det an på hvor grov overtredelsen er og hvilket humør juristen som skal fastsette beløpet er i den dagen. Man blir altså anmeldt på stedet om man blir stoppet, og så går det noen uker før regningen dumer ned i kassa. For min del ble jeg stoppet med en tom tilhenger med tillatt totalvekt på 2 tonn etter en bil med tillatt hengervekt på 2,5, men egenvekt på kun 1,6. Dette kostet meg 3000,- kr for et drøyt år siden.
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: FØRERKORT OG HVILKE HENGERVEKT?
« Svar #2 på: To., 7,Mai,2009,10,20 »
Flott innspill, Sverre. :) (Ikke flott med boten,da :() Viktig å vite hva som skjer HVIS man blir stoppet, og for ikke å glemme, hvis ulykken er ute. Da kan du være helt sikker på at de henger hatten på deg, og det kan bli en svindyr affære.  :o
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: FØRERKORT OG HVILKE HENGERVEKT?
« Svar #3 på: To., 7,Mai,2009,12,36 »
Fortsatt imponet over hvor klart og utvedtydig byråkrater kan uttrykke seg. Jeg leste gjennom og vil sannsynligvis ikke huske en dritt neste gang jeg skal dra henger.
Her er mitt forslag til byråkratene; Har du bil, kan du dra det som står i vognkortet med og uten bremser. Hvor jæ... vanskelig trenger dette å være?
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: FØRERKORT OG HVILKE HENGERVEKT?
« Svar #4 på: To., 7,Mai,2009,21,52 »
Det er derfor jeg har lagt det inn som link, så man uhemmet kan slå opp... ::)  Alle vet, Tor, at både det kommunale og statlige bugner i uforståelige ord og setninger. Så uforståelig at de ikke selv forstår hva de skriver.  8)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: FØRERKORT OG HVILKE HENGERVEKT?
« Svar #5 på: Fr., 8,Mai,2009,09,29 »
Synes de hadde klare regler i USA.
Inntil 70 feet på ekvipasjen på vanlig førerkort.
Var noe totalvekt kjøretøy/henger også men det var detaljer...
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget MortenS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: FØRERKORT OG HVILKE HENGERVEKT?
« Svar #6 på: Fr., 8,Mai,2009,19,47 »
"Onkel" informerte meg om at hvis jeg ble stoppet med for stor henger uten E`n i sertifikatet så var det kr.10000,- i bot pluss 6mnd. utsettelse på hengerlappen... :o  tror ikke jeg tar noen sjangser!  :-\

MortenS
« Siste redigering: Sø.,10,Mai,2009,09,38 av MortenS »
Morten Salvesen

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: FØRERKORT OG HVILKE HENGERVEKT?
« Svar #7 på: Fr., 8,Mai,2009,20,24 »
Litt på siden av denne informative tråden, men jeg drister meg til å lure inn et spørsmål om godkjent krok.
Jeg har en XJ-97 som jeg må si at krok rammen som er festet inn i rammen bak er litt tvilsom. Dersom jeg skaffer meg en ny. Kunne jeg tenke meg den originale USA modellen som er på nå. 
  • Kan jeg handle dette fra USA(er slike godkjent her i landet?)
  • Kan en montere slikt selv?
XJ 4,0 98

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: FØRERKORT OG HVILKE HENGERVEKT?
« Svar #8 på: Lø., 9,Mai,2009,19,57 »
Regner med at du trenger TUV papirer på dette på lik linje med mye annet. Men om hengerfestet er det samme som blir levert originalt i norge, og det er det typegodkjente, så bør dette gå greit.
Selv om du kjøper ett class V hengerfeste ifra statene og det er boltet aldri så mye fast til bilen, så må du ha papirer. Spesielt om hengerfestet sitter i fangern.

