Skrevet av Emne: Ombygging fra (4.2L ) AMC 258L6 til ( 5.2L ) 318i V8  (Lest 6415 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Ombygging fra (4.2L ) AMC 258L6 til ( 5.2L ) 318i V8
« på: Fr.,21,Mai,2010,14,27 »
Min YJ (87) har i dag AMC 258L6 med 3-gears automat, har kjøpt en V8 318i og lurer på om jeg kan benytte eksisterende kasse eller TH 350?
Noen som har erfaring og kan anbefale en god kombinasjon her?
« Siste redigering: Ma.,24,Mai,2010,12,55 av Rolf G »

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Ombygging fra AMC 258L6 til 318i V8
« Svar #1 på: Fr.,21,Mai,2010,22,38 »
318 er vel et Chryslerprodukt opprinnelig fra Dodge, så da passer nok ikke AMC kasser direkte.  Men jeg har tatt feil før, bare så det er sagt..
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Re: Ombygging fra (4.2L ) AMC 258L6 til ( 5.2L ) 318i V8
« Svar #2 på: Fr.,13,August,2010,14,44 »
Etter å ha snoket litt rundt tror jeg at "Torque Flite 999" som allerede sitter i bilen kan brukes.
Så da er det vel bare å prøve da. Dette blir en spennende høst!
Prosjektet er forhåndsgodkjent av våre venner i BT og jeg velger å gjøre motorbyttet først
så får vi ta heving og dekk i løpet av vinteren.
Rolf G

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Re: Ombygging fra (4.2L ) AMC 258L6 til ( 5.2L ) 318i V8
« Svar #3 på: Fr.,13,August,2010,15,16 »
Vi følger spent med.
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Re: Ombygging fra (4.2L ) AMC 258L6 til ( 5.2L ) 318i V8
« Svar #4 på: Lø., 4,September,2010,19,07 »
En 318 har ikke samme bolt sirkel som amc motorer.

Du må ha en adapter i mellom automat kassa å motoren.

Men etter det jeg husker så finnes det ikke noe adapter å få kjøpt for denne motor/girkasse kombinasjonen som du vil.

Det du kan gjøre er å finne en torque flite 999 til mopar, få noen til å bygge den opp med enden fra den autmatkassen du har i bilen din i dag. Det lar seg gjøre.



« Siste redigering: Lø., 4,September,2010,19,16 av kjetil »
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Re: Ombygging fra (4.2L ) AMC 258L6 til ( 5.2L ) 318i V8
« Svar #5 på: Ma., 6,September,2010,08,40 »
Klippet fra Novak Adapters

"The Dodge Small Block 318 and 360 V8's are the best Mopar swaps into Jeeps. These engines are strong, reliable and affordably maintained. They are roughly the size of the Chevrolet Small Block. As Jeep has come under the wing of Chrysler, some are interested in installing these engines in their Jeeps. However, it should not be assumed that becuase Jeep and Chrysler are joined, that it makes their swap any easier or less expensive. Mopar PCM computers (applicable to the more modern Magnum series) are notoriously tricky to program, with very few establishments peforming this service. Chevrolet, GM and Ford Small Block conversions remain far dominant."

Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Re: Ombygging fra (4.2L ) AMC 258L6 til ( 5.2L ) 318i V8
« Svar #6 på: Ma., 6,September,2010,17,08 »
Etter det jeg fant hos Novak og advaced adapters er at ingen av de leverer noe adapter til 999 kassa mot mopar motor.

Meen en komplet jeep grand cherokee motorpakke (motor og girkasse)  fra 1993-1996  trenger kan man bolte rett den 231 transferen. Så kan man klippe ned ledningsnettet selv, så vil dette fungere.

