Skrevet av Emne: PLUTSELIG ØKT BENSINFORBRUK  (Lest 2729 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
PLUTSELIG ØKT BENSINFORBRUK
« på: Ti., 3,Juli,2012,00,16 »
Heisann. Jeg har i en tid hatt problemer med at motoren, når den er varm og jeg starter opp, etter 30 sek. begynner den å fuske, "putre", holder på å stoppe. En liten tøtsj på gasspedalen og turtallet øker til 2000 rpm. i et par sek. for å fortsette på samme måten, til den går normalt. Forleden økte plutselig bensinforbruker til 3 liter/mil, og eksosen lukter suurt, rykker ved aks. og den ryker svart. IAC? dyser? Noen tips? 280 000 km på telleren. Alle tips mottas med takk.  :)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget cat-vi

• 360 CID
Re: PLUTSELIG ØKT BENSINFORBRUK
« Svar #1 på: Ti., 3,Juli,2012,08,49 »
Tror jeg hadde startet med de enkle tingene først jeg, bytte plugger, pluggledninger, fordelerlokk med rotor. Tror ikke IAC skal ha så mye med bensinforbuket ved kjøring å gjøre, mulig jeg tar feil der da men...

Chryslercrap

• Gjest
« Svar #2 på: Ti., 3,Juli,2012,20,41 »
Lambdasonde?? (oksygensensor)

Utlogget willysM38

• 304 CID
  • **
« Svar #3 på: Ti., 3,Juli,2012,22,41 »
temp sensor på innsuget

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #4 på: On., 4,Juli,2012,00,27 »
Sitat
Lambdasonde?? (oksygensensor)
Bør vel byttes hver 50000 KM. Har vel kanskje gått 10000 km, men kjøpte den på Biltema.....
Sitat
temp sensor på innsuget
Har den slik virkning? At jeg nettopp har fjernet cat`n skal vel ikke ha noe å si? Har nytt rotorlokk og rotor. bytter dem også. Takk for tips.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget andypandy

• 304 CID
  • **
Sv: PLUTSELIG ØKT BENSINFORBRUK
« Svar #5 på: Lø., 8,Desember,2012,13,33 »
Gammel tråd, men høyt aktuelt emne!

Har en tid vært plaget med høyt forbruk, rundt 2,1-2,2 på mila. Etter bytte av cat, begge lambda, tempsensor på innsug, ny termostat og tempføler på termostathus gikk forbruket ned og lå på 1,3-1,4. Og var SVÆRT fornøyd!
Nå har bilen stått uten strøm i en ukes tid mens jeg har ventet på deler, og fått montert nytt grenrør, radiator og vannpumpe. Skulle prøve igår, og det var nærmest UMULIG å få forbruket ned på under 2 liter! Hva er galt nå da?  ???
97 Grand Cherokee 4.0L limited

Utlogget pwb

• 360 CID
« Svar #6 på: Lø., 8,Desember,2012,18,03 »
Gammel tråd, men høyt aktuelt emne!

Har en tid vært plaget med høyt forbruk, rundt 2,1-2,2 på mila. Etter bytte av cat, begge lambda, tempsensor på innsug, ny termostat og tempføler på termostathus gikk forbruket ned og lå på 1,3-1,4. Og var SVÆRT fornøyd!
Nå har bilen stått uten strøm i en ukes tid mens jeg har ventet på deler, og fått montert nytt grenrør, radiator og vannpumpe. Skulle prøve igår, og det var nærmest UMULIG å få forbruket ned på under 2 liter! Hva er galt nå da?  ???

Når den ha stått uten strøm så mister hjernen info om hvordan den skal håndtere nettopp din motor. Den trenger en innkjøring.

Utlogget andypandy

• 304 CID
  • **
« Svar #7 på: Lø., 8,Desember,2012,18,43 »
Merkelig.. Men forståelig. Så da får jeg vel bare henge i å kjøre, se om det retter seg igjen! Takk :)
97 Grand Cherokee 4.0L limited