Skrevet av Emne: TJ motor bytte Vol.2  (Lest 6458 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Sætre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: 2 i 1...
« Svar #15 på: Ma.,16,Oktober,2006,11,37 »
Morsom tråd ja!

Når det gjelder hva man skal putte i en TJ, så er mulighetene stooore! I USA finnes alt av adaptere og motorfester tilgjengelig, så om man vil ha LS-1, Ford 302 eller ny Hemi.....no problem!
Det som jeg har bitt meg merke i, er at hvis man skal ha de orginale instrumentene, speedo og turteller til å virke så må man bruke Chrysler motor og gearkasse. Dette pga at dashbordet er koblet via computeren, og dette er vanskelig å få til å fungere med en annen produsents produkter. De som har satt inn V8 fra bl.a Dodge Dakota, har fått dette til å fungere bra.

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: 2 i 1...
« Svar #16 på: Ma.,16,Oktober,2006,12,20 »
Det er vel det å få det godkjent i Norge som er det største problemet. Tekniske problemer kan som regel løses. Hvis det er slik at Chrysler produkter gir mindre problemer er en 4.7 bra nok for meg. ;D
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: 2 i 1...
« Svar #17 på: Ma.,16,Oktober,2006,12,52 »
Har laget en tråd om motorbytte i TJ:

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?topic=106.0

Om det blir V8 er ikke bestemt enda....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

renegade

  • Gjest
Sv: 2 i 1...
« Svar #18 på: Ma.,16,Oktober,2006,17,22 »
Et tankekors er jo og avgifter på hk-kubikk og vektøkning..
Men antagelighvis er en vortek mye snillere for miljøet...
Kansje en 4.7L fra ZJ kunne være noe. 220 hk og rundt 430 nm. Disse motorene er ganske snill på drivstoffet og kansje dermed mindre utslipp. Novak Adapters har motorfester til TJ nener jeg..
På min TJ har jeg skiver og kalippere fra Chevy G20 Van foran og 11,5" tromler bak. De er jo beregnet å stoppe 4-5 tonn.Tror ikke TJ en min noen gang kommer opp i den vekten der nei.,, 

Hvis det nye avgiftsregimet er identisk på bruksfradrag, så er det ingen avgift for motorbytte når bilen har vært 10 år i riket...

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: TJ motor bytte Vol.2
« Svar #19 på: Ma.,16,Oktober,2006,18,35 »
Sitat
Hvis det nye avgiftsregimet er identisk på bruksfradrag, så er det ingen avgift for motorbytte når bilen har vært 10 år i riket...

Hvia ja, så hadde det det, men nå er min bare 5.5 år gammel.... Og hvis jeg ikke tar feil ( noe jeg håper... ) Så gjelder 10 årsregelen frem til og med 1996, etter det så blir det en liten avgift åkkesom.... ikke stor, men fullt ut en avgift :'(
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: TJ motor bytte Vol.2
« Svar #20 på: Ma.,16,Oktober,2006,21,34 »
Men hvordan blir det nå til nyttår når de nye avgiftsreglene trår i kraft..Da skal jo biler med større bensinmotorer få svi... Kommer vi åttersugne under dette. ???

renegade

  • Gjest
Sv: TJ motor bytte Vol.2
« Svar #21 på: Ma.,16,Oktober,2006,22,56 »
Sitat
Hvis det nye avgiftsregimet er identisk på bruksfradrag, så er det ingen avgift for motorbytte når bilen har vært 10 år i riket...

Hvia ja, så hadde det det, men nå er min bare 5.5 år gammel.... Og hvis jeg ikke tar feil ( noe jeg håper... ) Så gjelder 10 årsregelen frem til og med 1996, etter det så blir det en liten avgift åkkesom.... ikke stor, men fullt ut en avgift :'(

Nei, det er positivt feil.
Jeg har testet dette på kalkulatoren til Tollvesenet, den som omhandler "statusendring av kjøretøy".
Forsøkte med ny motor, større vekt osv.  La så inn en 1.e gangs reg. dato på 10 år minus 1 dag og tilsvarende 10 år + 1 dag.
Med 10 år pluss 1 dag så ble avgiften = 0 uansett hva jeg forsøkte.