Skrevet av Emne: Hjullager, Dana 35c?  (Lest 7685 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Skywalker

• 360 CID
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Hjullager, Dana 35c?
« Svar #15 på: On., 6,Februar,2008,17,16 »
OK; det er ikke helt ideelt føre for å lytte etter forholdsvis svake subbelyder når det er vått på veien. Resultatet nå er:

1) Bremsetromlene blir ikke varme.

2) Lyden er ikke konsekvent, dvs. noen ganger er lyden svak, nesten fraværende og andre ganger er den tydeligere.

3) Frekvensen varierer ikke med kjøring i sving, uansett høyre eller venstre. Når lyden er tydelig er den der med samme frekvens og intensitet, uansett om bilen går rett frem eller i sving. Lyden er tydeligst rundt 60km/h, den endres ikke spesielt ved pådrag kontra utrulling.

Dersom jeg hører rett og lyden kommer fra bakaksel må dette bety differensial primært, carrierens hastighet varierer ikke med kjøring i sving kontra rett frem så lenge hastighet er konstant. Alternativt er det transfer-problemer (4x4-Tor trodde egentlig lite på det). Kan det være slik at Trash-lok'en kan lage støy også ved kjøring rett frem? Det kan i tilfelle stemme med at lyden ikke er helt konsekvent. Med noen sving-øvelser vil jo posisjonen til clutchplatene ha variert og dermed vil også grunnlaget for lyden kunne variere. Alternativt; kan det ha sammenheng med hvordan hele carrier ligger i klokka. Da er det enten pinjonglageret eller opplagring av carrier. Alternativene rundt opplagring av carrier og pinjong er vel i grunnen noe av det jeg har håpet minst på og da trenger jeg f.eks. Morgan.

I høst skiftet jeg olje i diffen bak, den så helt grei ut uten misfarging (2 mann sjekket fargen i godt dagslys/solskinn). Klokka var også sponfri.

Jeg fikk ikke tak i Morgan i dag, får prøve å ringe i morgen. Tor avslørte forøvrig at alle lager rundt diffen vil komme på "en drøy tusenlapp +MVA", men det er før AMCAR-kortet er vist frem. Prisene hos Tor som er listet før i tråden er enten gamle, eller for godt kjente/gamle kunder? Prisen på ny Trash-lok hos Tor er forsåvidt grei i forhold til newmoparparts sin pris for original Mopar reservedel. Dessuten er Drammen er en helt overkommelig tur fra Tønsberg kontra usikkerheten ved langdistanse postordre når sluttprisen på varer jeg holder i hånda blir ca. den samme.

EDIT:
Har snakket med Morgan nå. Etter hans utsagn er pinjong og kronhjulslager "sykdom" på Dana 35... ". Det var som #¤%%& tenkte jeg da, der jeg satt og så tusenlappene fikk vinger. Etter min beskrivelse mente han at kronhjul/pinjong i seg selv er OK, men at minst et lager er kaputt. Da er det også naturlig å skifte alt siden stikkaksler og det hele skal ut. Ca. 3000,- +MVA i arbeidspenger og opp mot 2000,- +MVA i deler for alt av lager og deler som da skiftes. Jippi tenker jeg da. Morgan skal uansett være med en tur for å høre på alle de fine lydene.

4) Det blir nesten fristende å ta i bruk elimineringsmetoden, anskaffe ny Trash-lok for å finne ut om lyden ble borte. Det er en rimelig begynnelse. Kan noen bekrefte at en sliten utgave lager støy også ved kjøring rett frem?

5) Jeg har egentlig ikke tenkt at det skal være Trash-lok baki der for all fremtid. ARB og Detroit E-Locker har vært vurdert mange ganger, men jeg kommer alltid frem til at en Detroit TrueTrac er det alternativet jeg liker best. Alle disse alternativene krever at differensial blir satt opp på ny. En Powertrax No-Slip er et effektivt og rimelig alternativ, men ingen "endlösung" i min XJ.

6) Jeg er ganske sikker på at gearingen er 3,73:1. Denne utvekslingen har jeg tenkt å beholde, planen er å gå opp til noe som ligner på 31" hjul, men ikke større.

7) Kan ikke feriepengene komme nå?
« Siste redigering: On., 6,Februar,2008,19,52 av Skywalker »
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Skywalker

• 360 CID
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
« Svar #16 på: Fr., 8,Februar,2008,10,09 »
2, 3, 5) Da har Morgan vært med på "lyttetur". Han bekreftet i grunnen mine værste antagelser. Det er pinjong og/eller kronhjulslager som er saken i min Dana 35. Siden det har gått OK i n måneder og jobben ikke blir gratis på noen måte kommer jeg til å kjøre med dette en stund til. Når akselen først skal overhales 101% kan den like gjerne få Truetrac samtidig. Truetrac ser det ut til at stort sett er listet for US$350-415, altså et sted rundt 1900 - 2300 kr før frakt, moms osv. er lagt til. Dermed er det spare-spare og flaskepanting på gang (spar penger, kjøp øl).

