Skrevet av Emne: WJ fra 2004 med "knakelyder" i dumper...???  (Lest 3880 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kes

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
  • Grand Cherokee 2004
WJ fra 2004 med "knakelyder" i dumper...???
« på: Lø.,21,Mars,2009,18,44 »

Hei,
Jeg er ny eier av en 2004 Grand Cherokee (85000km).
Bilen er superflott, men den har irriterende knakelyder fra understellet, og som gjerne gjør seg gjeldene i fartsdumper etc. ???

Er der noen med gode tips og råd til hvor / hva jeg begynner med?
- Er det et kjent problem på disse bilene?
- Er der smørepkt i understell / styring på denne mod?
- Om der er sannsynlig at foringer må byttes, hvilke og er de vanskelig å bytte selv?










Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: WJ fra 2004 med "knakelyder" i dumper...???
« Svar #1 på: Lø.,21,Mars,2009,18,51 »
Jeg ville sjekket foringene på trackbaren forran, eventuelt stabstag link armene forran og bak. Mange av disse bilene lager knirkelyder i kaldt vær pga tørre foringer. er visst en TSB på smøring av disse regelmessig.
Klakkelyder er gjerne ett tegn på at noe ikke er skikkelig skrudd fast, eller dårlige/slitte foringer.

Få gjerne en kamerat til å stå og hoppe på hengerfestet ditt mens du ligger under og sjekker hvor lyden kommer ifra. Da ser du også lett om noen foringer er slitt og beveger seg.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Sv: WJ fra 2004 med "knakelyder" i dumper...???
« Svar #2 på: Lø.,21,Mars,2009,18,55 »
Det er mye sannsynlig at det er linkstagene til stabilisatorstaget bak som lager lyd, eller en annen stabstagforing. Prøv deg frem med en boks silikonspray, spray en etter en og prøvekjør innimellom så finner du nok rette foring :)
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget kes

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
  • Grand Cherokee 2004
Sv: WJ fra 2004 med "knakelyder" i dumper...???
« Svar #3 på: Lø.,21,Mars,2009,23,38 »
Takk for gode råd.
Lydene er mest fremtredene forran, men der er og lyder fra bakstillingen.
Jeg gjør noen sjekker på de nevnte foringer i morgen.

Kjenner dere forøvrig til om disse kan skiftes uten ny forstillingsjustering?

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: WJ fra 2004 med "knakelyder" i dumper...???
« Svar #4 på: Sø.,22,Mars,2009,20,14 »
Er foringene i linkstagene dårlige kan dette skiftes uten forstillingskontroll.
Er det derimot foringer til trackbar eller kuleledd til styrestag, paralellstag osv, så vil jeg absolutt anbefale en forstillingskontroll.
Du kan se i garasjen min. Der står det litt om endeledd som jeg byttet på hele forstillingen. inkl en del andre ting.
Jeg kjøpte 2 hjullager forran, alle 4 endeleddene forran, øvre og nedre bærekuler til begge sider forran, inkl nye linkarmer forran for ca 2600 kroner ferdig sendt hjem til norge inkl norsk moms og frakt.
Totalt var dette deler for nærmere 17tusen på Jeep.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ fra 2004 med "knakelyder" i dumper...???
« Svar #5 på: On.,25,Mars,2009,21,07 »
Min er kjørt 85.000 km og jeg har slike relativt kraftige bråke/knirke/gnisselyder fra høyre side foran.
Merkes i fartsdumper, eller telehiv på landeveien (merkes godt i 70-80 km/t), særlig når dumpen går ned i veibanen og ikke oppover, slik at fjæringen strekkes ut.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget kes

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
  • Grand Cherokee 2004
Sv: WJ fra 2004 med "knakelyder" i dumper...???
« Svar #6 på: Lø.,28,Mars,2009,17,48 »
Dårlig nytt!
Hadde bilen på bukk i dag, og der er bare å bytte ut alle 4 endeledd samt foringer til begge nedre bærearmer.
Turen går til Klintberg & Way på mandag morgen, så får vi se hva vi ender opp med....
 >:(

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: WJ fra 2004 med "knakelyder" i dumper...???
« Svar #7 på: Lø.,28,Mars,2009,18,29 »
På en måte er det ikke dårlig nytt, for da har du en enkel og grei forklaring.  INgen mystiske lyder som plager vettet av deg fordi du ikke kan finne ut av det.   Og så fro du den deilige følelsen av helt ny bil etter på, når alt er tight og fint.

(Jeg har hørt at slikt kan forekomme... ) :)
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ fra 2004 med "knakelyder" i dumper...???
« Svar #8 på: Lø.,28,Mars,2009,18,58 »
hva koster no sånt'a ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: WJ fra 2004 med "knakelyder" i dumper...???
« Svar #9 på: Lø.,28,Mars,2009,20,08 »
Alt er jo avhengig av hvor flink max mekker du er. Å kjøpe delene fra alle andre enn merkeforhandler er det rimeligste alternativ. Se på forumet under "forhandlere," og forhør deg på pris blant de forskjellige, og du kan jo, bare for moroskyld, høre med merkeforhandler hva de skal ha for samme deler. Ellers er det nok å levere inn bilen til verksted til ca kr.700,-pr.t.+mva. og å betale maxpris for deler. Du bør uansett forhøre deg med flere. Lykke til.
Mvh. Åge.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: WJ fra 2004 med "knakelyder" i dumper...???
« Svar #10 på: Lø.,28,Mars,2009,20,20 »
Jeg kjøpte alle 4 endeleddene inkl begge swaybar link stagene forran, inkl øvre og nedre bærekuler til begge sider forran, inkl 2 nye hjullager til forran. Alt ifra Ebay, til en nette sum av 2600 kroner ferdig sendt til norge med flyfrakt og inkl norsk mva.
Jobben kan du fint gjøre selv. Men du BØR (MÅ) alliere deg med en som har acetylen apparat. Tar du av ett og ett stag, så kan du enkelt varme opp rørene før du skrur ut endeleddene med ei skikkelig rørtang. går fint som bare det. glem 5-56 og andre smøremidler. Varme er tingen. Så må du ha forstillingskontroll etterpå. Dette gav jeg 1250 kroner for ferdig justert og alt. Det var fast pris i Larvik på dette. Jeg telte antall tærn jeg skrudde ut for å få av endeleddene og satte de nye inn med samme antall tørn. Ble ganske nøyaktig. Ikke så mye å justere på. Satte også de nye endeleddene inn med kobberfett før jeg satte de inn igjen. blir enkelt for ett verksted å justere på de etterpå da.

Hos meg var kun ett endeledd gåent. Men jeg byttet alle 4 når jeg først kostet på en kontroll i etterkant. Greit med alt som er nytt.

Så hvis det er interessant, så har jeg 3 stk pent brukte endeledd til "gi-bort" pris  ;D
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget kes

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
  • Grand Cherokee 2004
Sv: WJ fra 2004 med "knakelyder" i dumper...???
« Svar #11 på: Sø.,29,Mars,2009,16,57 »
De tilbakemeldinger man får gjennom forumet er helt topp. Spesielt fint for en uten lang eier-erfaring med Jeep.
Regner med at jobben skal gå greit bare jeg finner delene jeg trenger. Både varme og presse er finns i garagen.

Var innom 4x4 Supply i går, men erfarte at der var stengt frem til 6.4.
Jeep på Kjellstad har stengt alle lørdager!!!
Da får jeg håpe Klintberg & Way i Asker har det som trengs i morgen tidlig, for jeg mååå ha dette i orden raskt. (Helst i morgen, og da rekker jeg desverre ikke turen via Larvik  ;) ).
 
Jeg forstår der er mange her som handler hos 4x4 Supply og BG Nor. Er det disse butikker dere anbefaler for alle typer deler, eller er der primært for "Offroad-stasj".

Fra dere med lang erfaring med WJ, tar gjerne og tips ang kjøp av nye sommerdekk. Har 17" org alufelger liggende, og regner med å kle ny gummi  på disse. Har et tilbud på Roadstone SUV-dekk - noen som kjenner til disse?


Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: WJ fra 2004 med "knakelyder" i dumper...???
« Svar #12 på: Sø.,29,Mars,2009,17,26 »
Jeg har handlet endel fra Sarpsborg motor, meget hyggelig og hjelpsom betjening, rask levering og -23% for jeepclubnorway medlem og accn medlem. Forøvrig, gnisselyder i fartsdumper kan også komme fra stabstagforinger, spes hvis det er tørt vær. Dette har jeg på min i disse dager, for nå er det tørt og fint i Bergen.  :o  ;D Dette er omtalt et annet sted på forumet. Dunkelyder i humper har annen årsak.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: WJ fra 2004 med "knakelyder" i dumper...???
« Svar #13 på: Sø.,29,Mars,2009,21,29 »
4x4 Supply er supert for slitedeler o.l. og MYE offroadstæsj, mens BG NOr er mer offroadting.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget kes

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
  • Grand Cherokee 2004
Frustrert! = OK, men gir ikke opp!
« Svar #14 på: Sø., 5,April,2009,20,02 »
Klintberg & Way i Asker er absolutt å anbefale. Super service og god hjelp.

Har nå byttet ut alle 4 endeledd, begge linkarmer til stabstaget og komplette nedre bærearmer på begge sider. Deretter forstilliingskontroll og justering. (2004 mod Grand Cherokee, km.stand 86000). Var stor optimist i forhold til resultatet, men desverre ble det en nedtur på første prøvekjøring.

Bilen er fortsatt IKKE god å kjøre! Den "svømmer" liksom litt og følgelig blir den "litt slitsom å håndtere".

Sitter igjen med spørsmål om jeg nå burde bytte styredemper og muligens stabstaget med tilhørende foringer. ???

Kan noen gi meg innspill på hvilken effekt en sliten styredemper vil ha? Jeg sjekket den jo når jeg holdt på med de øvrige utskiftningene, og den virket nok noe slapp. Kunne relativt enkelt skyve den ut og inn.
Foringene til stabstaget virker solide, og jeg kunne ikke påvise noe bevegelse i disse.