Skrevet av Emne: Brr Kald wj. Med løsning på dette  (Lest 45870 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #150 på: Sø.,30,Desember,2012,09,53 »
takk for råd, jo, tappekranen erindrer jeg att vet lokasjon på, da jeg bytta radiator for ikke så lang tid tilbake.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #151 på: Sø.,30,Desember,2012,11,17 »
ja kranen er jo i plast så den tåler nok ikke allverden.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #152 på: Ma.,31,Desember,2012,20,11 »
Fikk veldig varm bil i går, 110 grader faktisk  :o
Kjørte piruetter på et islagt vann, dvs. ingen kjølefart til radiatoren og siden el-vifta er kobla ut så..... men en kjøretur i vanlig tempo fikk raskt tempen ned igjen.
Men ikkeno vannforbruk som tyder på ettervirkninger, har kjørt 20 mil idag og nivået er det samme.
Kanskje 2000-modellene fikk bedre topper eller så er ikke motoren fullt så ømtålelig for høy temperatur som påstått, iallefall ikke om oppvarming og nedkjøling skjer gradvis.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #153 på: On., 2,Januar,2013,08,46 »
 ;D godt å se att noen virkelig bruker disse wj jeppene som stort sett har vært å se på asfalt med blanke felger, skal selge min XJ så da må nok WJ'n regne med å bli litt mere brukt til det en Jeep er ment  ;)

Utlogget myhr71

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 28
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #154 på: Lø., 9,Mars,2013,23,03 »
Hei, har samme problem  som alle andre med WJ. Men når jeg nå holder på med å kjøre system rens, har jeg fremdeles kjølevæske i radiatoren. Merket noe rart i kveld rett før jeg tok kveld, og det var at når jeg klemte på nedre radiatorslange kjentes det ut som om det var noe inne i slangen  ???
Skal vel ikke være noe inne i slangen eller? tror jeg må  tømme resten av systemet og sjekke det.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #155 på: Sø.,10,Mars,2013,04,13 »
Kan være att det er en stålstreng du kjenner, denne er vel der for att ikke slangen skal kollapse eller bli sugd flat om du vil?

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #156 på: Sø.,10,Mars,2013,12,31 »
Fikk veldig varm bil i går, 110 grader faktisk  :o
Kjørte piruetter på et islagt vann, dvs. ingen kjølefart til radiatoren og siden el-vifta er kobla ut så..... men en kjøretur i vanlig tempo fikk raskt tempen ned igjen.
Men ikkeno vannforbruk som tyder på ettervirkninger, har kjørt 20 mil idag og nivået er det samme.
Kanskje 2000-modellene fikk bedre topper eller så er ikke motoren fullt så ømtålelig for høy temperatur som påstått, iallefall ikke om oppvarming og nedkjøling skjer gradvis.

110 grader er jo ikke farlig det, ikke 120 heller. Det hadde vært farlig hvis du ikke har forstveske og/eller tett radiatorlokk. Frostveske høyner kokepunktet, fungernde radiatorlokk som gjør at det blir rett trykk høyner også kokepunktet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #157 på: Sø.,10,Mars,2013,23,47 »
nei det er kanskje ikke selve temperaturen som er skummel. det er vel hurtige temperatursvingninger som kan ta knekken på alutopper osv.
jeg syns bare det virka så mye siden jeg var vant til 70-80 grader med originaltermostaten og begge vifter i drift.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #158 på: Ma.,11,Mars,2013,13,51 »
Selvom det kan virker noe banalt, kan det være grunn til å minne om at servicearbeidet som er anbefalt av produsenten, bør følges. Her tenker jeg selvfølgelig på regelmessig utskifting (med spyling og gjerne radiatorrens) av kjølevesket. Hvis du ikke har en rutine på dette, anbefaler jeg at du begynner nå når vinteren har gitt seg og det er mulig å jobbe med vannslange ute.

Kan tenke meg at det er mange som klager over dårlig varmeeffekt uten å ha fullført sin side av avtalen - å vedikeholde bilen riktig.

Være obs på kvaliteten på kjølevæske som brukes. Det står informasjon i manualen. 

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #159 på: Ma.,11,Mars,2013,20,29 »
kjører kun på rød Biltema Longlife G30  :)

« Siste redigering: Ma.,11,Mars,2013,20,36 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Trygvea

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #160 på: Sø.,21,April,2013,22,34 »
har hatt mye tull med min 4,7l har skiftet blend doors, heater controler, (den i dashbordet) fikk lekkasje i varmeapparat vevet, så skiftet dette... Pris hos merkeforhandler deler og arbeid: minst 20 000 fikk eg beskjed om og langt over en dags arb.
Satte meg ned med youtube videoer som viser fremgangsmåten, og alle godt gjemte skruer.
deretter tok eg vevet fra rockauto til 600 kr istedet fornytt til 5600!
fra jeg begynte til bilen var på veien igjen så gikk det 8 timer med skruing...sparte da ca 19 000 på en lørdag... :o 8)
nå er varmeapparatet helt supert, helt til etter en times kjøring, da egynner det å blåse kaldere og kaldere... ???
men helt tilfeldig når vi var på vei hjem fra fjellet, så tok jeg å holdt fingeren min foran IR leseren i varmeapparat enheten (over askebegeret)
Kjennte at her var det relativt varmt...men etter å ha holdt fingeren der ca 30 sek (ikke spør hvorfor jeg holdt fingeren der,,, det bare ble sånn...)
men etter 30 sek så begynte varmeapparatet å blåse korrekt temp, altså varmere luft inn i bilen...???
Har testet dette flere ganger og det er tilfellet hver gang, men bare når bilen er god og varm og også varmeapparat panelet er godt og varmt..
har da hatt varmeapparatet på 22-24 grader, og det er helt passelig, helt til bilen blir varm, da blåser den kaldere, justerer man da opp til 26-29 grader så hjelper ikke dette noe sårlig, helt til man setter på HI, men da setter den jo alle kluter til...
Har det gamle konsollen liggende på garasjeloftet, så trur jeg monterer dette igjen... for varmeapparatet var bra for 2-3 år siden før alt tullet begynte...
Dette konsollet som jeg kjøpte kostet desverre en liten formue... >:(
hvis flere har disse symptomene med varmeapparatet, kan dere ikke prøve å holde fingeren foran IR sensoren ved neste langtur? se om det er flere som har denne feilen?
Naturen er finest gjennom frontruta

