Skrevet av Emne: Kjøpshjelp: Tilstand på 2.5 td som "svetter litt"  (Lest 3523 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget larseko

• 360 CID
Kjøpshjelp: Tilstand på 2.5 td som "svetter litt"
« på: To.,22,Januar,2009,08,38 »
Hei. Flott forum dere har her. Lover godt for en som er på vei over fra en traust Volvo 240 til  XJ.

Jeg har bestemt meg for en 2.5 tdi pga drivstoff-forbruk (det er først og fremst nyttebil, og det blir ikke rett å gå opp i forbruk fra en 240 i så måte) og pga. litt ekstra kraft i forhold til 2.1-varianten. Såvidt jeg forstår er det et par svakheter å være obs på med denne motoren. Derfor ser jeg etter biler med god historikk og gjerne ikke terrengkjørt. I den forbindelse har jeg funnet en 97-modell som ser veldig bra ut. Den har full tilstandsrapport, men selger sa at det var ørlite grann svetting på motoren i forbindelse med en eller annen simring. Han mente det ikke var mer enn hva man kunne forvente av en 12 år gammel bil, men jeg er litt skeptisk til svetting åkkesom. Derfor spør jeg dere om  dette er noe å bekymre seg om, evt. om det er vanskelig/dyrt å få fikset. Jeg har skrudd noe på Volvoen selv, men aldri tatt fra hverandre en motor, for å si det sånn.

Det er antageligvis noe upresist dette her. Jeg prøver å få tak i selger så jeg kan få fastslått hvilken simring det var. Det var også andre ting i den tilstandsrapporten, men de tingene ble utbedret. Da blir vel spørsmålet hvorfor de ikke skiftet simring - om det er for omstendelig/dyrt, eller om feilen var så bagatellmessig som selger vil ha det til.

Lurer også på en ørliten ting til. En jeg ringte til i går, som hadde en 2.1td til salgs, mente denne brukte noe mindre diesel enn 2.5'en. Stemmer dette? Er det i såfall mye det er snakk om? Mener å ha hørt ca. 0.7l - 1l på begge disse motorene, både som jeg har sett her på forumet og hørt andre steder.

Edit: Det er simring i bakkant, mot girkassa. Selger mente den bør skiftes på sikt. Er dette noe en kan gjøre relativt greit uten alt for mye spesialverktøy, eller bør det overlates til verksted? Går ut fra at det ikke er så enkelt for en med lite erfaring, siden verksted i følge selger nok tar 4-5000 for jobben?
« Siste redigering: To.,22,Januar,2009,10,47 av larseko »
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget martin4x4

• 304 CID
  • **
Sv: Kjøpshjelp: Tilstand på 2.5 td som "svetter litt"
« Svar #1 på: To.,22,Januar,2009,21,05 »
Har aldrig hatt diesel selv men har hørt at det er noe kronglete og få skifta den simringen er vist nok ikke noe hokus pokus men trangt og komme til,dette er ikke noe jeg har erfaring med men har lest på forskjellige forum.
2.1 literen er en renault motor,som vist nok er en elendig motor og er svak, 2,5 literen er en VM motor(italiensk) som er en helt grei motor som går ganske greit,at 2,1 literen går billigere har jeg ingen troa på,
Drive hard,Drive high

Utlogget larseko

• 360 CID
« Svar #2 på: To.,22,Januar,2009,22,46 »
Har aldrig hatt diesel selv men har hørt at det er noe kronglete og få skifta den simringen er vist nok ikke noe hokus pokus men trangt og komme til,dette er ikke noe jeg har erfaring med men har lest på forskjellige forum.
2.1 literen er en renault motor,som vist nok er en elendig motor og er svak, 2,5 literen er en VM motor(italiensk) som er en helt grei motor som går ganske greit,at 2,1 literen går billigere har jeg ingen troa på,

Nei, har ikke mye troa på at det er stor forskjell selv. 2.5-literen har vel mer å gå på. Var og prøvde en 2.5l nå, det var i alle fall et helt annet drag i den. Tror jeg går for den.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget Ducce

• 258 CID
  • *
« Svar #3 på: Lø.,24,Januar,2009,14,35 »
Om det er svakheter med 2,5TD motoren, så har nok også 2,1TD sine... I valget mellom de to, er valget enkelt: gå for 2,5TD.
Svetting i simmering bakkant motor er nok en jobb verkstedet gjerne vil unngå...girkasser, clutch/svinghjul, mellomaksler mm . må demonteres/remonteres. Sikkert en dags arbeid på verksted . Svetting er jo ikke helt uvanlig eller farlig, men kan jo utvikle seg til å bli ganske irriterende(værre etterhvert). Det finnes vel lurium-stoffer å helle i olja for å "myke" opp gamle/harde simmeringer, men har ikke selv prøvd dette... Høres det for godt ut til å være sant, så er det som regel det?
Lykke til med ny bil!

Utlogget 85cj

• 360 CID
« Svar #4 på: Lø.,24,Januar,2009,20,21 »
Kanskje enda en liten grunn til å vudere 4-liter?

Simmeringen i bakkant av 4l motoren er todelt og kan vel ganske enkelt skiftes uten å måtte ha ut ¨alt¨?

Vet ikke hvordan det forholder seg med bensin-firer´n, noen som vet?

Men diesel´n har jo fordeler med forbruk, da. Har brukt opp mot 2 liter på mila i det siste...

Og om en må bytte simmeringen på en diesel, kanskje en kan gjøre hele eller deler av jobben selv og få ned kostnadene på den måten?
Medlem 005

Utlogget larseko

• 360 CID
« Svar #5 på: Lø.,24,Januar,2009,23,32 »
Jeg er veldig usikker på  dette fortsatt. Har et ganske godt tilbud på en 2.1 med store deler av motor nyoverhalt, det samme med resten av drivlinjen. Ny clutch, relativt ny dynamo, vannpumpe etc. Jeg syntes den tok meg greit opp bakken fra A til Å, føltes fast og fin, og eier virker seriøs. I tillegg finnes det ikke rust (selv om lakken ikke ser ut som et glansbilde), og jeg får den til rundt 30.000. Jeg trenger Jeepen mest for å komme meg frem på vinteren, og kanskje til å slepe noen lass ved og skrot på sommeren, rundt om på bruket (har uansett ikke lappen til å dra lass som er så tunge at de krever 2.5-literen). Samtidig har jeg ikke råd til flere biler, så den bør være ganske økonomisk i daglig bruk. Jeg er rett og slett redd for ryktet til 2.5en, siden jeg absolutt ikke har råd til å bytte topper etc. For tiden har jeg en standard 245 fra 88. Den er vel heller ikke spesielt sprek.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget larseko

• 360 CID
« Svar #6 på: Ma.,26,Januar,2009,00,23 »
Jaja, ble visst eier av en 1995 2.5td med 327.000 på klokka i dag. Er usikker på om kjøpet er det beste, men bilen virket hel og fin, og motoren gikk bra. Det eneste var noen sentrallås-greier, et elektrisk vindu som ikke spilte på lag, og at jeg etter å ha kjørt den 27 mil nok tror det er for mye dødgang i rattet? Er det noen som vet hva det kan skyldes? Det var til tider litt ekkelt, selv om det gikk greit etterhvert på  turen. Håper det ikke er noe dyrt å fikse. Og så bør utløserlageret på clutch skiftes. Er en liten jobb det, men. Bilen var ikke av de dyreste jeepene på Finn, så jeg håper det ikke er mange skumle overraskelser.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #7 på: Ma.,26,Januar,2009,17,13 »
Heisann, og slit'an med Jeep XJ. Man kan ikke vite i hvilken stand bilen er ved bare å se på lakken, eller ved at den er pen innvendig. Samtidig kan bilen være generelt ok stand om den ser godt brukt ut, så dette er/kan være et lotteri. Om eier er seriøs og forteller deg hva som er feil med bilen er heller ikke sikkert dessverre, men du får håpe at tingene ikke er så aller verst. Uansett er jeg sikker på at du vil like bilen bedre og bedre etterhvert.  :) Jeg merket meg at du lliker forumet, og håper derfor at du er med å støtter opp om klubben med å betale 250,- pr.år. Det er de betalende medlemmene som gjør det meste av dette mulig. :) Jeg er ikke mekaniker, selv om jeg har fikset og skiftet deler på alle mine biler selv. Jeg anbefaler deg å bruke søkefeltet oppe til høyre, for det er stor sjanse for at det du lurer på finnes et annet sted.  :o Jeg har lagt ved en link til et annet sted på forumet hvor du kan finne sider som bl.a. har rep.håndbok til bilen din etc.  http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,2244.msg13708.html#msg13708
Sitat
tror det er for mye dødgang i rattet?
Dette kan være slakk i styresnekken, eller slitte styrekuler. Dette tror jeg også du finner noe om her på forumet. Lykke til! ;D
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget larseko

• 360 CID
« Svar #8 på: Ma.,26,Januar,2009,20,30 »
Denne så vel godt brukt ut, men vi fant lite rust, selv om det var noen steinsprutskader med rødt rundt under, ved kanalene. Var ikke dypt. Vi så også på de vanligste stedene ved tersklene osv. Det beste hadde så klart vært en tilstandsrapport, men man vet jo aldri når ting ryker uansett. Denne føltes veldig fast og fin ved kjøring, og Jeep-forhandleren på Otta mente at dødgangen var helt akseptabel. Det var rett og slett uvant for meg, som er vant til ganske direkte tilbakemelding på 240en. Sentrallåsen virker stort sett, men fjernstyringsenheten er nok gåen. Det ser jeg ikke som noen alvorlig mangel :) Ellers, kjempemorsom bil å kjøre, spesielt tatt i betraktning at det er rundt halvmeteren snø her nå. Nå er plutselig min 1 km lange gårdsvei ingen bekymring, men en fryd. Det er nesten så jeg håper entreprenøren ikke får brøyta i tide :) Skal nok se om jeg kan bli medlem av klubben også, selv om tidligere erfaring ikke har vist at jeg er særlig entusiast-emne.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW