Skrevet av Emne: Hjullager, Dana 35c?  (Lest 7699 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Skywalker

• 360 CID
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Hjullager, Dana 35c?
« på: Ti., 5,Februar,2008,18,58 »
Tiden har kommet for å begynne å slå litt på XJ'en. Jeg har sterk mistanke om at venstre bakhjulslager takket for seg for ganske lenge siden. Jeg har ganske lenge trodd at det muligvis kan være pinjonglageret, men lyden kommer såpass klart fra venstre bak at jeg er villlig til å ta bakjhulslager for å få bekreftet/avkreftet kilden til ulyd.

Jeg har aldri gjort en slik jobb før, men har tilgang til brukbart utstyrt verksted. Jeg regner med å ta både høyre og venstre side når jeg først begynner.
-Hvor mye jobb er det snakk om i timer for en som gjør dette for første gang?
-Hva trenger jeg av deler og hva vil ca. pris være erfaringsvis?

Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Hjullager, Dana 35c?
« Svar #1 på: Ti., 5,Februar,2008,21,02 »
Regner med at mye bør være gjort i løpet en 4- 5 timer hvis dette er første gangen. Har selv ikke gjort det enda, men lurer på å gjøre det. bare for å ha gjort det.
Hjullagrene kjøper du hos 4x4supply i Drammen, tror ikke det koster allverden. men noen hundre kroner må du nok regne med. Jeg kjøpte lager til utgående aksel på transferkassa mi, var ett forsterket lager i forhold til originalt. tror jeg betalte 112 kroner eller noe for det.
ang. verktøy, så er det vel en god jekk, pipesett og en avtrekker. for lageret er vel presset inn i akselhylsa. Uansett, så må du vel ut med stikkakslene, og da kan det være like greit å bytte lagrene på begge sider når du først har åpnet diffen.
På websiden min så ligger full verksted dokumentasjon på både TJ og XJ tilgjengelig i pdf.
Du finner XJ varianten her http://85.19.179.47/~tomas/documentation/XJ/Jeep_XJ.htm
Der står det helt sikkert fremgangsmåte, krav til verktøy osv.
« Siste redigering: Ti., 5,Februar,2008,21,06 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Skywalker

• 360 CID
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
« Svar #2 på: Ti., 5,Februar,2008,21,38 »
Noe er feil med noe av PDF-lenkingen din. Ihvertfall for oss som ser serveren din fra utsiden. Men FSM som dekker egen årsmodell har jeg, så der er jeg på den grønne gren. Til og med 2-sidig på papir så jeg kan ha med i verkstedet... Dekker noen A4 brevsamlere.

Tor/4x4 er vel "good bet". På tide med en Lier-tur og bli litt kjent. Sikkert greit å ta utgående transfer-lager også, men jeg tror ikke det er der det ligger. Siden diffen må opp er det som sagt tanken å ta begge sider. Evt om det skjærer seg på tid blir den 2-kvelders affære. Men dette er ikke noe jeg gjør bare for å "ha gjort det" (!!!). XJ'en har jo ikke vært utsatt for vading. Hvis du vil være med er det bare å PM'e/ringe/SMS'e. Verkstedet er i enten i Tønsberg (byen) eller rett utenfor, litt avhenigig av hvilket arrangement jeg får til. Hvis det blir slik at du setter i gang først ønsker jeg å være med dersom mulig. OK?
Jeep!

JCN #741

Utlogget sivrt

• 401 CID
« Svar #3 på: Ti., 5,Februar,2008,22,21 »
Er ikke noen sak å gjøre dette selv på begge sider på en kveld. Gjorde det selv på den grønne `92 XJ`n jeg hadde en kort stund og jeg hadde ikke gjort dette før jeg heller.

