Skrevet av Emne: Godkjenning av 35" og suspension/ bodylift, samt V8  (Lest 6040 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Jeepfewer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Godkjenning av 35" og suspension/ bodylift, samt V8
« på: Lø.,17,Januar,2009,15,47 »
Jeg er i skrivende stund på jakt etter en YJ, for omsider å kunne realisere drømmebilen min. Har hatt en 73 Corvette i sameie med min far, men har kommet til at dette ikke er den ideelle hobbybilen med familie som gjerne vil delta. Resultatet blir derfor at bilen ikke ble brukt.

Har lenge drømt om en CJ7, med V8, men prisene er for høye, og utvalget for dårlig. Har derfor kommet til at en YJ passer mer min lommebok.

Ettersom jeg er fersk i Jeep-faget, har jeg noen spørsmål om hva BT tillater, og hva andre har av erfaringer, før jeg starter prosjektet mitt. BT er erfaringsmessig ikke veldig velvillig når det kommer til amerikansk bil, men det finnes kanskje unntak...?

Hva kreves for å få godkjent med 35", og hva må ev. gjøres for å få BT`s velsignelse..?  ???
Heving, antar jeg havner på 2" bodylift og 2" ev. 4" suspensionlift. Er denne kombinasjonen mulig å få BT til å godta?
Etter å ha eid en 72 mustang cab, med 302 V8 og en relativt frisk 73 Vette med 350 V8, er jeg litt i retning, av at en amerikansk hobbybil bør ha 8 sylindre. 4 er bare en halv motor...  ;D
Har sett at det finnes adaptere (www.novak-adapt.com) som gjør konvertering til V8 relativt folkelig å få til. Noen som har fått godkjent sine YJ`er med "fullkomne" motorer, og hva måtte til..? Kan det være, at motor fra Grand Cherokee Limited kan benyttes..?

Mange spørsmål, og sikkert mange svar!
Er uansett takknemlig for de som vil ta tiden med å hjelpe meg i min søken etter å kunne få bygget min drømmebil. 8)

Mvh Vidar Kristiansen
-92 YJ rådiamant, utstyr for bearbeiding på vei.

renegade

  • Gjest
Sv: Godkjenning av 35" og suspension/ bodylift, samt V8
« Svar #1 på: Lø.,17,Januar,2009,21,16 »
Jeg er i skrivende stund på jakt etter en YJ, for omsider å kunne realisere drømmebilen min. Har hatt en 73 Corvette i sameie med min far, men har kommet til at dette ikke er den ideelle hobbybilen med familie som gjerne vil delta. Resultatet blir derfor at bilen ikke ble brukt.

Har lenge drømt om en CJ7, med V8, men prisene er for høye, og utvalget for dårlig. Har derfor kommet til at en YJ passer mer min lommebok.

Ettersom jeg er fersk i Jeep-faget, har jeg noen spørsmål om hva BT tillater, og hva andre har av erfaringer, før jeg starter prosjektet mitt. BT er erfaringsmessig ikke veldig velvillig når det kommer til amerikansk bil, men det finnes kanskje unntak...?

Hva kreves for å få godkjent med 35", og hva må ev. gjøres for å få BT`s velsignelse..?  ???
Heving, antar jeg havner på 2" bodylift og 2" ev. 4" suspensionlift. Er denne kombinasjonen mulig å få BT til å godta?
Etter å ha eid en 72 mustang cab, med 302 V8 og en relativt frisk 73 Vette med 350 V8, er jeg litt i retning, av at en amerikansk hobbybil bør ha 8 sylindre. 4 er bare en halv motor...  ;D
Har sett at det finnes adaptere (www.novak-adapt.com) som gjør konvertering til V8 relativt folkelig å få til. Noen som har fått godkjent sine YJ`er med "fullkomne" motorer, og hva måtte til..? Kan det være, at motor fra Grand Cherokee Limited kan benyttes..?

Mange spørsmål, og sikkert mange svar!
Er uansett takknemlig for de som vil ta tiden med å hjelpe meg i min søken etter å kunne få bygget min drømmebil. 8)

Mvh Vidar Kristiansen


Første tips (som du allerede har brukt) er www.google.com når det gjelder det tekniske.

Ved siden av http://www.novak-adapt.com/, så har du også http://www.advanceadapters.com/.  Advance har er eget hefte som omhandler V8 i CJ/YJ/TJ, det koster vel en $ 10 eller så.  Kjøp det, selvom du ikke har tenkt å bruke Advance.  Det, sammen med det du finner på Novak sine gjemmesider bør dekke de fleste spørsmål du har om det tekniske.
Og Chevydrivlinjer er vesentlig mer populære i YJ enn Jeep / Chrysler sine egne...