Forøvrig sa også Morgan at dersom bremsetromler blir varme er hjullager så ødelagt at det nesten ikke vil være mulig å kjøre bilen.

7) Nei, det er lenge til feriepengene kommer.
« Siste redigering: Fr., 8,Februar,2008,13,27 av Skywalker »
Jeep!

JCN #741

Utlogget Ronny

• 360 CID
« Svar #17 på: Fr., 8,Februar,2008,11,07 »
Skywalker skrev:
"Forøvrig sa også Morgan at dersom bremsetromler blir varme er hjullager så ødelagt at det nesten ikke vil være mulig å kjøre bilen."

Grunnen til at jeg ville du skulle sjekke, var at jeg selv opplevde dette. Tenkte ikke hjullager idet hele tatt den gang, og tok opp bremsene. (3 ganger) Jada det var noe rart der også. Men plutselig kom jeg til å dra stikkakselen inn og ut, og da så jeg at "alt" var løst. (jeg har ikke c-clip)

Man bruker jo bilen som daily-driver, og dette ble jo sjekket på langen utover en heeeeel uke. Men hjulene gikk da rundt, og det var ikke noe spesiell motstand jeg la merke til. Men det er klart med min superpotente 112hk 4,2 motor, så merker man jo ikke slikt ;D

------------------------
EDIT Skywalker: Her må det være noe feil, jeg kan redigere andres innlegg?
« Siste redigering: Fr., 8,Februar,2008,13,28 av Skywalker »
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget Skywalker

• 360 CID
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
« Svar #18 på: Fr., 8,Februar,2008,13,34 »
Jeg er veldig glad for tips om alle indikatorer på feil.

Men jeg synes det er litt drøyt å slippe løs alle 112hk bare for å komme seg rundt i hverdagen...  ;)
En bekjent fikk forøvrig grei indikasjon (i hans fine, '80 Granada) ved at hjullageret laget %¤#&% leven i 10 sek, skar seg pronto og ekvipasjen skjente ut i grøfta (vått føre).
Jeep!

JCN #741

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
« Svar #19 på: Sø.,10,Februar,2008,09,57 »
Jeg er veldig glad for tips om alle indikatorer på feil.

Men jeg synes det er litt drøyt å slippe løs alle 112hk bare for å komme seg rundt i hverdagen...  ;)
En bekjent fikk forøvrig grei indikasjon (i hans fine, '80 Granada) ved at hjullageret laget %¤#&% leven i 10 sek, skar seg pronto og ekvipasjen skjente ut i grøfta (vått føre).

Det samme skjedde meg på en 87 Ford sierra XR4x4. Pendlet fra Helgeora til skien i ett år. plutselig så smalt det til litt, og en helvetes skraping og skriking. trodde faktisk at begga bakhjula datt av. Kjørte litt forsiktig, også smalt det noe inni helvete, også var lyden borte  ;D
Skjønte ikke hva dette var. så jeg kjørte slik noe dager. hehe.
Det som skjedde var at hjullageret låste seg, også gikk hele lageret rundt inne i bosset. Når det smalt, så ble det så varmt at lagret ble tvinget løst igjen. Måtte bytte hele bosset, lageret og alt. var mange milimeter klaring der det nye hjullageret skulle sitte. Er sikkert ikke mange herinne som har kjørt med ett låst hjullager  ;D
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget sandviper

• 401 CID
« Svar #20 på: Sø.,10,Februar,2008,11,06 »
Kjipt med uforutsette utgifter. Men er jo gøy når man kan oppgradere, da er det jo ikke så galt att det ikke er godt for noe...
« Siste redigering: Sø.,10,Februar,2008,11,15 av sandviper »
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
« Svar #21 på: Sø.,10,Februar,2008,21,28 »
Uansett skywalker, så kan det vel være greit å sjekke at du har godt med olje på diffen, og eventuelt bytte den hvis den er svart. Siden du skal kjøre en stund til, så brukes vel den olja til å smøre noen av lagra i diffen, og da holder det sikkert litt lengre med god olje.
WJ TD 1999 - Original
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN

Utlogget Skywalker

• 360 CID
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
« Svar #22 på: Sø.,10,Februar,2008,21,41 »
Jeppjepp.. Diffen er tett og da jeg skiftet i høst var det riktig mengde olje i klokka. Riktig mengde ble fylt når lokket var klasket på igjen. Så det holder nok. Det må holde..

Er det forresten noen tips om tømme og fylleutstyr for diffoljen? Den er jo tykk som grøt og utrolig tung å få fylt på. Tømming ved å skru av lokket er greit for klokka bør jo inspiseres.
Jeep!

JCN #741

Utlogget sandviper

• 401 CID
« Svar #23 på: Sø.,10,Februar,2008,22,18 »
Kjør en liten tur før du skal tømme, så er olja varmere og flyter lettere. Legg den nye olja på varmekablene (ikke hell den utav beholderen ;)) eller varm den med kupe varmeren så går ting så mye lettere.

Utlogget sivrt

• 401 CID
« Svar #24 på: Ma.,11,Februar,2008,09,50 »
Jeg bruker en sånn oljesugepumpe fra Biltema på diffolje og transfer/gir. Funker som bare det. Finner ikke den på Biltema sine sider nå men ligner en fettpresse uten den vippearmen på siden og bare en slange i toppen.

