Skrevet av Emne: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.  (Lest 24096 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« på: Lø., 6,Februar,2010,03,26 »
Jeg trodde aldri jeg skulle komme til å skrive om Jeepen her, men jeg vil prøve å vise ved tekst og bilder litt av det jeg har gjort og vil gjøre med bilen, både teknisk og kosmetisk. I motsetning til dere andre her, så har jeg IKKE oppvarmet garasje å boltre meg i, så jeg er litt vær-avhengig, selv om jeg er heldig å av og til få stå og mekke på verkstedet på Knarvik brannstasjon,(Nordhordaland, ca 2 mil nord for heimen) der eldste guttungen min jobber. Det vil dessverre ikke være daglige oppdateringer da det har med lokaliteter, vær tid og penger å gjøre. :) Litt bilder diverse bilder av bilen blir det vel også. Men, håper her er plass for meg også..... :P
« Siste redigering: Ma.,22,Mars,2010,22,05 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #1 på: Lø., 6,Februar,2010,17,09 »
Alltid morro å se andres løsninger på ting man kan gjøre med disse bilene vettu... Ingen gjør noe helt likt som alle andre, det er jo det som er morro.
« Siste redigering: Sø., 7,Februar,2010,21,41 av Fighter »
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #2 på: Sø., 7,Februar,2010,21,46 »
Enig. Man tenker tilbake etter et par år og finner ut at man faktisk har skrudd, demontert og montert endel, og leser om andre som lurer på hvordan man gjør det man har gjort. Da er det fint å ha en tråd eller to hvor der finnes svar, og bilder. Og ZJ er jo ikke overrepresentert her.  ::) Fint med et par stykker da. ;D
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #3 på: Sø., 7,Februar,2010,22,32 »
7. juli 2007 ble et vendepunkt hva bil angår, da jeg kunne sitte bak rattet på en bil jeg hadde hatt lyst på, men trodde var litt uoppnåelig... Vi ville ha en 4wd og kikket mye på XJ, og hadde vel egentlig bestemt oss for det, da jeg kom over en annonse på Finn, og sendte noen spørsmål. Etter et par dager var salget i boks, 20.000,- billigere enn utgangspunktet (100.000,-). Bilen var meget pen utvendig og innvendig og hadde V-åtter ;D, bare 2 kjente eiere fra før, og nåværende eier skulle tilbake til studier, hadde ikke råd å ha bilen og måtte dekke inn restbeløpet på lånet... Den hadde 208000 km på meteret, var tight og fin, og hadde nettopp hatt full service. Videre var den helt original bortsett fra litt kraftigere Koni 4X4 dempere og OME fjærer.
« Siste redigering: Fr.,19,Februar,2010,08,41 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #4 på: Sø., 7,Februar,2010,23,04 »
Det gikk en tid før jeg begynte å tenke på å endre på noe. Å lese om mulighetene her på JCN forumet gjorde det mer interressant. Første innkjøp og utskifting ble hovedlysene som var ultraelendige, og fikk stryk på EU kontrollen. Kjøpte komplett lyktesett foran fra eBay,(6 pc. xenon crystal clear hovedlys, uten fjernlys.....det var litt som jeg ikke hadde ventet, men lyset var fenomenalt, og mekanikeren på etterkontrollen syns dette var fint. ;D Måtte til med relè slik at 1000m tentes sammen med nærlys, for å få fjernlys. ::)
« Siste redigering: Fr.,19,Februar,2010,08,44 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #5 på: Sø., 7,Februar,2010,23,21 »
I mars 08 ble plutselig førersetet lealøst, og kunne vanskelig betjenes opp og ned, og det viste seg at akslingen fremme i setet var brukket.
En kollega som KAN sveise klarte å sveise det sammen med en tynn sveisetråd og el. sveiseapparat.  ;D
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #6 på: Ma., 8,Februar,2010,00,02 »
Slik så bilen ut med nye lykter, og med Lund bugshield, litt freshere, eller? Siden demonterte jeg 1000 m, da de var rusten inni, og siden det var vår i luften og lyse kvelder var ikke behovet for fjernlys så needed. Syns bilen var fin uten også...
