Skrevet av Emne: TJ motor bytte Vol.2  (Lest 6447 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Turbo.TJ

  • Gjest
TJ motor bytte Vol.2
« på: To.,12,Oktober,2006,23,38 »
HE HE...  Jeg lover å ikke plage deg mere nå.. Grensen er sikkert nådd nå.. :)
Blir jo litt feil av meg,har jo halv motor jeg og.Men det er vel mindreverdighets kompleksene som får meg til å hakke på de som er mindre/like store som meg....  Men alvor talet.Jeg har faktisk planer for en 305 i min TJ. De finnes i en utgave med ca  185 hk. da med TPI. tror dette blir rundt 88 - 90 der omkring. Og det er jo ikke mere enn en ca 6-8 hk mere enn en 4,0L fra 97. Tror ikke vekten blir noe vesentlig større enn med 4,0L Kansje 10 -30 kg. Hadde det oppe når jeg fikk papirer fra Amcar på Turbo. Han mente at dette ikke skulle være verre enn å få godkjent V8 i YJ...
Men kansje man skulle slå hodene sammen for å få det til.. ;)
« Siste redigering: Ma.,16,Oktober,2006,14,22 av CJ-7 »

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: 2 i 1...
« Svar #1 på: Fr.,13,Oktober,2006,08,11 »
Sitat
Men kansje man skulle slå hodene sammen for å få det til..

Jeg er med på et samarbeid her ja.... Men er dt ikke kommet skjerpet avgasskrav...? Vil i såfall en motor fra den tiden holde på TJ`en??

PS! Tåler litt mere enn dette jeg da ;)
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: 2 i 1...
« Svar #2 på: Fr.,13,Oktober,2006,10,52 »
og yppes det mer nå med halv motor, så ser jeg meg nødt til å bli den første som får godkjent 501cid i en TJ også !!!! Og da snakker vi med den største, feiteste kompressoren som er å oppdrive!! Minimum 600hk ++

<loop>
Ert,ert,ert !  Hets, hets, hets ! Mobb, mobb, mobb !
</loop>

Det er selvfølgelig HEMI som gjelder.     (Vi snakker 426, naturligvis....)
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sv: 2 i 1...
« Svar #3 på: Fr.,13,Oktober,2006,11,42 »
Det er lov å drømme gutta  8)

[/center]
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

renegade

  • Gjest
Sv: 2 i 1...
« Svar #4 på: Fr.,13,Oktober,2006,13,06 »
Sitat
Men kansje man skulle slå hodene sammen for å få det til..

Jeg er med på et samarbeid her ja.... Men er dt ikke kommet skjerpet avgasskrav...? Vil i såfall en motor fra den tiden holde på TJ`en??

PS! Tåler litt mere enn dette jeg da ;)

Hånd !
Dette er jeg også interessert i, jeg har kikket litt på nyeste generasjon vortec motorer fra chevy.  De er ikke noe særlig tyngre, da de har alutopper.  Men selv den minste av de har 270hk eller no'...  De kommer i 4,8 5,3 og 6 liter.  Effekt messige så er det rundt 270 hk/285ftlb , 285hk/325ftlb og 300 hk/360 ftlb.

Pris fra hugger i USA ligger på rundt $ 1000, og da følger som regel alt av kabling, computer osv. med på lasset.
En utfordring med denne, er at den bruker et langt serpentin belte for å dive alt utstyret foran på motor'n.  Uheldigvis, så sitter kompressor'n til ac så lavt & langt ut til siden, at den vil kræsje i ramma på TJ'en.  Så her må en muligens kikke litt på hva som finnes av hot-rod biter en kan bruke isteden (braketter, reimhjul osv).

En annen ting er å finne ut hvilke avgass krav som gjelder for de enkelte årsmodeller av TJ.

Er det noen som vet hvilke aksler/bremser som satt/sitter på Grand m/8'er ?  Kan muligens være et utgangspunkt for dimensjonering.


