Skrevet av Emne: FAQ vedlikehold  (Lest 4117 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2509
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
FAQ vedlikehold
« på: man,23,april,2007,12,24 »
Generelt vedlikehold:

- Vask utvendig og innvendig etter behov. (Sier seg vel egentlig selv, men...)

- Sjekk lamper / pærer etc jevnlig.

- Bytt vindusviskere etter behov. Minimum en gang i året, gjerne på høsten slik at de er friske til vinteren!

- Sjekk luftrykk. Overraskende mange kjører med feil luftrykk i et eller flere hjul.

- Sjekk bremseveske jevnlig. Ved heving og større dekk, bør denne byttes oftere enn serviceboka sier! ( se egen sak nedover på siden )

- Sjekk og bytt oljer jevnlig. Kjører du offroad i skog, myr og vann : ( se egen sak nedover på siden )

- Smør opp viktige punkter. Kjører du offroad i skog, myr og vann : ( se egen sak nedover på siden )



Service manual TJ 1998- 2003 : kan du lastes ned ved å trykke her
« Siste redigering: tir,11,november,2008,20,53 av sten_morten »
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2509
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: FAQ vedlikehold
« Svar #1 på: man,23,april,2007,12,39 »
Bremseveske / bremser:

Bremsevesken skal i følge serviceboka skiftes sjeldent. Dette er helt ok å følge hvis du har en standard bil. Men med en gang du begynner å bygge i høyden og monterer større hjul, får bremsevesken mye større utfordringer. Trykket på bremsevesken for å bremse skikkelig blir mye større og faren for kondens i bremserørene øker. Her snakker vi om 33" og oppover:

Brukes bilen som en daglig bruksbil, så anbefales det å bytte annet hvert år / 20000km. Bruk Dot 4 merket bremseveske. Denne koster fra 100,- og oppover pr liter! Det går ca 0,6L bremseveske på tanken og i rørene. Skal du bytte ut hele annlegget ( anbefalt ) så trenger du drøye 1.5L til 2.0L.

Skiver og klosser bør også byttes jevnlig. Det finnes ingen grunn til å vente på at klossene er så slitte at det blir metall mot metall!! Et sett klosser koster rundt 750,- for standard ( ikke merkeforhandler ) og oppover til flere tusen kroner settet.  Skiver koster i overkant av 1000,- og oppover.

Leverandører:

www.4x4supply.no
www.klintbergway.com/
++++
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2509
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: FAQ vedlikehold
« Svar #2 på: man,23,april,2007,13,06 »
Motor-, Gir- og Differensial oljer:

En standard bil kan med trygghet følge servicehåndboka sine intervaller. Men, hvis du tar turen ut i skog og mark, litt dypping i en vanndam eller noen gjørmehull, så forkortes intervallene drastis.

Alle oljer har det til felles at når de blir gråaktige i fargen, så inneholder den vann. Noe den absolutt IKKE skal inneholde! Er oljen gromsete med klomper, så er også tiden for en skikkelig skift av systemet!

Motorolje:

På våre TJ`er ( YJ, XJ osv ) så er det ingen grunn til å ikke kjøre på fullsyntetisk. Denne bør byttes årlig og oftere avhengig av kjørestil. 3 gode dypp i vann = skift olje. Ihvertfall en grundig inspeksjon!

Girolje:

På manuelle girkasser bruker du standard mineral girolje. Men med fordel kan du gå over til syntetisk olje. Hvis du spør forhandler, så vil de se at det er anbefalt å bruke i Norge, Sverige og Finland grunnet det nordiske klimaet. Mineral oljen blir veldig seig i kulden og kan være vrien når gradestokken passerer -15grader. Det gjør ikke den syntetiske! Denne bør byttes samtidig med motorolje. Årlig oge avhengig av kjørestil!

