Skrevet av Emne: Hei, jeg er ny, og ser etter en Wrangler  (Lest 4684 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Hei, jeg er ny, og ser etter en Wrangler
« på: Ma.,26,Februar,2007,18,10 »
Heisann, jeg er ny på forumet, jeg har lyst på Wrangler, men har noen spørsmål som kanskj enoen her kan hjelpe meg med.


Jeg har et budsjett opptill 170 000 eller noe sånt, hvor god stand kan jeg regne med å få da?
¨Har sett på noen som har 2.5 liters motor, og 4 liters, og det virker jo morsomst med 4. Men av de jeg har sett har alle 4liters motorene automatgir, og det er jeg ikke helt bekvem med. Kommer disse også med manual?

Og hvordan fungerer disse motorene egentlig, er det noe drag i dem? Evt. mulig å hente ut noe drag.
Så lurte jeg litt på hvordan lavgirserien og slikt fungerte, er det permanent firehjulstrekk, låsbare differensialer osv.

Er egentlig LandRover fan, men i det siste så har jeg gått mer og mer over til Jeep. At man kan knipse av taket og kjøre full Baywatch stil trekker heller ikke ned hehe, men er det noen problemer med vanninntregning, mye støy, varme/kulde om vinteren og sånt, som følge av dette?

-Takk
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

renegade

  • Gjest
Sv: Hei, jeg er ny, og ser etter en Wrangler
« Svar #1 på: Ma.,26,Februar,2007,21,42 »
Heisann, jeg er ny på forumet, jeg har lyst på Wrangler, men har noen spørsmål som kanskj enoen her kan hjelpe meg med.


Jeg har et budsjett opptill 170 000 eller noe sånt, hvor god stand kan jeg regne med å få da?
¨Har sett på noen som har 2.5 liters motor, og 4 liters, og det virker jo morsomst med 4. Men av de jeg har sett har alle 4liters motorene automatgir, og det er jeg ikke helt bekvem med. Kommer disse også med manual?

Og hvordan fungerer disse motorene egentlig, er det noe drag i dem? Evt. mulig å hente ut noe drag.
Så lurte jeg litt på hvordan lavgirserien og slikt fungerte, er det permanent firehjulstrekk, låsbare differensialer osv.

Er egentlig LandRover fan, men i det siste så har jeg gått mer og mer over til Jeep. At man kan knipse av taket og kjøre full Baywatch stil trekker heller ikke ned hehe, men er det noen problemer med vanninntregning, mye støy, varme/kulde om vinteren og sånt, som følge av dette?

-Takk

Siden du er inne i TJ seksjonen, så antar jeg at det er TJ du ser etter ?


4 liter er klart mest morsomt, men det er noen som klager en del på automaten, den passer ikke nødvendigvis så godt til den bilen.
Når det er sagt, 2,5 liter'n gjør ingen spes.glad, den er ikke spes. sprek.
4 liter'n har ca. 180 hk, 2,5 ca. 125 hk, men vesentlig mindre dreimoment.

En kan stroke 4 liter'n, da får en muligens opp mot 250 hk, en kan putte på en kompressor, da får en vel 270 hk eller så.  Osv.
Dessuten, 4 liter er ikke som hønsetenner, men det er ikke att inn mange av de, dette pga. avgiftene.

2,5 litern kan turbolades eller kompressormates, men en runder ikke noe særllig over 200 hk.

Derfor er det noen av oss som jobber med biltilsynet for å se på mulighten for å putte i V8'ere i TJ.
Sålangt, så ser det ut til at det skal gå, men de har i utgangspunktet sagt max 230-235 hk, og det er ikke mange moderne 8'ere med så liten effekt...
Når bilen har vært registrert i Norge i minimum 10 år, så betales det ingen avgift ved motorbytte.


Automat eller manuell - det blir litt smak å behag.  Personlig har jeg hatt begge deler, og jeg foretrekker automat.

2,5 liter'n kommer med en 5 trinns manuell - AX5, 4 liter'n kom med 5 trinns manuel AX15, og de helt nye (fra rundt 2001) kom med NV 3550.
4 liter'n kom ofte med 3 trinns automat.


Ikke permanent 4-hjulstrekk, men mellomakslene spinner hele tiden, 4-hjulstrekket blir lagt inn/ut i transfer'n.
Ingen sperrer i akslene som standard, noen kom med diffbrems bak.  Men de finnes maaaaange sperrer å få kjøpt.


Softtoppen skal holde tett for regn, det støyer muligens noe mer enn HT'en, men ikke mye.  Når det gjelder kulde, så går det helt greit ned til ca. - 10-12 grader, blir det kaldere, så kan det bli kaldt.  Men jeg er overasket, jeg har kjørt min med ST i vinter, og det har fungert helt greit.  Dette gjelder orginal ST'en, det finnes ettermakedstopper som er tynnere i duken, disse er muligens både kaldere og støyer mer (tipper jeg).

Du sier ikke noe om hvor i landet du befinner deg, er du innenfor 1 drøy times kjøring fra Oslo, så vil jeg sterkt anbefale en onsdagstur til (tyri)grava, vi samles der fra ca. kl 18 og utover et par timers tid.

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Hei, jeg er ny, og ser etter en Wrangler
« Svar #2 på: Ma.,26,Februar,2007,21,58 »
Du skriver du kunne tenke deg Wrangler 4 L manuell...... kan opplyse deg om at det nok
finnes flere YJ'r (YJ den med firkantede lykter fra 87-95) enn TJ'r (TJ den med runne lykter fra 97-06) med 4L og manuell.

Du finner selvsagt TJ 4L manuell også, men i kanskje noe sjeldnere grad
enn YJ med samme fasiliteter.

Kathrine
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: Hei, jeg er ny, og ser etter en Wrangler
« Svar #4 på: On.,28,Februar,2007,16,26 »
Takk for svar =)


Litt klokere nå.
Men hva gjør de forskjellige trinnene på den lavgirs spaken egentlig? Er det sånn at man kan kjøre med bare bakhjulstrekk eller noe sånt no? Det ser ut som det er så mange trinn på den.

Da blir nok noe av det første jeg skal kjøpe av ekstrautstyr låsbare differ. Hvis det ikke er for dyrt. Men må tenke på budsjettet som nyetablert 22åring.
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Hei, jeg er ny, og ser etter en Wrangler
« Svar #5 på: On.,28,Februar,2007,22,32 »
2H til vanlig kjøring,vanlig bakhjulstrekk
4H firhjulstrekk
N nøytral/fri,  ingenting går rundt
4L firhjulstrekk i terreng (reduksjonskasse) ,  og når man skal trekke tung last i bratte bakker osv


Kathrine


Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Hei, jeg er ny, og ser etter en Wrangler
« Svar #6 på: On.,28,Februar,2007,23,09 »
En ting må du være klar over. Jeep er sannsyneligvis verdens feteste / kuleste ''halvfabrikat'' av en bil. Kul som orginal, men duverden å mye du kan kjøpe og fikse til på bilen for å få ditt eget preg på den!!

Uansett motor/gir valg du ender på, så er det en del kostnader med en gang du bygger videre på den. Avhengig av hvilken motor og hvor store dekk du ønsker å putte på bilen så kommer det inn spørsmål om:

1. Heving, for å gjøre plass til de større dekka. Fra 1800.- og opptil 25000.-

2. Dreve om i akslene for å beholde riktig forhold mellom motor, gir og hjul. ca 6000.- i deler og evnt 4000.- for jobben.

3. Sperrer. Ikke strengt tatt nødvendig, men veldig greit å ha spesielt hvis du skal bruke den skikkelig utafor veien. Jeg ville uten tvil gått for manuelle sperrer. luft eller elektriske. De automatiske sperrene vil mest sannsynelig gi deg noen overaskelser på norske vinterveier du sent vil glemme pga av Wranglerens korte akselavstand. I terrenget fungerer alle sperrer like bra.

Støyen vender du deg til. Jeg er overasket over hvor fort Jeepen blir varm og med hardtop har jeg ikke hatt problemer med kulde ned mot 20 blå.

Lykke til i din søken etter en knall bil!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Hei, jeg er ny, og ser etter en Wrangler
« Svar #7 på: To., 1,Mars,2007,10,38 »
Jeg ville definitivt ikke kjøpt sperrer først (faktisk har jeg ikke kjøpt sperrer ennå ).

Min anbefaling, i rekkefølge:
1. stabstag disconnects
2. 2" heving og 31" terrengdekk. (f.eks MT/R eller BF MT eller AT)
3. Winsj
4. Rocksliders
5. Sterkere bakaksel
6. Sperrer

Logikken er at du MÅ ha winsj hvis du skal mye i terrenget, mens sperrer hjelper deg å komme lenger, før du kjører fast og trenger winsj.... HVis du allikevel vil ha sperrer, så kjøpt for all del en av de Dana35 akslene som er til salgs fra f.eks Sætre, Stein e.l. ferdig med sperrer OG bedre giring.  Da sparer du mye kroner og tid.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Hei, jeg er ny, og ser etter en Wrangler
« Svar #8 på: To., 1,Mars,2007,20,59 »
..det fine med jeep-interessen og deltagelsen her inne på forumet er alle rådene du får av dem som allerede har modifisert bilene sine...det kule med denne hobbyen er å erfare selv og tenke ut hvordan du vil ha bilen din for så å velge rekkefølge på de modifikasjoner du ønsker å prioritere...

- jeeps are built, not bought...  ;)
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: Hei, jeg er ny, og ser etter en Wrangler
« Svar #9 på: Lø.,10,Mars,2007,22,13 »
Ja, da har jeg omtrent bestemt meg.
Iløpet av sommeren og høsten, avhengig av hvordan bonusen blir på jobben   ::)

Men jeg må ha 4.0 liters motoren og manualgir, helst 98 modell. Så da er det bare å vente, har enda ikke sett noen til salgs med den komboen. Men det jo typisk det.

Synes den bronsjefargede på finn.no ser veldig strøken ut, men jeg er redd jeg vil angre meg om jeg går for 2.5 literen. Har aldri eid noe som har skikkelig motor, før kanskje nå.

Hva slags dreiemoment har foressten de forskjellige?
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

renegade

  • Gjest
Sv: Hei, jeg er ny, og ser etter en Wrangler
« Svar #10 på: Lø.,10,Mars,2007,22,23 »
Ja, da har jeg omtrent bestemt meg.
Iløpet av sommeren og høsten, avhengig av hvordan bonusen blir på jobben   ::)

Men jeg må ha 4.0 liters motoren og manualgir, helst 98 modell. Så da er det bare å vente, har enda ikke sett noen til salgs med den komboen. Men det jo typisk det.

Synes den bronsjefargede på finn.no ser veldig strøken ut, men jeg er redd jeg vil angre meg om jeg går for 2.5 literen. Har aldri eid noe som har skikkelig motor, før kanskje nå.

Hva slags dreiemoment har foressten de forskjellige?

Vel, jeg ville ikke holdt pusten ang. det å finne en TJ 4 liter, de er nesten som hønse-tenner...

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Hei, jeg er ny, og ser etter en Wrangler
« Svar #11 på: Ma.,12,Mars,2007,21,40 »
Du kan glemme å finne en 4liter i norge med manuell.
Hvis du er så heldig å finne en 4-liter i norge, så er den med 99% sikkerhet, 3 trinns automat.
Og hvis du er så heldig at du greier å få tak i en 4-liter, Gratulerer, og velkommen i klubben :-)
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: Hei, jeg er ny, og ser etter en Wrangler
« Svar #12 på: Ma.,12,Mars,2007,23,15 »
Fikk faktisk en mail fra en som hadde en TJ 4l manuell han vurderte og selge.
Men han har ikke svart enda, så jeg vet ikke hva han skal ha for den.

Jeg er redd det er litt over min prisklasse  ::)

Har sett litt på den bronsjefargede på finn.no, synes den er veldig pen i fargen.
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: Hei, jeg er ny, og ser etter en Wrangler
« Svar #13 på: Ti.,13,Mars,2007,23,31 »
hva vil det foressten si at man "stroker" en motor for å få mer kraft ut av den?
Og er det dyrt?
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget eivindbp

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 55
  • "No guts - no glory!"
Sv: Hei, jeg er ny, og ser etter en Wrangler
« Svar #14 på: Ti.,13,Mars,2007,23,51 »
Hei!

En stroker betyr å endre slaglengden (lengden stemplene beveger seg i motoren) for å kunne øke slagvolumet i motoren.

I teorien skulle ikke dette koste all verden, men det drar jo fort på seg noen ekstra kroner..................?  :P

Men, - kanskje billigere/ enklere (!) enn å skulle sette inn en V8 med de godkjenningsrutinene våre venner og hjelpere på BT har?  :-\

Hvis du setter inn søkeordene: jeep; stroker på feks google så finner du endel info om dette.

Du vil se der at dette i praksis betyr å overhale motoren, og å finne tak i endel andre deler, så enkelt er vel ikke dette i Norge, men det skal visstnok være verdt bryet, tenker litt på det sjøl. (finnes mye morsomt å bestille fra USA på dette området, - fint med fallende dollarkurser  ;D)

Tror at hvis du finner en 4.0 L så er ikke dette det første du gjør. Prioriteringslista over tiltak fra Simon ser vettug ut, husk bare at du forsterker Dana35 akslingen i samme operasjon som du setter inn en ARB/ Ox/ Auburn differentialsperre. Hvis du setter inn sperre først, - så har du gjerne låst deg til en 27 spline aksling, men bytter du alt i samme moment så har du kraftigere CR-MO akslinger i 30 spline med en sperre som passer på dette. Dyrere med en gang, men billigere enn først å bygge om, - og så måtte gjøre alt på nytt og måtte kjøpe ny sperre. Angrer ennå på at jeg misset på rekkefølgen her................ :'(

Er du først igang med å sette inn sperre og bytte akslinger, - så pass på å bytte utveksling samtidig. Igjen noen ekstra kroner, - men så slipper du å ta dette opp igjen flere ganger. Det første tapet er billigst! ;D
Eivind BP
JCN medlemsnr 236
- 87 YJ som nå har fått nytt hjem
- 94 XJ