Skrevet av Emne: Omprogramering av automat kasse til WJ  (Lest 61920 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #195 på: On., 2,Mai,2012,23,23 »
det var da voldsomt til variasjon i turtall. så mye skal det vel ikke være.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #196 på: On., 2,Mai,2012,23,37 »
OD kobblet seg inn igjen i dag da jeg kjørte rundt 100 kmt. Kjente en rykk i gearkassen og omdreininger sank fra 3000 til 2000. For å teste, satt jeg på O/D OFF og, riktignok, steg omdreiningene til 3000 rpm igjen. Gjorde det flere ganger.

:):):):)

På min så legges fjerde gear inn i rundt 60 km/t (kjent som overdrive)

Ang. Omega 917 så er dette en lekkasjestopper, tror ikke den gjør noe annen nytte.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #197 på: To., 3,Mai,2012,18,17 »
Hei,

Så stor variasjon i turtall var det virkelig. Hva skjer?

I dag har ikke bilen gått over i O/D, dessverre.

Ja, Omega 917 er en lekkasjestopper (prøver alt, jeg) og jeg ville også ha blitt overasket om slik hadde hjulpet. Saken er at jeg vet ikke hva det er som har plutselig fått kassen å gå i O/D (tre dager på rad - før i dag, da).

Er det noe fremgang i utviklingen av "svitsjen"?. Jeg er fortsatt veldig interessert.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #198 på: To.,24,Mai,2012,18,58 »
Se tråden "Motoren kutter ikke gasspådrag ...."

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #199 på: Ma., 4,Juni,2012,18,06 »
for de som følger denne tråden - om omprogrammering av girkassen. Jeg hadde nylig min 2000 3.1 Grand Cherokee hos Bergheim Auto i Drammen for omprogramering av girkassen. Fikk bilen tilbake med kommentaren "ingen nye softwareoppdateringer er tilgjengelig":(

Da er det tilbake til tegnebrettet og venting på en switch-løsning fra én eller annen geni her inne (Tigermagna? Chryslercrap?)

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #200 på: To., 2,August,2012,00,22 »
Har vært borte fra forumet noen mnd. Tok for lang tid med alle disse forumene jeg var på, så kuttet ut alle en stund pga skolegang. 

Har ikke kommet så mye lengre. Op ampen ligger i skuffa sammen med alle delene. Men har nå koblet til bryteren slik at jeg kan slå av og på lockup'en. Syns denne løsningen fungerer bra. Bruke å ha den i av posisjon når jeg kjører på svingete veier og under 75 kmt. Bruker faktisk mer diesel under 75 med lockup innkoblet hvis man gasser litt. Får og en ulyd bakakselen ala de gamle slole bussene vi satt og humpet i når jeg gikk på barneskolen. Men dette kan og komme fra et dårlig CV ledd på den fremste mellomakselen. Er verst når jeg slakker litt på gassen. Lyden blir svakere etter som hastigheten øker. Har bestilt nytt, så da ordner det seg antageligvis.

Det er ikke så mye arbeid å koble opp slik vi har gjort, går fint på en kveld. Så det anbefaler jeg andre og å gjøre hvis man har litt kjennskap til elektronikk. Bare spør hvis det er noe som jeg kan hjelpe med ang dette.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #201 på: Fr.,23,November,2012,17,14 »
Har koblet motstand/bryter, og får rar lyd fra bakaksling om turtallet dropper ned mot 1000 rpm ja.
Men ellers funker det greit.
Det funker jo også på 3. giret så om man ligger mellom 50-60 og cruiser så er det bare å switche på så blir det behagelig turtall.

Cruisekontrollen funker jo også mye bedre nå med lock-up på.
Man slipper de voldsomme gasspådragene med dertil hørende nedgiringer.
« Siste redigering: Fr.,23,November,2012,17,16 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #202 på: Fr.,23,November,2012,17,22 »
Bilder av bryter-plassering.
Jeg får ikke åpnet dokumentet nå heller. Kommer opp spørsmål om valg av koding...  ???
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #203 på: Fr.,23,November,2012,21,55 »
Åpne vedlegget i Word, limte bildene inn i et word-dokument  ;)

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #204 på: Lø.,24,November,2012,05,53 »
Er ingen automatkasse kjenner men det er vel ikke så veldig heldigt å kjøre med lock-up inne helt til turtallet har kommet ned i 1000 rpm, oljepumpa i kassa sitter vel på innput akslingen og litt snurr bør vel denne ha for å greie å holde et akseptablet oljetrykk.
Etter att automatkassa på bilen min ble overhalt så hender det att den vil gire ned til et unormalt lavt gir ved kjøring i lengre stigninger/Fjelloverganger, er ikke sikker på hva dette skjyldes, det hjelper ikke å slippe gasspedalen men må da sette gearspaken i N og så tilbake i D for å få kassa til å gire opp, gubben som overhalte kassa mener att det har ingenting med girkassa å gjøre men signaler fra hjernen som styrer dette da girkassa er helelektronisk styrt, er ikke helt sikker på dette da det ble noe bedre etter att jeg byttet olje på kassa igjen til chryslers "ATF+4" (da denne hadde fått dexron fra overhaler :-\) Og som jeg så til overhaler, jeg vet forskjell på Overdrive og Lock-Up noe som noen har feilaktig antatt er det samme :)?:) Er det andre som har hatt noe lignende problemer?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #205 på: Lø.,24,November,2012,07,55 »
Åpne vedlegget i Word, limte bildene inn i et word-dokument  ;)
Får prøve en nyere word-versjon kanskje, men 2002-utgaven med oppdateringer pleier jo alltid å virke  ???


