Skrevet av Emne: demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee  (Lest 8264 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee
« på: On.,11,April,2012,22,56 »
Da motoren på min 2000 Grand Cherokee 3.1 td går for fort i tomgang, regnet jeg med at det var noe galt ett eller annet sted. Jeg leverte den til merkeverkstedet som kjørte en diagnose på den og fant flere feilmeldinger som gjaldt pumpen. Fikk beskjed at pumpen bør overhales. Nokså kostbart affære. Har tenkt at kanskje jeg kan spare litt ved å demontere og påmontere pumpen selv og la verkstedet ta seg av selve overhaling. Er det noen som har gjort slik før på denne motoren? Vanskelig jobb? Trenger en del spesialverktøy?

Takknemlig for råd.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee
« Svar #1 på: Fr.,13,April,2012,20,47 »
Her er link til verkstedmanualen som omhandler demont./mont. av dieselpumpa http://www.gianecri.it/WJ/2000%20WJ/ewj_14a.pdf
Du trenger noe spesialverktøy ja, men det har de nok på et hvilket som helst dieselverksted. Hvilke feilkoder fikk de ut?

Her har du link til noen som kanskje har litt mere greie på dieselpumper enn merkeverkstedet http://www.invenit.no/
Pumpa er forresten av typen Bosch VP37.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Re: demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee
« Svar #2 på: Sø.,15,April,2012,14,35 »
Mange takk. Skal studere disse linkene nøye. Har en liten følelse at jeg kanskje kjører en tur til Polen for å få jobben gjort. Høres ellers ut som ca 15.000.

Feilkodene som Jeep forhandleren avleste, er:-

P1725 inductiv aud speed sensor
P1110 Airtem sensor
P0725 Engine speed sensor overspeed
P0235 Boost sensor signal high
P1201 Needle movement sensor High
P0180 Fuel temp sensor high.

Diesel spesialisten (et annet verksted) diagnoserte og fant feilkolder som gjaldt:-

Nåleløftsensor
Stillverk dieselpumpe
Tempsensor dieselpumpe



Tydeligvis noe galt:)

Chryslercrap

  • Gjest
Re: demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee
« Svar #3 på: Sø.,15,April,2012,22,29 »
Overhaling av stillverket i pumpa er dyrt ja, 12000-15000 kr vil jeg anta.

Men ut i fra alle feilkodene som er avlest, så har du enten feil på omtrent samtlige sensorer på motoren, eller en massiv kontaktfeil inn til styringsenhet...(d.v.s. en av hjernene på bilen)

Grunnen til at bilen din går høyt på tomgang er at hjernen har gått i "nødmodus", den mangler viktige signaler fra alle disse sensorene.

When the ECM is operating
in a “Limp Home” mode, the Check Engine Lamp on
the instrument panel may be constantly illuminated,
and the engine will most likely have a noticeable loss
of performance. An example of this would be an
Accelerator Pedal Position Sensor failure, and in that
situation, the engine would run at a constant 1100
RPM, regardless of the actual position of the pedal.
This is the most extreme of the three “Limp Home”
modes.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee
« Svar #4 på: Ti.,17,April,2012,11,36 »
Jeg ser nå at min forrige post kanskje ikke beskrev mulige feil(kilder) så godt, skal prøve å forenkle det litt her.


Dette er speed-sensoren som sitter på automaten.
P1725
Inductive Aux. Speed Sensor Dynamic Plausibilty
Inductive Aux. Speed Sensor Overspeed Recognition
Inductive Aux Speed Sensor Plausibilty
Inductive Aux. Speed Sensor Static Plausibilty

Disse to gjelder for temp/boost-sensoren som sitter på innsuget.
P1110
Air Temp. Sensor SRC High Exceeded
Air Temp. Sensor SRC Low Exceeded
P0235
Turbocharger Boost Sensor Signal High Exceeded
Turbocharger Boost Sensor Signal Low Exceeded
Turbocharger Boost Sensor Supply High Exceeded
Turbocharger Boost Sensor Supply Low Exceeded
Turbocharger Boost Sensor Plausibility

Dette er "veiv-sensoren" som sitter i bakkant av motoren, på passasjersiden godt gjemt..
P0725
Engine Speed Sensor Dynamic Plausibility
Engine Speed Sensor Over Speed Recognition
Engine Speed Sensor Static Plausibilty

Dette er sensoren som sitter i dyse nr.1 (nærmest radiatoren)
P1201
Needle Movement Sensor SRC High Exceeded
Needle Movement Sensor SRC Low Exceeded

Dette er dieseltemp-sensoren som sitter i vannutskilleren under dieselfilteret.
P0180
Fuel Temperature Sensor SRC High Exceeded
Fuel Temperature Sensor SRC Low Exceeded

Jeg mener fortsatt at dette kan være kontaktfeil en eller annen plass i ledningsnettet (i motorrommet?) og ikke feil på dieselpumpa...
« Siste redigering: Ti.,17,April,2012,11,38 av Chryslercrap »

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Re: demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee
« Svar #5 på: Ti.,17,April,2012,22,54 »
Takk, Chryslercrap. Dette var helt fantastisk - bortsett fra prisen du sitert:(

Bilen går bra, bortsett fra for høy turtall. Masse krefter, Tomgang rundt det du sa 1100, dieselforbruk som forventet med en feil programmerte trans (vedr. linken "omprogramering av automat kassen til WJ"). Ved forsiktig kjøring kommer jeg helt ned i 10,5 liter pr mil. Ingen varsellamper. Autoriserte verkstedet sa at grunnen til at det var så mange feilkoder kan være at strømmen har vært for lavt eller for høyt på et tidspunkt.

Jeg er tilbøyelig å være enig med deg at det hele høres heller ut som dårlig kontakter et eller annet sted. Kanskje jeg skal koble fra hverandre alle snapkoblinger jeg finner i motorromet og rense polene. Hvem vet. Kanskje lov å fortsatt tro på julenissen?

Jeg gir tilbakemelding

Hilsen

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee
« Svar #6 på: On.,18,April,2012,08,58 »
Hei!

Jeg anbefaler følgende:

Kjøp en OBD II scanner som kan slette feilkoder. Enten denne:

http://www.ebay.com/itm/Actron-9135-OBD-II-Auto-Scanner-NEW-Open-Package-SAVE-/120896700449?pt=Motors_Automotive_Tools&vxp=mtr&hash=item1c26014021

eller denne:

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Feilkodeleser-PRO-151363/

Systemet på Jeep fungerer på følgende måte: dersom du får en feil som trigger en feilkode vil PCM registrere dette og lagre koden. Avhengig av alvorlighetsgrad kan PCM kommandere MIL (Malfunction Indicator Light) til å lyse og da vil du se lys i "Check Engine" på instrumentpanelet. Noen feil kan kreve to like feil-triggere for å få lampen til å lyse permanent og systemet er også konstruert slik at dersom du etter tre oppstarter/oppvarminger ikke får flere triggere, så vil lampen slukke. PCMen vil derimot lagre kodene og de kan leses ut ved å scanne OBD II porten (multikontakt under dashbord på venstre side) eller ved å slå tenning av/på fire ganger og lese kodene i kmteller den fjerde gangen.

Du trenger hele 40 oppstarter/oppvarminger uten feil-trigging før kodene slettes automatisk. Har du en temporær feil (les dårlig kontakt/høy/lav spenning/jordingsfeil) et eller annet sted, så vil feil trigges i hytt og pine og kodene vil forbli i PCM.

Bruker du en OBD II scanner som kan slette feilkoder, så er det mye lettere å feilsøke.

Slett kodene, start opp bilen, rist og rikle på ledninger til sensorer (en for en) som har sammenheng med kodene og se om de trigges på nytt.

Noen feilkoder kan tvinge PCM over i limp-mode og kan definitivt gi slike utslag som høy tomgang, redusert effekt og merkelig giring. Dette er gjort for å spare motor for påkjenning dersom feilen ikke blir korrigert eller komponenter byttet til fungerende komponenter.


Du bør også forvisse deg om at lampa i "Check Engine" faktisk fungerer. Den skal lyse et lite øyeblikk når du slår på tenning. Lyser den ikke, bør du finne årsaken til dette. Kan være selve pæra eller dårlig kontakt i pæreholder.

Jeg er enig med Chryslercrap; det er neppe dieselpumpa som er gåen. Dersom du har så mange feilkoder og dersom alle disse komponentene/sensorene faktisk har feilet, så tror jeg ikke du ville fått kjørt bilen i det hele tatt over 1100 RPM.

Har du startet bilen med startkabler, eller koblet fra batteri mens motor går? Dette gir lange gnister og nokså store spenninger inn på systemet og kan lett trigge en haug med feilkoder...

Utlogget KO

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
  • YJ-4,2l (-89), WJ-4,7 (-01), XJ-4,0 (-89)
Re: demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee
« Svar #7 på: On.,18,April,2012,13,36 »
Kjøpte nylig OBD 2 leser fra USA.  Kostet 50 dollar pluss 130 dollar frakt pluss moms. Dette hadde vært ok pris hvis den hadde virket ??? Det var typen med kobling til PC og mulighet for å også se sensor signaler etc.
Men den fant aldri motorstyringen. Etter flere runder med kundeservice, mente de at bilen (2001 WJ 4,7l) ikke var OBD 2 kompatibel, men antagelig EOBD kompatibel og den var ikke støttet av deres system. Jeg kunne gjerne returnere leseren, men jeg måtte dekke shipping  ::)

Prøvet også modellen fra Biltema, men den oppnådde ikke kontakt heller, mulig noe annet som er problemet, er åpen for forslag.

Denne bilen skal vel etter Norske regler (Fra og med 2001 for bensin, fra 2004 for diesel) ha EOBD standard. "Alle" sier det skal stå et merke i motorrom eller dørkant som sier at den er OBD kompatibel, men finner ikke noe.

Er det slik at bare Chryslers egen DRB 3 standard virker på disse bilene??

Foreløpig må jeg klare meg med tenning av/på 3 ganger. Er det ikke slik at feilkodene blir slettet hvis batteriet kobles fra en stund? Ser ut til å virke på min. Ikke det mest idelle men--

Skulle virkelig ønske det var mulig å bruke systemet jeg kjøpte. Med mulighet til å lese av sensorsignalene får en jo mye bedre info om hva som kan være galt og ikke bare beskjed om virker/virker ikke.



Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee
« Svar #8 på: On.,18,April,2012,18,10 »
Alle Jeep fra 1996 og opp er OBD II kompatible. EOBD er den europeiske standarden, men den innholder stort sett bare flere biler som ikke selges i US. US OBD II og EOBD II skal være kompatible.

Min Actron fungerer både på Jeep WJ 3.1 TD og Peugeot 307 HDI (2003 mod).

Det som er viktig er at man velger "riktig" bil under oppstart. På Actron velger man "Domestic", "Truck" og da finner man Grand Cherokee (kun bensin). Poenget er å komme seg inn til den menyen der man kan scanne koder og slette disse. På Peugeoten måtte jeg velge "International" og BMW!

Merkelig at Biltemas ikke fungerer....

DRB III er Jeeps eget verktøy som tillater dypdykk i PCM. Det finnes brukte DRB III på ebay, men dett er en svær klump til flere tusen dollar og neppe verdt investering eller frakt  ;)

PCM har innebygde kondensatorer som beholder spenning og minne selv om man kobler fra batteriet. Man kan kortslutte og resette PCM for å nulle den ut, men da resetter man også læringsfunksjonen til motor og girkasse. Anbefales ikke dersom man kun vil slette koder.
Prosedyren finner du ved å søke på nettet etter PCM reset for Jeep.

Det kan være at du har noe krøll med multikontakten på scanneporten, evt sikringer som er gått. Sjekk dette og prøv igjen  :)

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Re: demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee
« Svar #9 på: On.,18,April,2012,23,40 »
Igjen, Tigermagna, takk for fin input. Du må ha levd med Jeep i hele livet.

Jeg følger ditt råd og kjøper en Biltema sak. Prøver alle ledningene relatert til evt. nye feilmeldinger. Men, først har jeg tenkt  å frakoble alle kobblingene i motorrommet og rense/spray med elektrisk spray (Torshov Bil) og sette sammen igjen, for å se om dette hjelper.

Bar for interesse. Får mann demontert og påmontert dieselpumpen i Polen for 1800,- kr.

Jeg gir tilbakemelding of fremgang.


Hilsen


Chryslercrap

  • Gjest
Re: demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee
« Svar #10 på: To.,19,April,2012,01,23 »
Bare vær forsiktig når du skal splitte koblingene på ledningsnettet, dette er hardplast som tåler veldig lite..

Men tok de ikke å slettet feilmeldinger på verkstedet og sjekket om de kom tilbake? Også lurer jeg på hvordan problemet oppsto, ble bilen sånn over natta? Har du tatt motorvask eller gjort noe annet i motorrommet i forkant?

Ang. feilkodelesere/scannere så har jeg erfart det samme som KO. Har prøvd flere universale håndscannere som ikke får tilgang til bilen, men med DRBIII scanneren så fungerte alt fint, har prøvd det samme på 97` Cherokee XJ med samme resultat der også.

Flere som har prøvd med forskjellige scannere http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,6772.15.html
« Siste redigering: To.,19,April,2012,12,25 av Chryslercrap »

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Re: demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee
« Svar #11 på: To.,19,April,2012,12,37 »
Hei igjen:)

Jeg har nettopp kjøpt bilen og antar at hva som helst kunne ha skjedd for å utløse feilkodene. Bilene var ikke særlig velholdt og kan ha vært startet med startkabler, for eksempel. Motoren var i hvertfall ikke vasket:(

Ja, verkstedet sier at de nullstillt alt og at jeg måtte komme tilbake med én gang jeg fikk en Check Motor varsel så at de kunne se hva feilen var. Jeg har ikke fått noe varsel. Motoren går fortsatt for fort på tomgang. Bremsing er et problem fordi det er så stor fart i svingene - uten gass.

Jeg skal være forsiktig med kontaktene. Kanskje varme opp litt med en hårføner før jeg prøver å åpne dem. Takk for tanken.


Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Re: demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee
« Svar #12 på: To.,19,April,2012,17,48 »
Hei Tigermagna.

Leste igjen ditt siste innslag. Sier du at din Actron scanner kun kan håndtere bensinbiler? Forstår jeg deg rett? Min er en diesel så kanskje jeg må finne en annen scanner.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee
« Svar #13 på: To.,19,April,2012,23,51 »
Jeg ser du spurte om veiv-sensoren i den andre tråden, men jeg svarer like godt her  :)

Den sitter i bakkant av motoren, på høyre side (passasjersiden) du må demontere varmeskjold ved eksosmanifold/turbo og flytte litt på slangene til varmeapparatet. Pris hos forhandler i Norge tror jeg ligger på rundt 1500-1700 kr, men dette må du sjekke.
Men jeg tror ikke det er problemet, hvis sensoren var defekt så hadde ikke motoren startet.

Som Tigermagna skriver, det er enklere å feilsøke når du har en scanner tilgjengelig. Hvis ikke så får du ta turen til merkeverkstedet å se hvilke feilkoder som har kommet tilbake ( og ja, du kan ha feilkoder selv om motorlampa ikke lyser)

Dyse nr.1 kan du sjekke med et multimeter. Følg ledningen til du finner kontakten og del den så måler du motstand på sensoren i dysa, på min bil lå det på mellom 109-110 ohm.

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee
« Svar #14 på: Fr.,20,April,2012,03,55 »
Hei Tigermagna.

Leste igjen ditt siste innslag. Sier du at din Actron scanner kun kan håndtere bensinbiler? Forstår jeg deg rett? Min er en diesel så kanskje jeg må finne en annen scanner.

Actron fungerer på dieselbiler. Men den har kun bensinbiler i "inventory", dvs du velger feks Jeep Grand Cherokee 1999 mod, 4.7 liter.

Du får likevel kommunikasjon med PCM og kan lese av variabler som RPM, hastighet og ulike trykksensorer. Der det er data som kun er ment for bensinbiler (feks O2 sensor) så får du enten 0 eller intet i displayet. Har du feilkoder vil disse komme opp, og du kan slette dem.

Jeg ville sjekket Biltemas scanner som er i linken litt lenger opp. Rart om den ikke har dieselbiler i sitt "inventory".