Skrevet av Emne: Brr Kald wj. Med løsning på dette  (Lest 45866 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #195 på: Sø.,28,November,2021,01,17 »
Vedr. radiatorens tappe og lufteplugg så ser de slik ut. Ved første øyekast den eneste forskjellen at tappepluggen har lengre "øre", siden den sitter dypere til.
Men nederst mangler det noe plast på luftepluggen, usikker på om det skal være slik eller om det er fjernet med vilje eller uhell.
Luftepluggen fjerner man jo helt ved lufting, mens tappepluggen skal vel bare løsnes til det renner en fin stråle ut.
Disse er fra radiatoren jeg kjøpte hos høggern i mars i år. Så det får jeg sammenligne med min originale snart.
Skal kjøre igang renselsprosessen idag søndag, bare jeg finner igjen alt jeg trenger. Har heldigvis tilgang på verksted, for her i nord ble det en overraskende kuldebølge.
Ikke helt vanlig i november, og den fortsetter visstnok en stund til. Så da savner jeg veldig den gode varmen jeg engang hadde  :)

2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Re: Brr Kald wj/ nå mulig løst
« Svar #196 på: Sø.,28,November,2021,01,54 »
Ja det må være en smart kar det  :P

Tør man spørre hvilken slange som er tur og retur, dvs hvordan vet man hvilken vei pumpa skal sirkulere ?

Enkelt den slangen som kommer fra termostat huset er tur. Mener jeg å huske.

Men for å vær sikker, start opp bilen kjenn på slangene. Den slangen som er varmest inn til varmeapperater et tur slangen.

Jeg svarer på mitt eget spørsmål etter 12 år.
Ja stemmer nok at slange/rør fra termostathuset er tur inn til varmeapparatregisteret.
Har laget meg et huskebilde for kjøring av rens, dvs. backflush-retningen.
Da blir det røret (til høyre på bildet merket "Ut") ut fra varmeapparatregisteret og ned i beholderen med systemrens.

2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #197 på: Sø.,28,November,2021,20,53 »
Hva er grunnen til at varmesystemet ikke holder seg tro?hva er det som akkumuleres og tetter registeret?
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #198 på: Sø.,28,November,2021,22,13 »
Ikke godt å si, kanskje eksosgasslekkasje eller oljelekkasje til kjølevæsken eller lignende.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.