Jeg er i skrivende stund på jakt etter en YJ, for omsider å kunne realisere drømmebilen min. Har hatt en 73 Corvette i sameie med min far, men har kommet til at dette ikke er den ideelle hobbybilen med familie som gjerne vil delta. Resultatet blir derfor at bilen ikke ble brukt.
Har lenge drømt om en CJ7, med V8, men prisene er for høye, og utvalget for dårlig. Har derfor kommet til at en YJ passer mer min lommebok.
Ettersom jeg er fersk i Jeep-faget, har jeg noen spørsmål om hva BT tillater, og hva andre har av erfaringer, før jeg starter prosjektet mitt. BT er erfaringsmessig ikke veldig velvillig når det kommer til amerikansk bil, men det finnes kanskje unntak...?
Hva kreves for å få godkjent med 35", og hva må ev. gjøres for å få BT`s velsignelse..?
Heving, antar jeg havner på 2" bodylift og 2" ev. 4" suspensionlift. Er denne kombinasjonen mulig å få BT til å godta?
Etter å ha eid en 72 mustang cab, med 302 V8 og en relativt frisk 73 Vette med 350 V8, er jeg litt i retning, av at en amerikansk hobbybil bør ha 8 sylindre. 4 er bare en halv motor...
Har sett at det finnes adaptere (www.novak-adapt.com) som gjør konvertering til V8 relativt folkelig å få til. Noen som har fått godkjent sine YJ`er med "fullkomne" motorer, og hva måtte til..? Kan det være, at motor fra Grand Cherokee Limited kan benyttes..?
Mange spørsmål, og sikkert mange svar!
Er uansett takknemlig for de som vil ta tiden med å hjelpe meg i min søken etter å kunne få bygget min drømmebil.
Mvh Vidar Kristiansen
Første tips (som du allerede har brukt) er
www.google.com når det gjelder det tekniske.
Ved siden av
http://www.novak-adapt.com/, så har du også
http://www.advanceadapters.com/. Advance har er eget hefte som omhandler V8 i CJ/YJ/TJ, det koster vel en $ 10 eller så. Kjøp det, selvom du ikke har tenkt å bruke Advance. Det, sammen med det du finner på Novak sine gjemmesider bør dekke de fleste spørsmål du har om det tekniske.
Og Chevydrivlinjer er vesentlig mer populære i YJ enn Jeep / Chrysler sine egne...
Kort versjonen er å bruke chevy motor og (automat) girkasse, med et adapter mellom girkassa og transfer'n. Det som er spesielt med YJ (og TJ), er at transfer'n bruker en slip-yoke i mellomakslen. Det medfører en veldig kort mellomaksel akterover.
Så det er viktig å bruke en SYE + så kort adapter om mulig. Det korteste / tynneste adapteret er vel kun ca. 35 mm tykt. Dette, + en SYE vil gi deg lengre mellomaksel akterover, enn det som er der som standard. Og det selv med en 4-trinns automat...
Hvilket igjen gjør at du kan løfte høyere på fjærene uten vibrasjoner.
Godkjenning av motor kan bli en utfordring, men det har blitt gjort før deg.
Når det gjelder løft, så vil du få godkjent bodylift og fjærløft gitt at du har TÜV dokumentasjon. Dette kravet gjør at du i prinsippet har 2 leverandører
www.4x4supply.no og
www.bgnor.no.
Når det gjelder dekk, så er det flere som som har fått godkjent 35" på YJ, men det krever dokumentasjon, jeg er ingen YJ ekspert, så det må noen av de svare på. Hvis du er fornøyd med 33", så mener jeg det er vesentlig enklere (?)
Hvis du kan klare deg med en helt orginal bil, så er det uproblematisk å importere en CJ7 fra USA, da får du også biler med hel motor.
Men som sagt, den må holdes orginal.
Prisnivået på CJ'er speiler bare at tilgangen på biler er langt mindre enn etterspørselen.
Og etterhvert, så er de som har overlevd så langt, blitt overtatt av entusiaster. Og de slipper de ikke så lett...
Jeg mener å erindre at det er importert drøye 200 CJ7 (alle årsmodeller) via Ola Brun Bilhuset, som var importør på den tiden. I tillegg kommer noe egenimport, så det totale antallet er kanskje rundt 300 (?). Av disse så er nok en del "tatt ut av drift", så antallet gjenværende biler er nok noe redusert...