På automatkasser gjelder det samme som på manuelle. Men vær OBS!! Mange automatkasser har bare et lufterør som stikker opp på topp av kassa og pekende forover. Akkurat som et periskop på ubåt, men med traktfunksjon når du "snorkler". Her burde det monteres på en slange for å flytte lufteinntaket opp på torpedoveggen, så høyt du kommer!!!

Transferolje:

Her skal du også bruke helt standard ATF olje. Denne oljen bør byttes etter 3 gode dypp i vann og gjørme. Ved en eventuell demontering av kassa, så bruk tettnings pasta på tube som pakning. Ikke nødvendig å kjøpe pakninger her! Har du ikke olje suger, kan det lønne seg å fjerne Skliplata under transfer kassa for å komme til bunnpluggen. Denne har en fjær på seg, så vær forsiktig når du tar den ut ( bolten er skruen som markere hakkene i shift spaken for 2H-4H-N-4L ). Fyll på i det nederste hullet i bakkant til det begynner å renne over. Sette inn skruen og du er klar til å kjøre.

Differensialer:

Her brukes GL 4 med "limited slip" tillegg. Disse bør som allt annet byttes etter 3 gode dypp i vann og gjørme. Det beste her er å demontere lokket på diffen helt. 8 - 10 skruer. Et eller annet sted på lokket er det hakk for å stikke inn en skrutrekker for å skille lokket fra huset. Husk stor kanne/spann under for olja!! Sprut inn litt fersk olje og la det renne til det er tomt. Rengjør lokket og huset for gammel pakning og smør på pakningspasta både på lokket og huset. Vent i 10 min før du setter det sammen og skrur skruene inntil slik at det mangler en runde eller to før det er tight. Vent gjerne en time eller to før du etterstrammer alle boltene. Når lokket er ferdig strammet. Fyll på i det nederste hullet i bakkant til det begynner å renne over. Sette inn skruen og du er klar til å kjøre.

Med 3 gode dypp i vann, mener jeg dagsturer med jevnlige dypp. 1 helg på Rena, Dagstur til Svinndal etc representerer et dypp hver!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2509
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: FAQ vedlikehold
« Svar #3 på: man,23,april,2007,13,21 »
Smøring:

Det er mange smørepunkter på en TJ. Og jo mer den er bygget om jo flere blir det!

Starter foran.

- Knoklene har et punkt oppe og et punkt nede. Her kan det lønne seg å svinge hjulene til side for å komme til.

- Overgangen Pitman arm og stag sitter det et punkt under.

- Trackbaren ved festet opp i ramma sitter det et punkt under.

- I enden av styredemperen mot staget sitter det et punkt oppe.

- På begge stab stagene sitter det et punkt ned + noen har et punkt oppe.

- Sway baren bør smøre i beslagene ( ikke alle har nippler der, og da må man skru av beslagsbøyla og fette manuellt ).

- Noen har ( spesielt etter heving ). et punkt i hver ende av kontrollarmene, 2 oppe og 2 nede foran.

- Noen har montert smørbare kryss. Både ute ved knoklene / huben og på mellomakslingene. Disse er litt knot å smøre!

Bak:

- 2 øvre og 2 nedre kontrollarmer. Gjelder ikke for alle!

- Trackbaren bak, Noen har smøring nede ved akslen.

- Mellomakslingen har et punkt midt på.

- Evnt hvis man har smørbare kryss på mellomakslingen bak.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2509
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: FAQ vedlikehold
« Svar #4 på: tor, 9,august,2007,13,34 »
Avlesing feilkoder:

Turn the ignition key On - Off - On - Off - On within 5 seconds
 

Count the number of times the check engine lamp on the dash flashes on and off.

The number of flashes represents the trouble code. There is a slight pause between the flashes representing the first and second digits of the code. Longer pauses separate individual two digit trouble codes.

Example: Lamp flashes 5 times, pauses, and flashes 5 more times. This indicates a code number 55. A code 55 will always be the last code to be displayed. This will indicate the end of all stored codes.