Sånn en kan du sikkert bruke:
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
« Svar #25 på: Ma.,11,Februar,2008,18,15 »
Jeg har brukt begge pumpene fra biltema. både den sivrt har bilde av, og den han snakker om.
Og du kan få beggge min gratis. Jeg skulle til og  med kunne strekt meg til å betale for å få sendt de til deg, men siden det er rimeligere å hive de rett i søpla, så blir det billigste måten for meg. Makan til drit har jeg aldri vært borti.
Den gullfarga der har jo sugeevne tilnærmet lik null. og jeg greide ikke å få olja inn i pumpa en gang. også er den veldig liten.
Den som det blir snakket om ser ut som en fettpresse, uten armen. og jeg bruker vel ca 30% mer olje enn det som egentlig går til på diffene, og den havner nedover armene og klærna og gulvet. Så værsågod. Jeg skal leite de frem hvis noen vil ha de  ;D ;D
Skal du ha noe skikkelig, så kjøper du en oljebeholder på trykkluft til ca 1500 kroner. den kan fylles opp med trykkluft, og bringes med rundt. Jeg bruker selv en liten sprutflaske på ca 3 desiliter som jeg fyller opp og spruter inn hullet. den passer akkurat mellom diffen og tanken, så jeg får tømt flaske ordentlig. Dette må selvsagt gjøres noen ganger, men til gjengjeld så griser jeg 0.
WJ TD 1999 - Original
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN

Utlogget Skywalker

• 360 CID
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
« Svar #26 på: Ma.,11,Februar,2008,19,13 »
...Skal du ha noe skikkelig, så kjøper du en oljebeholder på trykkluft til ca 1500 kroner. den kan fylles opp med trykkluft, og bringes med rundt. Jeg bruker selv en liten sprutflaske på ca 3 desiliter som jeg fyller opp og spruter inn hullet. den passer akkurat mellom diffen og tanken, så jeg får tømt flaske ordentlig...

Jeg er alltid skeptisk til kvaliteten på varer jeg kan hente i avfallsbeholdere. :)

Der er du vel inne på problemstillingen. Plassen mellom tank og diff. Det er nok litt annerledes på XJ enn TJ og antageligvis mer klønete på TJ selv med heving. Om ikke lenge blir det nok litt bedre plass der også på min XJ, men på std. XJ er det mer enn ganske klønete å få gjort det man skal der med en litersflaske SAE 80. Ved oljeskiftet i høst gjorde vi det slik at det ble fylt med slange og trakt.

Har du produktnavn/varenavn/nr. og lenke til den trykkbeholderen, Tomas?

Jeep!

JCN #741

renegade

• Gjest
« Svar #27 på: Ma.,11,Februar,2008,20,03 »
...Skal du ha noe skikkelig, så kjøper du en oljebeholder på trykkluft til ca 1500 kroner. den kan fylles opp med trykkluft, og bringes med rundt. Jeg bruker selv en liten sprutflaske på ca 3 desiliter som jeg fyller opp og spruter inn hullet. den passer akkurat mellom diffen og tanken, så jeg får tømt flaske ordentlig...

Jeg er alltid skeptisk til kvaliteten på varer jeg kan hente i avfallsbeholdere. :)

Der er du vel inne på problemstillingen. Plassen mellom tank og diff. Det er nok litt annerledes på XJ enn TJ og antageligvis mer klønete på TJ selv med heving. Om ikke lenge blir det nok litt bedre plass der også på min XJ, men på std. XJ er det mer enn ganske klønete å få gjort det man skal der med en litersflaske SAE 80. Ved oljeskiftet i høst gjorde vi det slik at det ble fylt med slange og trakt.

Har du produktnavn/varenavn/nr. og lenke til den trykkbeholderen, Tomas?

Tja, jeg har nå bar brukt en plastslange tredd utenpå den spisse tuten på 1 litersflaskene.  Har funka greit for meg ihvertfall...

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
« Svar #28 på: Ma.,11,Februar,2008,22,14 »
her er en som drives med håndmakt

http://www.verktygsboden.se/?id=75451

Var innom et par sider for en liten stund siden som hadde maken men man kunne fylle den med luft fra kompressorn, til rundt en 1500 kroner.

Det som virkelig hjelper når du skal bytte på diffe bak, er å jekke bilen i ramma, og ikk ei akslen. da kommer faktisk bak akslen en del tommer ned, og det blir MYE enklere å fylle på ny olje, ivertfall på TJ'en.

Men mine oljepumper er det ingen ting å utsette på, de er i perfekt stand, samme stand de kom i fra Biltema. hehe  ;D
WJ TD 1999 - Original
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN

Utlogget sandviper

• 401 CID
« Svar #29 på: On.,13,Februar,2008,18,35 »
Jeg jekker ikke når jeg skal bytte olje i det heletatt, kommer greit til med fylleflaska mellom aksel og tank. Mulig det ikke er like god plass på ikke hevet bil.