Jepp. 4.0 (eller 242 cu.in.) liker drivstoff veldig godt. Mye drivstoff gjør den glad og utadvendt. Dårlig tilgang på drivstoff gjør at den blir stille og innesluttet, rent ut motvillig. Noen sier det slik; den bruker aldri over 0,7 på mila, resten er hobby.
Stort sett kjører jeg på rundt 1.34 sommerstid, 1.37 vinterstid.
Automatkasse, hjul = 225/75/15 sommer og vinter. Std. utveksling i aksler. Ingen heving, ikke skiboks.
Tallene er basert på jobbkjøring, 20km én vei. Landevei - by/saktegående kø - landevei.
Tidligere kjørte jeg på rundt 1.29, men da var det mer motorvei uten kø.
Noe som er vesentlig å observere er at 4.0'en går med rett termostat - ca 195*F eller 90,5*C. Blir temperaturen for lav vil motorstyring og innsprøytningsreguleringen bli stående i kaldstartmodus - "Open Loop" med sinnsykt blandingsforhold. Normal varm motor har reguleringsmodus "Closed Loop" og normalt blandingsforhold luft/bensin 14,7:1. Jeg vet ikke nøyaktig hva som er programmert temperatur for overgangen, men den ligger ihvertfall et sted mellom 85 og 90*C.
Pga. andre sammenhenger forsøkte jeg i våres med en 185*F (85*C) termostat. I mitt kjøremønster gikk da bensinforbruket umiddelbart opp mot 1,6 l/mil, men jeg merket ikke noe på kjørbarheten av motoren.
2" heving og 31" hjul vil være merkbart, men ikke voldsomt. Noe høyere forbruk blir det med 31" hjul, forutsatt at det ikke er skiftet til tilpassede differensialer som gir normale turtall på motoren igjen. 33" hjul og automat gjør at mange ser 1,6 som snittforbruk - igjen er dette uten tilpasning av differensialer.
En 4.0 med manuell kasse vil nok være noe mer økonomisk, men de finnes det ikke så mange av. Det er sikkert veldig gøyalt også. Off road er automatkasse ofte en fordel, men rundt det temaet er det grunnlag for mye og lang debatt mellom tilhengerne av automat og manuell.
Lang langkjøring er ikke helt reelt for meg, men i en slik situasjon blir forbruket ofte rundt 1,1l/mil. Alle forbrukstall basert på utkjørt distanse og en forholdsvis riktig kilometerteller.