OK; det er ikke helt ideelt føre for å lytte etter forholdsvis svake subbelyder når det er vått på veien. Resultatet nå er:
1) Bremsetromlene blir ikke varme.
2) Lyden er ikke konsekvent, dvs. noen ganger er lyden svak, nesten fraværende og andre ganger er den tydeligere.
3) Frekvensen varierer ikke med kjøring i sving, uansett høyre eller venstre. Når lyden er tydelig er den der med samme frekvens og intensitet, uansett om bilen går rett frem eller i sving. Lyden er tydeligst rundt 60km/h, den endres ikke spesielt ved pådrag kontra utrulling.
Dersom jeg hører rett og lyden kommer fra bakaksel må dette bety differensial primært, carrierens hastighet varierer ikke med kjøring i sving kontra rett frem så lenge hastighet er konstant. Alternativt er det transfer-problemer (4x4-Tor trodde egentlig lite på det). Kan det være slik at Trash-lok'en kan lage støy også ved kjøring rett frem? Det kan i tilfelle stemme med at lyden ikke er helt konsekvent. Med noen sving-øvelser vil jo posisjonen til clutchplatene ha variert og dermed vil også grunnlaget for lyden kunne variere. Alternativt; kan det ha sammenheng med hvordan hele carrier ligger i klokka. Da er det enten pinjonglageret eller opplagring av carrier. Alternativene rundt opplagring av carrier og pinjong er vel i grunnen noe av det jeg har håpet minst på og da trenger jeg f.eks. Morgan.
I høst skiftet jeg olje i diffen bak, den så helt grei ut uten misfarging (2 mann sjekket fargen i godt dagslys/solskinn). Klokka var også sponfri.
Jeg fikk ikke tak i Morgan i dag, får prøve å ringe i morgen. Tor avslørte forøvrig at alle lager rundt diffen vil komme på "en drøy tusenlapp +MVA", men det er før AMCAR-kortet er vist frem. Prisene hos Tor som er listet før i tråden er enten gamle, eller for godt kjente/gamle kunder? Prisen på ny Trash-lok hos Tor er forsåvidt grei i forhold til newmoparparts sin pris for original Mopar reservedel. Dessuten er Drammen er en helt overkommelig tur fra Tønsberg kontra usikkerheten ved langdistanse postordre når sluttprisen på varer jeg holder i hånda blir ca. den samme.
Har snakket med Morgan nå. Etter hans utsagn er pinjong og kronhjulslager "sykdom" på Dana 35... ". Det var som #¤%%& tenkte jeg da, der jeg satt og så tusenlappene fikk vinger. Etter min beskrivelse mente han at kronhjul/pinjong i seg selv er OK, men at minst et lager er kaputt. Da er det også naturlig å skifte alt siden stikkaksler og det hele skal ut. Ca. 3000,- +MVA i arbeidspenger og opp mot 2000,- +MVA i deler for alt av lager og deler som da skiftes. Jippi tenker jeg da. Morgan skal uansett være med en tur for å høre på alle de fine lydene.
4) Det blir nesten fristende å ta i bruk elimineringsmetoden, anskaffe ny Trash-lok for å finne ut om lyden ble borte. Det er en rimelig begynnelse. Kan noen bekrefte at en sliten utgave lager støy også ved kjøring rett frem?
5) Jeg har egentlig ikke tenkt at det skal være Trash-lok baki der for all fremtid. ARB og Detroit E-Locker har vært vurdert mange ganger, men jeg kommer alltid frem til at en Detroit TrueTrac er det alternativet jeg liker best. Alle disse alternativene krever at differensial blir satt opp på ny. En Powertrax No-Slip er et effektivt og rimelig alternativ, men ingen "endlösung" i min XJ.
6) Jeg er ganske sikker på at gearingen er 3,73:1. Denne utvekslingen har jeg tenkt å beholde, planen er å gå opp til noe som ligner på 31" hjul, men ikke større.
7) Kan ikke feriepengene komme nå?