Skrevet av Emne: Drivakslings kryss/ledd H/side fremme  (Lest 4771 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Jon

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 10
Drivakslings kryss/ledd H/side fremme
« på: Fr.,13,Oktober,2006,11,21 »
Er det noen som kjenner til om det er lett å skifte drivakslings ledd H/side fremme på en TJ 97. Må jeg av med akslingen?

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Drivakslings kryss/ledd H/side fremme
« Svar #1 på: Fr.,13,Oktober,2006,11,36 »
Det er i utgangspunktet ganske enkelt men...

Flere av skruene som du må løsne sitter sannsyneligvis rimelig godt rusta fast og har lett for å bli dratt runde!! Start med noen runder CRC / WD 40 som kan jobbe en halvtimes tid!

1: Løft opp kun det hjulet som du skal skifte kryss til. Og ta av det hjulet.

2: Løsne sentermutteren ( 36mm ) Dette må ikke gjøres men da får du ikke tatt huben av stikkakslingen. Noe som fører til ekstra knot når du skal banke / tvinge ut krysset!

3: Demonter kalipperen av skiva

4: Løsne 3 skruer ( kanskje 4, men mener 3stk ) på baksiden av bremseskjoldet og inn i huben.

5: Dra ut huben

6: Dra forsiktig ut hele stikk akslingen. Etter ca 5cm "detter" den ut av splinsene og ned i akselhylsa !

7: Fjern simringene som sitter på kryssene innvendig i knoklene på stikkasklingen og press ut krysset først på ene delen, så på andre delen.

8: Forsiktig sett inn det nye krysset på en del og så den andre delen. Du må ta av hettene på den delen av krysset som ikke skal inn først. Men pass på at nålelagrene ikke detter ut når du gjør dette. Og sørg for at du ikke får dritt i inn i det!!!

9: Monter i motsatt rekkefølge som du tok det av...

Gåent kryss kan se slik ut:


« Siste redigering: Fr.,13,Oktober,2006,13,55 av Stein-K »
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Sætre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: Drivakslings kryss/ledd H/side fremme
« Svar #2 på: Fr.,13,Oktober,2006,13,34 »
Bra write-up Stein!

Som du sier, en enkel jobb, hvis ikke alt av bolter er rustet fast.

Sitat
Løsne 3 skruer ( kanskje 4, men mener 3stk ) på baksiden av bremseskjoldet og inn i huben.

Det er 3 bolter, og de har noe som ser ut som utvendig torx til hoder. Det er det ikke!
Bruk 13mm 12kantpipe.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Drivakslings kryss/ledd H/side fremme
« Svar #3 på: Fr.,13,Oktober,2006,14,00 »
Når du bytter kryss, så er det mange som mener at smørbare er det beste!

I og for seg, så er de det HVIS du husker å smøre dem jevnlig og ihvertfall hver gang du har vadet slik at de har vært under vann. Gjør du ikke det så er det de dårligste kryssene. De er også nesten halvannen gang dyrere enn de som ikke er smørbare. Dette er min personlige erfaring og kan avvike fra andres erfaringer....

Jeg kjøper kryssene mine fra Klintberg & Way og betaler 285,- og disse bytter jeg hvert år. Ikke fordi de er så slitte, men fordi dette er en svakhet som slites fort når du kommer opp i størrelse på dekke og heving etc. Det er bedre å bruke snaue 300,- en gang i året enn å ryke et kryss ( og er du uheldig, så tar du ørene på stikkakslingen i samme slengen !!) når du er ute og kjører.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

renegade

  • Gjest
Sv: Drivakslings kryss/ledd H/side fremme
« Svar #4 på: Fr.,13,Oktober,2006,14,19 »
Er det noen som kjenner til om det er lett å skifte drivakslings ledd H/side fremme på en TJ 97. Må jeg av med akslingen?

Du er sikker på at det er krysset som har gått ?
Detr er 3 ting som kan være gåent:
Lagerhus/hub, bærekuler og krysset.

På TJ er forseglede lagerhus, de kan kun byttes som en bit.
For å finne ut av hva som er gåent, så kan du jekke opp akselen slik at hjulet er i lufta.
Ta tak i hjulet over/under og bikk det opp/ned.  Prøv det samme sideveis.  Kjenn/se om du kan merke noen glapp.
Hvis ja, så kan det enten være lagerhuset som er gått, eller det kan være bærekulene.

Hvis du ikke merker noen glapp, så kan krysset være gåent.  Det sjekker du ved å vri forsiktig på stikkakselen, kan du merke/se at huben/hjulet ikke beveger seg, så er nok krysset slitt.

Merk at de 3 boltene på baksiden av lagerhuset er 12 kant og de kan sitte noe helt !!##!!.  Hvis du ødelegger de, så koster nye 87,- og er som regel ikke lagervare hos din forhanlder.  Skal dog være på lager hos importøren i Oschlo-bøgda.

Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: Drivakslings kryss/ledd H/side fremme
« Svar #5 på: Fr.,13,Oktober,2006,21,18 »
Uansett.Så er det ikke gøy å bytte kryss.. Sørg for å få nye med greasnippel.Sjangsen for at de lever lengre da er store... Lykke til :P

Utlogget KS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Sv: Drivakslings kryss/ledd H/side fremme
« Svar #6 på: Lø.,14,Oktober,2006,13,46 »
de tre 12-kant boltene er egentlig 1/2" tolvkant....så om du føler 13mm er litt løs så løp til clas ohlson og kjøp en 1/2" tolvkant pipe til 20-30 spenn...så slipper du at de blir runde...

-97 TJ

Utlogget Jon

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 10
Sv: Drivakslings kryss/ledd H/side fremme
« Svar #7 på: Ma.,16,Oktober,2006,09,15 »
Takk for alle tipsene, har bestilt nytt kryss hos 4x4 sypply til 325,- pluss moms. Skal ha bilen på EU kontroll i morgen  :)

Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: Drivakslings kryss/ledd H/side fremme
« Svar #8 på: Ma.,16,Oktober,2006,22,37 »
Ikke at det har noe med drivakslingene foran å gjøre,men jeg var og kjøpte nye kryss på ci service til mellomakslingen bak(TJ`en) idag...KR.378.-- for begge...  Et lite forbrukertips på sidelinjen.. ;D

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Drivakslings kryss/ledd H/side fremme
« Svar #9 på: On.,25,Oktober,2006,22,58 »
Sitat
Takk for alle tipsene, har bestilt nytt kryss hos 4x4 sypply til 325,- pluss moms. Skal ha bilen på EU kontroll i morgen 

Og da er kryssene ferdig montert og bilen EU godkjent ???

Gikk det greit? Eller gjorde du som Simon når han hjalp meg første gang.... Brukte tommelen som mellomlegg mellom krysset og BFH`en  :o ;D
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Jon

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 10
Sv: Drivakslings kryss/ledd H/side fremme
« Svar #10 på: Ti.,31,Oktober,2006,12,01 »
Ja, no er krysset og stab. stag leddene skiftet, alt gikk greit. Hubben satt godt fast i rusten men kom til slutt, oppdaget også en liten slark i hjullageret. Her må hele hubben med lager skiftes som en unit, det får jeg ta senere.  :)