"Register
"

Skrevet av Emne: 2000 Grand Cherokee 3.1TD  (Lest 749 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 42
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #45 på: Ma., 9,Oktober,2017,20,30 »
Boka sier du skal aktivere o/d off når du sleper henger. Converter jobber mye lettere hvis du girer ned når det går tungt. Da blir også varmeutviklingen lavere.

Viftene kan fort hjelpe en del selv om du har litt fart.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 89
  • Kongsberg
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #46 på: Ma., 9,Oktober,2017,20,42 »
Prøvde jo å skru av O/D i bakkene, men likevel ble det så varmt at jeg ikke fikk slå den på igjen.. Det blir jo ganske slitsomt uten O/D i 80-90 sone..
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 42
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #47 på: Ma., 9,Oktober,2017,21,19 »
Mer slitsomt hvis kassa går varm.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 89
  • Kongsberg
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #48 på: Ma., 9,Oktober,2017,21,41 »
Det var det ja..

Etter å ha lest litt tråder her ser det ut som kassa kan være i orden, og at "Mystery Switch" må monteres.. 
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 42
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #49 på: Ti.,10,Oktober,2017,08,32 »
Det var det ja..

Etter å ha lest litt tråder her ser det ut som kassa kan være i orden, og at "Mystery Switch" må monteres..

Det kan nok absolutt anbefales. Lockup slår inn ved drøyt 80 km/t i 3. gir sånn de er satt opp. Rart det ikke går an å få programmert om det greiene der.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 89
  • Kongsberg
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #50 på: Ma.,16,Oktober,2017,23,04 »
Bilen fungerer nå høvelig greit, men en ny lyd har jo oppstått.. En slags "Tjugg-tjugg" fra høyre forhjul.. Det kommer og går, og forsvinner alltid når bremsen trykkes inn. Noen forslag på denne rebusen?
Bremskeskiven kan jo kanskje ha sprekt? Da ville vel pedalen ristet litt, den er dønn stabil.. Ingen funksjonelle virkninger igrunn, bare lyd.

Hvor handler dere pærer til disse? Nærlyspærene var ikke å oppdrive på noen av delesjappene her.. Ikke helt dønn standard de baklyspærene heller..?
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 89
  • Kongsberg
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #51 på: Ma.,23,Oktober,2017,07,20 »
Siden lyden tiltar/avtar med hvilken vei jeg svinger, og blir borte når jeg bremser så tok jeg en råsjangs på at det er snakk om hjullager. Alt ser helt fint ut ellers der fremme, så da har maldal fått en ny bestilling.

En ting som IKKE så bra ut var slarken i styrekulen inn på hjulhub'en. Det er nok her jeg har mesteparten av dødgangen på rattet ja! Ny er bestillt.
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 89
  • Kongsberg
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #52 på: On.,25,Oktober,2017,17,09 »
Da er ulyd fra hjul og slark i rattet borte.  ;D

Det er smørenipler på disse kulene, men det står det ikke noe om i serviceboka. Det virket som det var fett i de allerede, hvor ofte etterfyller man her? Har aldri hatt bil med smørenipler før.. ::)
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 89
  • Kongsberg
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #53 på: Ti.,14,November,2017,22,47 »
Endelig første skikkelige snøfall her nå! Flott sladdebil dette her, kjenner jo at det er mye vekt å kaste på, men den var jo ganske forutsigbar og fin. :)
Jeg kunne nok hatt litt bedre grep enn hva disse kontinentvinterdekkene byr på, men det er bedre enn forventet.. Jeg prøver de litt til, så får jeg legge om til piggdekkene om det blir for ille.

Jeg mistenker at jeg også må ta en skikkelig kjølesystemrens om det skal bli skikkelig varmt inni i vinter. Motoren finner raskt temp og ligger riktig, men effekten inne er litt skral.

Noen som har fikset defekte setevarmere på disse? Noen tips? Syns ikke jeg kjenner noen ting på verken lav eller høy effekt?
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD

Utlogget FrodeS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 42
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #54 på: Ti.,14,November,2017,22,50 »
Hvor varm blir motoren i din?

Jeg syns det er stusselig med varme i min også. Grader er vanskelig å si med den skalaen yankeene har laget, men det ser ut til å være like over 70C. Litt snaut, kanskje?

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 89
  • Kongsberg
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #55 på: On.,15,November,2017,08,52 »
Ser ut til å være 80-90, så jeg tipper på 82 °C termostat..

Har du en MobileScan ECU OBDII (Wifi dings) så får du kanskje ut tempen på OBDporten? Jeg har bare en ELM327, og den vil ikke snakke med Jeepen overhodet..
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 89
  • Kongsberg
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #56 på: Ma.,27,November,2017,23,20 »
Da laver det ned her, fint å ha skikkelig vinterbil!  :D

Disse kontinent vinterdekkene har virkelig overrasket, godt grep på det jeg har hatt av vinterføre hittil.. Ikke mer grep enn at man kan tillate litt kontrollert logring til tider.  ;D
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 89
  • Kongsberg
Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #57 på: Ma.,11,Desember,2017,08,27 »
Oppsummerer noen løse tråder her:


PostNord kom med ny masterpumpe også, så da før jeg håpe jeg får løftet arbeidsområdet på bremsepedalen litt!

Denne ble ikke montert, pedalen løftet seg selv over tid. Nå er den der den skal være. :)


Turen oppover igjen ble litt mer strabasiøs, men liten vogn på 800kg etter så ble det for varmt for O/D.. Det virker som man må stoppe motoren for at denne tilstanden slås av igjen? Kjipt at ikke O/D blir tilgjengelig når tempen senkes igjen..

Jeg stoppet opp og målte, skyhøyt oljenivå og skum på pinnen..  :-\ Ikke svidd lukt enda, så jeg får håpe det bare var for høyt nivå og at det hjelper å tappe av litt.

Har forstått at jeg har peilet denne feil, jeg har peilet rett etter å ha skrudd av motor med varm kasse. kan det virkelig bli så feil om sirkulasjonen stopper i 5 sekunder? Da blir jo i så fall målingen for høy, og jeg har for lite væske?? skjønner ingenting jeg..

Konklusjonen er for høyt væskenivå. Tappet av 4-5 dl, og nå er nivået der det skal være med både varm og kald olje..  :-[ Det ser ikke ut til at den tok skade av det, oljen lukter som den skal, og funksjonen er rett. Det holder altså ikke nødvendigvis med et par mil kjøring for å få riktig varme på olja!

Ellers starter den nå hver gang, så rusler den noen lunde problemfritt gjennom vinteren så blir det vel noen oppgraderinger til våren. :)
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD