Skrevet av Emne: "Ny" grandis, kortvarig glede...  (Lest 4079 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget FiGu

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
  • 1993 ZJ 5.2 V8
"Ny" grandis, kortvarig glede...
« på: Ma.,29,Januar,2007,22,41 »
 :'(
Hei folkens! Mitt første innlegg her skulle bli; "Se den fine, nye bilen min", men den gang ei!
I stedet blir det; "Er det noen som har peiling på hva lyden i girkassa mi kan skyldes?"

Etter en uke som lykkelig eier av en Grand Cherokee 93, 5,2l ble biltilværelsen snudd litt på hodet i forrige uke. Jeg kjørte i ca 80 km/t og plutselig hørtes det ut som om jeg kjørte på et riflete, oppmalt område av veien. Du vet, ei sånn stripe som brummer når du kjører på den. Sekundet etter trodde jeg noe hadde løsnet og hang og slang under bilen, men jeg antok at ulyden kom fra girkassa (tror jeg i hvert fall).
Det var ikke noen "mekanisk" metall-mot-metall-lyd, men mer en dyp brumming.

Jeg kastet selvsagt bilen ut på veiskulderen, men da jeg bremset ned og reduserte farten, forsvant også lyden. Jeg stod mildt sagt kjelkete til i veien, så jeg fortsatte forsiktig avgårde i 1. gir. Lyden var borte!
Idet bilen giret opp, kom lyden tilbake. Jeg måtte med andre ord ned i fart igjen, og fikk lirket meg inn på nærmeste bensinstasjon der NAF kom og hentet meg...

Snipp, snapp, snute! Er det girkassa som er ute??

Er det noen som har vært borti noe lignende? Har en idé om hva det kan være?

Bilen ble kjørt til nærmeste Jeep-verksted, men der har de jo ikke tid før nærmere sommer'n...

Håper på gode tips og ideer!!


FiGu
« Siste redigering: Ma.,29,Januar,2007,22,46 av FiGu »
Size matters - V8!

renegade

  • Gjest
Sv: "Ny" grandis, kortvarig glede...
« Svar #1 på: Ti.,30,Januar,2007,09,07 »
:'(
Hei folkens! Mitt første innlegg her skulle bli; "Se den fine, nye bilen min", men den gang ei!
I stedet blir det; "Er det noen som har peiling på hva lyden i girkassa mi kan skyldes?"

Etter en uke som lykkelig eier av en Grand Cherokee 93, 5,2l ble biltilværelsen snudd litt på hodet i forrige uke. Jeg kjørte i ca 80 km/t og plutselig hørtes det ut som om jeg kjørte på et riflete, oppmalt område av veien. Du vet, ei sånn stripe som brummer når du kjører på den. Sekundet etter trodde jeg noe hadde løsnet og hang og slang under bilen, men jeg antok at ulyden kom fra girkassa (tror jeg i hvert fall).
Det var ikke noen "mekanisk" metall-mot-metall-lyd, men mer en dyp brumming.

Jeg kastet selvsagt bilen ut på veiskulderen, men da jeg bremset ned og reduserte farten, forsvant også lyden. Jeg stod mildt sagt kjelkete til i veien, så jeg fortsatte forsiktig avgårde i 1. gir. Lyden var borte!
Idet bilen giret opp, kom lyden tilbake. Jeg måtte med andre ord ned i fart igjen, og fikk lirket meg inn på nærmeste bensinstasjon der NAF kom og hentet meg...

Snipp, snapp, snute! Er det girkassa som er ute??

Er det noen som har vært borti noe lignende? Har en idé om hva det kan være?

Bilen ble kjørt til nærmeste Jeep-verksted, men der har de jo ikke tid før nærmere sommer'n...

Håper på gode tips og ideer!!


FiGu

Du kan sjekke det greit selv.
Girkassa kan du sjekke ved å sette transfer'n i nøytral & la bilen gire seg opp gjennom gira.
Kommer ikke lyden da, så er det muligens ikke girkassa.

