Hei. Flott forum dere har her. Lover godt for en som er på vei over fra en traust Volvo 240 til XJ.
Jeg har bestemt meg for en 2.5 tdi pga drivstoff-forbruk (det er først og fremst nyttebil, og det blir ikke rett å gå opp i forbruk fra en 240 i så måte) og pga. litt ekstra kraft i forhold til 2.1-varianten. Såvidt jeg forstår er det et par svakheter å være obs på med denne motoren. Derfor ser jeg etter biler med god historikk og gjerne ikke terrengkjørt. I den forbindelse har jeg funnet en 97-modell som ser veldig bra ut. Den har full tilstandsrapport, men selger sa at det var ørlite grann svetting på motoren i forbindelse med en eller annen simring. Han mente det ikke var mer enn hva man kunne forvente av en 12 år gammel bil, men jeg er litt skeptisk til svetting åkkesom. Derfor spør jeg dere om dette er noe å bekymre seg om, evt. om det er vanskelig/dyrt å få fikset. Jeg har skrudd noe på Volvoen selv, men aldri tatt fra hverandre en motor, for å si det sånn.
Det er antageligvis noe upresist dette her. Jeg prøver å få tak i selger så jeg kan få fastslått hvilken simring det var. Det var også andre ting i den tilstandsrapporten, men de tingene ble utbedret. Da blir vel spørsmålet hvorfor de ikke skiftet simring - om det er for omstendelig/dyrt, eller om feilen var så bagatellmessig som selger vil ha det til.
Lurer også på en ørliten ting til. En jeg ringte til i går, som hadde en 2.1td til salgs, mente denne brukte noe mindre diesel enn 2.5'en. Stemmer dette? Er det i såfall mye det er snakk om? Mener å ha hørt ca. 0.7l - 1l på begge disse motorene, både som jeg har sett her på forumet og hørt andre steder.
Edit: Det er simring i bakkant, mot girkassa. Selger mente den bør skiftes på sikt. Er dette noe en kan gjøre relativt greit uten alt for mye spesialverktøy, eller bør det overlates til verksted? Går ut fra at det ikke er så enkelt for en med lite erfaring, siden verksted i følge selger nok tar 4-5000 for jobben?