Verktøy du trenger:
- 1/4" tolvkant fastnøkkel til bolten som fester kubbeakselen.
- Dremel eller håndfres.
- messing/bronsedor kan være kjekt.
- Vanlig verktøy:Fastnøkler, pipesett, hammer o.l

Fremgangsmåte:
- Fjern difflokket og drener oljen.
- Demonter hjul.
- Skru ut bolten som holder kubbeakselen med 1/4" nøkkelen og ta ut kubben.
- Skyv stikkakslene litt inn mot diffen og ta ut C-clip`en på begge akslene.
- Dra ut stikkakselen.
- Fjern simmeringen, denne bytter du samtidig.
- Så kan du prøve å finne en avdrager til å fjerne de gamle lagrene. Jeg slo istykker de gamle lagrene og delte lagerskålene med en dremel og slo de også ut etterpå.
- Sjekk at det ikke har blitt noen hakk i akselhylsen etter den jobben og gjør skikkelig rent.
- Ta litt diffolje på det nye lageret og slå dette inn. Jeg brukte den gamle lagerskålen og en stor pipe å slå på for å få lageret rett inn.
- Monter ny simmering.
- Monter stikkakselen igjen og fest den med C-clip`en.

Gjenta dette på begge sider og monter kubbeakselen og bolten som fester denne igjen. Så er det bare å fylle olje og montere hjul og tute og kjøre.... ;D

Lykke til..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Ronny

• 360 CID
« Svar #4 på: Ti., 5,Februar,2008,22,23 »
eeeehhh.....det er ikke bare ei fjær eller noe som har "hoppet" av i bremse-mekansimen da? Løse deler inni trommelen har en tendens til å lage pipe/knirke/skrike lyder. Selvjusteringen her, har en lei tendes til å "slakke" seg, av alle ting.

Om derimot bremetrommelen din blir usannsynlig varm ved kjøring, kan det være lager.... ;)

For å si det slik...jeg har opplevd begge variantene.....
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget Skywalker

• 360 CID
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
« Svar #5 på: Ti., 5,Februar,2008,22,36 »
Berettiget spm. Jeg tror ikke det, bremsevirkning er OK på begge bakhjul. Lyden er hastighetsavhengig, følger ikke gearvalg og låter ca.: "sægg-sægg-sægg"... Lyden er mindre påfallende om det går i 4WD Full- og Part-Time. Lyden er mest fremtredende i 2WD. Har ikke forsøkt med håndspåleggelse, men skal sjekke i morgen.   :-X
Jeep!

JCN #741

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
« Svar #6 på: Ti., 5,Februar,2008,22,46 »
En annen ting du også kan sjekke er om lyden forandrer seg når du svinger litt slalåm på veien. Slitt hjullager har vel tendens til å bråke mer under trykk, og lyden vil da øke og avta i takt med hvilken vei bilen krenger.
Har nok ikke mulighet til å ta mine bak riktig enda. tror de forran må taes først. når det runder under 0 grader, så har jeg en del skriking ifra hjulene forran. jo kaldere, jo mer og jo lengre varer det. det forsvinner til slutt når bilen får kjørt litt. mistenker hjullagrene forran. så de bytter jeg først.
en gang :-) ogda kommer jeg til å sette på slike nye smørbare akseltettninger samtidig tenker jeg. slipper vann i diffen forran.
WJ TD 1999 - Original
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN

Utlogget Skywalker

• 360 CID
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Lager, Dana 30 (Sv: Hjullager, Dana 35c?)
« Svar #7 på: On., 6,Februar,2008,08,29 »
Digresjon her (jeg hijacker min egen tråd!); det høres ut til at forhjulslagrene dine skulle hatt litt fett på seg...  :D
Jeep!

JCN #741

Utlogget Ronny

• 360 CID
« Svar #8 på: On., 6,Februar,2008,09,07 »
"Sægg sægg sægg" i slak sving?

Svar: Slitte lameller i diff.brems`n ;)

Ved å ha bilen i 4WD anytime, så vil du fordele de totale driv-kreftene over flere hjul, og lyden blir mindre pga. mindre "stress" bak.

Og igjen...blir tromlene usannsynlig varme?
Regards
Ronny Andersen

Utlogget Skywalker

• 360 CID
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
« Svar #9 på: On., 6,Februar,2008,09,41 »
Hm.. Der er du inne på noe. Trashlok'en er sliten. Og stort sett er mye norsk vei "slak sving". Jeg mener selvfølgelig akkurat nå at lyden også er der "rett frem", men det er absolutt fullstendig mulig at det er mer utpreget i sving. I morges regnet det, så det ble for mye bakgrunnsstøy til å gjøre en vettug vurdering. Ved ankomst hos arbeidsgiver var det heller ikke rette tiden for håndspåleggelser (regnværet holdt ca. 1*C og jeg må få unna mine avtalte, daglige 7,5h++). Må sjekke mer i på hjemvei i ettermiddag/kveld.
Jeep!