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #161 på: Ma.,22,April,2013,09,51 »
har hatt mye tull med min 4,7l har skiftet blend doors, heater controler, (den i dashbordet) fikk lekkasje i varmeapparat vevet, så skiftet dette... Pris hos merkeforhandler deler og arbeid: minst 20 000 fikk eg beskjed om og langt over en dags arb.
Satte meg ned med youtube videoer som viser fremgangsmåten, og alle godt gjemte skruer.
deretter tok eg vevet fra rockauto til 600 kr istedet fornytt til 5600!
fra jeg begynte til bilen var på veien igjen så gikk det 8 timer med skruing...sparte da ca 19 000 på en lørdag... :o 8)
nå er varmeapparatet helt supert, helt til etter en times kjøring, da egynner det å blåse kaldere og kaldere... ???
men helt tilfeldig når vi var på vei hjem fra fjellet, så tok jeg å holdt fingeren min foran IR leseren i varmeapparat enheten (over askebegeret)
Kjennte at her var det relativt varmt...men etter å ha holdt fingeren der ca 30 sek (ikke spør hvorfor jeg holdt fingeren der,,, det bare ble sånn...)
men etter 30 sek så begynte varmeapparatet å blåse korrekt temp, altså varmere luft inn i bilen...???
Har testet dette flere ganger og det er tilfellet hver gang, men bare når bilen er god og varm og også varmeapparat panelet er godt og varmt..
har da hatt varmeapparatet på 22-24 grader, og det er helt passelig, helt til bilen blir varm, da blåser den kaldere, justerer man da opp til 26-29 grader så hjelper ikke dette noe sårlig, helt til man setter på HI, men da setter den jo alle kluter til...
Har det gamle konsollen liggende på garasjeloftet, så trur jeg monterer dette igjen... for varmeapparatet var bra for 2-3 år siden før alt tullet begynte...
Dette konsollet som jeg kjøpte kostet desverre en liten formue... >:(
hvis flere har disse symptomene med varmeapparatet, kan dere ikke prøve å holde fingeren foran IR sensoren ved neste langtur? se om det er flere som har denne feilen?
Får sette en bit med sort elektrotape foran ir-vinduet da vett, hehe ;)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Trygvea

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #162 på: Ma.,22,April,2013,16,22 »
hehe ;D
Ja får gjør det.... 8)
men trur eg ska gå for termisk pasta då heller... ;D
Men enden på viså blir vel  ein sånn teite reodor felgen patent
Naturen er finest gjennom frontruta

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #163 på: To.,25,April,2013,08,26 »
har hatt mye tull med min 4,7l har skiftet blend doors, heater controler, (den i dashbordet) fikk lekkasje i varmeapparat vevet, så skiftet dette... Pris hos merkeforhandler deler og arbeid: minst 20 000 fikk eg beskjed om og langt over en dags arb.
Satte meg ned med youtube videoer som viser fremgangsmåten, og alle godt gjemte skruer.
deretter tok eg vevet fra rockauto til 600 kr istedet fornytt til 5600!
fra jeg begynte til bilen var på veien igjen så gikk det 8 timer med skruing...sparte da ca 19 000 på en lørdag... :o 8)
nå er varmeapparatet helt supert, helt til etter en times kjøring, da egynner det å blåse kaldere og kaldere... ???
men helt tilfeldig når vi var på vei hjem fra fjellet, så tok jeg å holdt fingeren min foran IR leseren i varmeapparat enheten (over askebegeret)
Kjennte at her var det relativt varmt...men etter å ha holdt fingeren der ca 30 sek (ikke spør hvorfor jeg holdt fingeren der,,, det bare ble sånn...)
men etter 30 sek så begynte varmeapparatet å blåse korrekt temp, altså varmere luft inn i bilen...???
Har testet dette flere ganger og det er tilfellet hver gang, men bare når bilen er god og varm og også varmeapparat panelet er godt og varmt..
har da hatt varmeapparatet på 22-24 grader, og det er helt passelig, helt til bilen blir varm, da blåser den kaldere, justerer man da opp til 26-29 grader så hjelper ikke dette noe sårlig, helt til man setter på HI, men da setter den jo alle kluter til...
Har det gamle konsollen liggende på garasjeloftet, så trur jeg monterer dette igjen... for varmeapparatet var bra for 2-3 år siden før alt tullet begynte...
Dette konsollet som jeg kjøpte kostet desverre en liten formue... >:(
hvis flere har disse symptomene med varmeapparatet, kan dere ikke prøve å holde fingeren foran IR sensoren ved neste langtur? se om det er flere som har denne feilen?

Veldig interesangt, takker for deling av erfaring.

Utlogget Trygvea

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #164 på: Ma.,20,Mai,2013,22,30 »
liten oppdatering... måtte jo av med ac rørene ved torpeddoveggen, så var jeg her på verksted en dag, for å fylle kjølemiddel, uten sukksess... lekkasje...så nå håpe eg at det er o ringene i skjøten som har fått seg en skade...
Naturen er finest gjennom frontruta