Gå videre til mellomakselkryss...:
Sett på håndbrekket, sett transfern i nøytral & krabb under bilen.
Ta et tak i mellomakslen, og forsøk å vri den, samtidig som du ser på yokene i transfern og bakakselen.
Kan du bevege mellomakslen uten at yoken beveger seg, da er krysset slitt og må byttes.
Nytt koster et kryss 2-300 eller no'.
Gjenta på mellomakslen forover.
Kan byttes elv, ved hjelp av en BFH og et passende pipesett.

Du kan også gjøre samme testen med stikkakslene i forakselen, men da må du typisk ha av hjula for å komme til.

Det kan også være "unit bearingen" i forakselen.  Det kan du sjekke ved å jekke opp bilen, få noen til å ta tak i dekket, mens du kikker inn på baksiden.  Kan en bevege dekket opp/ned eller sideveis, så kan det være et tegn på glapp der (forhjulslageret / unit bearingen).  Dette lageret kan muligens ikke skiftes løst, men du må bytte hele unit bearingen.  Denne er ganske dyr, koster omlag en drøy tusenlapp fra USA.

En annen ting det muligens kan være, er slip-yoken på utgående aksel i transfer'n (bakover).  Har hørt om noen sjeldne tilfeller at denne kan bli slitt.

Eller rett-og-slett et hjullager, sjekkes som med unit-bearingen.


Utlogget Jeeb

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 112
Sv: "Ny" grandis, kortvarig glede...
« Svar #2 på: Ti.,30,Januar,2007,11,24 »
Kjenner ikke ZJ så godt, har denne utgaven transferkasse med konstant 4x4? (NP 249 ?)
Hvis dette er tilfellet kan problemet ligge i "silikonclutchen" i senterdifferensialen.
En slektning hadde lignende problem, med lignende ulyd.
Her ble automatkassa byttet, uten at det hjalp, fant så ut at problemet lå i nevnte del. (Dessverre ingen billig rep... :()
Jan Erik
1995 Grand Cherokee Limited 5,2L - 242 transfer
Ex. 1998 TJ 4,0L Sahara

Utlogget FiGu

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
  • 1993 ZJ 5.2 V8
Sv: "Ny" grandis, kortvarig glede...
« Svar #3 på: Ti.,30,Januar,2007,14,37 »
Hei, og takk for svar. Hørte fra verkstedet i dag. Diagnosen var ikke så oppløftende :'(

De fant en metalldel i transferkassa som laget lyden. Transferkassa ble plukket fra hverandre og rengjort, og delen stammer IKKE derfra. De tappet gearkassa for olje, og den viste seg å inneholde mye metallspon. De frykter derfor at delen stammer fra gearkassa, og at jeg bør bytte denne.
Ifølge verksted er det "ikke for stort sjansespill" å kjøpe en brukt kasse i stedet for en overhalt. Prisen blir jo da 6-7000 for kassa i stedet for 25-30.000. Jobben kommer jo i tillegg uansett...

Noen som har synspunkter på kjøp av brukt kasse kontra overhalt??

FiGu
« Siste redigering: Ti.,30,Januar,2007,17,44 av FiGu »
Size matters - V8!

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: "Ny" grandis, kortvarig glede...
« Svar #4 på: Ti.,30,Januar,2007,15,09 »
Hvor i landet hører du til?
P.S. Det er smart å legge inn hvilke kommune du bor i. Det kan være løsninger på problemer som er lokale, men ikke fungerer hvis du bor på "feil" sted.
Jeg avventer info om bosted og kommer evt med tips om mulig løsning.
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget FiGu

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
  • 1993 ZJ 5.2 V8
Sv: "Ny" grandis, kortvarig glede...
« Svar #5 på: Ti.,30,Januar,2007,17,33 »
Hei,

Jeg skal oppdatere info'n min. Jeg bor i Bærum og bilen står nå på Buskerud Bil-ett-eller-annet like før Drammen.

FiGu
Size matters - V8!

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: "Ny" grandis, kortvarig glede...
« Svar #6 på: On.,31,Januar,2007,07,13 »
Gule sider er din venn......

Bergs Automatservice AS
Fyrstikkalleen 21, 0661 Oslo
22 19 55 10

Rats
Ringstad gård, 1866 Båstad
69 82 82 40

Oslo Automatgear
Tors v 14, 2010 Strømmen
64 83 33 61

Automatic Transmission Service
Heiasvingen 79, 1900 Fetsund
63 88 44 80
Postadresse: Postboks 49, 1901 Fetsund

I tillegg finnes det "andre aktører" som har god track record. Jeg skal gjøre en forespørsel for deg, og komme tilbake med svar.
« Siste redigering: On.,31,Januar,2007,07,17 av JEEP »
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: "Ny" grandis, kortvarig glede...
« Svar #7 på: Ma., 5,Februar,2007,17,08 »
Hvis koblingen mellom girkassa og transferkassa er slik som på min TJ ( tror det er likt) så er det ingen muligheter for at en metallbit fra automaten kan komme over og inn i transferkassa !! Det er to lokkede elementer med en aksel som binder sammen.

Og uansett så er det ikke store jobben å demontere noen av de nevnte enhetene, så har du færre enn 8 tommeltotter, et fastnøkkelsett og en hel lørdag så fikser du dette byttet selv.

Buskerud bilsenter har jeg gode erfaringer med helt til de skulle bytte diffolje for meg en gang. Da priset de se så vannvittig langt ut i perriferien at jeg ba dem ryke... Dog er dem dyktige og hyggelige!

Som Petter skriver i det andre innlegget ditt, så har Osebyskroten ( Helt syd i Sverige ) mye amcars inne bla Jeep. De har faktisk en egen Amcar del i butikken.

En tilsvarende brukt girkasse fra Statene koster ca 4000 - 6000,- inkl frakt
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget FiGu

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
  • 1993 ZJ 5.2 V8
Sv: "Ny" grandis, kortvarig glede...
« Svar #8 på: Ti., 6,Februar,2007,08,59 »
Heisann og takk for tipset! Jeg har vel bestemt meg for at 18000 + mva for en overhalt kasse er uaktuelt, så jeg går for en brukt en. I Sverige ser det ut som om jeg kan få en uten transferkassa for ca 6000-6500 pluss transport til Strømstad.

Jeg har riktignok noe færre enn 8 tommeltotter, men for å gjøre en sånn operasjon på egenhånd trengs vel noe mer enn et sett pipenøkler?! Jeg føler at jeg har snakket med "alle" som driver med girkasser på østlandsområdet, og alle påpeker ett eller annet jeg må være utrolig nøye/forsiktig med når kassa settes på plass.

En svenske som drev med overhaling mente jeg måtte være påpasselig med å teste trykket på kjøling etter at kassa er på plass. Sa ett eller annet om å løsne en slage litt "bakpå" mens motoren går. Spruten skulle stå minst 10 cm før trykket gav seg. Dette visstnok for å teste at trykket er godt nok til at den skal kjøle som den skal.

Var visstnok en omstendelig prosess bare å lirke den riktig på plass også. Uansett, jeg har fått en ca-pris på 12.000,- + mva for demontering av den gamle, rensing av transferkassa og montering av ny, inkl pakninger og olje, hos Buskerud Bilsenter. Er dette en ok pris?

FiGu

Size matters - V8!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: "Ny" grandis, kortvarig glede...
« Svar #9 på: Ti., 6,Februar,2007,09,23 »
Det er nok litt mer å tenke på med en automat kasse, men på tre timer er ihvertfall min manuelle girkasse og transfer kasse ute og delt og tilsvarende å få den inn, så kommer det noen timer med splitting av kassene, sette sammen, olje osv osv, så la oss si 2 hele arbeidsdager à 8t = 16t * 650 = 10400,- + pakninger og oljer.

Så 12.000,- er ikke så galt det til å være et verksted. Da får du jo også garanti på jobben.

Men helt seriøst! Så kommer du fryktelig langt med et fastnøkkel / pipenøkkel. Transfer kassa er veldig enkel, og en vanlig chevy automat er også rimelig enkel.... Men du får ingen garantier, ei heller gort det på en dag eller to!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!