Skrevet av Emne: Omprogramering av automat kasse til WJ  (Lest 61929 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #210 på: To.,15,August,2013,00,07 »
Bestemte meg for å hardteste lock-up clutchen for å se om den holder noe videre, siden den originale programmeringa kobler den ut nærmest bare man rører gassen, såvidt jeg kan lese av beskrivelsen i servicemanualen.
Kjørte med stadig full gass-akselerasjon med lock-up innkoblet i området 1500-2000 rpm og fart ca 70-100 km/t over en kupert distanse på ca 10 km.
Ingen tegn til sluring så da tåler den iallefall de 425 Nm som min chip angivelig skal gi.
Blir som å kjøre manuell på 5. gir eller kanskje 6. gir.
Trolig er kassene programmert/konstruert for bensinmotorens momentkurvekarakteristikk og da er det jo naturlig at lock-up kobler ut ved gasspådrag.
Men ikke for en bunnsterk turbodiesel, det blir for masete og støyete.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #211 på: On.,19,Februar,2014,00,03 »
Veldig spennende og interessant lesing, men vet faen ikke om jeg gidder kødde med greiene... Ser at alt er riktig og burde fungere helt greit, men er litt skeptisk til hvis man glemmer å slå av lockup og man skal gi mye gass ved f.eks. en forbikjøring på motorvei, for da står det at lockup bare vil koble ut ved mye gass og det er jeg litt skeptisk til med tanke på i forhold til hvor fort lockup kobler ut originalt og at den clutsjen ikke skal ha så mye moment...
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #212 på: On.,19,Februar,2014,02,48 »
Den tåler faktisk momentet uten problem, iallefall min (hittil).
Har gjort et par "tabber" og fått kickdown uten å huske å slå av lock-up først i hastighet omkring/under 60. Det rykket ganske godt men ingen sluring.
Lock-up kobler man jo ikke inn manuelt mens man har full gass, man venter jo med det til etter at bryteren er på naturligvis.
Det vil jo dermed ikke bli noen slitasje på clutchen så lenge den er sterk nok til å holde seg selv uten sluring, og det er min, selv med chippet motor på ca 425 Nm.

Det som er lurt er nok å ikke bruke lock-up når automatolja er kald.
Originalt kobler uansett ikke lock-up inn før en viss temperatur (slik designet er iallefall på de bilmodellene der lock-up fungerer etter hensikten).
Om det er for at resten av kassa skal få varme hurtigere av den normalt slurende converteren eller om det er fordi lock-up funker best med varm olje.. kanskje begge deler.

Har kjørt ca 10.000 km etter "fixen" og testet mye bl.a. med cruisekontroll på i 80 og 90-sone.
Det er jo en drøm støymessig i forhold til uten. Turtallet ligger nærmest konstant hele tiden uavhengig av bakker (den greier riktignok ikke enhver bakke uten å miste turtall).
Før sving der man ønsker å redusere farten trykker man jo bare cancel eller coast på rattet og så Res. etterpå uten noen turtallsorgie slik som uten lock-up.

Og skulle lock-up clutchen mot formodning evt. begynne slure etter x antall år/km med evt. "mishandling" så er det jo ikke verre enn at man er tilbake til start.
Med ikke fungerende/innkoblende lock-up i vanlige hastigheter slik som bilen er levert fra fabrikk  :) Ny/overhalt converter koster heller ikke en formue. Antar den sitter forseglet inni converteren ?

Turbodieselmotoren har betydelig større moment ved lavere turtall enn bensinmotorene.
Det er naturlig at lock-up automatisk kobler ut ved akselerasjon og bruk av cruise control med bensinmotor da bilen ellers ville ha blitt altfor treg ved f.eks. forbikjøring
Men slik blir det ikke nødvendigvis med dieselen, den drar ganske bra så lenge man har over 1500 rpm iallefall.
Og 3,1 er vel den eneste dieselmotoren som noen gang er blitt koblet til en 44RE-kasse ? Så Chrysler har bommet den ene gangen de kunne bomme på programmeringa.