JCN #741

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
« Svar #10 på: On., 6,Februar,2008,10,20 »
hvis diffbremsen er gåen, så veit jeg ikke prisen på ny, eller hvor mye jobb det er. Men jeg tror at jeg skal ha en 99% komplett dana35C liggende. Den har stått i en av mine tidligere wranglere. (byttet til ARB  ;D )
Men jeg tror jeg solgte unna et par solhjul eller noe, så det må du flytte over. Men skal ikke ha allverdens for diffen. den var det diffbrems på.

Og siden diffjobber ofte kan være greie å ha folk til å gjøre, så er muligens Morgan på Ringdal (mellom larvik og sandefjord) mannen å spørre. Han gjord een flott jobb på min da jeg kjørte bakakslen tom for olje og måtte overhale hele driten.  >:( >:(
« Siste redigering: On., 6,Februar,2008,10,22 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN

Utlogget Skywalker

• 360 CID
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
« Svar #11 på: On., 6,Februar,2008,11,35 »
Sjekket priser hos newmopartparts.com nå:
Trac-Lok (Clutch Disc) = $121 = omtrent 668,-
Transfer output shaft seal = $31,75 = omtrent 171,-
Hjullager = $28 = omtrent 154,-

http://www.trademotion.com/partlocator/index.cfm?action=getLocator&siteid=213923&chapter=DP3037&appSectionid=23&groupid=10047&subgroupid=20042&componentid=60259&make=17&model=Cherokee&year=1998&graphicID=T037540&callout=8&catalogid=1

Mener at clutch-pakka er kanondyr her hjemme. Er litt usikker på om den (dersom det er den) i tilfelle da skal erstattes med en Powertrax No-Slip istedet. Clutch-pakke og No-Slip er uansett en GDS-jobb på Dana 35 siden diffen i seg selv blir stående i huset under jobben. Jeg kommer ikke til å bruke penger på en brukt clutch-pakke med "ukjent" tilstand så lenge en ny ikke koster mer enn $121 hos newmoparparts.
Jeep!

JCN #741

renegade

• Gjest
« Svar #12 på: On., 6,Februar,2008,12,07 »
Sjekket priser hos newmopartparts.com nå:
Trac-Lok (Clutch Disc) = $121 = omtrent 668,-
Transfer output shaft seal = $31,75 = omtrent 171,-
Hjullager = $28 = omtrent 154,-

Mener at clutch-pakka er kanondyr her hjemme. Er litt usikker på om den (dersom det er den) i tilfelle da
skal erstattes med en Powertrax No-Slip istedet. Clutch-pakke og No-Slip er uansett en GDS-jobb på
Dana 35 siden diffen i seg selv blir stående i huset under jobben. Jeg kommer ikke til å bruke penger
på en brukt clutch-pakke med "ukjent" tilstand så lenge en ny ikke koster mer enn $121 hos newmoparparts.

Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det forskjellige carrier'ere avhengig av om det er med eller uten diff.brems.
Sjekk hvilken carrier du har, og sjekk så om Powertrax har no-slip til den carrieren du har.
Gjelder seff. bare hvis du skal bytte til No-Slip...

Utlogget Skywalker

• 360 CID
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
« Svar #13 på: On., 6,Februar,2008,12,43 »
Jepp, det har de.. Til carrier for Trash-lok, med ABS-bremser & greier. De har alle varianter. Det har jeg sjekket ca. 745 ganger... hehe.
Jeep!

JCN #741

Utlogget Ronny

• 360 CID
« Svar #14 på: On., 6,Februar,2008,15,06 »
Lamell-pakke i jeep eske hos Jeep-forhandleren ca. 3500,-
Lamell-pakke i uorg. eske hos f.eks. 4x4 Supply ca. 850,-
Samme del ulik eske.

Ja ulik carrier her bekreftes herved...:-)

Og noen løse soljul har jeg liggende jeg også, men disse trengs ikke å byttes ved lamell-skift.
Mekanikeren "min" skiftet pakka på 45 minutter.
Regards
Ronny Andersen