Lenge siden noe har skjedd i asylet
- ref. div poster om lekkasje fra styresnekka. Kjøpte ny styresnekke til Jeepen i fjor høst og har ikke fått rota meg til å montere den. "Lurte" Jorn til å kjøpe en lik snekke og la han begynne først
Se mer info her om bakgrunnen for innkjøpet:
http://www.jeepforum.com/forum/f8/those-who-installed-h1-box-1478332/index5.htmlSnekka er til en Hummer H1 - remanufactured by Cardone. Skal være direct fit og litt kraftigere. Den har også forskjellig utveksling noe skal gjøre den mer stabil på landeveien… Spurte Sarpsborg motor om de hadde den og de hadde litt ymse erfaring med Cardone og solgte disse kun uten noen form for garanti eller returrett... Kjøpte den på ebay for $320 inkl frakt og moms.
Jorn anbefalte meg å fjerne radiator etc for å komme lettere til noe som viste seg å være lurt! En del plunder og heft siden det er elektrisk vifte, automatoljekjøler etc på bilen. Forsøkte å få løs pitmanarmen før jeg skrudde løs snekka men den satt alt for hardt. Fikk til slutt løsnet snekka fra bilen og lagt den på benken. Ser at det er litt andre dimensjoner på den nye:
Fikk løsnet pitmanarmen med litt varme, en billig avtrekker og slegge.
Det viste seg at Sarpsborg hadde mye rett i det de sa. Jeg måtte begynne med å gjenge opp festehullene på snekka. Prøvde forsiktig å skru på nye slanger på snekka for å se om de passet. Gjengene der tilførselsslangen kommer inn var rimelig slitt. Dimensjonen var også så stor at jeg ikke hadde noen gjengetapp liggende. Fikk til slutt slipt og lirket litt slik at jeg fikk den på (snekka ble montert med denne på...). Ikke bra! Det endte ikke der. Jeg bestemte meg for å prøve rattstaget på splines på snekka. Ikke f... om jeg fikk den på på samme måte som den gamle. Begynte å telle antall splines - jo det var likt på begge, diameteren var også lik inn på midten av tappen. Ytterst var den litt tykkere. Studerte den nærmere så viste det seg at noen har slått på enden slik at godset hadde utvidet seg. Irritasjonen økte... Det endte med at jeg skrudde ut rattstaget og demonterte den delen som skal på snekka. Den måtte slåes inn - blir ikke en enkel sak å få av denne med det første. Argh!
Snekke og slanger er montert. Snurret på snekka begge veier for å finne noenlunde senter før pitmanarmen ble satt løst på.
Monterte ferdig rattstaget og tok en titt under bilen. Er litt i stuss på om jeg heller skulle hatt en pitmanarm med litt dropp. Usikker, men jeg tror bilen er hevet en anelse før den ble tatt inn til Norge. Kan noen ta en titt på disse bildene og sammenligne med sin egen bil? Skal styrestagene ligge horisontalt?
Nå vet jeg ikke helt hvordan man skal måle, men det er noen tommer å gå før stagene blir horisontale (om det skal være slik da).
Fortsettelse følger...
//Dr.Plumbo