Jeg hadde ett originalt hengerfeste på en wrangler som tålte 2000kg, det stod det i vognkortet at jeg kunne trekke.
Så byttet jeg til warn fangeren med firkantfeste, og den var MYE bedre boltet fast til bilen enn det originale hengerfestet. Allikevel kunne jeg kun trekke 750 eller 800 kg som var det BGnor fikk papirer til.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Jos

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
    • Youtube
Re: FØRERKORT OG HVILKE HENGERVEKT?
« Svar #9 på: Ti.,25,Januar,2011,19,23 »
Hei!

Regelen er enkel uten E på vanlig sertifikat kan du ikke ha over 3500Kg i tillat totalvekt på bil og henger. :)

Jeg ble stoppet med totalvekt på 3750 kg,  Når bil og hengers tillatte totalvekt ble lagt sammen.  :P
Det ble 5000 i bot. Jeg fikk ingen utsettelse og kjørte da opp til C1+E (hadde C1/Lett lastebil fra før av) det kostet 9000 for E på den.

For har du C1 og har bare tatt BE kan du ikke slenge storhengern eller campingvogna på C1 da er du like langt faktisk.... Du må ha C1E for
å ta med deg noe stort bakpå stor SUV`en.


Jostein..

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: FØRERKORT OG HVILKE HENGERVEKT?
« Svar #10 på: On.,26,Januar,2011,10,40 »
Sitat
Det ble 5000 i bot.
Det er sykt dyrt å bli tatt med overlast. :o
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget OMErdal

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Re: FØRERKORT OG HVILKE HENGERVEKT?
« Svar #11 på: To.,27,Januar,2011,10,35 »
Beste er egentli å berre ta CE med ein gang, so slepp enn å tenke på det der. Kun det som står i vognkortet  som gjelde..
-97 Grand Cherokee Limited 5,2


Härda killar rakar pungen med vinkelslip!

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: FØRERKORT OG HVILKE HENGERVEKT?
« Svar #12 på: To.,27,Januar,2011,18,24 »
Beste er egentli å berre ta CE med ein gang, so slepp enn å tenke på det der. Kun det som står i vognkortet  som gjelde..
Det er det enkleste.men 8-10 ganger dyrere,desverre..er førnøyd med å ha tatt det når jeg ser priser på det nå :D
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Re: FØRERKORT OG HVILKE HENGERVEKT?
« Svar #13 på: Ti.,24,Juli,2012,14,57 »
Reglene er ikke så vanskelige hvis du kan dem, men de står UTROOOLIG knotete forklart.

Har du vanlig B-sertifikat gjelder TILLATT totalvekt på hengeren.
Hengeren kan ikke ha større tillatt totalvekt enn egenvekt på bil + sjåfør, og summen av tillatt totalvekt på bil + tillatt totalvekt på henger må IKKE overstige 3500kg. Det vil si at om du har en bil på 1500kg EGENVEKT har du ikke lov å trekke en henger tillatt for 2000kg, SELV OM den er tom og kanskje veier 500kg.

Og selvsagt, står det lavere vekt i vognkortet enn bilens egenvekt gjelder dette, men står det høyere enn bilens egenvekt er det fortsatt bilens egenvekt + sjåfør som gjelder...

Men så lenge ikke noe lavere står i vognkortet har du alltid lov å trekke en henger med inntil 750kg TILLATT totalvekt. Dvs at du har lov å kjøre en bil på 3499kg med en henger på 750kg, dvs faktisk et vogntog helt opp i 4249kg.

Har du BE forholder du deg til AKTUELL vekt.
Her trenger du heller ikke å forholde deg til egenvekt av bilen, men bruker vekta i vognkortet. Dvs at du kan trekke en tom henger tillatt for f.ex 3500kg, SELV OM bilen bare veier 1500kg og kan trekke en henger på 2000kg fra vognkortet, så lenge AKTUELL vekt ikke er høyere enn det som står i vognkortet.

Har du C1E derimot, må du forholde deg til TILLATT TOTALVEKT igjen... Logisk nok...
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: FØRERKORT OG HVILKE HENGERVEKT?
« Svar #14 på: Fr., 3,August,2012,09,03 »
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen