Hei,
Er ny på forumet, og trenger litt hjelp.
Lillejulaften var jeg på vei hjem til vestlandet. Midt inne i fjærlandstunellen, på en svært lang og rettfrem strekning observerer
jeg en trailer i motsatt kjørefelt. Jeg har en bil forann meg, omlag 2-300 meter. Denne passerer uten at bremselysene kommer
på. Jeg har nærlys på da jeg har en bil forran. Da jeg nærmer meg traileren blir jeg klar over at den står iro, og har bakenden
inne i en snunisje. Har ikke blinkende lys på, og jeg aner fred og ingen fare. Før jeg vet ordet av det oppdager jeg til min store
skrekk at den dekker hele motgående felt, samt at den har noe stikkende ut i min veibane. Det går raskt opp for meg at
det er snakk om en plog. Den er ikke opplyst, og er helt svart. Ingen refleks merker eller lignende. Jeg står på bremsen men
forstår raskt at dette ikke går bra. Plogen dekker omlag 3/4 av veibanen. Jeg legger bilen helt opp til fjellveggen slik at sidespeilet
ryker. Plogen treffer fronten omlag midt på (litt til høyre) og åpner meg som en hermetikkboks. Har klart å bremse såpass ned
at jeg stopper opp med plogen godt plantet i siden, like over bensintanken. Kort fortalt.
Det viser seg at det er stort sett snakk om karosseri skader, samt radiator og AC (lykter og masse smådill), men at understell,
motor, innvendig er uberørt. (plogen var hevet 50-60 cm og unngi dermed dekkene akkurat). Taksten på skaden er svært
omfattende og takstmannens førsteinntrykk er at den etter all sannsynlighet blir kondemnert da "delene er dyre".
Bilen min er som følger: 2002 Grand Cherokee 4.7 Limited. Km 81000. Importert fra Canada, etter å ha stått lagret i 4 år.
Svart perlemor. Eibach pro fjæringer samt stag fremme og bak. Edelbrock IAS dempere. Superchips. Kolak 3" eksos
anlegg med Racing cat. og Flowmaster 70 potte. K&N FIRK. 68mm throttlebody fra FM. Airaid TB spacer. HO cam
og stempler.Brembo bremser forran og bak. Bilen ser (så) ny ut. Custom sidesteg samt grillguard. Alt av tilgjenglig ekstrautstyr.
Skiftet alt av foringer, samt komplett servicehefte og tilstandsraport. Ikke en eneste ripe i lakken. Weathertech sidelister,
matter. Plettfri.
Er svært redd for at takstmannen sammenligner den med en som har kjørt 280.000km på Finn.no og ser ut som ett takras.
Har noen av dere en formening om saken, ev. den reelle verdien? For meg er den helt unværlig og kommer til å kjempe
med nebb og klør for at den blir fikset. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan legge frem saken i meglingen som
kommer på nyåret?
Vært en svært dårlig jul med andre ord....