Det jeg ønsker meg nå er en kobling til bremselyset slik at lock-up den går av automatisk ved brems. Får se på det til våren.

Som vedlegget viser står det også spesifikt i bilens instruksjonsbok hvordan lock-up skal/bør virke.
« Siste redigering: On.,19,Februar,2014,03,11 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #213 på: To.,10,April,2014,14,50 »
Noen som har prøvt TCM fra en av bensinmodellene på 3.1TD i praksis, og sett om giring og lockup virker normalt??
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget Ivanni

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
  • Vesterålen
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #214 på: To.,10,April,2014,16,10 »
Ordnet lockup på min 3.1 for en tid tilbake. Den fungerer helt utmerket.
Kopler inn når girkassa er i overdrive, og jeg trykker på bryteren. (ikke av/på bryter)
Bruker jeg bremsen, kickdown eller at girkassen har behov for å gire kopler den automatisk ut,
da er det bare og gi knappen et trykk neste gang jeg vil ha den på.
Eneste ulempen er at det kan komme litt ulyd fra bakakselen noen ganger når man slakker litt, ved lockupen innkoplet.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #215 på: Fr.,11,April,2014,02,13 »
et spleiselag kan vel kanskje være aktuellt.. i prosjektets ånd?
Jeg er definitivt med!  :)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #216 på: Fr.,11,April,2014,11,40 »
Ordnet lockup på min 3.1 for en tid tilbake. Den fungerer helt utmerket.
Kopler inn når girkassa er i overdrive, og jeg trykker på bryteren. (ikke av/på bryter)
Bruker jeg bremsen, kickdown eller at girkassen har behov for å gire kopler den automatisk ut,
da er det bare og gi knappen et trykk neste gang jeg vil ha den på.
Eneste ulempen er at det kan komme litt ulyd fra bakakselen noen ganger når man slakker litt, ved lockupen innkoplet.

Hva har du gjort ?  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Ivanni

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
  • Vesterålen
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #217 på: Lø.,12,April,2014,08,04 »
Brukte et, troggle switch rele, med flere utganger.
Det er et rele som legger inn bare ved puls. (trykkbryter ol.)
Fra releet går det:
1 ledning til overdrive solenoiden.
1 ledning til lockup silenoiden.
2 til trykkbryter
1 til bremselysbryter
Og så strømtilførsel.

Veldig enkelt opplegg som er enkelt og montere, og fungerer helt perfekt.
Litt spesielt rele som brukes til det.
Har rele til et sett til liggende hjemme, skal prøve og ta bilde og legge ut med anvisning når jeg kommer hjem etter påske.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #218 på: Lø.,12,April,2014,12,14 »
Med denne oppskriften er det ikke så vanskelig :-) Har lyst å gjøre det samme. Får du forresten mulighet med led indikasjon på at det er innkoblet med denne metoden? Hvor får man tak i sånt rele? Elfa eller e-bay?
« Siste redigering: Lø.,12,April,2014,12,17 av KnuNor »
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Ivanni

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
  • Vesterålen
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #219 på: Lø.,12,April,2014,14,19 »
Ja det er veldig enkelt, å trur også d skal være greit å kople lys til sånn at man ser at den er innkoplet. Føler ikke selv at jeg har behov for det, da det kopler seg ut med behov. Kjøpte rele på ebay til dette formålet. Er et litt spesielt rele, som må innstilles slik man vil ha det, men kan prøve å komme med link til ebay, og bilder/oppskrift på hvordan man fikser det. Blir ikke for etter påske, når jeg kommer hjem fra hytta.