Also, the code numbers will be displayed on the vehicle's odometer. Each number will be displayed with a slight delay between numbers. Again, code 55 will always be the last code to be displayed.

Code Description
11  No crank reference signal detected during engine cranking.

Intermittent loss of either camshaft or crankshaft position sensor.

CKP sensor target windows have too much variation. 
12  Direct battery input to PCM was disconnected within the last 50 Key-on cycles. 
13  No difference recognized between the engine MAP reading and the barometric (atmosphere) pressure reading from start-up. 
14  MAP sensor input above or below acceptable voltage.

5 volt output to MAP sensor open. 
15  No vehicle speed sensor signal detected during road load conditions. 
17  Engine did not reach operating temperature within acceptable limits.

Engine does not reach 20º F. within 5 minutes with a vehicle speed signal. 
21  Upstream oxygen sensor response slower than minimum required switching frequency.

Upstream oxygen sensor heating element circuit malfunction.

Downstream oxygen sensor heating element circuit malfunction.

Downstream oxygen sensor input voltage maintained above the normal operating range.

Oxygen sensor voltage too low, tested after cold start. (Upstream or Downstream)

Left oxygen sensor input voltage maintained above the normal operating temperature. 
22  Engine coolant temperature sensor above or below acceptable voltage. 
23  Intake air temperature sensor input above or below acceptable voltage.. 
24  Throttle position sensor input above or below acceptable voltage.

TPS signal does not correlate to MAP sensor. 
25  A shorted or open condition detected in one or more of the idle air control motor circuits.

Actual idle speed does not equal target idle speed. 
27  Injector 3, and/or 4, and/or 5, and/or 6 output driver does not respond properly to the control signal. 
31  An open or shorted condition detected in the A/C clutch relay circuit.

Insufficient or excessive vapor flow detected during evaporative emission system operation. 
33  An open or shorted condition detected in the duty cycle purge solenoid circuit. 
34  An open or shorted condition detected in the Speed Control vacuum or vent solenoid circuits.

Speed control switch input below the minimum acceptable voltage. 
37  Relationship between engine speed and vehicle speed indicates no torque converter clutch engagement. Auto. only. 
37  An open or shorted condition detected in the torque converter part throttle unlock solenoid control circuit. (3 speed auto RH trans. Only).

Incorrect input state detected for the Park/Neutral switch. Auto. only. 
41  An open or shorted condition in the generator field control circuit. 
42  An open or shorted condition detected in the auto shutdown relay circuit.

An open condition detected in the ASD relay output circuit.

An open or shorted condition detected in the fuel pump relay control circuit.

An open circuit between PCM and fuel gauge sending unit.

Circuit shorted to voltage between PCM and fuel gauge sending unit.

No movement of fuel level sender detected. 
43  Peak primary circuit current not achieved with maximum dwell time. 
43  Misfire detected in one or more cylinders 1 thru 6. (4 and 6 cyls.) 
44  Battery temperature sensor in voltage above or below acceptable range. 
46  Battery voltage sense input above target charging voltage during engine operation. 
47  Battery voltage sense input below target charging during engine operation. Also, no significant change detected in battery voltage during active test of generator output circuit. 
51  A lean air/fuel mixture has been indicated by an abnormally rich correction factor. 
52  A rich air/fuel mixture has been indicated by an abnormally rich correction factor. 
53  PCM Internal fault condition detected. 
54  No camshaft signal detected during engine cranking. 
55  Completion of fault code display on Check Engine lamp. 
63  Unsuccessful attempt to write to an EEPROM location by the PCM.
64  Catalyst efficiency below required level. (Same as code 72) 
65  Power steering high pressure seen at high speed. (2.5L only) 
72  Catalyst efficiency below required level. (Same as code 64) 
77  Malfunction detected with poser feed to speed control servo solenoids.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!