« Siste redigering: Ma., 8,Februar,2010,00,05 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #7 på: Ma., 8,Februar,2010,01,08 »
En lørdag i mai 2008 monterte jeg 4 stk. 8" felger med slitne BFGoodrich 31x10,5 MT dekk, som jeg kjøpte av Rikard, samt nye rektangulære Hellalykter, 1000m, og to små 1000 m under støtfangeren. 31" dekkene fungerte fint på bilen uten heving, men jeg måtte skjære bort en liten kant av innerskjermen som dekkene hengte seg opp i når jeg rygget med full sving.
Videre demonterte jeg førerdøren, hvor boltene var bra slitte slik at den "falt" ned et par cm når jeg åpnet den, og måtte løfte opp for å få lukket den. Demonteringen fra bilen gikk lett ved å fjerne 4 skruer som holder hengslene, og koble fra ledningene(støpsel). Er nok en fordel med hjelp å holde og løfte døren. Jeg la døren ned på tykk papp med et pledd oppå. Fjernet hengslene ved å slipe/kutte av hodene med en Dremel, det gikk fint. Ved montering av de nye, husk. Øvre hengsel nedenifra og opp, og motsatt for nedre hengsel. Takk for god hjelp fra "gutta" på forumet som tipset. :)
« Siste redigering: Fr.,19,Februar,2010,09,06 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #8 på: Ma., 8,Februar,2010,07,40 »
Fin den bilen din.
Hvor handlet du hvite blinklys under og de på siden?
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #9 på: Ma., 8,Februar,2010,09,10 »
Takk for det.
Lyktene kjøpte jeg på eBay. Det var et 6 piece crystal clear combo HID kit. Jeg har sett dem der for ikke så lenge siden, også hovedlys og markering/blinklys hver for seg. Lyktene er finere enn de kostet, hvis du skjønner. ::) ;D Jeg mangler pæreholder til de som står på hjørnet. Men har et kult, kraftig strobelys sett jeg lurte på å sette inn (Just for fun) 8)
« Siste redigering: Ma., 8,Februar,2010,09,13 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Madbutcher

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #10 på: Ma., 8,Februar,2010,16,01 »
se her ja.. enda en tråd å følge med på ;)


1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #11 på: Ma., 8,Februar,2010,16,19 »
He he. Blir nok litt beskjedent innhold iforhold til supermekkerne, men litt artig å samle det lille i èn tråd :) Så får folket ta det for det det er. :P Noe nyttig kan det vel bli...... :)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #12 på: On.,17,Februar,2010,21,39 »
Demonterte hele luftfilterkassen. Slik ser det ut i motorrommet etter "cold air filter montering"alà Biltema. Fjernet også pappen som stenger for luft ved siden av radiatoren slik at luften kommer lettere til filteret, som forøvrig også er åpen i toppen. Bra sug og lyd.  8) Guttungen valgte blåfargen. Kanskje sort hadde passet bedre?
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #13 på: Lø.,20,Februar,2010,12,47 »
Fint med blått, men du burde skjerme filteret litt så det ikke suger så mye varmluft fra området ved radiator og motor.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Åge's ZJ (uten garasje) mekking og fiksing.
« Svar #14 på: Lø.,20,Februar,2010,13,20 »
Jeg vet det ikke optimalt, men i og med at filteret ikke er tett på toppen, og at jeg har fjernet pappen ved siden av radiatoren på den siden, så hjelper det på. samtidig er det jo et større eksisterende hull under filteret der den originale boksen sto. Men skal se om jeg ikke får laget meg en skjerm av alu.plate f.eks. Mange av de "cold air systemene som selges er jo så korte at filteret er rett over manifoilen...... ::) Warm air filter spør du meg.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8