Utlogget Sætre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: 2 i 1...
« Svar #5 på: Fr.,13,Oktober,2006,13,20 »
Sitat
Er det noen som vet hvilke aksler/bremser som satt/sitter på Grand m/8'er ?  Kan muligens være et utgangspunkt for dimensjonering

På tidlig ZJ med 5,2 sitter det D30 i front og D35 bak, samme som på TJ. Nyere ZJ og WJ med V8 fikk en noe spesiell D44 med alu senterseksjon.
Sånn sett skal en TJ med D30/35 kunne tåle en 5,2L V8 med ca 220 hk, når det gjelder akselstyrke/bremser og vekt.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: 2 i 1...
« Svar #6 på: Fr.,13,Oktober,2006,13,37 »
Sitat
Sånn sett skal en TJ med D30/35 kunne tåle en 5,2L V8 med ca 220 hk, når det gjelder akselstyrke/bremser og vekt.

Samme akselen, men med annen hub, større kalippere ( og skive ?? ) samt kraftiger bremsepumpe!

Har snusa litt rundt på å bytte ut de foran på min TJ med fullt sett fra en ZJ. Det kan se ut som det meste er Bolt-on, men jeg gidder ikke å bruke 10 lapper på å prøve det ut. Men hvis det er noen med en demontert framaksel fra ZJ som jeg kunne lånt deler av, så skulle jeg gjerne prøvd dette!

Pumpa skal så vidt jeg har klart å måle meg til, ha samme innfestning både på TJ og ZJ...!?

De nye avgasskravene vil si at den nye motoren må tilsvare bilens årsmodel med tanke på utslipp. Er litt usikker her, men mener det var noe slik ordlyden var på....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Sætre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: 2 i 1...
« Svar #7 på: Fr.,13,Oktober,2006,15,25 »
Sitat
Samme akselen, men med annen hub, større kalippere ( og skive ?? ) samt kraftiger bremsepumpe!

Har snusa litt rundt på å bytte ut de foran på min TJ med fullt sett fra en ZJ. Det kan se ut som det meste er Bolt-on, men jeg gidder ikke å bruke 10 lapper på å prøve det ut. Men hvis det er noen med en demontert framaksel fra ZJ som jeg kunne lånt deler av, så skulle jeg gjerne prøvd dette!

Så vidt jeg kan se er hub'ene like(hvis det er "bearing unit" vi snakker om), og når jeg bestillte nye sånne til TJ'en, så var de like til TJ/XJ og ZJ når det gjaldt uorginale deler.

Stikkakslingene er ulike, da ZJ bruker CV joints og TJ har vanlige kryss. Dette er visst pga av ZJ har stort sett full-time 4wd, og vanlige kryss vil binde mye mer ved kraftig sving på feks asfalt.
Uansett så passer stikkakslingene(TJ-ZJ) omhverandre

Tror også skiver og calipere er ganske like, men uansett er jo de lette å bytte.
Jeg har jo både ZJ og TJ, så jeg kunne nok ha fått sjekket ut det.

ZJ V8 har også kraftigere stag i forstillingen, Tie rod'en er massiv og i større diameter enn den som er på TJ. Den på TJ er i tillegg hul.
V8 Tie rod er ren bolt on på TJ, og er enkel og bra oppgradering av styringen.

renegade

  • Gjest
Sv: 2 i 1...
« Svar #8 på: Fr.,13,Oktober,2006,16,27 »
Sitat
Samme akselen, men med annen hub, større kalippere ( og skive ?? ) samt kraftiger bremsepumpe!

Har snusa litt rundt på å bytte ut de foran på min TJ med fullt sett fra en ZJ. Det kan se ut som det meste er Bolt-on, men jeg gidder ikke å bruke 10 lapper på å prøve det ut. Men hvis det er noen med en demontert framaksel fra ZJ som jeg kunne lånt deler av, så skulle jeg gjerne prøvd dette!

Så vidt jeg kan se er hub'ene like(hvis det er "bearing unit" vi snakker om), og når jeg bestillte nye sånne til TJ'en, så var de like til TJ/XJ og ZJ når det gjaldt uorginale deler.

Stikkakslingene er ulike, da ZJ bruker CV joints og TJ har vanlige kryss. Dette er visst pga av ZJ har stort sett full-time 4wd, og vanlige kryss vil binde mye mer ved kraftig sving på feks asfalt.
Uansett så passer stikkakslingene(TJ-ZJ) omhverandre

Tror også skiver og calipere er ganske like, men uansett er jo de lette å bytte.
Jeg har jo både ZJ og TJ, så jeg kunne nok ha fått sjekket ut det.

ZJ V8 har også kraftigere stag i forstillingen, Tie rod'en er massiv og i større diameter enn den som er på TJ. Den på TJ er i tillegg hul.
V8 Tie rod er ren bolt on på TJ, og er enkel og bra oppgradering av styringen.