Hvis noen vil bestille releet, så er linken til Ebay her.
Oppskrifta kommer etter hvert.

http://www.ebay.com/itm/Latching-relay-board-with-either-1-or-2-pushbutton-inputs/121315517338?_trksid=p2047675.c100011.m1850&_trkparms=aid%3D222006%26algo%3DSIC.FITP%26ao%3D1%26asc%3D20140107083349%26meid%3D6151334653133631858%26pid%3D100011%26prg%3D20140107083349%26rk%3D1%26rkt%3D10%26sd%3D121310653638

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #220 på: Lø.,12,April,2014,14,35 »
Så det kobler inn manuelt, men ut automatisk ?
Tror ikke det er så stort behov for kontroll lampe til det, man merker jo fort om den er innkoblet eller ikke.

Jeg noterte meg noen turtall her om dagen.
Turtallet gikk ned med 200-300 rpm med lock innkoblet.
Nå har jeg store, brede og grove offroad dekk på, og da vil nok forskjellen bli noe større enn med lettrullende dekk siden converteren får mere å jobbe med.
Når både økt rulleomkrets, bredde og mønster gjør at bilen ruller tyngre og raskere (ved samme turtall på hjulene) vil det bli litt mere å tjene på lock-up innkoblet.

65 km/t (på speedometer) = 1500 rpm uten og 1200 rpm med lock-up på flat vei.
80 km/t = 1500 rpm med lock-up (200-300 rpm ned)
90 km/t = 1700 rpm med lock-up ) (ca 200 rpm ned)

Har ingen sommerdekk med original dimensjon så får ikke testet forskjellen med det, men spiller ingen rolle  ;)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Ivanni

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
  • Vesterålen
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #221 på: Lø.,12,April,2014,16,54 »
Ja stemmer nok det. Når du trykker på knappen kopler det inn hvis bilen er i overdrive, slik jeg har koplet det.
Vil du ha den utkoplet så er det bare:
1. Trykk på knappen igjen.
2. Trykk på bremsen.
3. Trykk på gassen slik at den girer ned.

Fungerer helt uterket. Har ikke noen eksakte tall på turtallet i hode, men med vinterdekkene går den ned til ca 1400 omdreininger i 80. Har satt på sommerdekk nå, 17", så skal prøve og se. Kan vel ikke variere sånn, siden det er bare lov med et avvik på 5prosent på rulleomkretsen.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #222 på: Lø.,12,April,2014,16,58 »
En ting er jo hva som er lov...  :P

Har vel ca 7 % økt rulleomkrets med 265/70R16, men 9-10% er jo mulig uten særlig ytterligere heving/ombygging, med 265/75R16.
Eneste ulempe er at speedometeret nå ikke viser for mye i det hele tatt, så man må passe farten og bruke cruise control der det passer.

Men det kan faktisk være kjekt med lock-up i 3. gir også hvis man ligger mellom 50-60 km/t.
« Siste redigering: Lø.,12,April,2014,17,27 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #223 på: Lø.,12,April,2014,18,27 »
Ja stemmer nok det. Når du trykker på knappen kopler det inn hvis bilen er i overdrive, slik jeg har koplet det.
Vil du ha den utkoplet så er det bare:
1. Trykk på knappen igjen.
2. Trykk på bremsen.
3. Trykk på gassen slik at den girer ned.

Fungerer helt uterket. Har ikke noen eksakte tall på turtallet i hode, men med vinterdekkene går den ned til ca 1400 omdreininger i 80. Har satt på sommerdekk nå, 17", så skal prøve og se. Kan vel ikke variere sånn, siden det er bare lov med et avvik på 5prosent på rulleomkretsen.
Høres bra ut, men hva med punkt nr. 3... Slipper lockup samtidig som den girer ned? Sånn den er i 3 gir så slipper den opp litt før den girer ned og tenker at det er best eller har det ikke noe å si?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Ivanni

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
  • Vesterålen
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #224 på: Lø.,12,April,2014,19,29 »
Har 265/65 17 på min, og det tror jeg holder akkurat..

Lockupen fungerer i 3 gir som den alltid har gjort og i overdrive ved 125 tror jed det var...
Alt fungerer som orginalt hvis man ikke trykker på bryteren.

Knut.. Når lockupen er inne i overdrive, og du gir litt gass for å få den til å gire kopler lockupen ut og så girer den..