Skrevet av Emne: Oseberg's XJ is re-born  (Lest 15758 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #60 på: Ma.,24,August,2009,22,01 »
Har byttet nedstrøms cat sensor og "check engine " lyset er vekk(endelig), men fortsatt er motoren litt "puttrete" på tomgang. (noe feil tenning kan det synes som).

Da jeg monterte motoren gikk den som en sveitser klokke, men i sommer begynnte den å gå ujevnt på tomgang. Alt tennings system er byttet inkl. coil. Utfra innstilling på tenn punkt er det lite å justere på. Gjør du det rett med oppsett på aksling fra oljepumpe(som driver fordeler giret) kan du ikke stille tenning med grader osv.  Det skal nevnes at det med gasspådrag ikke merkes noe til svekkelse av kraft. Ei heller merkes noe feiltenning om en kjører nedover og bremser på giret.

Hva kan dette være?

...så var det dette med avlesing avfeilkoder, hvordan var det nå igjen ?(nøkkel gymnastikken)

Bilen: XJ 97, 4,0L.
 

 
« Siste redigering: Ma.,24,August,2009,22,10 av Oseberg »
XJ 4,0 98

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #61 på: Ti.,25,August,2009,06,37 »
Hva er tilstand på Throttle Position Sensor (TPS) og Idle Air Controller (IAC)? Det er slitekomponenter. TPS er et glidepotensiometer og IAC en steppermotor.

Min var små-råtten med litt ruskete tomgang og fusk ved jevnt pådrag i slake oppoverbakker (f.eks sørover E-18, Ramsum). Kjøpte ny CPS, TPS og IAC. Det viste seg at det var TPS som var synderen, har ikke vært nødt til å skifte IAC og CPS.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #62 på: Ti.,25,August,2009,07,00 »
Takk Snorre. Skal se på dette du nevner her. Ikke usannsynlig at det er noe med TPS


XJ 4,0 98

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #63 på: Sø.,13,September,2009,23,54 »
da er IAC byttet, vaccum linjer gått opp i sømmene, men det var fordeler lokk+ ny rotor som var medisinen. ....foreløpig.

Litt usikker da fordeler lokk og rotor var ny sammen med motorbyttet. Fant og en plugg(nr 2 sylinder) som var litt mye sotet. Åpning var noe trang. Stillte denne til korrekt mål(0,035") og når "maler" atter 6'ern" som en "katt".  Håper det nå  er slutt på dette tullet. :)

Har ellers byttet olje på AX15 kassen til Castrol 75-90 Manual transfer olje(GL3/4). Det ble betraktelig forskjell. Lang mer stillere og ikke noe "raping". Er optimist :)

 
Søkes: NP242 transfer kasse: Har lyst til å konvertere over til dette. Noen som har slikt liggende i god stand??


« Siste redigering: Ma.,14,September,2009,00,00 av Oseberg »
XJ 4,0 98

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #64 på: On.,23,September,2009,15,01 »
Da har jeg shoppet en Transferkasse 242 :)

Nå lurer jeg på om det er noen som har et panel for 242 som passer inn i midtkonsollen (97-01 modell).
Gir shift panel(merket med blå ramme)




Må jeg ha denne ny? (shifte mønsteret er vel forskjellig på 231 -> 242?)




« Siste redigering: On.,23,September,2009,15,58 av Oseberg »
XJ 4,0 98

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #65 på: On.,25,November,2009,08,02 »
En liten oppdatering.


Jeg var i salgsmodus og hadde lagt bilen ut på finn.no, men nå er annonsen slettet. Angeren tok meg i nakken og jeg skal på jobb oppdrag til USA for en lengre periode.....og da åpner det seg nye muligheter for videre oppgraderinger.

Så slik er det :)



XJ 4,0 98

Utlogget bmhe

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 41
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #66 på: Fr., 4,Desember,2009,21,58 »
Flott tråd  :)
Har du fått i 242-kassa? Er på jakt etter ei sånn jeg og..
...

