Skrevet av Emne: Møte med brøytebil i tunnel, -02 WJ 4.7  (Lest 1830 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget hognet

• 258 CID
  • *
Møte med brøytebil i tunnel, -02 WJ 4.7
« på: To.,30,Desember,2010,11,20 »
Hei,

Er ny på forumet, og trenger litt hjelp.

Lillejulaften var jeg på vei hjem til vestlandet. Midt inne i fjærlandstunellen, på en svært lang og rettfrem strekning observerer
jeg en trailer i motsatt kjørefelt. Jeg har en bil forann meg, omlag 2-300 meter. Denne passerer uten at bremselysene kommer
på. Jeg har nærlys på da jeg har en bil forran. Da jeg nærmer meg traileren blir jeg klar over at den står iro, og har bakenden
inne i en snunisje. Har ikke blinkende lys på, og jeg aner fred og ingen fare. Før jeg vet ordet av det oppdager jeg til min store
skrekk at den dekker hele motgående felt, samt at den har noe stikkende ut i min veibane. Det går raskt opp for meg at
det er snakk om en plog. Den er ikke opplyst, og er helt svart. Ingen refleks merker eller lignende. Jeg står på bremsen men
forstår raskt at dette ikke går bra. Plogen dekker omlag 3/4 av veibanen. Jeg legger bilen helt opp til fjellveggen slik at sidespeilet
ryker. Plogen treffer fronten omlag midt på (litt til høyre) og åpner meg som en hermetikkboks. Har klart å bremse såpass ned
at jeg stopper opp med plogen godt plantet i siden, like over bensintanken. Kort fortalt.

Det viser seg at det er stort sett snakk om karosseri skader, samt radiator og AC (lykter og masse smådill), men at understell,
motor, innvendig er uberørt. (plogen var hevet 50-60 cm og unngi dermed dekkene akkurat). Taksten på skaden er svært
omfattende og takstmannens førsteinntrykk er at den etter all sannsynlighet blir kondemnert da "delene er dyre".

Bilen min er som følger: 2002 Grand Cherokee 4.7 Limited. Km 81000. Importert fra Canada, etter å ha stått lagret i 4 år.
Svart perlemor. Eibach pro fjæringer samt stag fremme og bak. Edelbrock IAS dempere. Superchips. Kolak 3" eksos
anlegg med Racing cat. og Flowmaster 70 potte. K&N FIRK. 68mm throttlebody fra FM. Airaid TB spacer. HO cam
og stempler.Brembo bremser forran og bak. Bilen ser (så) ny ut. Custom sidesteg samt grillguard. Alt av tilgjenglig ekstrautstyr.
Skiftet alt av foringer, samt komplett servicehefte og tilstandsraport. Ikke en eneste ripe i lakken. Weathertech sidelister,
matter. Plettfri.

Er svært redd for at takstmannen sammenligner den med en som har kjørt 280.000km på Finn.no og ser ut som ett takras.

Har noen av dere en formening om saken, ev. den reelle verdien? For meg er den helt unværlig og kommer til å kjempe
med nebb og klør for at den blir fikset. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan legge frem saken i meglingen som
kommer på nyåret?

Vært en svært dårlig jul med andre ord....

« Siste redigering: Fr.,31,Desember,2010,01,21 av hognet »

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
Re: Møte med brøytebil i tunnel, -02 WJ 4.7
« Svar #1 på: To.,30,Desember,2010,11,35 »
De går utifra en listepris - også trekkes km-standen fra.
Siden din bil er en importbil, så trur jeg det blir en litt mer custom takst...men det er viktig at du forklarer litt om hva som sitter av utstyr på den, hvor strøken den egentlig er, og ikkeminst følge med på hva forsikringa dekker av utstyr.

Men det er mange har tapt mye penger på å pusse opp bilen sin, for så bli kræsja..tross arbeidstimer og deler - det er tross alt blitt en 8-9 år gammel bil =/

uansett, ufattelig kjedelig opplevelse...
« Siste redigering: To.,30,Desember,2010,11,39 av JGC_tech »
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget Knunor

• Get a life!!
  • Gvarv, Telemark
« Svar #2 på: To.,30,Desember,2010,13,47 »
At det virkelig går ann! Kjenner jeg blir skikkelig irritert av å lese dette! >:( For det første! Hvorfor i all verden lå han dusten med plogen så langt inn i veibanen din? Han måtte jo sett at han dekte mye av veibanen ved siden av? Var han helt svimmel? Han burde jo ihvertfall miste muligheten til å kjøre lastebil eller brøytebil igjen! >:(
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget hognet

• 258 CID
  • *
« Svar #3 på: To.,30,Desember,2010,14,07 »
Det går vistnok ann..  :-[

Grunnet alvorligheten er saken politi anmeldt for grov uaktsomhet etter råd fra politiet selv (garantert henlagt?)
Fikk tatt bilder av "Mesta" brøytebilen som viser at plogen ikke var opplyst, hadde ett lite lys på laveste punkt
på venstre side (denne er dekket når en kommer fra høyre da plogen har sitt høyeste punkt der) og ingen refleks
merker. Brøytebilen hadde som sagt ikke blinkene utrykkningslys heller. Ifølge den eldre plogføreren holdt han på
å snu og refererte til meg som "galmannskjøring". Bilder viser at han har hatt ca 700 meter synlighet til høyre,
og nesten 1 km til venstre fra snunisjen. Så å si en landingstripe.

Fungerer bilde ikonene forresten? (ikke lagt ut bilder på forum før)

Utlogget Knunor

• Get a life!!
  • Gvarv, Telemark
« Svar #4 på: To.,30,Desember,2010,15,29 »
Bilde ikonene fungerer. Også en så fin WJ da! Utrolig trist at den skulle bli offer for gamle dustemannen med plogen :-\
Jeg håper virkelig politiet ikke henlegger denne saken og at du får rikelig med penger igjen for å få fikset den hvis det lar seg gjøre.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
« Svar #5 på: To.,30,Desember,2010,22,29 »
den bilen blir nok ikke retta med de skadene der. absorbasjons-sona har fått en skikkelig flenge i "hovedstrukturen" rundt hjulbrønnen, så da er den svekket. kostnadene med å bytte den er jo ekstrem, så det blir nok en kondemdert bil.... men da gjelder det å få penga som trengs for å få tak i en tilsvarende bil - det er jo her taksten kommer inn i bildet.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget Hans Chr

• 304 CID
  • **
« Svar #6 på: To.,30,Desember,2010,23,38 »
Det var jo veldig trist, høres ut som en bil du har et spesielt forhold til. Skal ikke mye til for biler blir kondemnert. Vet ikke om du er Amcar medlem? Er du det så vil jeg anbefale deg å ta kontakt å høre med dem. De har hjulpet mange medlemmer i forsikringsoppgjør. Blir bilen kondemnert så vile jeg ha hørt med forsikringsselskapet for å få vraket mot et lite fratrekk i forsikringsoppgjøret. Så kan du selv organisere oppbyggingen. Kanskje gjøre litt selv og få tak i brukte deler f.eks. for å holde kostnadene nede. Lå en polsk WJ med 4.7 til salgs på Finn for noen uker siden. Hadde vært en brukbar delebil, men er ikke til salgs lengre ser det ut som. Er jo mange slike på huggeriene i Sverige og. Får håpe at det løser seg på en bra måte for deg og bilen din.

Utlogget hognet

• 258 CID
  • *
« Svar #7 på: Ma.,25,Juli,2011,20,57 »
Etter 7 mnd med krangling har endelig Mesta's forsikringselskap påtatt seg alt ansvar!!
Skade takst i Norge 285.000, av dette var 155.000 kr I deler.. Kjøpte desse selv i Chicago for
35.500 kr (+moms) . Bilen blir dermed fikset! :)

Hva f... feiler det norske leverandører?? Stor forskjell på 155.000 og 35.500kr (moms)! Sykt!
Skal de liksom ha mer enn 300% fortjeneste på hver eneste bil del? Sykt x 2
Frakt kom i underkant av 4000 for 235 kg med karosseri.

Chryslercrap

• Gjest
« Svar #8 på: Ma.,25,Juli,2011,22,18 »
Godt det ordna seg med forsikringsoppgjøret da  :)