Jeg har sjekket huben fra en ZJ fremaksling mot min TJ aksling, og de ser identiske ut bortsett fra at kanten ("leppa" ?) hvor innvendig i hullet på bremseskiva ligger an er noe høyere.  Bremseskiven er anderledes på den måten at TJ skiva har "blikk" hatt, mens ZJ skiva har jern hatt, dvs. samme materiale som resten av skiva.  Skiva er dessuten noen tykkere i hatten, hvilket gjør at en muligens må ha noe lengre hjulbolter...

Stikkaksler ser ut til å passe, muligens dette er årsmodellavhengig.  De jeg har ser ut til å være identisk.

Når det gjelder andre bremsedeler, så har jeg kaliperne liggende.  Har ikke sett så nøye på om de er identiske, men de lignet mye på hverandre.  Mener at jeg kjøpte rep.sett til Tj og brukte det på ZJ kaliper'n og det passet det...

Har også en bakaskel liggende, den ser identisk ut bortsett fra at bremsetromlene ser kraftigere ut (2" ?).


Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Sv: 2 i 1...
« Svar #9 på: Fr.,13,Oktober,2006,18,07 »
mener å huske at det er ca. 2,5 mm. foskjel melom breseskive hatten TJ og ZJ

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: 2 i 1...
« Svar #10 på: Fr.,13,Oktober,2006,18,22 »
Sitat
Så vidt jeg kan se er hub'ene like(hvis det er "bearing unit" vi snakker om), og når jeg bestillte nye sånne til TJ'en, så var de like til TJ/XJ og ZJ når det gjaldt uorginale deler.

Det var en kamerat av meg som jobber som mekaniker på Jeep verksted som mente at ZJ med 5,2L har større / kraftigere skiver og kalippere samt større bremsekraft forsterker enn de andre modellene, og at dette sannsyneligvis er bolt-on på TJ.

Skal ikke påstå skråsikkert at det er sånn, men det er derfor jeg skulle ønske noen som hadde disse delene kunne måle og sjekke det for meg. For da er det enkelt å forbedre skrubben littegrann!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: 2 i 1...
« Svar #11 på: Fr.,13,Oktober,2006,18,48 »
Jeg er ikke mekaniker, men har da vært deleslusk i 10 år hos jeep forhandler.
Blir ikke rakettforsker av det, men skivene har samme delenummer fra 1990 YJ,XJ 93ZJ) og opp til 1998ZJ, 2001XJ, og ennå på TJ. Skjønner? CV på ZJ ja, men bare på v8. Kaliptere er også likt. (95% sikker)

Så D35 og 30 har vært levert på ZJ med v8. LX`n med 360 har også like skiver, kaliptere og aksel foran. Dana30. ZJ har ikke vært levert med tromler mener jeg, men skiver med innvendig trommel for brekk.

Det med annen br.kraftforst. stemmer sikkert. En kjapp sjekk i delefilm gir svar på det.

Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget Sætre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: 2 i 1...
« Svar #12 på: Fr.,13,Oktober,2006,20,46 »
Sitat
ZJ har ikke vært levert med tromler mener jeg, men skiver med innvendig trommel for brekk.

På Laredo utgaver så kom det trommel bak, til -95, mens Limited utgaver fikk skiver bak fom -94.



Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: 2 i 1...
« Svar #13 på: Fr.,13,Oktober,2006,21,31 »
Et tankekors er jo og avgifter på hk-kubikk og vektøkning..
Men antagelighvis er en vortek mye snillere for miljøet...
Kansje en 4.7L fra ZJ kunne være noe. 220 hk og rundt 430 nm. Disse motorene er ganske snill på drivstoffet og kansje dermed mindre utslipp. Novak Adapters har motorfester til TJ nener jeg..
På min TJ har jeg skiver og kalippere fra Chevy G20 Van foran og 11,5" tromler bak. De er jo beregnet å stoppe 4-5 tonn.Tror ikke TJ en min noen gang kommer opp i den vekten der nei.,, 

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: 2 i 1...
« Svar #14 på: Ma.,16,Oktober,2006,11,21 »
Kanskje det skulle opprettes en TJ-V8 tråd? Kremt-kremt, jeg er også interessert i emnet. :o
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark