Skrevet av Emne: WJ fra 2004 med "knakelyder" i dumper...???  (Lest 3879 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ fra 2004 med "knakelyder" i dumper...???
« Svar #15 på: Sø., 5,April,2009,20,23 »
Den SKAL vel ikke være god å kjøre ? Jeg vet iallefall om noen biler som er langt bedre å kjøre  ;)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget kes

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
  • Grand Cherokee 2004
Sv: WJ fra 2004 med "knakelyder" i dumper...???
« Svar #16 på: Sø., 5,April,2009,22,02 »
 ;D
Det var faktisk helt nydelig å kjøre før.
Her er noe som ikke er som det skal være...... >:(

renegade

  • Gjest
Sv: Frustrert! = OK, men gir ikke opp!
« Svar #17 på: Sø., 5,April,2009,23,24 »
Klintberg & Way i Asker er absolutt å anbefale. Super service og god hjelp.

Har nå byttet ut alle 4 endeledd, begge linkarmer til stabstaget og komplette nedre bærearmer på begge sider. Deretter forstilliingskontroll og justering. (2004 mod Grand Cherokee, km.stand 86000). Var stor optimist i forhold til resultatet, men desverre ble det en nedtur på første prøvekjøring.

Bilen er fortsatt IKKE god å kjøre! Den "svømmer" liksom litt og følgelig blir den "litt slitsom å håndtere".

Sitter igjen med spørsmål om jeg nå burde bytte styredemper og muligens stabstaget med tilhørende foringer. ???

Kan noen gi meg innspill på hvilken effekt en sliten styredemper vil ha? Jeg sjekket den jo når jeg holdt på med de øvrige utskiftningene, og den virket nok noe slapp. Kunne relativt enkelt skyve den ut og inn.
Foringene til stabstaget virker solide, og jeg kunne ikke påvise noe bevegelse i disse.


Sjekket du panhardstaget ?
Hvis leddene her er løse, så vil den føles litt svømmende.  Sjekk både foran & bak (det er kulepenn-fjærer bak også ?)

TJ'en min føles litt svømmende ut, spes i humper.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ fra 2004 med "knakelyder" i dumper...???
« Svar #18 på: Ma., 6,April,2009,14,37 »
Etter spyling idag ble knirkelyden borte, så da er det nok ikke altfor ille.
Noen som vet hva slags fett det skal være i smøreniplene på bærekulene foran ? Og hvor mye/ofte skal de smøres ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ fra 2004 med "knakelyder" i dumper...???
« Svar #19 på: To.,16,April,2009,03,35 »
Løsningen: http://www.wjjeeps.com/tsb/tsb_wj_0200204a.pdf

Mye interessant lesning i bulletengene http://www.wjjeeps.com/tsb.htm
« Siste redigering: To.,16,April,2009,03,43 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget aslemjoen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 90
Re: WJ fra 2004 med "knakelyder" i dumper...???
« Svar #20 på: To.,21,Mai,2009,12,44 »
Jeg har en 2001 WJ 3.1 med noe av det samme.
Byttet stabstag-amene på hver side bak, og det ble mye bedre.
Da jeg var på bukk her om dagen fant jeg imidlertid at alle 3 foringene på den øvre link-armen bak var gåen.
Dette lager dunke/kakkelyder på humpete veg.
Når jeg ser at dere handler på ebay - er det da "bare" å søke på ebay motors, eller har dere noen gode linker som en liten "starthjelp" ??
Setter pris på litt hjelp her, da det er sgs flåeri å kjøpe fra en norsk JEP-forhandler.

Ellers - et meget flott forum   ;o)
Wrangler JKU, 2013
Grand Cherokee 2,7 CRD 2003 - solgt.
Grand Cherokee Laredo 3,1 2001 - "solgt til Gjendisige"

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: WJ fra 2004 med "knakelyder" i dumper...???
« Svar #21 på: Fr.,22,Mai,2009,08,50 »
Bare å søke på de delene du trenger under ebay motors. Hiv gjerne på jeep eller grand cherokee osv i tillegg for å spisse søket ditt. Erfaringsmessig er ikke de aller billigste delene på ebay de beste bestandig. lønner seg kanskje å kjøpe noen av litt bedre kvalitet hvis man ønsker lengre levetid. Hvis ikke har jeg hørt at Napa borti usa selger veldig gode deler til en rimelig penge. Mange amerikanske jeeper'e sverger til napa når det gjelder reservedeler.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget aslemjoen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 90
Re: WJ fra 2004 med "knakelyder" i dumper...???
« Svar #22 på: On.,17,Juni,2009,21,53 »
Løsningen på mitt problem med banking/kakking i humper.
Alle de 3 foringene (den ene er en "opphengs-kule", å se til) er byttet, og det ble HELT stille i alle slags humper.
4 Timers jobb, og deler til 1717,- levert til meg - uansett var det verdt det !!!
Lurer på om det samme kan være tilfelle hos deg KES, og til de som opplever en "svæmmende" følelse i humper.
Denne Y-Linken skal jo stabilisere bilen i sideveis bevegelse.
Klintberg & Way levrte delene, da jeg ike fant disse på Ebay. Jeep-forhandleren i Trondheim, og sikkert andre Jeep-forhandlere skulle ha 1728,- bare for den ene (den med "kula"). Bare en ting å si om den prisen F L Å E R I !!
Asle 90026036
asle.mjoen@hemne.as
Wrangler JKU, 2013
Grand Cherokee 2,7 CRD 2003 - solgt.
Grand Cherokee Laredo 3,1 2001 - "solgt til Gjendisige"

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: WJ fra 2004 med "knakelyder" i dumper...???
« Svar #23 på: On.,17,Juni,2009,23,59 »
Godt å høre når noen finner feilen sin, får reparert det og er fornøyd.  ;D

Uansett, gnisselyder er som regel tegn på tørrhet/slitasje. Her er det en kjent TSB på smøring av stabstag foringene på WJ pga akkurat denne gnisselyden når man kjører i dumper.
banke/kneppe lyder er ofte tegn på slitasje og at noe beveger seg mot noe hardt. Feks slakke foringer. når akslen beveger seg så slår foringen frem og tilbake på bolten.

Mange ganger kan man se dette hvis man ligger under bilen og sjekker ut alle foringene nøye mens en kamerat vrir rattet frem og tilbake. Dette presser akslen sideveis og man kan lett se om foringer gir etter. Bak man en hoppe på feriekroken for de som har dette.

Lykke til videre. Håper KES finner ut av feilen snart.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget aslemjoen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 90
Re: WJ fra 2004 med "knakelyder" i dumper...???
« Svar #24 på: To.,18,Juni,2009,07,36 »
Bilde av Y-Linken på en 2001 Grand Cherokee, men tilhørende nye deler.
Wrangler JKU, 2013
Grand Cherokee 2,7 CRD 2003 - solgt.
Grand Cherokee Laredo 3,1 2001 - "solgt til Gjendisige"

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ fra 2004 med "knakelyder" i dumper...???
« Svar #25 på: Lø.,15,September,2012,01,38 »
løsningen mot gnisselyd
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Sv: WJ fra 2004 med "knakelyder" i dumper...???
« Svar #26 på: Lø.,15,September,2012,18,24 »
Kan ikke svare for denne bilen, men konas forrige bil hadde lekk styringsdemper, og den bilen ble voldsomt knapp rundt nullpunktet på styringa. Byttet demper og denne var naturlig nok tett og tight. Styringa ble en helt annen etter byttet.