Gjorde dette på en CJ-7 for noen årsiden.
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Re: Ombygging fra (4.2L ) AMC 258L6 til ( 5.2L ) 318i V8
« Svar #7 på: Ti., 7,September,2010,07,55 »
Det er vel ingen grunn til å beholde 999 kassa?
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget store indianer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 104
Re: Ombygging fra (4.2L ) AMC 258L6 til ( 5.2L ) 318i V8
« Svar #8 på: On., 8,September,2010,08,45 »
Jeg er på jakt etter en 999 kasse hvis det blir bytting 8) 8) 8)
92 YJ  4.0 HO. Laredo (aka. Svanhild). 4" Trailmaster. 33x12.5
56 Willys prosjekt (Til salgs)
JCN medlem nr 587

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Re: Ombygging fra (4.2L ) AMC 258L6 til ( 5.2L ) 318i V8
« Svar #9 på: Ma.,15,August,2011,16,12 »
Tja, planene er ikke lagt bort men det ble litt endring i rekkefølgen.
4" hevesett (TüV Godkj. ) montert og 33" tøfler montert. Winsj på plass og snart blir det kaldt. Da er det tid for å gjennomføre transplantasjonen.
Regner med endel aktivitet fra min side her da og håper noen kan bidra med tips og tricks.
Snakkes..

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Re: Ombygging fra (4.2L ) AMC 258L6 til ( 5.2L ) 318i V8
« Svar #10 på: Fr., 3,Februar,2012,10,20 »
Her går det unna...
Er ihvertfall i gang, så nå vil jeg kunne få svar på endel tidligere stilte spørsmål og muuuligens vil det dukke opp et par nye ytfordringer...

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Ombygging fra (4.2L ) AMC 258L6 til ( 5.2L ) 318i V8
« Svar #11 på: Fr., 3,Februar,2012,15,53 »
Det er vel ingen grunn til å beholde 999 kassa?
Hva får deg til å si det?
Har nå kjørt 14 år med min 999 kasse uten noe problem. Flesteparten av de åra med idiot utv 2.72.
Byttet converter en gang, samt kostet på overhalling av kassa før åttern ble satt inn en gang for 10 år siden.

999 Rules  8)
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Holmis

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 624
  • Jeepaholic !
    • www.multi2net.com
Re: Ombygging fra (4.2L ) AMC 258L6 til ( 5.2L ) 318i V8
« Svar #12 på: Fr., 3,Februar,2012,16,23 »
999 funker fint det...  men med 100% effekt inn og 70% ut, er del "litt" effekttap ... ;)
AMC Jeep CJ7 4.0HO-Aut , Renegade 1984
Jeep Cherokee XJ 2,5TD 1996

Cerwin-Vega Recone Service: http://cerwinvega.multi2net.com

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Re: Ombygging fra (4.2L ) AMC 258L6 til ( 5.2L ) 318i V8
« Svar #13 på: Ma., 6,Februar,2012,10,47 »
Det er vel ingen grunn til å beholde 999 kassa?
Hva får deg til å si det?
Har nå kjørt 14 år med min 999 kasse uten noe problem. Flesteparten av de åra med idiot utv 2.72.
Byttet converter en gang, samt kostet på overhalling av kassa før åttern ble satt inn en gang for 10 år siden.

999 Rules  8)
Jeg sa ikke at 999 kassa er dårlig. Jeg sa at det ikke er noen grunn til å bruke særlig energi på å få en 999 kasse til å passe på en 318 motor. GC har allerede en automat og da er det vel naturlig å benytte den?
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Re: Ombygging fra (4.2L ) AMC 258L6 til ( 5.2L ) 318i V8
« Svar #14 på: Ti., 6,Mars,2012,16,55 »
Nå har vi ihvertfall forsøkt, og til dere som var pessimistiske; Gratulerer !
Ulik boltsirkel på startkransen og på kasse.

Gjett om jeg trenger tips til KURANT motor og Automatkasse??

PS: V8 318MPI ( 53006714 ), Automatkasse TF999 og 4,2 liters rekkesekser selges omgående :-)