Update: Det funket i word 2010 ja  :)
« Siste redigering: Sø., 9,Desember,2012,22,07 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #206 på: Ti.,11,Desember,2012,01,00 »
støvtørk neste  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #207 på: On., 2,Januar,2013,02,34 »
Litt historikk:

TorqueFlite (also seen as Torqueflite) is the trademarked name of Chrysler Corporation's automatic transmissions, starting with the three-speed unit introduced late in the 1956 model year as a successor to Chrysler's two-speed PowerFlite. In the 1990s, the TorqueFlite name was dropped in favor of alphanumeric designations.
A parking lock was not provided until the advent of the aluminum-case Torqueflites in 1960 (standard-duty A-904) and 1962 (heavy-duty A-727),

In 1978, most Torqueflite transmissions gained a lockup torque converter clutch to mechanically connect the converter's impeller and turbine, eliminating slip for better highway fuel economy. This addition required the removal of the torque converter drain plug.

Torqueflite was an available option or standard equipment, depending on model and year, on all Chrysler products: Plymouth, Dodge, DeSoto, Chrysler and Imperial. It was also used by American Motors beginning in 1972, where it was named TorqueCommand, as well as by Jeep, International Harvester, Maserati Quattroporte, Monteverdi [1] and Bristol [2], as well as several brands of light and medium-duty trucks and panel vans. When installed in Dodge trucks and vans, the transmission was marketed as LoadFlite.

In the 1990s, the transmissions were renamed, however the original Torqueflite design remained the basis of many Chrysler designed (and built) transmissions thru 2007.

The A500, later 40RH/42RH (hydraulic) and 40RE/42RE/44RE (electronic), was an A904 derivative used in trucks and vans. Introduced in the 1989 model year on a limited basis, it was the first light-duty Chrysler four-speed automatic and was placed behind the 3.9 L and 5.2 L engines for light-duty purposes. A tailshaft overdrive unit was bolted to the rear of the case to provide a total of four forward speeds, and was replaced by the 42RLE in 2004. This transmission is known for its whistle upon acceleration and deceleration.

Applications:

1989-2001 Dodge Ram pickup 150/1500 V6/V8(2WD)
1989-2003 Dodge Ram Van B150/B250 V6/V8
1989-2003 Dodge Dakota
1993-2004 Jeep Grand Cherokee I6
1996-1998 Jeep Grand Cherokee 5.2 V8
1999-2003 Jeep Grand Cherokee 3.1 TD
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #208 på: Ma., 6,Mai,2013,09,44 »
Denne tråden inneholder så mye nyttig informasjon as jeg velger å svare på den i stedenfor å starte enda et tråd på den samme (gamle) emne:)

Etter å ha prøvd mange knep for å få min OD å fungere riktig, we jeg nå mer enn klar til å gå videre til Lockup-en. Særlig motivert etter å ha lest her at den fungerer bra, også fra 3. gir (som er som regel min topp gir).

Mange kompetente og hjelpsomme folk her inne og det varmer. Jeg mottok en 33ohm motstand i posten og den har ligget i på vente av Våren og litt mer mot hos meg - men nå er jeg KLAR.

Jeg ønsker å gå for den enkleste løsningen, da jeg ikke har så mye innsikt i elektronikk, som mange andre tydeligvis har.

1. Trenger jeg da mer enn en lysende (helst) "mystery switch" og min 33ohm motstand?
2. Hvis jeg ikke trenger mer enn disse to tingene, nøyaktig hvordan kobbles de sammen og til PCMn?

Takknemmelig for god råd - som alltid.


Mvh

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #209 på: Ma., 6,Mai,2013,10,10 »
Jeg mente da at det lå et koblingsskjema her eller i en av den andre tråden det er postet en del i, f.eks. her http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,9811.15.html
Jeg la vel ut en slags monteringsanvisning der ja samt et bilde jeg lånte fra noen andre her.

Vedr. lys i bryter så må man nok ha en 2-polet bryter med egen krets/strømtilførsel til lysdiode.
Jeg valgte en uttrekksbryter siden den ikke er så lett å trekke ut ved et uhell, men fant ingen to-polet på sparket.
« Siste redigering: Ma., 6,Mai,2013,10,27 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.