Kort versjonen er å bruke chevy motor og (automat) girkasse, med et adapter mellom girkassa og transfer'n.  Det som er spesielt med YJ (og TJ), er at transfer'n bruker en slip-yoke i mellomakslen.  Det medfører en veldig kort mellomaksel akterover.
Så det er viktig å bruke en SYE + så kort adapter om mulig.  Det korteste / tynneste adapteret er vel kun ca. 35 mm tykt.  Dette, + en SYE vil gi deg lengre mellomaksel akterover, enn det som er der som standard.  Og det selv med en 4-trinns automat...
Hvilket igjen gjør at du kan løfte høyere på fjærene uten vibrasjoner.
Godkjenning av motor kan bli en utfordring, men det har blitt gjort før deg.

Når det gjelder løft, så vil du få godkjent bodylift og fjærløft gitt at du har TÜV dokumentasjon.  Dette kravet gjør at du i prinsippet har 2 leverandører www.4x4supply.no og www.bgnor.no.

Når det gjelder dekk, så er det flere som som har fått godkjent 35" på YJ, men det krever dokumentasjon, jeg er ingen YJ ekspert, så det må noen av de svare på.  Hvis du er fornøyd med 33", så mener jeg det er vesentlig enklere (?)


Hvis du kan klare deg med en helt orginal bil, så er det uproblematisk å importere en CJ7 fra USA, da får du også biler med hel motor.
Men som sagt, den må holdes orginal.

Prisnivået på CJ'er speiler bare at tilgangen på biler er langt mindre enn etterspørselen.
Og etterhvert, så er de som har overlevd så langt, blitt overtatt av entusiaster.  Og de slipper de ikke så lett...

Jeg mener å erindre at det er importert drøye 200 CJ7 (alle årsmodeller) via Ola Brun Bilhuset, som var importør på den tiden.  I tillegg kommer noe egenimport, så det totale antallet er kanskje rundt 300 (?).  Av disse så er nok en del "tatt ut av drift", så antallet gjenværende biler er nok noe redusert...

Utlogget kRRistian

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 31
  • It`s a jeep thing, you wouldn`t understand
Sv: Godkjenning av 35" og suspension/ bodylift, samt V8
« Svar #2 på: Sø.,18,Januar,2009,03,53 »
Kan bare tilføye at jeg snakket med 4x4supply og han har sluttet og forhandle OME.
Så hvis du vil ha et greit hevesett med papir så er det bgnor du skal snakke med.
Jeep Wrangler 4.0HO 33"x14.5" 15"LT M\T Baja Belt på 10"x15" M\T classic II felg. 3" Bodylift

Ønskes kjøpt:
min 10" Skjermbreddere
2.5" eller 2.0" OME suspension lift, helst med tuf papir (ikke et must).
Vinsj kapasitet over 3 tonn

Utlogget Jeepfewer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Sv: Godkjenning av 35" og suspension/ bodylift, samt V8
« Svar #3 på: Sø.,18,Januar,2009,15,21 »
Takk for rask tilbakemelding så langt!

Litt oppsummert, så vil det kanskje koste mer i tid enn det smaker å konvertere til V8. Ikke et tema med manuell kasse, om man har AX15-kassa...?

Ellers ønsker jeg gjerne å høre fra de som har fått godkjent YJ med 35", og hva BT krevde av papirer.
Heving av oppheng og karrosseri, er etter hva jeg skjønner, fullt mulig å få godkjent, da deler med TÜV-papirer er grei vare å få tak i. Takker også for infoen vedr. SYE, denne var for meg ukjent.
Så har vi greia med utveksling i diff`ene. Regner med bilen skal benyttes 95% på vei, og med 4,0L HO tenker jeg å legge meg på 4.10, ev 4.55. Noen meninger om dette..?

Hvordan løses vandringen på gear/ transfer-shifter når bodylift utføres..? Har hørt versjonen med oppvarming og bøying, men finnes det en "bedre" måte å løse det på..?

Retter en stor takk til de som har bidratt, og som bidrar med info!  :)

-92 YJ rådiamant, utstyr for bearbeiding på vei.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Godkjenning av 35" og suspension/ bodylift, samt V8
« Svar #4 på: Sø.,18,Januar,2009,15,33 »
Et godt sted å begynne å lese litt er HER! Riktignok lagde jeg denne for TJ, men det meste går omhverandre for YJ også.

Tror ikke du kommer til å få så mange "gode" tilbakemeldinger på forumet her av folk som har innskrevet 35" i vognkortet. Ganske enkelt fordi du ikke trenger begge hendene for å telle de som har klart det her i Norge. I tillegg så har dette blitt meget innskjerpet, så jeg tror du skal sikte mer i retning 33". Det bør fortsatt gå ann.

Den oppbyggingen du snakker om her med allt innskrevet i vognkortet er ihvertfall i størrelses orden 150 - 200.000,- hvis du gjør det seriøst og ordentlig. I tillegg kommer selvfølgelig bilen..... Det blir en grom bil som jeg gjerne skulle ha sett på veien. Men jeg kjenner ikke til noen som er der enda.

Sitat
Så har vi greia med utveksling i diff`ene. Regner med bilen skal benyttes 95% på vei, og med 4,0L HO tenker jeg å legge meg på 4.10, ev 4.55. Noen meninger om dette..?

Setter du inn en 3 trinns kasse, så behold 3.07 giringen din. Setter du inn 4 trinns kasse, hadde jeg vurdert 3.73, men sannsyneligvis 4.10 giringer.

Sitat
Hvordan løses vandringen på gear/ transfer-shifter når bodylift utføres..? Har hørt versjonen med oppvarming og bøying, men finnes det en "bedre" måte å løse det på..?

Transfer spaken skal passe fint, men det kan hende du må som du sier varme og bøye girspaken for at den ikke skal stange i forkant av hullet ( 1,3,5 gir ). Den stanga er STIV !! Ved 1" løft er ikke dette et problem, men fra 2 og opp til 3" så trengs det ganske sikkert.

Når det gjelder V8 i YJ, så er det en ok affære. Det krever selvfølgelig dokumentasjon og skikkelig arbeidet, men det er noen biler med ombygging og som er godkjente. Både 305, 350 og faktisk 401 motorer er enkeltgodkjent pr idag. Bare pass på effektøkningen. Den er de ikke så glade i... Holder du deg innenfor 220 til 250 hk kan det gå.


Lykke til. Det blir spennende å se.


Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Godkjenning av 35" og suspension/ bodylift, samt V8
« Svar #5 på: On.,28,Januar,2009,23,07 »
Hvis det er en YJ du skal ha, så kommer vel mange av de med rattgir og automat. rattigeret går vel da på vaier, og du trenger ikke varme noen girspak. Hvis du skal bruke automaten i en YJ sammen med 4.0liter og gå for 33 eller 35" dekk ville jeg valgt 4.10 utveksling i akslene på 33" og 4.56 hvis du skal ha 35" dekk.

Men om du vil gå på V8 ombygging med engang så må du nok ha helt annen utveksling.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget pkk

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Sv: Godkjenning av 35" og suspension/ bodylift, samt V8
« Svar #6 på: Lø.,14,Mars,2009,23,30 »
Gamle børsa mi fikk jeg "forhåndsgodkjent" hos BT med V8, 35" og 5,5" heving.
Hevinga var godkjent når jeg kjøpte den, med Procomp fjærer (4") og Shakcle reversal kit (1,5")
Hevesettet var TUV godkjent for ganske mye hk/Nm, så det var ikke problem.

Jeg kontaktet Amcar, og fikk en haug med dokumentasjon både på dekkstr. og V8
En lisensprodusert CJ i et- eller- annet høkkertland var levert med noe tilsvarende 35" på samme aksler, var noe av dok som var med derfra. ESP Eberle i Tyskland selger 10x15" felger med TUV papirer for 35" til YJ.
En SBC er bare noen få kilo tyngre enn en 4,2 AMC, og har, ved valg av "riktig" donormotor bare noen få hester (om noen) mer enn en 4.0L
Bremsene oppgraderte jeg ved å montere inn en Ford 8,8" aksel fra Ford Explorer med skiver. Godkjent i vognkort, men det var visst ikke en absolutt nødvendighet...

Jeg solgte bilen før jeg fikk "ferdigstilt" den, men papirene var i alle fall i orden.
Søknaden ble behandlet av SFOOR i 2007, akselbytte og noe annet småtjafs ble godkjent i 2008...
JCN no 835
1990 4.2 YJ
1999 4.7 WJ

Utlogget Thim Barth

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
Sv: Godkjenning av 35" og suspension/ bodylift, samt V8
« Svar #7 på: On., 8,Oktober,2014,11,44 »
Hei
Jeg vurderer å bytte 4 l rekkesekser i en yj 93 model til en åtter.
Er det mulig å få det godkjent hos biltilsynet.
Hva slags åtter må man bruke da.
Går det med en amc 401
Hilsen Thim Barth
90731100

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Godkjenning av 35" og suspension/ bodylift, samt V8
« Svar #8 på: On., 8,Oktober,2014,17,20 »
Tror det bare er en som er godkjent med 401 i Norge. Men det er flere med godkjent 350 fra Chevy. 360 er det vel også i noen YJ`er.

Uansett fullt mulig å få til på YJ.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget snurresprett

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 33
Sv: Godkjenning av 35" og suspension/ bodylift, samt V8
« Svar #9 på: Ma.,20,Oktober,2014,13,07 »
godkjent med 35" i vognkortet 8) 8) kan dessverre ikke hjelpe deg med fremgangsmåten da dette ble gjort i 2005

Utlogget snurresprett

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 33
Sv: Godkjenning av 35" og suspension/ bodylift, samt V8
« Svar #10 på: Ma.,20,Oktober,2014,13,09 »
bilen

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Godkjenning av 35" og suspension/ bodylift, samt V8
« Svar #11 på: Ma.,20,Oktober,2014,15,16 »
Enkleste måten å få godkjent noe på er å starte med å ringe Amcar... De sitter på enorme lagre av dokumentasjon, og det koster småpenger å få ut noe som i beste fall gjør at det bare er å bestille visningstime hos BT.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje