Skrevet av Emne: demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee  (Lest 8265 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Re: demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee
« Svar #15 på: Fr.,20,April,2012,15,49 »
Chryslercrap og Tigermagne:
Takk skal dere ha. Det å lokalisere veivsensoren høres ut som en én timers jobb (fra prisen du nevne) og det kunne jeg nok klare selv. Men, som du sier, det er neppe feil med akkurat den sensoren da motoren starter. Da bruker jeg ikke mer tid/penger på den.

Jeg er fristet til å kjøpe en scanner på Biltema men den ser ut som en meget enkel affære på siden deres. Jeg tror heller at jeg bestiller en ODBII scanner (Actron) fra Intershop i Skien:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/resultat?sort=5&keyword=skanner&sort=1&CATEGORY%2FMAINCATEGORY=90&CATEGORY%2FSUBCATEGORY=82

Skal først høre med de om den tar europeiske diesel bilen. Vi "stakars" Jeep-eiere har mye å passe på.

God helg.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Re: demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee
« Svar #16 på: Lø.,21,April,2012,16,51 »
Hei igjen,

Nå har jeg kjøpt en Ohmeter og klarte å dele kontakten på ledningen frem til dyse nr 1. Jeg er ikke vant til elsktriske arbeid og
har kanskje ikke gjort det riktig. I hvertfalll, satte jeg den røde ledningen på måleapparatet på den ene kontaktpinne på koblingen
mot dysen, og den sorte ledningen på den andre kontaktpinne på koblingen mot dyren. Jeg fikk da 0,475 ohm på skale 2K på apparatet. Betyr
kanskje at jeg fikk 475 OHM avlest? Noe helt annet enn du fikk, Chryslercrap. Hm. Kanksje dyre #1 er defekt og bør byttes. Kanskje jeg har bare målt på feil stedet. Hjelp!

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee
« Svar #17 på: Ma.,23,April,2012,08,35 »
Sett rød ledning på ledning inn mot dyse. Sett den svarte på jord (minus, enten på batteriet eller på noe bart metall på motoren). Du skal måle motstanden som er "inni" den elektriske kretsen i dysa.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Re: demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee
« Svar #18 på: Ma.,23,April,2012,21,18 »
Takk. Det skal jeg gjøre. Der ser du hvor lite bevandret jeg er i elektronikk.
Men, i hvertfall og i mens, kom jeg plutselig på at jeg har en iPhone og at det må nesten finnnes en app for OBDII analyse.
Riktignok, mange av de. Fant frem til en epp som virker bedre enn de andre - helt nytt utviklet, men den krevdes en OBDII WIFI sender. Sjekket opp disse på Ebay og fant helt opp i 1200,- pluss porto og MVA. Så fant jeg faktisk én som virket som dét jeg trenger, til 29 GBP på Ebay. Den bestilte jeg. Med den kan jeg kanskje bruke en app for å avlese feilkoder. Rimeligere løsning enn en scanner og med mye mer funksjonalitet. Det gjenstår å se om den pluss appen lever opp til forventningene. Jeg kan gi tilbakemelding her.



Utlogget eivind_m

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 135
  • Moss
Re: demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee
« Svar #19 på: Ma.,23,April,2012,22,08 »
Vet ikke hvilken app og hvilket adapter du fant på ebay, men selv har jeg torque (på android) og PLX Kiwi som adapter/leser - finnes både som blåtann og wifi.
Fungerer utmerket. Er visst nok en del av made-in china adapterne som finner på mye rart. 
Sjekk hjemmesiden til appen du fant og se hva de anbefaler.

Lykke til  :)

Mvh
Eivind

07 XH Crd ltd |2" OME |SteelArmadillo rock sliders |OEM skid plates |QDII |265/70-17 Geolandar MT | Hanson 30mm spacere |Plasti dip'a hjul |Kiwi Plx OBD & Torque |Pie aux in | Rugged Ridge matter |Yakima sykkeholdere i lasterommet

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Re: demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee
« Svar #20 på: Ti.,24,April,2012,16,44 »
Kjempebra Eivind.

Takk for inputen.

Her er WIFI dingsen som jeg har bestilt på Ebay

  http://rover.ebay.com/rover/0/e11003.m43.l3160/7?euid=bd13a2b65fe246779bd722a55595ccbd&loc=http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem%26item%3D150601102810%26ssPageName%3DADME:B:EOIBSA:US:3160

Den skal fungere mot iPhone.