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #67 på: Lø., 5,Desember,2009,17,34 »
Flott tråd  :)
Har du fått i 242-kassa? Er på jakt etter ei sånn jeg og..

næhh...kjøpte en, men fyren som solgte tok kontakt etter noen uker og fortalte at det var en sprekk i den.
Kjøper en i USA og sender hjem en gang neste år. Finner jeg flere brukbare er jeg behjelpelig med å skaffe. Tenker jeg shopper en på høggeren og oppgraderer der borte før jeg sender hjem.

Kjekt med kommentarer forresten :)
XJ 4,0 98

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #68 på: Ma.,21,Desember,2009,22,21 »
Fikk ny dynamo i dag av Fedex og nå er det bare OK, og "kjæmpe kjekt".  Det var forøvrig  den eneste "major" komponenten jeg ikke skiftet under motorbytte. Angrer på akkurat det. Det nye innkjøpte har 120Amp. Passet ikke helt inn. Ble til å slipe ned braketter for å få plass.  Nå er det 14 Volt ?.... og greit nok med kapasitet på strøm siden.
XJ 4,0 98

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #69 på: On.,23,Desember,2009,09,28 »
14volt er fint. Nå i vinterkulda ligger min på 14.2-14.4. om sommeren rundt 13.8
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #70 på: Sø., 3,Januar,2010,22,52 »
Fikk problemer på Geilo i går. - 22 C og IAC hang seg opp og ga full åpning på luft bypass i Trottle Body. Resulterte i at jeg måtte kjøre Geilo- Bergen med 2200 rpm. som tomgangshastighet. Ble slitsomt å gjøre nedstigningen til Aurland. Lite bremsing på giret kan du si ::)

Hadde heldigvis den gamle på "delelageret" i garasjen. Gikk normalt etter dette byttet.  Kan forresten anbefale at en tar denne av og renser inne i "trottle body". Enormt sotet.



   
XJ 4,0 98

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #71 på: Lø.,12,Juni,2010,14,10 »
SNIPP SNAPP SNUTE......XJ'n forlot sitt hjem i Bergen for siste gang i dag.
Nå er det garasje salg til høsten, mye nye og brukte deler kommer for salg.
Følg med.

---END---
XJ 4,0 98

Utlogget Madbutcher

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #72 på: Lø.,12,Juni,2010,23,43 »
Kondolerer


1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833

Utlogget Arnfinn

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #73 på: Sø.,13,Juni,2010,23,30 »
 ;) Og da er den på plass i sitt nye hjem, Heggedal, Asker.
Har fra før en 97 4.0 med automat.  Håper å fortsette pussingen av den, tenker først på litt rustsveis og fikse varmeapparatet slik at jeg slipper å kjøre med åpne vinduer.  Bråket litt mye i Bergenstunnelene med åpent vindu.

Og dette er da min første post i forumet etter innmelding i kveld.
mvh
Arnfinn
Mvh Arnfinn
Før: Jeep XJ 4.0L H.O Limited 1997
Før: Jeep XJ 4.0L H.O S 1997  Manuelt gir!!!
Nå: Jeep XJ 4.0L H.O Limited 1998/2001

Utlogget Madbutcher

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #74 på: Ma.,14,Juni,2010,00,49 »
;) Og da er den på plass i sitt nye hjem, Heggedal, Asker.
Har fra før en 97 4.0 med automat.  Håper å fortsette pussingen av den, tenker først på litt rustsveis og fikse varmeapparatet slik at jeg slipper å kjøre med åpne vinduer.  Bråket litt mye i Bergenstunnelene med åpent vindu.

Og dette er da min første post i forumet etter innmelding i kveld.
mvh
Arnfinn
Etter siste kondolasjon passer det vel med en gratulasjon nå da :)


Å velkommen til JCN Forumet


1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833