Jeg ser at på det finnes en app som heter Nova Scan - The OBD Interface. Litt dyrt i forhold til de fleste iPhone appene (280 kr) men allikevel, kommer man ut med en totalpris på løsningen langt under det en scanner koster i butikken. Jeg tror at WIFI løsningen mot en mobil må være mye bedre enn en "gammeldags" scanner løsning.

Bare håper at alt fungerer sammen. Vi får se:)

Jeg gir tilbakemelding her.


Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee
« Svar #21 på: To.,26,April,2012,16,39 »
diagnoseporten på WJ 3,1 er neppe siste skrik så om den kan brukes for OBD-apps er jeg ikke sikker på. men hadde jo vært interessant om noen prøvde.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget eivind_m

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 135
  • Moss
Re: demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee
« Svar #22 på: To.,26,April,2012,16,50 »
diagnoseporten på WJ 3,1 er neppe siste skrik så om den kan brukes for OBD-apps er jeg ikke sikker på. men hadde jo vært interessant om noen prøvde.

Hvis det bor noen i nærheten av Moss som har en 3,1 så er det bare å stikke hodet innom, så kan vi finne ut av det  :)

Mvh
Eivind

07 XH Crd ltd |2" OME |SteelArmadillo rock sliders |OEM skid plates |QDII |265/70-17 Geolandar MT | Hanson 30mm spacere |Plasti dip'a hjul |Kiwi Plx OBD & Torque |Pie aux in | Rugged Ridge matter |Yakima sykkeholdere i lasterommet

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Re: demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee
« Svar #23 på: On., 9,Mai,2012,09,39 »
Hei,
WIFI ODBII interface som jeg kjøpte på nettet (litt høyere opp i tråden) fungerer bra med NOVASCAN app på Iphone. (min er en 2000 WJ 3.1 diesel). Appen skulle koste 280,- men det virket ikke som om jeg ble belastet da jeg installerte den.
Ikke alle funksjoner er støttet, men mye er. Absolutt verdt pengene.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Re: demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee
« Svar #24 på: On., 9,Mai,2012,20,57 »
Én ting til:)
Nå har jeg fått målt motstanden på dyse nummer 1. Jeg prøvd å måle som anbefalt, med rød pinnen på måleapparatet mot kontakten inn mot dysen, og den sorte på gods. Fikk ingen avlesing. Så målte jeg begge pinnene på kontakten inn mot dyse nr 1. Jeg fikk en måling på 147,9 OHM. Fant at jeg hadde spart på dyse nummer 1 fra min gamle XJ (byttet motoren og har dermed en ekstra sett av dyser) og målte den. Der fikk jeg en måling på 91,3 OHM.
Her er det en ganske så stor forskjell mellom nåværende dyse i min WJ og den som var i min gamle XJ. Lurer veldig om de burde ha det samme motstand (de ser helt like ut). Noen som vet? Betyr 147,9 OHM at dysen er defekt?

Er veldig fristet til å bytte ut den på min WJ for å se om motoren roer seg ned og omdregninger på tomgang går ned. Det er faktisk problematisk å bremse med nåværende motorfart uten noe gas.

Takknemlig for råd - som vanlig.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee
« Svar #25 på: To.,10,Mai,2012,20,54 »
Her er det en ganske så stor forskjell mellom nåværende dyse i min WJ og den som var i min gamle XJ. Lurer veldig om de burde ha det samme motstand (de ser helt like ut). Noen som vet? Betyr 147,9 OHM at dysen er defekt?

Er veldig fristet til å bytte ut den på min WJ for å se om motoren roer seg ned og omdregninger på tomgang går ned. Det er faktisk problematisk å bremse med nåværende motorfart uten noe gas.

Takknemlig for råd - som vanlig.

Det er forskjellige delenumre på dysene ja, men om det er noen forskjell av betydning mellom dem vet jeg ikke..
Prøv å bytt da? (på eget ansvar  :)) jeg har ikke noe bedre tips..

Får du til å lese og slette feilkoder med den telefon-dingsen da?

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Re: demontering av dieselpumpen på en 3.1 Grand Cherokee
« Svar #26 på: To.,10,Mai,2012,21,00 »
:)
Hei igjen. Jeg skal få den ekstra dyren renset og justert og så høre med dieselverkstedet om de vet. De tar bare 450,- for jobben, så jeg tar sjansen der.
"Dingsen" som får wifi tilgang til OBDII, er morsom. Jeg har ikke fått noen feilkoder - enda. Tar litt tid å lære seg dingsen. Bor du i nærheten av Oslo, kan du få prøve den selv. Jeg kan skrive kommandoer some den godtar, men har ikke fått bekreftet enda at disse kommandoene fungerer. Må bruke mer tid.